Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 82

Tråd: Håndtering flyktningene i Middelhavet

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Håndtering flyktningene i Middelhavet

Vi burde stilt med landgangsfartøy som kunne returnert de trygt rett hjem på stranden.
    Sist endret av Sofakriger; 31-05-15 kl 08:05 Begrunnelse: 16 første innlegg skilt ut fra Triton-tråden i pågående operasjoner
    two to the heart, one to the mind...

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Sv: Operasjon Triton i Middelhavet

Her er gamle KNM Maursund av Tjeldsund-klassen, nå i sivil fart:

Seaworks
    Odd objects attract fire. You are odd.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40

Man kan godt redde folk i havsnød. Det er da bare rett og rimelig, og sånn sett er dette et godt initiativ og oppdrag. Men, spørsmålet så er hvilken vei man sailer med dem etterpå for å sette dem i land. Det håper jeg inderlig er retning rett sør.
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Man kan godt redde folk i havsnød. Det er da bare rett og rimelig, og sånn sett er dette et godt initiativ og oppdrag. Men, spørsmålet så er hvilken vei man sailer med dem etterpå for å sette dem i land. Det håper jeg inderlig er retning rett sør.
    Fra politiets sider:

"De som er reddet og anholdt skal i utgangspunktet fraktes til italiensk havn, eller unntaksvis til maltesisk havn."

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Sitat Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    Svært interessant å se fordelingen på opprinnelesland. Som de fleste som har fulgt med vet, men som media underslår, kommer bare en liten del av "middelhavsflyktningene" fra borgerkrigen i Syria. De aller fleste kommer, naturlig nok, fra Afrika, og av dem igjen er det et mindretall som kommer fra de verst borgerkrigsherjede land eller på grunn av etnisk, politisk eller religiøs forfølgelse. De fleste kommer rett og slett på grunn av håpet om bedre levestandard.

Av 26.200 ankomne til Italia januar-april 2015, var altså 2.100 fra Syria, mens 14.000 var fra Eritrea, Somalia, Nigeria og Gambia. Av de 5.400 fra Eritrea oppgir de fleste at de flykter for å unngå pliktig militærtjeneste (som er beskrevet på Wikipedia her (lenke).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
    Fra politiets sider:

"De som er reddet og anholdt skal i utgangspunktet fraktes til italiensk havn, eller unntaksvis til maltesisk havn."
    Hvorfor ikke bare sende ned cruiseskip, som kunne plukket de opp gratis på havna i Tripoli og frakte de over til Sicilia, samtidig som de får full oppvartning?

Da slipper man jo at folk betaler latterlige beløp til menneskesmuglere, eller enda verre, setter seg i gjeld til menneskehandlere. Samt at man slipper å plukke lik ut av Middelhavet.

Ingen optimal løsning, men sannsynligvis bedre enn å sende ned en haug med skip som skal lete etter alskens tvilsomme farkoster...

Den optimale løsningen er å nekte all direkte innvandring til Europa, og opprette flyktningeleire i f.eks Libya og Syria. (ja det vil kreve militære styrker for å erobre store landområder som kan brukes til formålet. disse områdene er i dag styrt av IS, al quaida, og lignende grupper, og burde dermed ikke være noe tap for nasjonalstatene.)

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6

Å sette opp en billig ferje vil løse problemet med at flyktninger drukner i Middelhavet. Da kunne vi også fått mulighet til å kontrollere og registrere dem som kommer. Jeg tipper at flyktningstrømmen i tilfelle ville økt. Og jeg er ganske sikker på at løsningen ville vært uakseptabel for de fleste europeere.

En flyktningleir i Nord-Afrika er en besnærende tanke, som du sier er det jo endel områder som er up for grabs. Det er selvsagt enkelte utfordringer. F.eks. er ikke alle i disse områdene daesh. Kolonisering har historisk vist seg å være ganske upopulært og kan bidra til å hisse opp nye grupper. Og hvordan skal du sikre at flyktningene stopper i leiren, og ikke likevel tar seg over havet?

Det vi gjør nå med Frontex/Triton og evt 10 000 flyktninger er fint for dem som får hjelp. Men det er mest for at vi skal kunne si at vi gjør noe, det løser ikke flyktningproblemet.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40

Sitat Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
    Fra politiets sider:

Ja, jeg har jo sånn egentlig skjønt såpass. Og Italia og Malta er sikkert dritkeen på å ta dem imot, med åpne armer og orkestre som spiller attpåtil...

Min medmenneskelighet for disse flyktningene strekker seg til hjelpe dem slik at dem ikke mister livet på havet. Dit og ikke lenger. Dem kan alle som èn settes i land igjen i Libya eller hvor ellers nedi der når dem er plukket opp. Bakmennene for denne virksomheten kan spores opp og fjernes. Båtene dem bruker kan settes fyr på og senkes etter at man har fjernet flyktningene fra dem - eller fortrinnsvis kan dem senkes der dem ligger til kai i havnene før dem i det hele tatt forlater Afrika. Det er ingen menneskerett å få leve et (semi-)komfortabelt liv i Europa, og å være fattig er ikke grunnlag for å søke asyl noe sted.

Ethvert land som mener at Italia, Hellas og Malta skal måtte bære noen som helst byrde for dette bunnløse pengesluket som er å importere tusenvis av flyktninger kan heller holde kjeft og ta imot disse flyktningene selv - da skal man se at pipen nok ganske fort får en annen lyd.

Forøvrig, sånn som dette har Australia løst det. Og det funker:
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2012
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Svært interessant å se fordelingen på opprinnelesland. Som de fleste som har fulgt med vet, men som media underslår, kommer bare en liten del av "middelhavsflyktningene" fra borgerkrigen i Syria. De aller fleste kommer, naturlig nok, fra Afrika, og av dem igjen er det et mindretall som kommer fra de verst borgerkrigsherjede land eller på grunn av etnisk, politisk eller religiøs forfølgelse. De fleste kommer rett og slett på grunn av håpet om bedre levestandard.

Av 26.200 ankomne til Italia januar-april 2015, var altså 2.100 fra Syria, mens 14.000 var fra Eritrea, Somalia, Nigeria og Gambia. Av de 5.400 fra Eritrea oppgir de fleste at de flykter for å unngå pliktig militærtjeneste (som er beskrevet på Wikipedia her (lenke).

Overraskende at ikke mange av dem kommer fra Libya.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Det er vel ikke til å unngå å tenke at litt av denne flykningestrømmen har vi brakt på oss selv.

Hvor mye utbygd industri finner i egentlig i f.eks Afrika, og da snakker jeg om det som ofte kalles for sekundærnæringer? Hvor avhenging er ikke disse landene av at vi i vesten rapper råvarene, tar dem ned nordover og tilslutt sender dem ferdige produkter?

Jeg skjønner godt at enkelte av disse prøver å komme seg nordover jeg. Hvis et annet land hadde kommet og tatt over Norge, brukt alt av ressurser på sitt eget land, samt etterpå etterlatt oss over natta uten en regjering og skolegang, men med passet til dette landet, så hadde jeg også tatt meg til dette landet for å få meg jobb.

Når det gjelder Australia og innvandring har jeg alltid lyst til å vise følgende bilde:
    Better by you, better than me.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Du skal vel ikke legge til litt slaverihistorie også vel, sånn for litt ekstra politisk korrekthet, men for å komme deg i forkjøpet:
    10 Facts About The Arab Enslavement Of Black People Not Taught In Schools - Atlanta Blackstar

Australia og Amerika (nord og sør) er jo selve stjerneeksempelet på hva ukontrollert innvandring VIL føre til.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Det er meget få libyere ja, men visstnok er en ikke liten del av afrikanerne (altså de fra sør for Sahara, f.eks. gambiere) folk som har bodd lenge i Libya under Ghadaffi som fremmedarbeidere, og som nå er nederst på rangsstigen når det rakner der, ses på som Ghadaffi-støtter og også opplever den store rasismen mot svarte som er spesielt utbredt hos arabere.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Du skal vel ikke legge til litt slaverihistorie også vel, sånn for litt ekstra politisk korrekthet, men for å komme deg i forkjøpet:
    10 Facts About The Arab Enslavement Of Black People Not Taught In Schools - Atlanta Blackstar

Australia og Amerika (nord og sør) er jo selve stjerneeksempelet på hva ukontrollert innvandring VIL føre til.
    Du kan gjerne få forklare meg hvorfor det jeg skrev i forrige post var "politisk korrekt", og dermed, slik jeg leser det, ikke et argument. Mene, det er jo ofte mitt inntrykk at dette med politisk korrekthet kommer opp når man er tomme for argumenter.

Utfordringen her er ikke slaveri eller ymse andre, utfordringen er, for å bruke et slitt uttrykk fra venstresiden, at godene i samfunnet er såpass fundamentalt skjevt fordelt, at de som er i ytterste nød(eller som bare vil ha mer, lykkejegere er jo også en gruppe), faktisk er villige til å ofre mye for å komme til "the promised land". Om det er så mye "promised" er jo en helt annet debatt. Frp har jo faktisk rett i at vi gjør best i å hjelpe folk der de kommer fra, men da må vi jo faktisk gjøre det på en fornuftig måte.

Forøvrig, hvis jobben din blir "stjelt" av en innvandrer som ikke kan språket ditt, vet noe om landet du bor i og som kan jobbe for en tiendedel av det du gjør, well, then you`re shit out of luck. Eller, så kan man jo spørre om det ikke er systemet det er noe galt med.

Mennesket er jo grunnlegende sett det samme dyret uansett hvor du er hen i verden.
    Better by you, better than me.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

"Jeg skjønner godt at enkelte av disse prøver å komme seg nordover jeg. Hvis et annet land hadde kommet og tatt over Norge, brukt alt av ressurser på sitt eget land, samt etterpå etterlatt oss over natta uten en regjering og skolegang, men med passet til dette landet, så hadde jeg også tatt meg til dette landet for å få meg jobb."

En god del land i Afrika ble tatt over av europeiske nasjoner, ja, enkelte med dårligere hensikter enn andre (i særdeleshet Belgia).

Men, de landene som har kommet best ut av kolonistyre har vært styrt av Storbritannia, og de har generelt sett kommet bedre ut av det enn utgangspunktet. Dessverre ble en del av disse landene overtatt av opprørere, i hovedsak støttet av Sovjet, Cuba, Kina og Nord-Korea, som har gjort sitt beste for å ødelegge landene. Rhodesia er vel et av de fremste eksemplene på hvor langt det går an å falle.

Jeg er av den mening at kolonialismen i Afrika burde vært opprettholdt, slik at de kunne fått en glidende overgang til selvstyre. I stedet ble kolonimaktene tvunget ut, og i altfor mange tilfeller erstattet av stormannsgale despoter.

Selvfølgelig vil åpne grenser og generøse støtteordninger lokke lykkejegere. Og vanlige folk. Og siden de vil få så mye og rutte med når de kommer frem, så har de ingen betenkeligheter med å sette seg i gjeld til menneskesmuglere og -handlere.

Og, ja, jeg er litt bekymret for jobben min, men ikke for at innvandrere vi ta den. Heller om nedturen i bransjen fortsetter. Jobben min krever såpass mye erfaring, at jeg føler meg rimelig trygg fortsatt.

Mennesket er grunnleggende det samme overalt i verden. Men så har man det med kulturer. Alle kulturer er ikke direkte kompatible med hverandre. Dette kan man gjøre noe med, men det krever både tid og "knuste egg".

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40

Du kan komme dragende med det aboriginer-argumentet så mye du vil yamaha, det er i det hele tatt ganske så sløkket bak mål. Du skjønner, Australia består nå om dagen av langt flere etnisiteter, folkegrupper og bakgrunner enn kriminelle eks-engelske hvitinger (og da særlig kinesere, vietnamesere, japanere, libanesere og alle mulige folk fra Europa). At Australia har sin brokete fortid i forhold til hvordan dem tok seg til rette i eldre dager overfor aboriginerne er det ingen som bestrider, men faktum er at Australia nå idag lever i nuet - og må forholde seg til det som kommer, mer enn hva som har skjedd.

Dem er ikke interessert i - og har heller ikke evne eller vilje til å ta regningen for å fostre og fø en endeløs strøm av lykkejegere fra hele Sørøst-Asia, Sentralasia, Afrika eller hvor det nå skulle være. Det er et enormt pengesluk, og ikke minst enorm sosial utfordring med tanke på alle de - i dare say bakvendte - kulturene og tankesettene dem hadde måtte forholde seg til om det plutselig skulle komme et mylder av innvandrere fra brokete land og regioner "over natten".

Derfor har dem satt en kort og kontant stopp for denslags innvandring. Og det har funket der. Så kan Europa - og ikke minst feite priviligerte Nordmenn i Norge - stå og peke finger på hvor umenneskelig praksis dette er fra Australia sin side.

Akkurat det samme gjelder for Europa også; Europa har ikke penger eller kapasitet til å drive og fø på titusen - kanskje til og med hundretusenvis av ufaglærte afrikanere og arabere fra denne regionen, som kommer fra sine kulturer og med sine tankesett i en slik fart- og med en slik masse at det over hodet ikke lar seg gjøre å integrere disse på noe som helst fornuftig vis underveis.

Du hører ingen nordmenn ta til orde for å busse samtlige av disse båtflyktningene fra Italia opp til Norge og bosette dem her. Fordi at...?
    Om en nigerianer søker seg til arbeidstillatelse i Norge på bakgrunn av sin profesjonelle bakgrunn og etterspurt arbeidskraft her i Norge skal jeg være den første til å ta ham vel imot. Jeg er derimot over hodet ikke interessert i å ha flere nigerianske dopselgere og horer vandrende rundt i Oslo. Det blir konsekvensen av å ikke strupe denne tilstrømmingen av flyktninger fra over Middelhavet.

Så derfor: Operasjon Triton, hakke troen. Med mindre dem returnerer flyktningene sporenstreks dit dem kom fra er dette et sløs av tid og en masse, masse penger - på sikt.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

En venn jobber med voksenopplæring av ikke-vestlige. Han fortalte om somaliere som møtte til første undervisningsdag og umiddelbart spurte etter "naff". Helt nede i Somalia hørte de om at hvis de kom til Norge kunne de bare møte på "naff" og få alt de ville ha. Skrekkelig mange av dem som kommer er lykkejegere, ikke noe mer. Min venn har stemt SV siden de het SF og er på mange vis klassisk sosialist, men i innvandringsspørsmål har han de siste 10-15 årene snudd til at vi rett og slett må stoppe, ellers vil vi skremmende fort komme i en situasjon hvor systemet brytes ned og vi ikke blir i stand til å hjelpe noen som helst.

Han sier (med 30 års erfaring fra bransjen) at vi må ha et bevisst forhold til integrering og antall. Hvis man tar som eksempel at et samfunn av en viss størrelse er i stand til å integrere 1000 mennesker over en viss periode må vi være klar over at resultatet av å flytte 2000 inn i samfunnet vårt ikke er at vi integrerer 1000 og passivt oppbevarer ytterligere 1000 i sikkerhet fra voldelige kjipinger i hjemlandet. Ved å øke totalantallet ender vi fort med å redusere antallet (ikke bare andelen) som integreres, fordi disse i 2015 akkurat som nordmenn i USA på 1800-tallet ender med å danne små sosiale og kulturelle samfunn bestående av hva de kjenner fra før. Hvert eneste menneske som ikke konstant møter aktive tiltak for integrering vil holde på det gamle kjente, og ved kontakt med likesinnede, gjensidig forsterke tilhørigheten til den forrige kulturen.

Vi i vesten skal selvfølgelig ikke gjøre noe aktivt for å gjøre kjipe land kjipere (jfr Belgia og deres fremferd i Kongo), men vi har heller ingen plikt til å la våre egne land gå under i et bløthjertet forsøk på å løfte alle land og folk som har det kjipere enn oss.
    meh

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40

^^-- Dette.

Nå er jo tråden her - litt av egen skyld - på tur til å gli inn i et spørsmål om innvandring, men jeg mener flyktningproblematikken i Middelhavet og denne typen innvandring generelt er to sider av samme sak; Stagger man ikke dette, så kommer Europa på sikt til å bli dratt enda lenger ned i søla enn det er på god vei til å bli.

Forøvrig har jeg forstått det slik, uten at jeg har noe spesifikk kilde for hånden på dette akkurat nå, at somaliere i USA er en av de mer - om ikke mest - hardtarbeidende og pålitelige innvandrergruppene i landet der. Nettopp fordi dem der blir/har blitt stilt krav til fra dag-1 etter dem har ankommet; Jobber man ikke for sitt daglige brød, så går man også under - så enkelt og greit er det.
    I Norge derimot får man bolig og økonomisk støtte fra dag-1, og blir pålesset med en drøss med andre incentiver som gjør det mer lukrativt å sitte på røvhullet og gjøre fuckall i hverdagen enn å faktisk bidra til storsamfunnet. Dermed så får man f.eks. den situasjonen der somaliske damer - gjerne på kommando fra mannfolket i familien som har en dyr "khat- og pengespill-livstil på dagtid" han må ivareta - melder inn at hun har 13.459.384 unger som må brødføs, og dermed casher inn en "årslønn" langt høyere enn det jeg får av å gå på jobb hver dag (og der jeg jobber langt mer enn de 200 overtidstimene man strengt tatt har lov til ila et år - da i form av øvingsdøgn).
    Og alle er liksom enige om at dette ikke holder mål, men ingen gjør noe med det... fordi man vil vel ikke framstå som et hjerteløst land som ikke tar vare på sine nye landsmenn? Hvor bærekraftig er en slik praksis sånn egentlig i lengden, da spesielt sett opp imot flyktningeproblematikken nedover på kontinentet?

Jeg har seriøst ikke behov for dagdrivere i livet mitt, og ikke vil jeg at èn eneste krone av den skatten jeg betaler skal gå til denslags ubrukelige folk - uansett hvor i verden disse måtte komme fra (ja, selv disse etnisk norske rånerne/NAVerne fra Notodden som Dagbladet har skrevet om de to siste dagene). Dermed, med det velferdssamfunnet vi har her til lands - og med den prislappen dette har på seg, så blir slike folk plutselig en del av livet mitt. Dermed, så har jeg ihvertfall ikke behov for tusener på tusener av ekstra folk som velter i land på Lampedusa, Sicilia, Korfu eller Ceuta - og som siden finner veien videre nordover i Europa, etter at EU har definert dem som "ureturnerbare". Bullshit. Putt dem sporenstreks på en ny båt, frakt dem tilbake. Ferdig arbeid.

Bare for å gjenta: Det spiller altså ingen rolle for meg om mennesker er hvite, gule, svarte, brune, og/eller om dem er kristne, muslimer, hinduer eller tror/ikke tror på en eller annen vagt og dårlig definert livskraft, sålenge dem jobber, faktisk bidrar og er villige til å integrere seg inn i det nye landet dem har valgt å kalle hjem. Arbeidsinnvandring av profesjonell arbeidskraft er således bare gode ting - uansett hvor folk måtte komme fra. Gjør man ikke nytte for seg (da forutsatt at man er arbeidsfør), så kan man dra dit peppern gror IMHO.
    Sist endret av MMB; 31-05-15 kl 00:38
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6

Sv: Håndtering flyktningene i Middelhavet

EU har ihvertfall snakket om en noe mer offensiv tilnærming. Jeg er litt usikker på hva status på den er. En kombinasjon av å gå etter dem som organiserer flukten, ødelegge båter som benyttes og plukke opp dem som kommer igjennom kan være vellykket.

Litt mer bakgrunn: BBC News: Why is EU struggling with migrants and asylum?

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Du kan komme dragende med det aboriginer-argumentet så mye du vil yamaha, det er i det hele tatt ganske så sløkket bak mål. Du skjønner, Australia består nå om dagen av langt flere etnisiteter, folkegrupper og bakgrunner enn kriminelle eks-engelske hvitinger (og da særlig kinesere, vietnamesere, japanere, libanesere og alle mulige folk fra Europa). At Australia har sin brokete fortid i forhold til hvordan dem tok seg til rette i eldre dager overfor aboriginerne er det ingen som bestrider, men faktum er at Australia nå idag lever i nuet - og må forholde seg til det som kommer, mer enn hva som har skjedd.

Dem er ikke interessert i - og har heller ikke evne eller vilje til å ta regningen for å fostre og fø en endeløs strøm av lykkejegere fra hele Sørøst-Asia, Sentralasia, Afrika eller hvor det nå skulle være. Det er et enormt pengesluk, og ikke minst enorm sosial utfordring med tanke på alle de - i dare say bakvendte - kulturene og tankesettene dem hadde måtte forholde seg til om det plutselig skulle komme et mylder av innvandrere fra brokete land og regioner "over natten".

Derfor har dem satt en kort og kontant stopp for denslags innvandring. Og det har funket der. Så kan Europa - og ikke minst feite priviligerte Nordmenn i Norge - stå og peke finger på hvor umenneskelig praksis dette er fra Australia sin side.

Akkurat det samme gjelder for Europa også; Europa har ikke penger eller kapasitet til å drive og fø på titusen - kanskje til og med hundretusenvis av ufaglærte afrikanere og arabere fra denne regionen, som kommer fra sine kulturer og med sine tankesett i en slik fart- og med en slik masse at det over hodet ikke lar seg gjøre å integrere disse på noe som helst fornuftig vis underveis.

Du hører ingen nordmenn ta til orde for å busse samtlige av disse båtflyktningene fra Italia opp til Norge og bosette dem her. Fordi at...?
    Om en nigerianer søker seg til arbeidstillatelse i Norge på bakgrunn av sin profesjonelle bakgrunn og etterspurt arbeidskraft her i Norge skal jeg være den første til å ta ham vel imot. Jeg er derimot over hodet ikke interessert i å ha flere nigerianske dopselgere og horer vandrende rundt i Oslo. Det blir konsekvensen av å ikke strupe denne tilstrømmingen av flyktninger fra over Middelhavet.

Så derfor: Operasjon Triton, hakke troen. Med mindre dem returnerer flyktningene sporenstreks dit dem kom fra er dette et sløs av tid og en masse, masse penger - på sikt.

Einig med veldig mykje av det du skriv her. Migrasjon er naturleg og det er noko som har eksistert i all tid. Men i dagens samfunn der ein har eit system der staten er ein garantist for at ein ikkje skal svelte i hjel, då treng ein beskyttelse mot dei som ikkje vil vere med å bidra i samfunnet.

Som fleire skriv Europa kan ikkje fø på heile jorda sin befokning, då vil Europa rett og slett gå til grunne. Og slik det er i dag så er Middelhavet vår buffer mot "resten av verda". Og det er ei grense vi må beskytte og det ikkje berre for vår eigen del, men og for å kunne hjelpe dei som treng hjelp utan for Europa. For det er og eit hensyn å ta, utan eit sterkt Europa, Amerika og Australia som kan gi framskritt til resten av verda vil ein gå under.

Korleis skal ein hindre Europa å bli oversvømt? Eg ser for meg streng grensekontroll i Middelhavet. Ein skal sjølvsagt hjelpe dei som held på å drukne, men som hovudprinsipp skal ein sende dei tilbake til der dei kom i frå. Det er nemnt å rett og slett gå inn å opprette leirar med militærmakt i Libya som eit eksempel. Kanskje ein må gjere noko slikt, men det hadde kanskje vore best å fått avtalar med ei regjering av eit eller anna slag i området. Men det er ikkje nok å stable alle i ein leir på kysten av Afrika, dessverre. Det vil utvikle seg til ei katastrofe til slutt.

Eg trur vi må gjere noko meir med grunnane til at folk flyktar frå heimane sine. For eksempel så er Eritrea eit av dei landa dei fleste kjem i frå. Og i følgje Bondevik på TV2 i går er det eit av verda sitt verste regime. Kanskje vesten må gå inn og gjere noko med eit slikt regime. Det vil heilt sikkert skape stor uro i vesten viss ein gjere noko slikt, men kanskje ein rett og slett må. Kan ein i 2015 forsvare at ein diktator brukar landet sitt som sitt eige føretak til å tene seg rik, samtidig som ein undertrykke og torturere sine eigne? Men skulle ein gå inn for å ta eit slikt regime så må ein lære av USA sine feil i Irak. Ein kan ikkje forlate landet før ein har fått oppretta eit stabilt styre som har støtte av folket i landet, og det kan ta lang tid. Og kanskje ein del land rett og slett må delast opp på ein annan måte for å få eit stabilt styre. For å bruke Irak som eksempel igjen, kanskje det burde vore delt i 3, ein kurdisk, ein shia og ein sunni del.

Eit anna argument for streng grensekontroll i Middelhavet er rett og slett sikkerheita til dei som ferdast på det havet. Det vrimlar av turistar, rikfolk med luksus yachtar osv. Trur ikkje det er lenge får ISIL eller andre får opp auga for at her kan ein gjere ein god forretning med å vere pirat.

Når det så gjeld desse 10 000 som mang vil ta til Norge. Ja, dei må vi nok ta i mot, men då må vi ta dei frå dei som alt er komme til Italia eller Hellas. Og det må gjerast på ein slik måte at både Norge og Italia/Hellas tener på det. Send ned noko som vel ut dei flyktningane som er "kvalifiserte" til å komme til Norge. Med det meina eg, har ei utdanning vi kan bruke, er motiverte til å jobbe, rett og slett nokon som kan vere ein ressurs. Då hjelpe vi Italia og Hellas med å bli kvitt nokon, vi tilføre Norge nokon som kan vere ein ressurs og dei vi hjelpe kan skape seg eit godt liv i Norge.

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6

Professor Terje Tvedt om hvorfor vi ikke skal ta imot 10 000 syriske flyktninger og hva vi kunne gjort istedet:
    Narsissismens triumf. Det er rett å gjøre det beste.

Kronikken han plukker fra hverandre er av Røde kors/Norsk folkehjelp/Flyktninghjelpen/Amnesty/etc fra mars:
    Nasjonal dugnad for syriske flyktninger (som forøvrig gjentas nå: Vis politisk lederskap!)

Tvedts forslag om at Norge alene skal betale for driften av alle UNHCRs leire internt i Syria i to år (eller for alt arbeidet i Jordan i to år) istedenfor å ta imot 10 000 syriske flyktninger er spenstig, men jeg har litt sansen for det.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Beregninger: Syria-flyktninger koster 20 milliarder kroner over ti år - NRK Norge - Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Det er beregnet at 10.000 ekstra FN-flyktninger fra Syria vil koste stat og kommuner minst 20 milliarder kroner over en tiårsperiode.

Tino Sanandaji ved Handelshögskolan i Stockholm mener det er umoralsk av Norge å skulle ta imot 10.000 syrere når man kunne hjulpet èn million i nærområdene for samme kostnad.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Litt det samme som professor Terje Tvedt sier i forrige innlegg, altså. Vi kunne overtatt all drift av flyktningleire for UNHCR i Syria, Jordan eller Libanon i stedet.

I stedet blir det en konkurranse om å være 'snillest', og jeg registrerer at partiet Rødt ser seg om etter ubrukte kommunale hus for å huse disse flyktningene, som om de tror den eneste samfunnsøkonomiske kostnaden er å skaffe dem tak over hodet.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Nå sitter lokalpolitikerne på Karmøy og diskuterer om de skal ta imot 15 eller 30 flyktninger i år, med begrunnelse at 15 er et for lite tall ref. det som skjer bla. i Syria og i Middelhavet [1]. En må antakelig være politiker for å forstå deres regnemåte, tallforståelse og hvordan løse dette politisk.

Snakk om å løse miljøproblemer ved å starte diskusjonen med å gå rett på sak om sink-innholdet i hjulboltene på BMW X5 eldre enn 2010... (min egen billedlige sammenlikning av hvordan jeg har forstått at politikere går frem når de løser verdensproblemer, forøvrig)

Jeg stiller meg forøvrig bak Terje Tvedt sitt innlegg i morgenbladet, det burde være utgangspunktet for hvordan gå løs på dette, ikke om 5.000 er et bedre eller dårligere tall enn 10.000.

[1]Vil ta imot 15 ekstra flyktninger | H-avis

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Tar inn denne fra august i fjor (16/8-14) fra Sverige:

Fredrik Reinfeldt:
    Det kommer att kosta pengar, vi kommer inte ha råd med så mycket annat

Statsminister Fredrik Reinfeldt inledde valrörelsen med ett allvarligt budskap till det svenska folket.
    Han ville förbereda svenskarna på att de kommande årens växande flyktingströmmar kommer att bli tuffa.

”Kommer leda till stora kostnader”

– Det leder till diskussioner hemma i Sverige, vad kommer det kosta och jag kan redan nu säga att det kommer leda till stora kostnader, säger Fredrik Reinfeldt.
    – De är så pass omfattande att det kommer att lägga ytterligare restriktioner för vad som finns utrymme för i offentlig finansiering. Därför lovar vi nära nog ingenting i den här valrörelsen, det kommer inte att finnas utrymme för det.

Les artikkelen her.

Se også video her:

Skråblikk på denne saken også ref Sverige og integrering:
    Sverige kan være neste

Etter terrorangrepene i Paris og København må svenske politikere åpne øynene. Den mislykkede integreringspolitikken kan føre til at det går til helvete også i Sverige.

Det holder ikke bare å være generøse med å la mennesker komme over grensen til Sverige, man må også tenke på neste skritt. Ta ansvar for at det fungerer. Og ikke være så forbasket naiv og tenke at det ikke kan gå til helvete i Sverige også.
    » Sverige kan være neste

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

https://polisen.se/Global/www%20och%...esspr%2014.pdf

Rapport fra svensk politi om kriminelle nettverk.

I rapporten nevnes blant annet Södertälje, der innvandrere lever i et parallellsamfunn med egne institusjoner, normer, lover og regler, en slags stat i staten. Svenskene bruker enorme ressurser på å forsøke å gjeninnføre svensk lov og rett.

Forskning i Sverige viser eksempelvis at ett gjengmedlem koster samfunnet 23-40 mill. kroner, og en kriminell gjeng (avhengig av antall medlemmer og aktivitet) koster mellom 500 millioner til en milliard.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Det er litt interessant at PEGIDA-fyren gikk kraftig ut da Södertälje ble nevnt i media og ropte ut "se hvordan det går med muslimer", når hele dette kriminelle Södertälje-nettverket består av kristne, fra etniske grupper som kalles assyrere eller syrianere, dvs. kristne minoriteter som har overlevet i bl.a. Syria, Irak og Tyrkia siden før islamiseringen, og som stort sett bruker et språk som er bygget på arameisk. De aller fleste i Södertälje kommer opprinnelig fra Tur Abdin i Sør-Øst Tyrkia, på grensen mot Øst-Syria.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Nå er det jo mange i denne folkegruppen (som er blant Sveriges største innvandrergrupper) det har gått svært bra med i Sverige, se bl.a. her (lenke), men i hvert fall i Södertälje har det blitt et svært lukket samfunn med stor kriminalitet, verst i form av Södertäljenätverket (lenke).

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    7

Tråden gjelder riktignok Middelhavet, men har sklidd ut til også å omtale Syria. Her er nok et innlegg som støtter hjelp i nærområdene:

Flyktninger bør hjelpes i nærområdene, mener Norges kanskje aller mest erfarne flyktningarbeider.

Jeg er oppriktig forundret over den store avstanden mellom mange fagfolk og politikere i denne saken.
    Carpe panem

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Det er over en million syriske flyktninger i Libanon nå, en enorm påkjenning for landet og det vil være nærmest umulig å integrere dem i det libanesiske samfunnet hvis de aldri vil kunne vende hjem igjen. Blir de på lang sikt vil de sannsynligvis fullstendig destabilisere det meget sårbare libanesiske samfunnet, selv om man gir dem hjelpen der de er (libanesisk Røde Kors gjør en innsats som er helt fantastisk, men de har ikke tilstrekkelige ressurser). Det rett og slett fordi Libanon har tatt imot et antall flyktninger som i antall er over 20% av den libanesiske befolkningen. Så for Libanon er det vesentlig at en stor del av dem kan bli sendt til andre land. Men 10.000 til Norge er jo i den sammenheng så lite st det ikke har noen betydning.

Forresten, det kommer ca. 10.000 flyktninger til Hellas hver måned. Hellas (og også Italia) trenger hjelp til å ta seg av de som ikke kan returneres, en vesentlig andel av de som ikke kan returneres til Afrika eller Midt-Østen må resten av Europa også ta et ansvar for.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Har hjerterom, men mangler husrom for syriaflyktningene - NRK Norge - Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Norske ordførere sier at de kan ta imot 10.000 kvoteflyktninger, men samtidig sier de at de mangler penger til å gjøre jobben.

80,6 prosent sier at de ikke har økonomisk kapasitet til å ta imot de ekstra flyktningene hvis ikke staten tar hele regningen. Ekstrautgifter vil gå utover et hardt prøvet helse- og omsorgsbudsjett, og skole- og utdanningsbudsjettet.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Forresten, det kommer ca. 10.000 flyktninger til Hellas hver måned. Hellas (og også Italia) trenger hjelp til å ta seg av de som ikke kan returneres, en vesentlig andel av de som ikke kan returneres til Afrika eller Midt-Østen må resten av Europa også ta et ansvar for.
    Da er jo spørsmålet hvor stor prosentandel av de 10.000 er ureturnèrbare da - og i hvor stor grad utsendelse av returnèrbare flyktninger faktisk blir effektuert? Hvis det, satt på spissen, er slik at 9999 flyktninger ikke kan sendes tilbake, på grunn av disse vanlige argumentene som går på repeat, og den ène siste flyktning er en man ikke sender ut fordi det koster for mye penger å sette ham på et fly, så har man jo mildt sagt et vanvittig problem under oppseiling. Det er ikke Europa sin jobb å redde verden. Ei heller Norge sin, som del av Europa. Og som sagt, så er ikke det å være fattig (isolert sett) en gyldig grunn til å søke asyl.

Det eneste Europa her i det store og hele, er å ikke ta inn så hinsides mange flyktninger man så ikke evner å ta hånd om i etterkant. Norges behov og egne befolkning må alltid komme først - så kynisk, og ikke minst realistisk, må det være lov å være spesielt i disse tider. Hvis man her i landet - eller nedover på kontinentet også for den saks skyld - har dysfunksjonelt eldrevesen, helsevesen, trygdesystem, forsvar, vegvesen, eller hva annet - som følge av at alt av penger går inn i å dytte boliger, trygd og stønader og rehabilitering på mangfoldige tusener med kvoteflyktninger, så kan man like gjerne kapitulere og legge ned landet først som sist.

Solidaritet, gjerne det altså - men da langt ifra ubetinget. Jeg er ikke villig å godta at hjemlandet mitt på noen måte selv skal lide noe nød og gjerne på sikt knele som følge av den økonomiske belastningen det vil bli å importere - basically - en masse utfordringer. Da har jeg isåfall sluttet å betale skatt lenge før den tid.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Da er jo spørsmålet hvor stor prosentandel av de 10.000 er ureturnèrbare da - og i hvor stor grad utsendelse av returnèrbare flyktninger faktisk blir effektuert? Hvis det, satt på spissen, er slik at 9999 flyktninger ikke kan sendes tilbake, på grunn av disse vanlige argumentene som går på repeat, og den ène siste flyktning er en man ikke sender ut fordi det koster for mye penger å sette ham på et fly, så har man jo mildt sagt et vanvittig problem under oppseiling. Det er ikke Europa sin jobb å redde verden. Ei heller Norge sin, som del av Europa. Og som sagt, så er ikke det å være fattig (isolert sett) en gyldig grunn til å søke asyl.

Det eneste Europa her i det store og hele, er å ikke ta inn så hinsides mange flyktninger man så ikke evner å ta hånd om i etterkant. Norges behov og egne befolkning må alltid komme først - så kynisk, og ikke minst realistisk, må det være lov å være spesielt i disse tider. Hvis man her i landet - eller nedover på kontinentet også for den saks skyld - har dysfunksjonelt eldrevesen, helsevesen, trygdesystem, forsvar, vegvesen, eller hva annet - som følge av at alt av penger går inn i å dytte boliger, trygd og stønader og rehabilitering på mangfoldige tusener med kvoteflyktninger, så kan man like gjerne kapitulere og legge ned landet først som sist.

Solidaritet, gjerne det altså - men da langt ifra ubetinget. Jeg er ikke villig å godta at hjemlandet mitt på noen måte selv skal lide noe nød og gjerne på sikt knele som følge av den økonomiske belastningen det vil bli å importere - basically - en masse utfordringer. Da har jeg isåfall sluttet å betale skatt lenge før den tid.
    Vel talt!
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Foto: Ap

Carl I. Hagen: - Dette kan bli helt ødeleggende for økonomien i Norge og Europa

Forventer høysesong for folkevandring til Europa i sommer. – Kan bli helt ødeleggende for økonomien i Norge og Europa, sier Carl I. Hagen. Det store antall migranter fra Asia og Midtøsten som ankommer Europa i skrøpelige båter over Middelhavet har fått stor oppmerksomhet i media verden over de siste månedene. Omfanget av migrasjonen har overrasket mange, og har også fungert som en forløper til de pågående forhandlingene i Stortinget om hvor mange ekstra innvandrere Norge skal ta imot fra Syria.

Enormt antall båtmigranter klare for å dra fra Libya til Europa - Utenriks - E24

Enighet i Stortinget om Syria-forhandlingene

STORTINGET (Aftenposten): SV trakk seg fra forhandlingene om Syria-flyktninger, men de andre partiene har blitt enige om en avtale.

- Partiene som står her nå, har forhandlet frem en avtale som vi nå skal presentere for våre gruppemøter i dag. Vi kommer tilbake og presenterer innholdet ca 16.30, sier Høyres parlamentariske leder Trond Helleland. Bortsett fra Frp og SV, som har trukket seg fra forhandlingene, er da alle partiene i Stortinget enige om en avtale om ekstra mottak av flyktninger fra Syria. Også Ap-leder Jonas Gahr Støre er fornøyd, og forventer i likhet med Helleland at de ulike partienes stortingsgrupper vil støtte forslaget. - Jeg opplever at vi har en offensiv og ambisiøs avtale, sier Jonas Gahr Støre.

Enighet i Stortinget om Syria-forhandlingene - Aftenposten

Så mye ekstra vil Syria-enigheten koste - minst

Finansdepartementet har gjort en beregning av direkte kostnader, uten indirekte kostander som trygd og familiegjenforening.

Regjeringen hadde lagt opp til at Norge skulle ta imot 4500 syrere over tre år. Istedet blir det 8000 etter dagens avtale. Det koster 3,5 milliarder ekstra. Som DN.no skriver i dag er det nå enighet enighet på Stortinget om å ta imot 8000 syriske flyktninger over tre år. Regjeringen hadde allerede vedtatt å ta imot 1500 i år. Det blir nå hevet til 2000.

Så mye ekstra vil Syria-enigheten koste - minst - DN.no

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Godt innlegg av MMB.

Frp fremmer forslag om en nasjonal folkeavstemning til høsten.

Frp vil ha folkeavstemning om kvoteflyktninger - NRK Norge - Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Det er ganske typisk innenrikspolitisk posisjoneringspolitikk som overhodet ikke bidrar til å løse den enorme krisen i Middelhavet på noe vis. Det blir ikke noen folkeavstemning, og det vet alle inkludert Frp.

Jeg synes det er synd at folk ikke arresterer hverandre på å drive politisk spill fremfor å aktivt bidra til tiltak som bidrar til løsning. Hvor er det blitt av medmenneskeligheten?

Men kanskje på et enklere nivå: hvor er evnen til å forstå at en 80% løsning nå er bedre enn 100% neste år?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

di.se - Nyheter

Rebecca Uvell, kommenterer i Dagens Industri påstanden om at de syriske flyktningene er velutdannet.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Det er ganske typisk innenrikspolitisk posisjoneringspolitikk som overhodet ikke bidrar til å løse den enorme krisen i Middelhavet på noe vis. Det blir ikke noen folkeavstemning, og det vet alle inkludert Frp.

Jeg synes det er synd at folk ikke arresterer hverandre på å drive politisk spill fremfor å aktivt bidra til tiltak som bidrar til løsning. Hvor er det blitt av medmenneskeligheten?

Men kanskje på et enklere nivå: hvor er evnen til å forstå at en 80% løsning nå er bedre enn 100% neste år?
    Det finnes bare en fornuftig løsning:

Massiv militær intervensjon: Nedkjemp IS og andre ekstreme organisasjoner, inkludert irakisk shia-milits, og okkuper området lenge og vel, uten å ty til fancy-schmancy løsninger. Og la Russland og Kina få vite at om de vil spille spill, så vil det koste.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Greit trykk i Frankrike også:

Nye fransk-britiske tiltak mot migranter i Calais - Aftenposten