Støtt Milforum på Vipps #587 879

Info Esk1

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • woobz
    Trådstarter
    RESERVIST
    • 2015
    • 1

    Info Esk1

    Hei. Jeg søker nå grenader i TmBN, spesielt da i mek1 altså da på en Leo2. Jeg har noen spørsmål anngående stillingen og jobben som jeg gjerne vil ha svar på, om mulig.

    1. Jeg har hørt at Leo2 ikke blir sendt til utlandet, altså da på internasjonale oppdrag, stemmer dette? Og eventuelt er det slik at personellet i mek1 blir sendt ut på andre måter(utenom trening)?

    2. Hvordan er det i forhold til fri, altså da gjerne feriemuligheter og lignende? Har man som regel fri hver helg?

    3. Når det trenes i utlandet, hvor lenge er man borte om gangen?

    4. Er det slik at om man har skrevet under på kontrakten, så må man til utlandet, om de skal ut?

    5.Også hører jeg at noen bryter kontrakten etter 1 1/2 år eller lignende? Hva blir resultatet av noe slik?

    😊
  • aquila
    OF-2 Rittmester
    E-off. (S-2)

    Sponsor
    Veteran
    • 2008
    • 4198

    #2
    Sv: Info Esk1

    Hei!

    Andre kan sikkert svaret på de andre spørsmålene, men jeg kan svare på det jeg vet.

    1. Man vet aldri hvor haren hopper, eller hvor regjeringen bestemmer seg for å sende soldater og utstyr. Til nå har ikke våre Leo2 vært med på internasjonale operasjoner, men det er ingen regel som sier at de ikke kan bli med. Det er en vurdering som regjeringen og forsvaret vil gjøre i den enkelte situasjon. Leo2 er tyngre å frakte til AO, og logistikk er mer komplisert enn for mange andre kjøretøyer. Samtidig kan Leo2 gi oss et kampsystem ingen av de andre kjøretøyene kan matche på sitt område.

    2. Dette vet jeg ikke, men fri og ferie har man nok. Men hvor mye og frihetsgraden for andre svare på.

    3. Det vil nok variere. Men deler av TmBn var i Latvia i nesten 2 måneder på øvelse ifølge denne artikkelen: Norge sender panservogner til Latvia - Forsvaret - VG

    4. Man må følge disponeringplikten til internasjonale operasjoner. Det fremgår av denne nettsiden hos forsvaret: https://forsvaret.no/karriere/utdann...r-som-grenader

    Men § 16 i Forsvarspersonelloven kommer også til anvendelse:
    Opprinnelig skrevet av Forsvarpersonelloven § 16
    ]Tilsatt personell som er disponert til å gjøre tjeneste i en internasjonal operasjon, kan si opp sin stilling med tre måneders varsel. Fratredelse fra stilling for personell med plikttjeneste skjer likevel ikke før eventuell resterende plikttjeneste er avtjent i Norge.
    Personell som har inngått kontrakt som nevnt i § 12, kan si opp kontrakten med tre måneders varsel etter at vedkommende er blitt disponert til tjeneste.
    Personell som er forpliktet til å gjøre tjeneste i en internasjonal operasjon, kan når som helst søke seg fritatt fra tjenesteplikten. Slik søknad skal innvilges dersom vektige helsemessige, velferdsmessige eller sosiale grunner tilsier det.
    5. Ihht. tjenstemannslovens § 11 kan en tjenestemann alltid si opp sin stilling (grenader er tjenestemann på åremål ihht tjenestemannsloven).
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!
    Moderator

    Kommentér

    • Grasklyppertraktor
      OR-6 Oversersjant
      Sponsor
      Veteran
      • 2012
      • 1350

      #3
      Sv: Info Esk1

      Opprinnelig skrevet av woobz
      1. Jeg har hørt at Leo2 ikke blir sendt til utlandet, altså da på internasjonale oppdrag, stemmer dette? Og eventuelt er det slik at personellet i mek1 blir sendt ut på andre måter(utenom trening)?
      Om ikke hukommelsen min svikter meg nå, så har stridsvogneskadronen stilt med mannskap som fotsoldater i Afghanistan. Mener å huske at troppen som Henning Mella var med i, i boka "For konge og fedreland", bestod av personell fra stridsvogneskadronen og bombekastertroppen i TMBN.
      Ubique quo fas et gloria ducunt

      Kommentér

      Googleannonse

      Collapse

      Forumstruktur

      Collapse

      Working...