Viser resultatene 1 til 9 av 9
    Rekrutt
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Question Sykepleier -> TMBN?

Hei

Litt om meg selv.
    Er en 25 år gammel mann som er ferdigutdannet sykepleier i år. Fullførte førstegangstjenesten i 2BN i 2011, dimmet Desember det året. Har lekt tanken om å verve meg i TMBN etter endt utdannelse. Er dette noe å anbefale?

Saken er også at jeg har ett par problemer. Først og fremst er det tjenesteuttalelsen, den er ikke av de beste. Det er to grunner til dette:
    -Mange dimisjoner førte til at jeg var en av de uheldige som hele tiden ble flyttet fra stilling til stilling, varierende av hva det var mest behov for, uten å få noen opplæring i disse stillingene. Måtte søke noe opplæring fra medsoldater, noe jeg fikk, men før jeg ble ordentlig varm i trøya i en stilling ble jeg flyttet til en ny en. Den endelige stillingen min ble MG-2, igjen uten noen form for opplæring, men jeg søkte hjelp hos en annen MG-2'r, som var hyggelig nok til å bruke sin fritid på å lære meg det grunnleggende.

-Sersjanten min var mindre begeistret for meg, så jeg mistenker noe "trynefaktor" uten at jeg skal bruke det som en unnskyldning.

Er dette noe som vil gjøre det umulig for meg å tjenestegjøre i TMBN?

Et annet problem er at jeg har en bakhistorie med depresjon i min ungdom. Var medisinert og hadde ukentlige samtaler, noe som jeg var ferdig med da jeg var 18. Klart meg helt fint etter dette til i år. Hatt noen samtaler i år, ca 4 og uten medisinering, føler nå at jeg ikke har behov for samtaler heller. Tviler på at dette var et tilbakefall men heller bare en "vanlig" tung periode som alle kan ha som jeg mistolket som et mulig tilbakefall.

Vil dette ødelegge sjansene mine for å kunne verve meg? Jeg har veldig lyst til å tjenestegjøre men hvis det ikke er noen sjanse så vil jeg jo ikke kaste bort andres tid og ressurser heller.

Annet om meg er at jeg er veldig trivelig, kommer lett overens med de fleste, motivert, kunnskapsrik og ikke redd for utfordringer. Følte for å skrive noe positivt her også fordi det så ut som det ble så mye negativt hehe

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Sv: Sykepleier -> TMBN?

MMB hadde noen veldig gode poster rundt dette temaet her inne: [URL]http://milforum.net/opptak-tmbn/63900-tmbn-gren-opptak-2015-a-post1183730.html[URL]

Dersom du ikke kommer rett inn til TmBn ville jeg, gitt jeg var i dine sko, søkt meg til Fsan. Bygg opp erfaring og referanser der. Det er ofte lettere å søke på stillinger når en er inne i systemet den utenfor.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Jeg vil også anbefale FSAN. Et glimrende faglig miljø og en plass med mye muligheter! Vil tro du som sykepleier kan ha veldig gode muligheter der. Hvis jeg skulle satset på en militær og helsefaglig karriere, så hadde jeg ikke stusset. Og hvis TMBN er retningen du ønsker, så tror jeg som sagt at beste inngangsbiletten er FSAN.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    24

Som nyutdannet sykepleier bør du sikre at du bygger opp sykepleiefaglig kompetanse, det vil si kunnskap omsatt i praksis. Det vil du få i sivil sektor.

Bygg fra bunn.
    Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Her må eg sei meg heilt einig med Lukman. Som nyutdanna sjukepleiar er du fortsatt i den situasjonen at du er langt i frå utlært. Eg regnar med at du planlegg å bruke utdaninga di i di teneste i TMBN, men som sjukepleiar treng du mykje meir praktisering. Eg vil anbefale deg å søke jobb ved eit akuttmottak, der vil du kunne få verdifull opplæring og trening på mykje du vil kunne dra nytte av i seinare militærteneste. Men ver obs på at som nyutdanna sjukepleiar vil det ofte vere vanskeleg å få jobb på et akuttmottak. Ta deg då jobb på ein sengepost eller annan plass i det sivile helsevesenet. Det er kun i det sivile helsevesenet du kan få nok erfaring til å seinare kunne gjere ein god jobb som sjukepleiar i TMBN.
    S kan du heller søke deg inn i sanitetstroppen i ei innsatsstyrke i HV. Der vil du samtidig som du lære sjukepleie sivilt kunne omsetje din sivile erfaring til militær erfaring, og kanskje kunne få ein positiv tenesteuttalelse som kan vere god å ha når du seinare kanskje vil til TMBN.

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    18

Er det ikke krav til befalsutdanning i tillegg? Ellers så er det som nevnt over her lurt å bygge erfaring. Det finnes også sykepleier stillinger i andre avd som Sanbn, 2 Bn, Pbn i tillegg til FSAN.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    54

"Problemet" med medisinske fagstillinger i Forsvaret er jo at man i fredstid og her hjemme får svært lite praktisk erfaring i forhold til hva man får i en sivil sykehusjobb.

Jeg vet ikke hvordan det er nå, men tidligere var det svært mange yrkesoffiserer (troppssjefer og høyere) i Hærens Sanitet som hadde befalsskole (Tidligere Befalsskolen for Hærens Sanitet, senere sanitetslinje ved Hærens befalsskole) + sykepleierutdanning + Krigsskolens kvalifiseringskurs. I prinsippet skal man ha befalsskole + sykepleierutdanning for å tjenestegjøre som sykepleier/sanitetsbefal, men i hvert fall er det i HV mange som er det uten befalsutdannelse.

Tilbake på 70/80-tallet (gjaldt bl.a. en venn av meg) gjorde en som hadde sykepleierutdanning før førstegangstjenesten førstegangstjenesten som sykepleier med grad som korporal, men ble deretter mobiliseringsoppsatt i Hærens Sanitet med grad som fenrik. I hvert fall i HV er sykepleier normalt fenrik.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    54

Sivil sykepleierjobb kombinert med HV-tjeneste (både innsats og "vanlig HV") må jo uansett være en god begynnelse. Jeg sjekket med HVs krav, og de formelle kravene for fenriks grad for en sykepleier i HV (som dessverre ofte ikke følges grunnet mangel på folk med de rette kurs) er foruten sykepleierutdannelse: 1) Sanitetskurs nivå 3 fagbefal (5 dagers kurs) og 2) ENTEN Sanitetskurs nivå 3 evakuering ELLER Hjelpeplasskurs (de siste er kurs av varighet 10 dager og kjøres parallelt, man tar det som passer med den tjeneste man skal ha, enten på utrykningslag eller hjelpeplasslag).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Min bror, som er utdannet sykepleier, tok grunnkurs lederskap i HV-I ifjor.
    Han var blitt fenrik noen øvelser senere.
    Faggrad.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.