milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 62 av 62

Tråd: Høring: Nigeriabåtene

OR-4 Konstabel
    Ble medlem
    2011

Sv: Høring: Nigeriabåtene

Vår eminente Fiskeriminister står klar til å ta over, visstnok. Neida.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Nåværende FMIN er vel en av de mest kunnskapsrike på flere generasjoner, selv om hun ikke har avtjent førstegangstjeneste. Det er ikke der skoen trykker.

Sent from my iThing
    Hvor trykker den da?

Hun kan godt være kunnskapsrik men har til gode å se henne stå på barrikadene for sitt departement. Forsåvidt lenge siden jeg har sett en forsvarsminister som er lidenskaplig opptatt av forsvarssaken.

Kanskje på tide med en tidligere yrkesmillitær i den stillingen? Trenger ikke å bli "bukken&havresekken" fordi noen har jobbet i etaten før.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

@88charlie - jeg tror det er viktigere for FMIN akkurat nå å stå på barrikadene i sitt departement enn for. Jeg tror Søreide er rett person for jobben, men jeg vet ikke om hun har nok backing i resten av regjeringen.

Både for å rydde i Forsvaret og departementet (ref komiteens rapport) OG for å få budsjettmessig fokus på forsvar så trenger hun støtte fra spesielt statsminister. Jeg skulle gjerne sett statsministeren uttale seg om et eller annet forsvarsrelatert.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

Vår nåværende forsvarsminister kjenner nok Forsvaret bedre enn svært mange forsvarsministre før henne har gjort. Den innsatsen hun satte inn for å bli kjent med Forsvaret da hun var leder i forsvarskomiteen i Stortinget står neppe tilbake for mye. Hun gjør også en enorm jobb nå innad i parti og regjering for å få støtte for tilstrekkelige budsjetter for Forsvaret. Men det er mange gode formål og departementer som trygler om penger når det blir mindre av dem, og kampen mot Finansdepartementet er hard. Deres svar er alltid NEI.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014

OK. 10 i innsats der altså.

Jeg vet ikke. Godt mulig hun er rett person for jobben men inntrykket og magefølelsen etter x-antall intervjuer og tv-reportasjer har ikke gjort meg særlig begeistret. Det er selvfølgelig bare en magefølelse.

Når det er sagt så tror jeg jobben krever en helt spesiell person, med vanvittig pondus, hvis man skal klare å holde styr på et kobbel av generaler med sterke personligheter, erfaring og faglig tyngde, samtidig som man jobber politisk for å, skal vi si, gjenreise forsvarsviljen i landet.

Meget mulig misnøyen heller må rettes mot Erna.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    OK. 10 i innsats der altså.

Jeg vet ikke. Godt mulig hun er rett person for jobben men inntrykket og magefølelsen etter x-antall intervjuer og tv-reportasjer har ikke gjort meg særlig begeistret. Det er selvfølgelig bare en magefølelse.

Når det er sagt så tror jeg jobben krever en helt spesiell person, med vanvittig pondus, hvis man skal klare å holde styr på et kobbel av generaler med sterke personligheter, erfaring og faglig tyngde, samtidig som man jobber politisk for å, skal vi si, gjenreise forsvarsviljen i landet.

Meget mulig misnøyen heller må rettes mot Erna.
    Skal ikke dra denne tråden mer off topic her, men må bare si at Erna mer og mer fremstår for meg som stereotypen av nordmenn i dag: God og mett (bokstavelig), trygge omgivelser og lite interesse for 'ekle ting' som Forsvaret og krig.

Hun fikk min stemme sist, men vet ikke om hun får det igjen, gitt.
    As you wish.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005

Som mange andre skriv så er nok FMIN vi har i dag ein av dei betre vi har hatt på lenge. Det vil sei vi hadde ein HV løytnant ei kort stund, men ha fekk sitte så kort tid før han steig i gradene. Problemet er nok heller at forsvarsaka er for lite "sexy" for både denne og forgåande regjeringar. Det er mange ting som "alle" er einige om er viktigare enn å passe på Norge. For det er jo utenkeleg at vi skal komme under angrep.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2015

Tompolos båter beslaglagt
    Nigerianske myndigheter frykter han vil bruke de «norske» marinefartøyene mot landets regjering.

http://www.dagbladet.no/2016/03/18/n...tene/43563484/

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010

Man begynner jo å lure når slike saker dukker opp:
    http://www.dagbladet.no/2016/04/26/n...nget/43997326/

Holdt rapport unna Stortinget i fem måneder
    Stortingsrepresentanter raser over at de bare fikk én arbeidsdag på å lese en sentral rapport før de behandler saken om salg og eksport av brukt forsvarsutstyr.
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Hemmeligholdet samler Stortinget mot Søreide. Dette kan bli mistillit.

http://www.dagbladet.no/2016/04/28/n...iksv/44020268/
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010

http://www.dagbladet.no/2016/05/20/n...nget/44205188/

Sommel gir refs
    Kontrollkomiteen snudde og vedtar kritikk mot forsvarsminister Ine Eriksen Søreide.
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2015

Tiltalt for korrupsjon, underslag, økonomisk utroskap, tyveri og brudd på eksportloven
    Tidligere orlogskaptein Bjørn Stavrum organiserte Forsvarets salg av marinefartøy til Nigeria.

http://www.dagbladet.no/nyheter/tilt...loven/60302290

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014

Huff. Dette er bare trist. Håper virkelig at dette "bare" er en desperat mann med økonomiske problemer og ikke en renspikket grisk offiser. Ingen unnskyldning uansett men en fryktelig dårlig representant for offiserskorpset hvis dette var gjort uten spesielle bakenforliggende årsaker.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Artillery is the God of War

OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

Jeg synes det er litt merkelig at en så langt nede i systemet som en skarve orlogskaptein/major har fullmakter nok til å kunne klare å gjøre noe slikt på egen hånd.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-3 Ledende visekonstabel
    Ble medlem
    2007

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Huff. Dette er bare trist. Håper virkelig at dette "bare" er en desperat mann med økonomiske problemer og ikke en renspikket grisk offiser. Ingen unnskyldning uansett men en fryktelig dårlig representant for offiserskorpset hvis dette var gjort uten spesielle bakenforliggende årsaker.

Nå er han "bare" tiltalt og er dermed ikke skyldig i noe enda

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014

Selvsagt

Artillery is the God of War

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Enig med @hvlt.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Jeg synes det er litt merkelig at en så langt nede i systemet som en skarve orlogskaptein/major har fullmakter nok til å kunne klare å gjøre noe slikt på egen hånd.
    "Prosjektoffiserer" er gjerne på det nivået, men at myndighet til iverksetting var det er helt usannsynlig.

OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014

https://www.aftenposten.no/norge/i/4...geriabat-saken

Tidligere orlogskaptein dømt til fire år og tre måneders fengsel i Nigeriabåt-saken

En orlogskaptein er dømt til fengsel i fire år og tre måneder for passiv grov korrupsjon, grov utroskap og grovt underslag i den såkalte Nigeriabåt-saken.
    Dette er andre gang Orologskapteinen dømmes til fengsel.
    Svolten og tyst, samband fyst

OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

I tingretten la aktor ned påstand om fire års fengsel, men tingretten ila 4 år og 8 måneder, altså vesentlig mer enn aktors påstand. Nå har altså lagmannsretten senket det med 5 måneder, til 4 år og 3 måneder, og stadig tre måneder mer enn hva påtalemyndigheten først la ned påstand om. Uansett er dette et kraftig signal om at slik korrupsjon fra offentlige tjenestemenn straffes beinhardt, og bra er det!

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Dette. Har man gransket noen høyere opp? Både FD og UD skal være involvert ved salg av militært materiell, så vidt jeg vet.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Her har vi altså en saksbehandler i FLO, som helt på egenhånd og uten overordnet kontroll bare solgt unna litt materiell til b.la krigsherrer i Nigeria, og forvaltningen har ikke oppdaget det? Skulle likt å sett pengesporet gjennom to-tre banker og hva det sto på fakturaene...
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Lignende tråder

1. Stortingets kontrollkomité: høring om salg av forsvarsmateriell
    By NK Milforum in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 29
    Nyeste innlegg: DTG 180843A Dec 15, Friday
  2. Samfunnssikkerhet Høring 6.juni 2015
    By milforum-news in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: DTG 150925A Jul 15, Wednesday
  3. HØRING – FORSLAG OM KRIMINALISERING AV FREMMEDKRIGERE
    By njetnjet in forum Forsvarets deltakelse i operasjoner
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 091610A Jul 14, Wednesday
  4. Høring av ny "veteranforskrift"
    By Gammeloppklesk in forum Forsvarets deltakelse i operasjoner
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 291906A Oct 09, Thursday

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder