Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 13 av 13 FørsteFørste ... 3111213
Viser resultatene 481 til 493 av 493

Tråd: Innføring av OR- og OF-grader i HV og reserven

OF-2 Kaptein
    Ble medlem
    2006

Sv: Innføring av OR- og OF-grader i HV og reserven

Jeg er usikker på "samme krav i utdanningslengde for stående styrker og reservestyrker/HV". For det første tror jeg ikke det er mulig. For det andre, hvis man holder HV utenfor, var det heller ikke slik for befal og offiserer i mobiliseringshæren. Min erfaring der er fra Infanteriet på 1970- og 1980-tallet, jeg vet f.eks. Kavaleriet kan ha hatt større innslag av bl.a. yrkesoffiserer/tidligere yrkesoffiserer i mob-avdelingene, og da mob-hæren ble ca. halvert (fra 13 brigader til en divisjon og tre selvstendige brigader) på 1990-tallet gikk nok innslaget også opp i Infanteriet.

Størsteparten av befal i infanteriet (i mob-avdeling jeg var i i hvert fall) var utskrevet befal, dvs. USK-utdannet, med et innslag av vernepliktig befal (med befalsskole). En mindre andel hadde vært kontraktsbefal en kortere eller lengre periode etter avsluttet plikttjeneste. De eneste yrkesoffiserer jeg kjente til i bataljonen min var bataljonssjef, NK og S-3. Det kan ha vært noen flere, men alle kompanisjefene var i hvert fall vernepliktige offiserer. Kompanisjefene hadde normalt hatt noe tjeneste som kontraktsbefal utover plikttjensten.

I prinsippet var avansementsreglene de samme for utskrevet og vernepliktig befal etter at man var fenrik. USK-utdannede ble beskikket til utskrevet sersjant ved fullført plikttjeneste/førstegangstjeneste, befalsskoleutdannede til sersjant etter befalsskolen og til vernepliktig fenrik ved fullført ettårig plikttjeneste. En utskrevet sersjant ble forfremmet til utskrevet fenrik etter å ha deltatt som sersjant på to repetisjonsøvelser (normalt 21 dager lange, normalt 3-4 år mellom hver).

En utskrevet/vernepliktig fenrik kunne forfremmes til utskrevet/vernepliktig løytnant etter å ha deltatt på to repetisjonsøvelser som fenrik og ha gjennomført ett eller flere kvalifiserende 2-ukers kurs. Det var videre krav om at det måtte ha gått minst 6 år etter beskikkelse til sersjant og minst 3 år etter beskikkelse til fenrik før forfremmelse til løytnant. Videre måtte man ha mob-stilling tillagt grad av løytnant (dvs. inklusive et visst overtall som svikttillegg).

En utskrevet/vernepliktig løytnant kunne forfremmes til utskrevet/vernepliktig kaptein etter å ha deltatt på to repetisjonsøvelser som løytnant og ha gjennomført ett eller flere kvalifiserende 2-ukers kurs. Det var videre krav om at det måtte ha gått minst 16 år etter beskikkelse til sersjant og minst 3 år etter beskikkelse til løytnant før forfremmelse til kaptein. Videre måtte man ha mob-stilling tillagt grad av kaptein (dvs. inklusive et visst overtall som svikttillegg).

Tjeneste i internasjonale operasjoner, eller i Forsvaret ellers, kunne komme i stedet for deltagelse i repetisjonsøvelser. I Infanteriet ble kvalifiserende kurs for utskrevet og vernepliktig befal holdt dels ved IKA (Infanteriets Kursavdeling) på Helstadmoen, dels ved SVI (Skyte- og Vinterskolen for Infanteriet) på Terningmoen. Brevkurs var også ofte obligatorisk bl.a.i forkant av kursene. Kurs som geværkompanisjefkurs, støttekompanisjefkurs, stsabskompanisjef/S-4 kurs og stabstroppsjef/S-1 kurs ble alltid avholdt ved SVI, de fleste øvrige ved IKA (som geværtroppkurs I, geværtoppkurs II, BK-OP kurs, BK-troppsførerkurs, BK-KO-kurs, BK-troppssjefkurs).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Rekrutt
    Ble medlem
    2016

Angående dette med degradering eller ei, så er nå konvertering fra korporal til ledende menig ihvertfall degradering i en viss forstand, siden internasjonal lov (Genevkonvensjonen, i det minste) skiller mellom menige og underoffiserer. Og det samme gjelder forresten konvertering fra offiser til en eller annen form for sersjant. Offiserer har flere rettigheter som krigsfanger enn underoffiserer har, og underoffiserer flere enn menige.

Rekrutt
    Ble medlem
    2017

Angående rettigheter i Genevekonvesjonen stemmer dette.

Det er likevel flere sider her.

Vernepliktige mannskaper som får/fikk stilling som korporal (mulig de kun nå får ledende menig) i førstegangstjeneste får denne graden midlertidig. Når de er ferdig med førstegangstjeneste går de tilbake som vernepliktig med menigs grad. De er vernepliktige til og med det året de fyller 44 år.

De som tok USK/UB i løpet av førstegangstjeneste er etter fullført førstegangstjeneste rulleført som utskrevet sersjant. De har også verneplikt til og med det året de fyller 44 år.

De som har befalsskole vil bli rulleført som vernepliktige med sin faste grad. Det betyr at selv om man var midlertidig løytnant når man slutter i forsvaret, vil man bli rulleført som eksempelvis vernepliktig fenrik. Vernepliktig befal har verneplikt til og med det året de fyller 55 år.

Hvis man i tillegg til det ovenfor har vært tilsatt i mer enn 12 måneder vil man få verneplikt frem til og med de året de fyller 55 år.

Alle HV grader er midlertidige. Det finnes et unntak at områdesjefer bruker å få graden fast når de slutter og er ferdige med verneplikten (fant ikke tilbake hvor det er hjemlet).

Det å miste en midlertidig grad er ikke en degradering, men at man går tilbake til sin faste grad.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Rekrutt
    Ble medlem
    2016

Ja, jeg er ikke uenig i det at det er helt lovlig å konvertere folk med midlertidig grad til en lavere grad, dvs. alle med HV-grad, men med tanke på hvordan fremmede makter i en krigssituasjon vil behandle dem, så er det vel en de facto degradering. Jeg har bodd i utlandet i to tiår nå, så det spiller ikke noen voldsom rolle for meg, men om jeg ble konvertert fra utskrevet fenrik til sersjant 1. klasse mot min vilje, så ville det vel bli en slags degradering.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Løsningen her er at de som mener at de er degradert , tar nødvendige kurs (som en sikkert allerede har hvis en er OF) og søker seg en stilling i OF søylen. Da er problemet løst med mindre en blir tatt til krigsfange innen 1-3 år.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Rekrutt
    Ble medlem
    2016

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Løsningen her er at de som mener at de er degradert , tar nødvendige kurs (som en sikkert allerede har hvis en er OF) og søker seg en stilling i OF søylen. Da er problemet løst med mindre en blir tatt til krigsfange innen 1-3 år.
    Ja, OKK. Greit nok. Det var mest et teoretisk punkt fra min side. Mente ikke å være kverulant, akkurat.

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2005

Vi har en (antatt) uvane å se på degradering som synonym til forringing, evt "forringelse" av tjenestestilling.

Det trenger det jo slett ikke være. I min bok er degradering en formell nedsettelse i stilling eller grad på grunn av noe som har fått konsekvens i nettopp degraderingen. Konvertering er slett ikke slik degradering, i så måte.

Skille

Som @yamaha nevner lurer jeg på litt rundt dette med personell som kommer fra annen fagkrets, som f.eks en fra Kystvakta som skal tjenestegjøre i annen enhet. Jeg lurer ikke på dette emd at forsvarsgrenene ikke har fått i stand et fullstendig identisk system som kjøres felles, og jeg lurer ikke på om HV slenger seg på den fasiten. Man skal finne opp hjulet pånytt og samme f om det humper og går som firkant, så er det funnet opp pånytt og se, så bra det fungerer. (dette er en simile).

Jeg forsøker lese meg opp ved ledig stund, så en dag mener jeg at jeg veit.
    I must kill all free radicals

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
    degradering er* en formell nedsettelse i stilling eller grad på grunn av noe som har fått konsekvens i nettopp degraderingen.
    *Min tilføyelse

Brukte du nettopp veldig mange ord på å skrive at en degradering er en konsekvens av noe, eller misforsto jeg?
    Aldri mer 13

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    *Min tilføyelse

Brukte du nettopp veldig mange ord på å skrive at en degradering er en konsekvens av noe, eller misforsto jeg?
    Yup. Du skal ha gjort deg fortjent til å bli degradert. Det har man jo (som oftest) ikke ifm konverteringsregimet.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Navn:		545C813D-2FFE-4531-AFC0-4A0275F8BD59.png
Visninger:	102
Størrelse:	110,4 KB

Det er ikke bare her på forumet OR i HV er litt uklart. Her er fra siste HV-blad. Finn en feil..
    Aldri mer 13

OR-6 Oversersjant

Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Navn:		545C813D-2FFE-4531-AFC0-4A0275F8BD59.png
Visninger:	102
Størrelse:	110,4 KB

Det er ikke bare her på forumet OR i HV er litt uklart. Her er fra siste HV-blad. Finn en feil..
    Det er ikke snakk om degradering, kun konvertering.....
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Hahahaaaaa
    Aldri mer 13

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Det er ikke snakk om degradering, kun konvertering.....
    Likevel er det flere som urettmessig føler dette som en degradering.

Side 13 av 13 FørsteFørste ... 3111213
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Lignende tråder

1. Innføring av OR- og OF-grader i HV og reserven
    By Lille Arne in forum Heimevernet
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: 04-09-15, 07:51
  2. Grader på milforum
    By Vannglass in forum Meldinger fra ledelsen
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: 27-01-10, 00:14