Side 9 av 9 FørsteFørste ... 789
Viser resultatene 321 til 358 av 358
    Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Sv: Innføring av OR- og OF-grader i HV og reserven

Effektivisert bort, tenker jeg. Skal en reserve kurses opp i tillegg til de stadig tjenestegjørende, må nok fag/våpenskolene bygges opp. Men å ha et skikkelig skolesystem er jo ikke å "prioritere den spisse enden", så det blir nok tungsolgt.
    With 5000 years of recorded military history, there is no excuse for the lack of constant study.

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2013
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Da har jeg fått los på god intel på forslaget til OR og OF i HV-områdene.

...

I område staben er forslaget da slik:
    E&S off: Fenrik-løytnant
    Ops off: Løytnant-Kaptein
    Liason: Løytnant-Kaptein

Område sersjant: Stabssersjant
    Adm befal: Oversersjant
    P-befal: Oversersjant
    SB befal: Oversersjant

...

På OF-siden finner man 4 fenrikskurs: Gevær, Støtte, E&S, Stab

For løytnant 3 kurs: Taktisk kurs, Taktisk kurs TREN, Taktisk kurs SB
    Meget interessant, men det er et par ting ved forslaget som jeg ikke skjønner.

Fenrikkurs Stab, er det for områdestaben eller bare troppsjef stabstroppen? Etter min erfaring går dagens Adm-off, P-off og SB-off også en del vakter som VO og er involvert i det alminnelige arbeidet for områdestaben. Hva betyr "fenrikkurs stab" i lys av adm-, P- og SBs grader som oversersjant?

Løytnantkurs Taktisk kurs SB. Hvem i all verden er det for? Hvis SB-befal blir oversersjant, hvorfor da et løytnantkurs? Eller er kurset forbeholdt SB-troppsjef i sambandsområder eller I-styrken? Er ikke kurset like relevant for alt SB-befal/off?

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Utah Vis post
    Meget interessant, men det er et par ting ved forslaget som jeg ikke skjønner.

Fenrikkurs Stab, er det for områdestaben eller bare troppsjef stabstroppen? Etter min erfaring går dagens Adm-off, P-off og SB-off også en del vakter som VO og er involvert i det alminnelige arbeidet for områdestaben. Hva betyr "fenrikkurs stab" i lys av adm-, P- og SBs grader som oversersjant?

Løytnantkurs Taktisk kurs SB. Hvem i all verden er det for? Hvis SB-befal blir oversersjant, hvorfor da et løytnantkurs? Eller er kurset forbeholdt SB-troppsjef i sambandsområder eller I-styrken? Er ikke kurset like relevant for alt SB-befal/off?
    Jeg vet jo ikke svarene når det gjelder HV, men det finnes vel stillinger høyere opp i organisasjonen (enn område), hvor disse fagområdene er relevante?

En annen ting er at kurs som kvalifiserer for opprykk i grad ikke nødvendigvis medfører opprykk der og da. Det er jo andre kriterier som man må oppfylle, i tillegg til det kvalifiserende kurset (tid/tjeneste på lavere nivå, og plassering i stilling), før opprykket faktisk iverksettes.
    I hvert fall var det i prinsippet slik med vpl/usk befal i mobhæren i sin tid (kravet til tid/tjeneste var absolutt, men det med stilling ble tolket på litt forskjellige måter).

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    9

Hvorfor legges alle forslagene i HV så mye høyere enn i Hæren?

Adm/P/SB befal som Oversersjant, noe som tilsvarer konvertering fra LT.
    Det er heller ikke flytende stilling fra OR5+ slik jeg leser det.
    Hvor skal man hente disse P-befalene på Oversersjantsnivå når HR-siden nedbemannes?
    De fleste som er kapable, med kurs og erfaring innenfor det sjiktet er OR5 når de slutter, noen rekker kanskje å bli OR5+ før jeg de slutter som ansatt og går over i reserven.
    Det er jo ikke spesielt mye å hente lønnsmessig, er det kommadomessig?
    Hvem skal i såfall dette P-befalet ha kommando over?

Det samme går forsåvidt på både Adm og SB befal. (Selv om jeg i større grad er kjent med deres rutiner og hverdag.)

Er ikke uenig i at de kan ha dette som normal til høy grad, men at det ikke skal ligge noen automatikk i at man blir Oversersjant for å gå inn i en annen stilling. (Dersom man akkurat ble OR5+ for eksempel.)

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Enig med @Hulkinator og andre her, hvorfor ikke ha et større innslag av flytende gradsnivå, slik at rene befalsstillinger starter på OR5 og heller gi dem som har en virkelig tung kompetanse innen et felt belønning i form av høyere grad? Selv sjefsstillinger kan flyte mellom to grader, det viktige er bare å unngå at sjef på et nivå har lavere grad enn en av sjefene på nivået under, mens lik grad er OK.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Selv sjefsstillinger kan flyte mellom to grader, det viktige er bare å unngå at sjef på et nivå har lavere grad enn en av sjefene på nivået under, mens lik grad er OK.
    Slik som min tidligere troppssjef som var vernepliktig major, mens områdesjefen var HV-kapteinløytnant...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Vel, det var nok et unntak, og dessuten skulle majoren ha gått ned i grad når han frivillig gikk med på å tjenestegjøre som troppssjef.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    56

Nå er min erfaring snart over 15 år gammel, men dette med VO er kanskje et spørsmål. Et HV-område er på mange måter (eller var i hvert fall) mer selvstendig enn et kompani i hæren. Selv om man ikke skal drive stabsarbeid, men stridsledelse, på områdenivået, krever det å f.eks. være ansvarlig for sikring av et stort objekt at man har et KO som kan ta raske beslutninger på vegne av områdesjefen 24/7. Det vil si at man hele tiden må en vakthavende offiser på vakt med fullmakt til rask stridsledelse inntil sjef er på. Fra 15 år siden var jeg vant til at E-off, admoff, P-off og Sb-off i hvert fall kunne rotere på å være VO om natten. Nå har man jo i nyere tid styrket områdedestaben vesentlig med operasjonsoffiser og liaisonoffiser, så det gjør kanskje ikke så mye at noen av disse blir OR, eller er det OK å ha sersjanter som VO?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Jeg antar dette fra sjef HV er relevant for denne diskusjonen?

Jeg har fått forelagt et anbefalt forslag til Bestemmelser for Heimevernets Utdannings- og Treningsplan (HVUT). Jeg hadde noen få marginale kommentarer. Et meget godt produkt som jeg er sikker på vil bringe oss videre i kvalitet. Bestemmelsene vil bli iverksatt 1 september.

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Forslag til ny kursrekke
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Tidligere uttalte sersjantmajor Mjelle at en sersjantgrad i HV skulle veie like tungt som en annen sersjantgrad, blant annet for å kunne bli disponert til stillinger i forsvarsgrenene eller operasjoner ute.

Selv om innretningen av kursene har blitt noe annerledes, ser det fortsatt ut som det holder med to 2-ukers kurs for å bli sersjant i HV, som før. Hvordan rimer dette med det jeg oppfattet som mer ambisiøse målsetninger?

på Twitter

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Det har vel vært snakk om et akkrediteringskurs for at HV graden skal bli gyldig i resten av Forsvaret- som det IMO burde. Nå har det ikke kommet frem om det er alle som har befalsutdanning via HV som kan, eller om det er kun enkelte folk i enkelte stillinger for å fast tilsetting i distrikt osv. som er tanken med dette.

En HV grad er ikke like tung som en fra Hæren. F.eks. 3 år i HV er ikke det samme som 3 år i Hæren- Innsats eller ikke. Finnes det flinke folk som har hele sin utdanning via HV? Ja, men de har ikke like tung kompetanse som de fra Hæren og dermed kan de ikke veie likt. Om noen får hurt feelings av dette så kan de bare slutte.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    9

Hva har man å måle opp mot da?

Hvordan kan man si at geværlagfører nr 2, tropp 2 i KP B i 2BN er bedre eller dårligere enn en geværlagfører 1 i første tropp i HV-I?
    Selvfølgelig er kontinuerlig vedlikehold av ferdigheter meget viktig, men kan man måle dette?

Skal man kontrollere hvem av disse som holder en best leksjon? Er det den som hurtigst kan benyttes seg av IRFMIII og mikrolendet med lag/gruppe?
    Dersom de blir testet i april i Mauken vil nok en LF fra Skjold score jevnt over bedre på grunn av akklimatisering og lokalkjennskap.
    Å teste i enkeltmannsprøver er enkelt, men ikke et godt verktøy for å teste befal. Det kan være vanskeligere å teste befal med mye forskjellig kompetanse, men noen her inne og ellers i bruket kan nok mer en meg.

Jeg mener at noen få stillinger fra HV, med korrekt tjeneste og HV-kurs burde kunne gi erfaring tilsvarende OR3/OR4, for deretter å måtte ta GBK for å få OR5< grad.

Eventuelt at de deltar i utdanningsmoduler hos Hæren i forkant; HRS-grunnkurs for HV-befal for etter bestått kurs å kunne tiltre som sersjanter i Hæren?
    Grunnkurset er vel nå på 4 uker, sett HV-befal på det samme for å drille enkeltmannsferdigheter og legg på grunnlegende befalstesting på slutten; holder de mål så ønsker jeg de inn som kollegaer, faller de fra er det kanskje ikke noe for dem.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Selvsagt kan ting måles! Nå vil jeg ikke bli fryktelig overrasket om HBS, KS og kansje HVSKS har kriterier for hva en gevær-LF skal kunne og hvordan dette skal måles. Hos oss har vi hatt befalstreninger hvor en får karakterer på diverse poster- noen poster er bestått/ikke bestått og andre var karakterer fra 1-10.

Så det er egentlig såre enkelt, finn ut av hva en skal kunne, hvordan en skal teste det og deretter gjennomfør. Klarer kandidaten kravet så kan kandidaten få en VPL OR5 grad. Gratulerer.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Jeg ble hvertfall målt og satt karakter på under min GBU.

Og selv om jeg har lært ett og annet triks i HV de 9 årene jeg har hvert der så er det jo helt klart at grunnmuren ble bygget i Hæren.

Utdaningsnivået er noe helt annet når en står i det hver dag, hver uke. Pluss jevnt over har en også dyktige kollegaer som en kan løre av og støtte seg på gjennom en jobbuke.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Personlig har jeg stor tro på det nye systemet, men at HV-sjanter skal bli geværlagførere i 2. bn tror jeg er lite sannsynlig. Vil tro at Forsvaret ønsker HV-sjanter i stillinger hvor man kan dra nytte av deres sivile kompetanse, spesielt mtp. at en OR5 i HV fort er 30+ år gammel. En replagfører er et godt eksempel hvor en tung teknikerkompetanse er noe man nærmest kan drømme om idag.

Denne pakken med erfaring Forsvaret da nærmest kan få gratis er nok et gode de enda ikke har sett den fulle nytteverdien av. Selvsagt burde det fortsatt være en slags seleksjon, og alle formelle krav er tilnærmet oppfyllt.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    56

På troppssjefskurs III Gevær i 2003 (siste kurs jeg var på i HV) var vi på hver veiledningsgruppe en blanding av vernepliktig befal, utskrevet befal og HV-befal. Det var da min klare oppfatning at ut fra viste ferdigheter var det umulig å si hvem som var i hvilken kategori, det var ikke slik at det var klart at de som var vernepliktig befal, dvs. hadde befalsskole/GBU, hadde bedre forutsetninger for å drive taktisk ledelse av en objektsikrings- eller overvåking & kontrolltropp enn de som var HV-befal. Generelt hadde det de hadde gjort fra de var 21 til de var 35 (typisk alder på kursdeltagerne) mer å si enn det de hadde gjort fra de var 19 til 21 år gamle.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Men du vet også godt at en kan ikke ta en enkel person sin snap shoot observasjon og generalisere ut til en større populasjon.

Jeg har også gjennomført HVSKS troppsjef III kurset og da ble klassen offentlig irettesatt grunnet stor andel av elevene var helt på bærtur på veldig mange grønne fagområder som må ligge til bunn for å lykkes på ett slikt kurs.

Betyr det at samtlige kurs får tilsvarende tilbakemelding; nei selfølgelig ikke.

Min hypotese er at dersom du jobber 7-16 hver dag i Grønt så sitter alt litt lengre frem i pannebrasken den dersom en gjør det en gang i måneden eller halvåret.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Dette blir på siden, men når var du på nevnte kurs @Pinch ?

Jeg skjønner at mange som innkalles til HV er lunkne men at folk som ikke har noe der å gjøre kommer seg såpass opp og frem at de sendes på troppsjefskurs?! Det er jo håpløst, er vi virkelig så sulteforet på egnet personell i HV?
    Ad astra per aspera

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Tatt fra Forsvarsbudsjettet:
    Repetisjonstjeneste og kurs
    Repetisjonstjeneste er normalt 21 dager. Offiserer, befal og øvrig militært personell som har avtjent førstegangstjenesten og har kompetanse Forsvaret har behov for, med grad over menig, kan i tillegg kalles inn til tjeneste i ni dager før eller etter hver repetisjonstjeneste. Øvrig militært personell omfatter grenaderer og konstabler (OR 2–4 i militærordningen). Slik tjeneste skal ikke overskride 36 dager. Det skal normalt gå minimum to år mellom hver repetisjonstjeneste som varer lengre enn ti dager. Det gis ingen begrensning i antall innkallinger i tjenestepliktperioden.

Vernepliktige og tjenestepliktige som ikke er pålagt annen tjeneste, kan kalles inn for å støtte gjennomføring av repetisjonstjeneste og etterutdanningskurs. Tjenesten omtales som hjelpetjeneste. Vernepliktige og tjenestepliktige kan innkalles til etterutdanningskurs av inntil tolv dagers varighet.
    De som sier seg villige til sjefsstillinger og forutbestemte nøkkelstillinger på lavere og midlere nivå, kan kalles inn til etterutdanningskurs av inntil fem ukers varighet.

Årlig tjenesteplikt i Heimevernet
    Den årlige tjenesteplikten i Heimevernet er inntil seks dager for vernepliktige med menig grad, og inntil ni dager for offiserer, befal og personell som har avtjent førstegangstjenesten og har kompetanse Forsvaret har behov for med grad over menig.

De som har inngått kontrakt om tjeneste i Heimevernets innsatsstyrke, har inntil 30 dagers tjenesteplikt i tillegg til den årlige tjenesteplikten i Heimevernet.
    Har uthevet det som er viktig. OR-2 og oppover har 9 dagers tjenesteplikt både som rep. tjeneste og i HV.
    Innsatsstyrken kan også tydeligvis trenes inntil hhv. 36 og 39 døgn for menige og befal, jeg var av den oppfatningen at det var inntil 30 døgn totalt for menige og 35 for befal.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Det er vel harmonisering med den nye forsvarsloven, hvor alle som har vært tilsatt ett år eller mer får utvidet verneplikten til fylte 55 år: https://lovdata.no/lov/2016-08-12-77/§13

Lurer på hvor mange grenaderer som har oppdaget denne lille detaljen enda.
    With 5000 years of recorded military history, there is no excuse for the lack of constant study.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    3

Hvordan ser dette ut i forhold til det som står i kontrakten man har i innsatsstyrken?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Jeg er dog ikke sikker på at det er riktig å tolke 'grad over menig' til å bety OR-2 og høyere. Slik jeg har forstått det (fra et tidligere innlegg et sted her) vil HV-mannskaper automatisk få grad visekorporal, med opprykk til vk 1.kl etter en viss tid. I lovens betydning tror jeg dette fortsatt regnes som menig grad, med inntil 6 dagers tjenesteplikt. Der det i innlegget står OR 2-4 tolker jeg det til at det gjelder de som har vært fast ansatt som grenader/konstabel.

på Twitter

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Sitat Opprinnelig skrevet av Cardking Vis post
    Hvordan ser dette ut i forhold til det som står i kontrakten man har i innsatsstyrken?
    Kontrakt med innsatsstyrken regnes svjv ikke som å være militært tilsatt i denne loven (heller), så selv om du skulle ha akkumulert mer enn 12 måneders tjenestetid i innsatsstyrken, vil ikke tjenesteplikten utvides til fylte 55.

https://lovdata.no/lov/2016-08-12-77/§3

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Kontrakt med innsatsstyrken regnes svjv ikke som å være militært tilsatt i denne loven (heller), så selv om du skulle ha akkumulert mer enn 12 måneders tjenestetid i innsatsstyrken, vil ikke tjenesteplikten utvides til fylte 55.

https://lovdata.no/lov/2016-08-12-77/§3
    ...med mindre man mangler personell, for da kan også de uten ett års ansettelsesforhold også få utvidet tjenesteplikten til fylte 55år jmf. paragraf 14.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Joda, men det er helt uavhengig av eventuell kontrakt og tjenestetid i I-styrken, som var det @Cardking spurte om.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Det er vel harmonisering med den nye forsvarsloven, hvor alle som har vært tilsatt ett år eller mer får utvidet verneplikten til fylte 55 år: https://lovdata.no/lov/2016-08-12-77/§13

Nå er det jo ikke noe nytt med at utskrevet (USK/UB-utdannet) som har tjenestegjort et år eller mer med befals grad (sersjant eller høyere i det gamle systemet) får sin vernepliktsalder øket fra 44 til 55 år - men om det nå også gjelder grader under sersjant (OR 5) så er det nytt.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Det er akkurat det det gjør:
    militært tilsatte: offiserer, befal, grenaderer og konstabler som har inngått kontrakt om tilsetting i Forsvaret

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Oh shit. Har vore grenader. Så jada. ferdig med forsvaret om nesten 20 år.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Nå vet jeg ikke om dette gjelder for de som har vært tilsatt før loven trådte i kraft? Kanskje @Bestefar vet hvordan slik funker?

Menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Pondusfaktor
    0

Vet noen definisjonen på "tilsatt" her? Gjelder det kun dem som har vært fast ansatt, eller har man vært "tilsatt" når man har jobbet i forsvaret på midlertidige kontrakter?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    4

Det jeg lurer på, da det gjelder meg er hva med oss som var inne til førstegangstjeneste før ub... Personlig var jeg inne 10 måneder før jeg starta UB tia på 12. Måneder og etter det noen uker i HV, så total tid i uniform så langt er litt over 23 måneder, og økende.

Ikke misforstå jeg trives i HV og har ikke no ønsle om å slutte men greit å vite hva realiteten er, men det er det jo ingen som kan svare på så langt

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Førstegangstjeneste, kursperioden i UB (første seks måneder) og tjeneste i HV på en eller annen frivillig-kontrakt teller sikkert ikke. Definisjonen på "tilsatt" i lovverket står i min post #348 over.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Nokre kjekke ting fra Lov om verneplikt og tjeneste i Forsvaret m.m. (forsvarsloven)

§ 45.Tilsettingsforholdets lengde

Forsvaret kan ved behov forlenge tilsettingsperioden med inntil 3 år for dem som er tilsatt til de fyller 35 år.
    Viss dei er så viktig for forsvaret burde dei vel fått T60.
    § 63.Oppbevaring og vedlikehold av våpen
    Forsvaret kan pålegge tjenestepliktige å oppbevare og vedlikeholde våpen, ammunisjon og annet personlig utstyr utenfor tjenestetiden. Våpen, ammunisjon og annet personlig utstyr skal oppbevares og vedlikeholdes på en sikker og god måte.

Departementet kan gi forskrift om oppbevaringen og vedlikeholdet.
    Noken som har denne forskriften?

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Denne tenker jeg:
    Tjenestepliktige skal følge reglene for oppbevaring og vedlikehold av våpen og utstyr som til enhver tid gjelder for tjenestepliktige i Forsvaret.
    https://lovdata.no/forskrift/2017-06-16-779/§87

Det står altså ikke noe annet enn at Forsvarets interne regler gjelder også for tjenestepliktige/reservister.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Berrrgen123 Vis post
    Vet noen definisjonen på "tilsatt" her? Gjelder det kun dem som har vært fast ansatt, eller har man vært "tilsatt" når man har jobbet i forsvaret på midlertidige kontrakter?
    I det gamle systemet (som kun omfattet sersjant or høyere) så var det nettopp de som var/hadde vært tilsatt på midlertidige kontrakter som var "målgruppen" for denne bestemmelsen.
    Det var nok en del USK/UB utdannede med et år eller mer på engasjement som fikk seg en overraskelse når de ble informert om dette, da de som engasjerte de sjelden visste og informerte om dette (mitt inntrykk etter mange år som rullefører ved OPE/RFE, behøver ikke å være 100% riktig - noen kan jo ha blitt informert uten å huske det).
    Tidligere fast ansatte (yrkesoffiserer) kunne disponeres "så lenge de var ansett brukbare", slik jeg husker det.

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2017
    Pondusfaktor
    0

Jeg bet meg merke i denne formuleringen:

Det gjelder også til Heimevernet. I dag er det
    eksempelvis slik at en militært tilsatt ikke kan
    overføres til en stilling med et lavere gradsnivå i
    Heimevernet, selv om vedkommende har den
    kompetansen som etterspørres. Økt bruk av fly-
    tende grader eller tilsvarende vil kunne bidra til å
    løse opp i slike strukturelle begrensninger.

Det spørs hva man legger i denne formuleringen. Vil stillingene få større gradsspenn, eller vil man gjøre noe med forskrifter/lover.

Med tanke på diskusjonen ovenfor måtte man undertegne en villighetserklæring. Hva man sa seg villig til (utvidelse av verneplikt fra 44 til 55) ble nok ikke alltid like godt forklart...

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    Oh shit. Har vore grenader. Så jada. ferdig med forsvaret om nesten 20 år.
    Ikke klag!
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 789

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter