Viser resultatene 1 til 17 av 17
    Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1898
    Liker (mottatt)
    540
    Nevnt
    169 innlegg
    Sitert
    459 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    24

Starfighter NF-104

How the legendary Starfighter was used to train astronauts: the story of the NF-104

Being the first operational aircraft able to reach and maintain a speed of more than Mach 2.0, the Lockheed F-104 was a huge leap forward when strictly compared to the contemporary subsonic jets.

http://theaviationist.com/2015/04/10...trainer-story/

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1898
    Liker (mottatt)
    540
    Nevnt
    169 innlegg
    Sitert
    459 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    24

Sv: Starfighter NF-104

Navn:		ImageUploadedByTapatalk1449415242.932254.jpg
Visninger:	242
Størrelse:	93,0 KB

admin - Milforum
    Milforum

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    664
    Liker (mottatt)
    1563
    Nevnt
    256 innlegg
    Sitert
    737 innlegg
    PONDUS
    51

Masse informasjon om norske Starfighter her: http://www.starfighter.no
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1119
    Liker (mottatt)
    2522
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1274 innlegg
    PONDUS
    69

Sikkert et dumt spørsmål for luftnerdene, men altså: Er det en slags hjelperakett som lager ildtungen vi ser på bildet? Ellers innbiller jeg meg at utblåsning for jetstrømmen er den store åpningen under.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    664
    Liker (mottatt)
    1563
    Nevnt
    256 innlegg
    Sitert
    737 innlegg
    PONDUS
    51

Ja, dette er ikke en vanlig Starfighter, men en NF-104A. Dette var tre Starfightere som ble modifisert med en ekstra rakettmotor bak og rakettdyser for styring i høyder der lufta er for tynn til at ror virker. De ble laget for å trene de som skulle fly X-15 og nådde høyde på over 120.000 fot. Chuck Yaeger kræsjet en av dem.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Liker (gitt)
    165
    Liker (mottatt)
    375
    Nevnt
    75 innlegg
    Sitert
    639 innlegg
    PONDUS
    13

Det ser ut til at Starfighteren kanskje skal få brøle igjen over Bodø:
    http://bodonu.no/33-ar-seks-maneder-...en/22.09-03:53
    33 år, seks måneder og åtte dager siden den var på vingene skal Starfighteren i lufta igjen
    – Dette er en rakett. Men den skal flys som en T-Ford! I neste uke kan F-104 Starfighter 637 være tilbake i lufta.
    Det sier Helge Andreassen (66).

Tidligere jagerflyger, med blant annet syv års fartstid fra 334-skvadronen ved Bodø flystasjon. Mangeårig flyger i SAS. Og ikke minst; lederen i Starfighterens venner og prosjekt 637, som siden 2003 har hatt et stort mål: Å få en Starfighter på vingene igjen i Europa.

Nå er de nesten i mål.

– Luftfartstilsynet gjør sin siste vurdering av prosjektet mandag. Tirsdag vet vi om vi får fly. Kanskje blir det første prøveflyging onsdag; forutsatt at flyet er klart og været er bra. Det meste er opp til oss selv, vi må levere et fly som er 100 prosent i orden.
    Det står mer i artikkelen og, men jeg velger å ta med dette også;
    Selv skal Andreassen følge den første testturen fra baksetet på et F16-fly. Luftforsvaret skal bistå for å sørge for sikkerheten.

– Jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å fly Starfighteren igjen, Men ikke på første turen.

Det er det landets mest operative prøveflyger Eskil Amdal som skal. Han jobber akkurat nå i Arizona med å teste de nye F-35 Joint Strike Fighter-flyene. På fritida flyr han alle de flyene han har mulighet til å komme i lufta med.

– Men han har aldri flydd en Starfighter før, sier Andreassen.

Veteranflyet skal gjennom et omfattende testprogram før det kan tas i bruk. Sikkerheten er i høysetet, og det er blant annet gjort en stor investering med nye utskytingssystemer.

– Det er mye som står på spill. Sikkerheten er uansett viktigst. Hvis Eskil Amdal føler at det er noe som ikke stemmer når han takser ut på rullebanen, blir det ikke testtur.

Vestfjordoksen
    Nå er målet til foreningen å kunne drifte flyet fra Bodø. Starfighterens venner har brukt rundt 800.000 kroner på å få det i stand.

– Vi skal klare å drifte det for en halv million i året. Hele Europa vil ha det på flyshow, men vi vet ennå ikke hvordan det blir. Vi får se resultatet av prøveflyginga. Kanskje blir det bare med det.

Det er ingen tvil om at de er spente. I neste uke skal mange års intens jobbing settes på prøve.

– Hvis vi kommer gjennom neste uke med liv og helse i behold, skal vi begynne å planlegge veien videre. Vi er jo stort sett pensjonister, så det kan jo bli litt i overkant spennende, sier Andreassen og ler.

Men sier det likevel er håp om mange år med moro framover.

– Veldig mange vil komme til Bodø for å se flyet. Hvis vi lykkes, blir dette det eneste stedet i Europa man kan oppleve en Starfighter på vingene. Det er på tide å vekke Vestfjordoksen til liv igjen.
    "Det er vel omtrent som om det hadde stått i den norske grunnloven: Det bør være et heimevern".
    -F. Aarebrot.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    254
    Liker (mottatt)
    185
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    136 innlegg
    PONDUS
    9

Ståpels.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    664
    Liker (mottatt)
    1563
    Nevnt
    256 innlegg
    Sitert
    737 innlegg
    PONDUS
    51

For å være presis: Starfighteren som man nå har fått flydyktig igjen er en Canadair CF-104D, dvs. toseters-versjonen av de canadiskbygde Starfighterene som Norge kjøpte brukte (ca 10 år gamle) fra Canada på begynnelsen av 1970-tallet for 334-skvadronen. De var utstyrt som jagerbombere og ble i Norge brukt i antiskipsrollen (med hovedvåpen CRV7 70 mm raketter). De var utstyrt en del forskjellig fra F-104G i 331-skvadronen, som var avskjæringsjagere spesialisert på luft-til-luft.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Liker (gitt)
    44
    Liker (mottatt)
    75
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    58 innlegg
    PONDUS
    5

Nydelig.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    810
    Liker (mottatt)
    406
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    470 innlegg
    PONDUS
    17

Har ikke spesielt sansen for Kjos og Norwegian men når førstnevnte fortalte historien om da han ga på litt for mye i Starfighteren og fikk en svingradius som holdt på å dra han langt inn i Sverige, så er det liksom greit .

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1119
    Liker (mottatt)
    2522
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1274 innlegg
    PONDUS
    69

Dette er vel et skikkelig n00b-spørsmål, men - på bildet over kommer det ild sprutende ut av et hull over der hvor jeg innbiller meg at den vanlige utblåsingsdysen(?) er. Er det en ekstra rakettmotor eller noe?

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Liker (gitt)
    165
    Liker (mottatt)
    375
    Nevnt
    75 innlegg
    Sitert
    639 innlegg
    PONDUS
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Sikkert et dumt spørsmål for luftnerdene, men altså: Er det en slags hjelperakett som lager ildtungen vi ser på bildet? Ellers innbiller jeg meg at utblåsning for jetstrømmen er den store åpningen under.
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Ja, dette er ikke en vanlig Starfighter, men en NF-104A. Dette var tre Starfightere som ble modifisert med en ekstra rakettmotor bak og rakettdyser for styring i høyder der lufta er for tynn til at ror virker. De ble laget for å trene de som skulle fly X-15 og nådde høyde på over 120.000 fot. Chuck Yaeger kræsjet en av dem.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Dette er vel et skikkelig n00b-spørsmål, men - på bildet over kommer det ild sprutende ut av et hull over der hvor jeg innbiller meg at den vanlige utblåsingsdysen(?) er. Er det en ekstra rakettmotor eller noe?
    Se hvlt sitt svar
    "Det er vel omtrent som om det hadde stått i den norske grunnloven: Det bør være et heimevern".
    -F. Aarebrot.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1119
    Liker (mottatt)
    2522
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1274 innlegg
    PONDUS
    69

Alzheimer slår til. Først nå så jeg at bildet var fra i fjor, og at jeg hadde stilt samme spørsmål før. Jadda.

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    810
    Liker (mottatt)
    406
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    470 innlegg
    PONDUS
    17

Lenge siden jeg har sett "the right stuff" men var det en slik Chuck Yeager dro ut i spinn etter å ha kommet så høyt opp at stjernene begynte å skinne gjennom?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1119
    Liker (mottatt)
    2522
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1274 innlegg
    PONDUS
    69

...med nesten de samme formuleringene. Kanskje en hjerneforsker kunne hentet ut noe smart kunnskap her?

Uansett, artig med den som skal fly i Bodø, men den er vel ikke like sprek som luft-til-luft-versjonene?

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    810
    Liker (mottatt)
    406
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    470 innlegg
    PONDUS
    17

Jeg har også kastet meg over innlegg som dukker opp med bilde på iphonen før jeg (heldigvis før det var for sent...) oppdager at både bilde og tråd var gammelt og ferdigdebatert for lenge siden.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Liker (gitt)
    44
    Liker (mottatt)
    75
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    58 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Lenge siden jeg har sett "the right stuff" men var det en slik Chuck Yeager dro ut i spinn etter å ha kommet så høyt opp at stjernene begynte å skinne gjennom?
    Det stemmer. The right stuff er jo både en fortreffelig bok såvel som film.

X-15 som var etterfølgeren var jo legendarisk. Mange av pilotene i den fløy så høyt at de fikk astronautstatus.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier