Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: CV90, testversjonen med bensinmotor (90-tallet)

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    23

CV90, testversjonen med bensinmotor (90-tallet)

På 90-tallet hadde vi en del CV90 inn til prøving&feiling og minst 1 av disse var utstyrt med bensinmotor. Etter sigende gikk den styggfort (90 km/h ble nevnt....).

Etter litt googling finner man ingenting om denne motoren men jeg erindrer svakt noe om Jaguar fra forrige gang jeg lette etter info.

Uansett....Det er interessant å se hvilken motor og ikke minst hvilken "årgang" som ble valgt til å matche en 14-liters moderne diesel fra Scania. Det har ikke vært så mange bensinmotorer i denne størrelsen siden krigen og en blodtrimmet sportsmotor "off the shelf" hadde nok vært et dårlig valg i et stridskjøretøy.

Noen som vet?

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Men tenk deg senkesett, lavprofil lettmetallfelger spoiler foran og bak, fete eksospiper på den CV'en, kanskje en råfet rekylbrems på kanonen laget av Jerry Miculek..!
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    12
    Jeg trodde det var hydrostatisk drift på cv 90 og leo

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Jeg trodde det var hydrostatisk drift på cv 90 og leo
    Det var ikke det jeg lurte på men du har rett i at både CV-90 og Leo har torque converter. Det har forsåvidt samtlige pansrede kjøretøy i norge bortsett fra MLRS. M270 Launcheren hadde/har et system av automatiske clutcher som gir en mer direkte overføring. Dette er bra i hastighet men dårlig under manøvrering på stedet, f.eks pivotering, da man må opp i turtall for å få ting til å skje. Nesten som å clutche inn en bil med liten motor under køkjøring der samme bil med en tradisjonell automatkasse gjør alt uanstrengt på tomgang.

Nok om gear selv om det også er interessant☺

Noen som vet noe om den motoren?

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    På 90-tallet hadde vi en del CV90 inn til prøving&feiling og minst 1 av disse var utstyrt med bensinmotor. Etter sigende gikk den styggfort (90 km/h ble nevnt....).

Etter litt googling finner man ingenting om denne motoren men jeg erindrer svakt noe om Jaguar fra forrige gang jeg lette etter info.

Uansett....Det er interessant å se hvilken motor og ikke minst hvilken "årgang" som ble valgt til å matche en 14-liters moderne diesel fra Scania. Det har ikke vært så mange bensinmotorer i denne størrelsen siden krigen og en blodtrimmet sportsmotor "off the shelf" hadde nok vært et dårlig valg i et stridskjøretøy.

Noen som vet?
    Vet ingenting, men Jaguar høres logisk ut mtp produsentens "forbindelser" - dersom Jaguar lagde noen som var store nok?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mørk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21
    CVR(T)-familien til den britiske hæren, der Scimitar og Scorpion er de mest kjente vognene, ble opprinnelig drevet av en sekssylindret Jaguar XK6 bensinmotor på 4,2 liter (nylig byttet ut med en 5,9 liters dieselmotor), fordi det var den eneste som var både sterk og liten nok til å få plass i det vesle skroget. Motoren, som var brukt i flere sportsbiler (bl.a. E-Type), gjorde imidlertid vognene ekstremt raske, og både Scorpion og Scimitar skal visstnok ha hatt en toppfart på bortimot 120 km/t
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    23
    Tror sekseren hadde blitt for liten i en cv90 men man vet aldri...

Hvis vi utelukker sekseren hadde Jaguar bare ett elternativ i perioden frem til "dagens" moderne V8'ere og det var V12'n fra E-type. Selv om denne begynner å nærme seg Scaniaen i ytelser tror jeg den kan utelukkes. En V12 hadde nok blitt gjenfortalt nær sagt før man nevnte at den var bensindrevet, tror jeg.

En annen motor som BAE/HAGGLUNDS og Sverige har holdt med er RR Meteor, Dvs stridsvognversjonen av Merlin. Uten kompressorer og annet snacks begynner den på 650 hk. Jeg har ikke sjekket mål/vekt men med 27 liter slagvolum er den kanskje litt i drøyeste laget.

Kan det ha vært en MB av noe slag som ble brukt?

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    23
    Tror jeg har funnet motoren.

Britenes gamle tungtransport "Ant" brukte en RR/Rover Meteorite som var en Meteor minus 4 sylindere, altså V8. Denne var på 18 liter og selv om lastebilversjonen leverte under 300 hk kom den også i en utgave som ga 535 hk.

Såvidt jeg kan se er dette den eneste store Engelske bensinmotoren i nyere tid og den ville nok ha vært tilgjengelig i BAE systemet for Hagglunds. Disse motorene gikk på moderate turtall så det kan tenkes at gearkassen var den samme som for Scaniaen.

Det gjør det ikke mindre tøfft hvis det Spitfirehardware gutta lekte seg med for snart tjue år siden

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7
    Meteor er vel samme motor som Merlin V12 (Spitfire, Mustang, Mosquito, Lancaster etc. etc.), men uten overlading av noe slag. Disse var 27 liter, så 18 liter stemmer bra med minus fire sylindre.

27 liter er for øvrig lite for en flymotor fra WW2, med unntak av de som ble brukt på noen foreldede fly - men bra overlading etc. utlignet i stor grad dette.
    Sist endret av Niko; 01-05-15 kl 02:07

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    23
    Jeg har da ringt rundt til gamle kollegaer og INGEN klarer å huske noe om en bensinmotor men flere erindrer svakt noe om en CV90 som gikk styggfort. Ingen av disse var direkte involvert på Trandum den gangen så jeg føler ikke at ryktet er avkreftet enda.

27 l var lite ja og Merlin var vel den minste av de store motorene under krigen. DB 601 hadde vel rundt 33l men kom med direkte innsprøytning som standard

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    51

Sv: CV90, testversjonen med bensinmotor (90-tallet)

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Jeg har da ringt rundt til gamle kollegaer og INGEN klarer å huske noe om en bensinmotor men flere erindrer svakt noe om en CV90 som gikk styggfort. Ingen av disse var direkte involvert på Trandum den gangen så jeg føler ikke at ryktet er avkreftet enda.

27 l var lite ja og Merlin var vel den minste av de store motorene under krigen. DB 601 hadde vel rundt 33l men kom med direkte innsprøytning som standard
    Bumper denne da jeg søkte på annen CV90 tråd.

Det var nok ikke bensinmotor men, minst en av vognene som ble levert til Norge hadde ett turbotrykk som var noe over norm.
    Mener å huske at den vogna kjørte ifra alt men, også at den til stadighet hadde brekkasjer fordi motoren ikke var så glad i disse påkjenningene.
    Det var sikkert ikke så bra med disse hastighetene for resten av drivverket heller.

Jeg har snakket med flere som var involvert i testene på tidlig 90-tall, jeg mener en av dem snakket om at de første prøvevognene hadde en helt annen mobilitetsprofil en det vi endte med å kjøpe.
    NM135 mannskapene hadde spydd som griser på første tur fordi det var mer som å kjøre båt i CV 90 kontra dunkingen i NM.

Putter man inn 650 hesters motoren Norge først valgte i en langt lettere svensk vogn så kan de sikkert også flytte på seg mer enn nødvendig.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    23

Sv: CV90, testversjonen med bensinmotor (90-tallet)

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Bumper denne da jeg søkte på annen CV90 tråd.

Det var nok ikke bensinmotor men, minst en av vognene som ble levert til Norge hadde ett turbotrykk som var noe over norm.
    Mener å huske at den vogna kjørte ifra alt men, også at den til stadighet hadde brekkasjer fordi motoren ikke var så glad i disse påkjenningene.
    Det var sikkert ikke så bra med disse hastighetene for resten av drivverket heller.

Jeg har snakket med flere som var involvert i testene på tidlig 90-tall, jeg mener en av dem snakket om at de første prøvevognene hadde en helt annen mobilitetsprofil en det vi endte med å kjøpe.
    NM135 mannskapene hadde spydd som griser på første tur fordi det var mer som å kjøre båt i CV 90 kontra dunkingen i NM.

Putter man inn 650 hesters motoren Norge først valgte i en langt lettere svensk vogn så kan de sikkert også flytte på seg mer enn nødvendig.
    Takker for info

Har bare èn kommentar: det blir aldri nok hestekrefter!!
    Artillery is the God of War

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •