Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 5 av 5 FørsteFørste ... 345
Viser resultatene 161 til 186 av 186

Tråd: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

Lykke til.
    It's not about surviving, it's about winning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Tror forøvrig at dere må lese mer om Standard Deviation.

En Standard Deviation på 1MOA betyr ikke at kun 68.2% av skuddene er innenfor 1MOA.
    Det betyr at man med en rifle med 1MOA SD så kan man regne med at skuddet treffer innenfor den angitte verdien, +1/-1, 68.2% av tilfellene. Den vil treffe innenfor neste verdi, +2/-2, 95,5% av tilfellene og innenfor neste verdi der igjen, +3/-3, 99,7% av tilfellene.

Man regner da ut en sannsynlighetskurve.

Det betyr ikke at våpenet ikke presterer bedre under faktisk testing - dvs alle skudd innenfor 1MOA sirkelen.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Standardavvik (som det heter på norsk; SD, standard deviation etc. er engelsk, jeg foretrekker å snakke norsk når jeg snakker til nordmenn i Norge) er greit definert uansett hva slags underliggende fordelingsfunksjon man har for den stokastiske variabel. Hvis man har N målinger A_i av størrelsen A med et gjennomsnitt A, er standardavviket på målingene kvadratroten av summen over alle i av(A_i - A)^2 (i andre potens). Hvis (og bare hvis) A_i er normalfordelt, vil 68% av målingene (hvis det er et meget stort antall målinger) ligge mellom A minus standardavviket og A pluss standardavviket.

I tilfellet der man skyter på en skive (som er todimensjonal) er fordelingen av avstand fra middeltreffpunktet sannsynligvis ikke normalfordelt (dvs. det kan den ikke være, da den f.eks. ikke kan være mindre enn null), men standardavviket er uansett en grei statistikk som kan brukes til å skille mellom forskjellige våpen. Det er altså kvadratroten av summen av kvadratene av avstanden fra hvert skudd til middeltreffpunktet. Det er ikke lenger slik at 68% er innenfor standardavviket, men et greit mål å sammenligne uansett.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Det kan hende det er vi som tolker feil og Standard Deviation ikke refererer til det matematiske standardavvik. Da burde det egentlig stått "One standard Deviation..." for å beskrive at ett standardavvik ikke skulle være over x.

Hvis det ikke er det så er standard Deviation her noe som jeg ikke vet hva er definert til.
    Det er jo mulig at de har laget sin egen definisjon, og det er muligens akseptabelt dersom denne definisjonen er kommunisert sammen med listen over krav.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    10

Variabelen kan være normalfordelt, så lenge observasjonene er normalfordelt rundt gjennomsnittet og variansen er konstant og ikke tidsavhengig.

Dog er sannsynligheten for normalfordeling veldig liten i dette tilfellet, som i de fleste tilfeller.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Djises christ altså....

Tildelingen ble gjort i slutten av August i fjor.

INGEN protesterte på tildelingen
    INGEN sendte inn klager på de tekniske kravene når anbudet ble kunngjort

Alle minimumskrav som angitt i kravspesifikasjonen har blitt testet og verifisert.

Det er kun Niko og Sofakriger som lager et problem av ingenting, basert på én enkelt tekstparagraf, om en prosess de har null innsikt i.

Tror dere virkelig, VIRKELIG, at PFT ville valgt en rifle som ikke traff en låvedør på 5 meter? Det er omtrent slik dere får kravet til å fremstå her.

Jeg deltok på anbudet, jeg kvalifiserte vårt våpen ved å vise til samlinger skutt, som var sub-MOA. Blant annet.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Tror forøvrig at dere må lese mer om Standard Deviation.

En Standard Deviation på 1MOA betyr ikke at kun 68.2% av skuddene er innenfor 1MOA.
    Det betyr at man med en rifle med 1MOA SD så kan man regne med at skuddet treffer innenfor den angitte verdien, +1/-1, 68.2% av tilfellene. Den vil treffe innenfor neste verdi, +2/-2, 95,5% av tilfellene og innenfor neste verdi der igjen, +3/-3, 99,7% av tilfellene.

Man regner da ut en sannsynlighetskurve.

Det betyr ikke at våpenet ikke presterer bedre under faktisk testing - dvs alle skudd innenfor 1MOA sirkelen.
    På mye kan du mye @AGR416, men som du ofte påpeker er det nyttig med respekt for fagfolk. @hvlt er med sin tunge matematiske kompetanse EKSPERT - og jeg er en som lever av praktisk anvendelse av statistikk. Jeg har nok en ganske klar forståelse av hva standardavvik er - og hvilke datamengder som skal til for å få en normalfordeling. Men jeg kommer helt sikkert til å lese mer om det, og diskutere det enda flere ganger som et nyttig verktøy på store datamengder. Datamengden involvert her (de 35 skuddene og/eller 4 serier du nevner) er knøttliten ift å anvende slik metode.

Dessuten sier man altså ANTALL standardavvik man aksepterer varians innen - eller kan håndtere innen. Derfor min etterlysning av at setningen i kravet burde begynt med "One Standard Deviation" - og mistanke om at de faktisk mener noe annet enn antall standardavvik.

Her nevner du videre noe om normalfordeling ift 2 standardavvik og 3 standardavvik. Fint at du leser litt statistisk teori, men det står det ihvertfall ingen ting om i kravet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    10

@Sofakriger:
    Du kan fint ha normalfordeling med "knøttsmå" datamengder, selv om jeg er enig i at antall observasjoner er få. Statistical significance i så måte er en annen sak.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    @Sofakriger:
    Du kan fint ha normalfordeling med "knøttsmå" datamengder, selv om jeg er enig i at antall observasjoner er få. Statistical significance i så måte er en annen sak.
    Det blir jo en tilfeldig fordeling som tilfeldig ligner på en normalfordeling, men det blir kanskje semantikk.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    10

Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

En normalfordelt distribusjon er normalfordelt likegyldig av om den er tilfeldig eller ikke. For all del, du har helt rett, men distribusjonen er likefullt normalfordelt.

All den tid vi snakker 35 skudd (og derav observasjoner) har kvantitativ statistikk ganske liten verdi. Rent tallmessig kan resultatene være like mye tilfeldighet som sammenheng. Sett i sammenheng med testprosedyrer øker derimot sannsynligheten for at resultatene har en underliggende sammenheng, men all den tid statistikk vektlegges er sannsynlighetsøkning som resultat av testprosedyrer "likegyldige". Derav min mening om at statistisk analyse med n=35 er ganske poengløst. Men det er nå min mening, det skal være sagt.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Det er jeg helt enig i, selv om det er 35 skudd gange flere skyttere tydeligvis.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Vet ikke om du antyder at jeg har et teoretisk forhold til dette, eller om du mener at nivået på sksk i Forsvaret ikke holder mål.

Denne grad av presisjon er kravsatt for skarpskytter Nivå 3. Vi har hatt flere førsteskuddstreff på langt større hold enn 250-300m. med både .308 og 12.7 MØR. Og da mener jeg i strid, ikke på skytebanen.
    Nivået på Forsvarets skarpskyttere kan ikke jeg uttale meg om, annet enn at deres oppdrag i krigsområder er lite sammenlignbart med politiets aksjoner i Norge i fredstid (som jeg ser også hvlt og Rittmester poengterer). Uttalelsen var heller ikke rettet mot deg (kan ikke se at jeg har nevnt hverken deg eller skarpskytterne), det var en generell kommentar til det man ofte kan lese om skyting på lange hold.

Under en politiaksjon skal skarpskytterne blant annet ivareta sikkerheten til publikum, eventuelle gisler, egne mannskaper m.v. Om politiet skyter noen, skal det være som siste utvei, og man gjør sitt ytterste for ikke å sette gisler eller andre uskyldige i fare. Blir uskyldige truffet av politiets kuler vil dette i de fleste tilfeller forårsake en oppstandelse uten sidestykke.

Selvfølgelig øker sjansen for at noe kan gå galt når avstanden til målet øker. Uansett hvor dyktig skarpskytter man måtte være, er man ikke herre over de ytre påvirkningene. Politiet kan også måtte tøye grenser i enkelttilfeller, det kan være situasjoner der man må handle umiddelbart, men man vil alltid ha alles øyne rettet mot seg, og enhver handling vil bli gransket til minste detalj i ettertid (når alle har fasiten ...). Det hviler et stort ansvar på skarpskytteren, som raskt skal ta riktige, livsviktige avgjørelser i en kritisk situasjon.

Det er riktig som du skriver i et senere innlegg at Beredskapstroppen skal løse gisselaksjoner. De har mye mer spisskompetanse, trening og utstyr. Problemet er at i noen tilfeller vil BT være langt unna hendelsen, og tid er ofte avgjørende for utfallet av en aksjon. Alt innsatspersonell i politiet vil kunne havne i en situasjon der gjerningsperson(er) tar ett eller flere gisler. UEH ble i sin tid opprettet for at politidistriktenes egne mannskaper skal kunne aksjonere ved behov, og derfor har UEH egne skarpskyttere. Selv om UEH ikke kan sammenlignes med Delta, finnes det mye god kompetanse, og mannskapene er lokalkjente.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

På mye kan du mye @AGR416, men som du ofte påpeker er det nyttig med respekt for fagfolk. @hvlt er med sin tunge matematiske kompetanse EKSPERT - og jeg er en som lever av praktisk anvendelse av statistikk. Jeg har nok en ganske klar forståelse av hva standardavvik er - og hvilke datamengder som skal til for å få en normalfordeling. Men jeg kommer helt sikkert til å lese mer om det, og diskutere det enda flere ganger som et nyttig verktøy på store datamengder. Datamengden involvert her (de 35 skuddene og/eller 4 serier du nevner) er knøttliten ift å anvende slik metode.
    Nå mente jeg at standardavvik i dataene kan være et nyttig sammenligningsgrunnlag selv om den underliggende fordelingen ikke er en normalfordeling og selv om det er et lite datasett. Man må bare ta det med i beregningen (og ikke regne med f.eks. at 68% skal ligge mellom pluss og minus en sigma).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Da er vi igjen tilbake til at vi ikke vet hva kravstiller mener med "Standard Deviation" - og mye av vår statistiske diskusjon kan være av skiven - bokstavelig talt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Djises christ altså....

Tildelingen ble gjort i slutten av August i fjor.

INGEN protesterte på tildelingen
    INGEN sendte inn klager på de tekniske kravene når anbudet ble kunngjort

Alle minimumskrav som angitt i kravspesifikasjonen har blitt testet og verifisert.

Det er kun Niko og Sofakriger som lager et problem av ingenting, basert på én enkelt tekstparagraf, om en prosess de har null innsikt i.

Tror dere virkelig, VIRKELIG, at PFT ville valgt en rifle som ikke traff en låvedør på 5 meter? Det er omtrent slik dere får kravet til å fremstå her.

Jeg deltok på anbudet, jeg kvalifiserte vårt våpen ved å vise til samlinger skutt, som var sub-MOA. Blant annet.
    Nei, det er nok ingen som tror det. Spørsmålet på dette stadiet av diskusjonen er om det man krevde dokumentert og testet var det som sto i kravspesifikasjonen (standard deviation), eller om man egentlig testet (og mente) noe annet (gruppestørrelse). Svaret på dette ser ut til å være ja.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    UEH ble i sin tid opprettet for at politidistriktenes egne mannskaper skal kunne aksjonere ved behov, og derfor har UEH egne skarpskyttere. Selv om UEH ikke kan sammenlignes med Delta, finnes det mye god kompetanse, og mannskapene er lokalkjente.
    Klar over det, og er helt enig.

Har flere kompiser som er i UEH, blant annet en som har vært skarpskytter og sksk instruktør i sitt PD. Særs dyktig skytter.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Da har jeg direkte fra hestens munn, at det var størrelse på samling som ble testet, som jeg først antok. Derav min kommentar om krav til presisjon <1MOA.

Begrepet var hentet fra en engelsk kravspesifikasjon, hvor begrepet er brukt til å beskrive størrelse på samling.

Ingen våpen hadde større spredning enn 1MOA under tester som ble gjennomført.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Så i et uendelig antall skudd i ransom test skal alle sitte innenfor <1MOA. Det er jo et kurant krav, selv om uendelig antall selvfølgelig ikke går. Men de burde da kanskje ikke brukt "Standard Deviation" - som altså er et statistisk begrep som er meget relevant for slik testing.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

De hentet det direkte fra et anbud i UK, hos Home Office.

Der var beskrivelsen størrelse på samlingen.

Det var ingen av tilbyderne som misforstod hva de mente....

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Hvor små fliser kan man treffe med børsa da?
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Hvor små fliser kan man treffe med børsa da?
    Veldig små - langt unna
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Veldig små - langt unna

Konklusjonen må jo bli at det er uvesentlig at man roter med begrepene i kravspesifikasjonen, så lenge man forklarer hva man egentlig mente. De fleste gangene vil nok det gå bra.

Her virker som om "noen" har brukt begrepet "standard deviation" uten å forsikre seg om hva det innebærer, og/eller at det er entydig.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

Vådespråk i en kravspec? Nei, nå har jeg aldri...

I min jobb er det et fagbegrep som konsekvent brukes feil av kundene (som er opphavet til kravspec) og ofte brukes feil også av mine egne mindre begavede kolleger i teknisk gruppe. Jeg ser ikke lyst på fremtiden.
    meh

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    11

Vil jo påstå at AGR416 har et lite poeng da, all den tid samtlige tilbydere skjønte hva som var kravet. Det er vel det som betyr noe? Ikke hva andre måtte mene?

Uansett:
    Jeg gleder meg til denne kommer ut i distriktene sånn at vi får klådd litt på og prøveskutt med den. I 2060.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Rabagast Vis post
    Vil jo påstå at AGR416 har et lite poeng da, all den tid samtlige tilbydere skjønte hva som var kravet. Det er vel det som betyr noe? Ikke hva andre måtte mene?

Uansett:
    Jeg gleder meg til denne kommer ut i distriktene sånn at vi får klådd litt på og prøveskutt med den. I 2060.
    LOL.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Rabagast Vis post

.... .
    Som antydet flere ganger, så er det vel sannsynlig at det har vært mer kommunikasjon enn bare oversendelse/kunngjøring av kravspesifikasjonen?

Side 5 av 5 FørsteFørste ... 345
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •