Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 186

Tråd: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

Menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av XM177A2 Vis post
    Til info så anskaffet politiet skarpskytterrifler fra våpensmia lenge før OL på Lillehammer.
    Men modellen som var antatt i politiet ble modifisert på lik linje som forsvaret modifiserte sine NM149 rifler før OL.på Lillehammer.
    I motsettning til forsvaret som ikke endret modellbetegnelsen i forbindelse med modifiseringen så skiftet Politiet betenelsen i forbindelse med modifiseringen.
    Het først VS85PS med fast 4X schmidt&Bender kikkertsikte.
    Tired of the Police? Next time, try calling a Crackhead when you need help

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Nesten riktig, den ble levert med fast S&B med fast 6x42 spesifikasjon, samme som forsvarets nm149.
    MVH.
    XM177A2

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    2 timer og 12 minutter
    Det var en generell betraktning om hvordan anbud foregår, ikke om selve anskaffelsen.
    It's not about surviving, it's about winning.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0
    Vedlegg A for de interesserte vedr kravspek i anbudsprosessen :https://kgv.doffin.no/ctm/Supplier/D.../Folder/126817

Menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0

Kikkertsikte vs85ps

Nesten riktig, den ble levert med fast S&B med fast 6x42 spesifikasjon, samme som forsvarets nm149.
    Ihht politiets reglement av 1990 har vs85ps Schmidt und bender fast 4x-36 kikkertsikte. Siktene var nummerert til det enkelte våpen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Da er det mulig de ble levert med to typer sikter, de som trente sammen med oss var utstyrt med 6x42 som oss.
    Våpnene deres var som våre nummerert etter serienummeret på siktene.
    MVH.
    XM177A2

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    8
    kikkertsiktene har blitt skiftet ut opp gjennom aarene. Begge de nevnte siktene pluss bl.a. Zeiss med variabel forstorrelse har blitt brukt.
    It's not the critic who counts....

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Stort sett Zeiss, men dette varierer mellom distriktene.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0
    Forsåvidt riktig at Zeiss og enkelte andre merker er benyttet, men våpnene er kun levert originalt fra Våpensmia med Schmidt & Bender, og som jeg kjenner til kun i 4x36. Har aldri sett 6x42 på politivåpen, men i denne verden er det farlig å være bastant. Orginalstokken på VS85PS ser for meg ut til å være lik stokken på NM149, men har bare sett den på bilde i reglementet (som dog igjen henviser til to-fot). VS94P har hvertfall annen type stokk med to-fot og flammedemper ala Ag-3. Noen som har brukererfaringer med den slags?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Førsteutgaven til politiet som jeg har kjennskap til er lik med unntak av at politiets var utstyrt også på denne med justerbar kinnstøtte, noe vi var misunnelige på.
    MVH.
    XM177A2

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Dette ser vi bla at politiet i hovedsak ikke er utstyrt med maskinpistoler i ordets rette forstand, men med plomberte mp5 (kun enkeltskudd) slik at de er karabiner funksjonelt sett.
    Har du en kilde på dette? Det høres ut som informasjon som kriminelle/terrorister helst ikke bør vite om.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    9
    Husker ikke i farten hvor,men har sett det nevnt i noen avisartikler i forskjellige sammenhenger.
    When in doubt,empty your magazine.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Dette er ekstremt gammelt "nytt". Verdien av automatisk ild med MP5 er dessuten neppe spesielt stor (men de maskinpistoler vi hadde i Forsvaret før MP5 kunne faktisk kun skyte automatisk ild).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Ekstremt legmannspørsmål: Det er vel selvsagt halvautomatisk man mener med enkeltskudd da?
    Sist endret av Navytimes; 11-04-15 kl 14:30

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Ja.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Dette er ekstremt gammelt "nytt". Verdien av automatisk ild med MP5 er dessuten neppe spesielt stor (men de maskinpistoler vi hadde i Forsvaret før MP5 kunne faktisk kun skyte automatisk ild).
    Her bommer du vel en smule-
    1928 / M1 / M1A1 / Sten div utg. og Reising har alle omstiller for halvautomatisk ild.
    MP-38 og MP-40 har forøvrig kun automat sol ildform.
    MVH.
    XM177A2

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Her bommer du vel en smule-
    1928 / M1 / M1A1 / Sten div utg. og Reising har alle omstiller for halvautomatisk ild.
    MP-38 og MP-40 har forøvrig kun automat sol ildform.
    Nå tar du feil her: M1 Garand var semiautomatisk, eller halvautomatisk mens M1 karabin fantes i versjoner med omstiller for for halvautomatisk og helautomatisk ild da med betegnelsen M2. Beretta ombygde M1 Garand på slutten av 1950-tallet til modellen kjent som BM59 - til 7.62 NATO og den fikk 20-skudds boksmagasin i stedet for M1 Garands 30.06 og 8-skudds klips som ble ladet ovenfra.

Med M1A1 er jeg ikke helt sikker hva du mener-men jeg går ut fra at du snakker om Springfield Armory M1A som er en sivil utgave av M14, og som er en videreutvikling av M1 Garand. M1A er kun semiautomatisk. M14 hadde omstiller for semiautomatisk og automatisk ild.

Thompson 1928A1 og M1 M1A1 variantene, hvis det var disse du mente, hadde omstiller for halvauto/helauto. Sten Gun hadde også det. MP38/MP40 hadde kun fullauto, men såpass lav skuddtakt at skytteren kunne mestre enkeltskudds ild med litt trening.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Kommentarene mine var til HVLT`s påstand om maskinpistoler brukt i det norske forsvar før MP-5 ble innført for alle forsvarsgrener, derfor sitering av hans innlegg.
    MVH.
    XM177A2

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

Det jeg mente var MP38/MP40 som var standard maskinpistol i Hæren på 60/70-tallet inntil enhetsgeværet AG-3 ble innført og i Heimevernet mye senere (80-tallet). Jeg vet stengun også har vært i bruk, men mye mer sjelden. SLK og SLG var SLK og SLG og ikke maskinpistol.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Siste skrevet på iPhone, nå på PC så det blir lengre: Med maskinpistolene vi brukte før MP-5 mener jeg de som var i bruk i Hæren og Heimevernet før vi fikk MP-5 på (slutten av tror jeg) 80-tallet:

Thompson-typer M1 og M1A1 var i hvert fall aldri i standard bruk i Hæren eller Heimevernet etter 1960 så vidt jeg har sett. Jeg har hørt at noen en periode fikk utlevert Stengun i mob-avdelinger. Fra første halvdel av 50-tallet til ca. 1970 var standard personlige våpen i Hæren (utenom pistol): SLG (Selvladergevær, dvs. M1 Garand) et halvautomatvåpen, SLK (Selvladerkarabin, dvs. carbine M1), et halvautomatvåpen som var standard væpning for vognførere, forsyningssoldater i bakre linjer etc. og maskinpistol MP38 eller MP 40 (standard væpning for lagførere og befal i infanteriet). Dessuten maskingevær M1918A2 og mitraljøse M1919A4.

I perioden ca. 1969-1972 kom altså innføring av enhetsgevær AG3 som erstattet både SLG, SLK og maskinpistol i Hæren. Hele filosofien var at man av logistikkmessige årsaker skulle ha færrest mulig forskjellige våpen. Men da man på 80-tallet utvidet mob-hæren (bl.a. opprettet Brig V) og man samtidig hadde tapt en del AG3, fikk man for få AG3 til alle mob-oppsettinger i Hæren, og da dro man fram "fra skuffer og skap" en del gamle maskinpistoler som lå på lager fra tidligere tider og oppsatte bl.a. befal i noen avdelinger med gamle maskinpistoler, stort sett MP38/MP40, men visstnok også bl.a. Stengun. Dette varte noen få år. Man fant ut at å få opp en produksjonslinje for å produsere AG3 (et våpen man dessuten mente kun ville være i bruk noen meget få år til, før det skulle byttes ut med et nytt 5,56 mm våpen) var svært dyrt, men produksjon av MP5 pågikk, og man kunne få dem mye billigere. Derfor ble maskinpistol i form av MP5 gjeninnført som KOP-våpen i Hæren for en del tjenestestillinger.

I Heimevernet fikk man AG3 litt senere enn i Hæren, men der var man ikke enig i enhetsgevær-tanken til Hæren, så maskinpistol ble fortsatt beholdt som KOP-våpen i en del tjenestestillinger. Jeg trodde det der også stort sett var MP38 eller MP40, men mulig jeg husker feil (har ikke litteratur om det). Disse ble byttet ut med MP5.

Jeg vet ikke noe om Luftforsvaret eller Sjøforsvaret, men siden Sjøforsvaret hadde "Kongsberg Colt" 11,25 mm som standard pistol, er det mulig de brukte Thompson maskinpistol M1 eller M1A1 og, men det var altså Hær og HV jeg mente.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20
    I sjøheimevernet hadde vi MP38/40 heilt opp til 90 tallet ein gang.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    HV var på slutten før man i ca. 1995 ble omvepnet til MP-5 hovedsakelig utstyrt med MP-38 / MP-40 og i enkelte avdelinger div. utgaver av Thompson.
    Sjøforsvaret var utstyrt med div. utgaver av Thompson / Reising og Suomi frem til man omvepnet til MP-5.
    Luftforsvaret var de siste som benyttet Sten de ble innført som mobvåpen og skolevåpen en liten periode på slutten av 80 og starten av 90 tallet.
    MVH.
    XM177A2

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

Steyr Mannlicher har vunnet kontrakten. Det er ikke spesifisert hvilken modell som er valgt, men SSG-08 ser ut til å møte kravene:

https://www.doffin.no/Notice/Details/2015-160270

https://www.steyr-mannlicher.com/en/...rifles/ssg080/

Sikkert ei bra børse.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2012
    Pondusfaktor
    4

Luftforsvaret var de siste som benyttet Sten de ble innført som mobvåpen og skolevåpen en liten periode på slutten av 80 og starten av 90 tallet.

Si meg, med dagens forsvar og utfasing av AG3, eksisterer fortsatt begrepet "mobiliseringsvåpen" fortsatt? De maler jo opp AGene til spiker fremfor å legge dem i opplag, og det er vel ikke nok HKer til "alle" dersom dritten treffer takvifta?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

Vet at SHV hadde noen antikvariske SMG som "ingen" kjente fra førstegangstjeneste, og av en kvalitet/tilstand som gjorde dem mer skremmende for brukeren enn målet. Minst én av disse forsvant ut av systemet ved et uhell, ved at det lå glemt inni en stor sak som ble solgt til skrotnisser. En av skrotnissene fant den, fikk tak i ammunisjon i riktig kaliber, og så kondemnerte våpenet seg selv før halve magasinet var tømt, heldigvis uten personskade av betydning.

Når folk i dag klager over størrelsen på dagens forsvar og trekker frem det enorme forsvaret vi i hvert fall på papiret hadde på 80-tallet tenker jeg at vi skal være veldig glade for at det aldri ble satt på prøve. Jeg frykter at det var mye råttent både blant materiell og personell som kun "fungerte" fordi det i veldig liten grad ble satt på prøve.

Kan det stemme at veterinærer lenge hadde revolver (!) utlevert, i hvert fall så lenge kløvtroppene eksisterte?
    meh

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984 Vis post
    Kan det stemme at veterinærer lenge hadde revolver (!) utlevert, i hvert fall så lenge kløvtroppene eksisterte?
    Med umantlede patroner for avliving av hest? Den har jeg ikke hørt, men det kan jo være sant. Vet du hva slags? Før "Kongsberg Colt" 11,25 mm M/1914 ble innført var jo revolver Nagant 7,5 mm M/1893 standard håndvåpen i Hæren. En del var stadig i bruk i 1940, men de var nok fullstendig utdatert etter krigen. Militærpolitiets motorsykkeleskorte (som brukes til å eskortere kongelige og presidenter ved statsbesøk iført ridebukser, ridestøvler og antikke 500 cc BMW fra 1965) har jo forniklede S&W revolvere i hvite hylstre og hvite pistolbelter, men jeg vet ikke akkurat hva slags revolvere det er (bortsett fra at de er S&W, jeg vet ikke om de er ladd på oppdrag). Siden britene brukte revolver under og like etter krigen, kan man jo ha hatt en del revolvere i bruk i Forsvaret de første årene etter krigen, bl.a. i Tysklandsbrigaden. En Webley Mk. VI i det digre kaliber .455 Webley måtte jo være egnet til avliving av hest!

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

^ Du trenger ikke noe voldsomt kraftig ammunisjon for å avlive en hest med hodeskudd.

Hesten har en relativt liten hjerne som sitter høyt i hodet. Skyter man like under luggen (midt i skallen) kan man bruke 9,6 mm slaktemaske, en patron som er ganske lik 9x19 av utseende.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Når du nevner slaktemaske, jeg regner da med at det burde være standard KOP-utstyr for veterinær i kløvkompani eller i Militær feltsykestall (de to avdelingstypene som hadde med hest å gjøre fram til 1984).

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

Ingen anelse hva slags type, det ble bare nevnt i en hurtig oppramsing av ukurante våpen med ukurant ammunisjon utdelt til folk som overhodet ikke var forventet å bruke dem, men som det da likevel i teorien måtte organiseres ammunisjon og reservedeler til.
    meh

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Her er en artikkel om den nye rifla, Steyr SSG 08 A1:

http://www.politiforum.no/no/nyheter...25-T2JrG56.ips

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Kom over dette dokumentet fra juni 2014 mens jeg søkte opp nyheter ift. dette prosjektet:

3. Godkjenning av ny ammunisjonstype til skarpskyttarrifle

I brevet vert det opplyst at gjeldande skarpskyttarvåpen har avgrensa rekkevidde og slagkraft, og at einskilde oppdrag krev bruk av ammunisjon som gjev politiet lengre praktisk rekkevidde og større gjennomslagskraft. Det nye kaliberet er først og fremst tiltenkt brukt av Beredskapstroppen, men er på sikt tenkt innført også for skarpskytterne innen IP3. Ut frå ei vurdering av behovet, vert det tilrådd at Justis- og beredskapsdepartementet godkjenner bruken av ammunisjon i kaliber .338 lapua magnum til politiet sine skarpskyttervåpen. Etter det opplyste, kan denne ammunisjonen tilpassast dei skarpskyttarvåpen som politiet allereie brukar.

Justis- og beredskapsdepartementet legg til grunn POD si vurdering av behovet for
    skarpskyttervåpen med større slagkraft og rekkevidde og godkjenner at politiet brukar
    ammunisjon i kaliber .338 lapua magnum i skarpskyttervåpna.
    https://www.politi.no/vedlegg/lokale...dlegg_2615.pdf

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

^ Sannsynligvis blir ikke UEHs nye skarpskyttervåpen tatt i bruk før om et par år.

Meg bekjent er det ikke planer om å bytte til .338 lapua magnum for UEHs del. .308 Win er en standardpatron med helt annen pris, og den er dødelig på langt over praktisk skuddvidde. Det vil være kun en teoretisk sjanse for at en av UEHs skarpskyttere får bruk for en kraftigere patron (gjennomskyting av skuddsikkert glass, bildører, o.l.). Merk at jeg nå snakker om UEH, og ikke Beredskapstroppen.

.338 lapua magnum innebærer mye dyrere ammo, kraftigere rekyl (som vil kreve enda mer trening for å skyte godt), større ladning gir større utbrenning og dermed økt slitasje på løp/kammer. Dette betyr mer vedlikehold og hyppigere utskifting av løp. En slik patron vil også innebære større risiko for gjennomskyting av vegger etc., og kan dermed føre til utilsiktet skade på tredjeperson.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Hvis jeg husker riktig fra hva jeg ble fortalt en eller annen gang er nettopp hovedforskjellen på skarpskyting i politiet og forsvaret holdene som er aktuelle taktisk, og som det trenes på. Politimessig skarpskyting foregår aldri på meget lange hold (> 600 m), som regel på hold omkring 100 m eller enda kortere. En av de viktigste taktiske situasjoner for skarpskyting er gisselsituasjoner, og for å være helt sikker på ikke å treffe gisler er skyteavstander særlig over 100 m uaktuelle. Hold der Lapua .338 magnum gir en vesentlig fordel i treffsikkerhet (mye flatere kulebane og mindre vindpåvirkning, dvs. > 400 m) er uaktuelle å skyte på for politiets skarpskyttere. Prosjektilet bruker ca. 0,5 s til 400 m (og 1 s til 800 m), og på den tiden kan et gissel og en gisseltaker ha byttet plass hvis de tilfeldigvis begynte å bevege seg i det skuddet gikk av. Dermed er slike hold uaktuelle, mens det er derfra og videre utover .338 magnum begynner å bli overlegen.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Ny rifle hadde kun krav om .308, ei heller krav til modularitet ift kaliber.

I Forsvaret er lengste avstand for hodeskudd satt til 300m, dvs at man ikke anbefaler å prøve utover det.
    1 MOA på 300m er 9cm, og en god rifle bør holde 1MOA ut til det holdet det skal skytes på.

Har man et godt prosjektil, dvs såkalt "barrier blind", så trenger man ikke så fryktelig kraftig kaliber for å skyte igjennom glass.
    Det bør dog testes grundig slik at man er klar over eventuelle avvik i treffpunkt man får ved å skyte på/gjennom forskjellige barrierer.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    8

Avstand er bare ett moment, som er gjeldene for enkelte avdelinger i politiet også, selv om det ikke er like viktig som for Forsvaret . Jeg vet ikke hvor motstandsdyktig en .338LM er i forhold til .308 i forhold til vind og vær på mellomdistanse, men det er det sikkert andre her inne som kan si noe om. Ett annet moment er slagkraft, som f.eks ved å stanse eller gjøre en bil ukjørbar.
    Helt klart et nisjevåpen i etaten, men også en kapasitet som er god å ha tilgjengelig for de som trener og har kompetanse...
    It's not the critic who counts....

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Ny rifle hadde kun krav om .308, ei heller krav til modularitet ift kaliber.

I Forsvaret er lengste avstand for hodeskudd satt til 300m, dvs at man ikke anbefaler å prøve utover det.
    1 MOA på 300m er 9cm, og en god rifle bør holde 1MOA ut til det holdet det skal skytes på.
    Nå er jo 1 MOA på 300m litt mindre enn 9cm om man regner nøyaktig(1 MOA = 1.047" på 100 yards), men som en huskeregel i felt er det nøyaktig nok.

Uansett så hjelper det lite at man holder 1 MOA på en gitt avstand, dersom målet er mindre enn 1 MOA på den aktuelle avstanden.

Hodeskudd på lengre avstand enn ca. 300m blir selvsagt problematisk dersom man forholder seg til 1 MOA, men jeg regner med at mange skarpskyttervåpen kan prestere bedre enn det, om skytteren gjør sitt.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Et hode blir jo ikke mindre enn 1MOA på 300m....med mindre deler av det er skjult/dekket.

Uansett, 1MOA er snakk om samling, eller mer korrekt "max spredning", ikke plassering av enkeltskudd.

Ja, 3cm er ikke millimeternøyaktig, men det er en god verdi å bruke i "daglig tale".

Presisjonspotensialet er en kombinasjon av våpen og ammunisjon. I tillegg kommer skytterens egenferdighet.
    Har man et våpen som garanterer max egenspredning på <1MOA, men bruker ammunisjon med lotaksept på <4MOA så er systemet kapabelt til 4MOA.

Kravet til rifla var 1MOA maks spredning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Bare sånn for å få det ut av verden:

1MOA = 29,08mm på 100 meter.

1MOA = 87,24mm på 300 meter.

Dvs at feltregelen på 1 MOA = 3cm gir et avvik på 0,92mm per 100 meter. På 300m blir det da et avvik på 2,76mm.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Mitt poeng var at du ikke skal mye lengre unna enn 300m før 1 MOA er for dårlig for (kanskje delvise) hodemål og andre små mål - og at det er et overraskende "slapt" krav til et seriøst skarpskyttervåpen.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Og det har du fra?

Det er veldig få leverandører som vil garantere bedre presisjon enn 1MOA, det være seg våpen eller ammunisjon.
    Kom gjerne med eksempler på både ammunisjon og våpen som garanterer sub-MOA, fra fabrikk.

Har du våpen som har en egenspredning på maks 1MOA, samt ammunisjon som har en egenspredning på maks 1MOA så har enhver skytter gode forutsetninger til å kunne levere presis ild ut til praktisk rekkevidde.

På en 7.62 bolt eller halvauto så vil dette være mellom 800-1000m.

Er skytteren god, så er han i stand til å levere sub-MOA samlinger på alle hold ut til praktisk rekkevidde. Det ser vi med HK417 med NM258 i Forsvaret. Våpenet er garantert til egenspredning <1MOA, ammunisjonen er garantert til egenspredning <1MOA.

Se side 22 her.
    https://www.nammo.com/globalassets/p...g_2014_web.pdf

Hodeboks på en helfigur er relativt mye mindre enn et reellt hode. 300m er maks engasjementsavstand for hodemål under trening i Forsvaret.
    Da skyter man, med 1MOA som krav, en samling på ikke mer enn 9cm.

Egenspredning i ammunisjon og våpen er én faktor som spiller inn. Ved å stille krav til egenspredning ikke større enn 1MOA på disse, så har man kontrollert den faktoren. Da må skytteren håndtere øvrige faktorer, som spinndrift, vind og temp/luftmotstand/luftfuktighet, måle avstand korrekt osv.

Disse utgjør mye større utfordringer for skytteren, og da spesielt vind.

I tillegg så er hele poenget at man skal oppnå førsteskuddstreff, ved å gjøre håndverket bra før skuddet tas.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •