milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Spesiell videregående utdanning som soldat?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Spesiell videregående utdanning som soldat?

Hei.

Jeg har tenkt på å jobbe istedenfor å bli lærling til sommeren fordi jeg skal inn i førstegangstjenesten i januar.
    Når jeg var på intervju angående lærlingeplass ble jeg anbefalt og gjøre ferdig lærlingetiden min selv om jeg vil inn i forsvaret. Derfor lurer jeg på om jeg virkelig trenger fagbrev for å bli grenader i hæren eller om det er noen stillinger som krever spesielle utdanninger.
    Kan forsvaret hjelpe meg å fylle disse kravene?

Har også lest på http://forsvaret.no/grenader og der står det krav som stilles til søker som grenader men ikke hvilke krav som stilles til de enkelte avdelingene så antar at alt går under samme krav(?).

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Må si at jeg ikke kjøper argumentet med at du dropper lærlingtiden fordi du skal inn i førstegangstjenesten.
    Jeg vil også sterkt anbefale deg å fullføre videregående utdanning, dette vil gi deg mange flere muligheter senere selv om du skulle bli grenader eller ikke. Har du vurdert forsvarets lærlingordning? Dette er en mulighet til å kombinere både lærlingtiden og førstegangstjenesten: http://forsvaret.no/karriere/utdanning/laerling

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av njetnjet Vis post
    Må si at jeg ikke kjøper argumentet med at du dropper lærlingtiden fordi du skal inn i førstegangstjenesten.
    Jeg vil også sterkt anbefale deg å fullføre videregående utdanning, dette vil gi deg mange flere muligheter senere selv om du skulle bli grenader eller ikke. Har du vurdert forsvarets lærlingordning? Dette er en mulighet til å kombinere både lærlingtiden og førstegangstjenesten: http://forsvaret.no/karriere/utdanning/laerling
    "Enten du kombinerer læretiden med førstegangstjeneste, en befalsutdanning eller som sivilt tilsatt vil du få mulighet til å få mer ut av læretiden din."

Vil det si at jeg kan få fagbrev innen mitt fagområde i forsvaret mens jeg i førstgangstjenesten?

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    173 innlegg
    Maskin- og konstruksjonskompaniet til Ingeniørbataljonen på Rena krever fagbrev innen bygg og anlegg, men andre "vanlige" avdelinger krever ikke det.

Personlig mener jeg det er lurt å ha fagbrev. Da har du noe å falle tilbake på om det skjærer seg eller du vil bli sivil igjen etter x år. Og etter min erfaring, så er folk med fagbrev mer fingernemme enn folk uten.
    Dona Ferrea

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crimtastic Vis post
    Vil det si at jeg kan få fagbrev innen mitt fagområde i forsvaret mens jeg i førstgangstjenesten?
    Det er korrekt, på to år kan du gjennomføre både førstegangstjenesten og fagbrevet. Det er også mulig å ta befalsutdanning i kombinasjon med lærlingordningen.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Det er korrekt, på to år kan du gjennomføre både førstegangstjenesten og fagbrevet. Det er også mulig å ta befalsutdanning i kombinasjon med lærlingordningen.
    Ok. Da ringer jeg forsvaret på mandagen angående dette, vanskelig å få et skikkelig svar fra de på mail :P
    Takk for hjelpen!

OR-6 Oversersjant (m)
    Ass S-4 Milforum

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    96 innlegg
    Glem ikke generell studiekompetanse

Lignende tråder

1. Videregående befalsutdanning
    By Rittmester in forum Spesialist i Forsvaret
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 021013A May 19,
  2. Utdanning i forsvaret uten videregående...
    By MilitærGutten in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 132032A Feb 14,
  3. Trenger man videregående utdanning for Befalsskolen?
    By Shaddowz in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 282049A Apr 12,
  4. Karakterer videregående
    By henrik525 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: DTG 051759A Sep 11,
  5. En spesiell julegave
    By Gnist in forum Mannskapsmessa
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 111936A Dec 06,

User Tag List