Jeg lurer på om noen vet hvordan mulighetene er for å ta befalskolen sin sanitetslinje (hæren?) forså å tjenestegjøre i sjøforsvaret.
Det er mulig, men om du søker, kommer inn på og gjennomfører Hærens Befalsskole, skal du tjenestegjøre i en avdeling i Hæren i plikttjenesten din. Etter gjennomført plikttjeneste kan du søke på stillinger i Sjøforsvaret.
Jeg vet ikke hvordan det blir med ny befalsordning, men jeg ser for meg at det vil bli vanskeligere å bytte gren, og at Hæren er tjent med at de befalselevene som blir utdannet ved Hærens befalsskole fortsetter i Hæren fremover.
Har sjøforsvarets befalsskole en sanitets linje?
Befalsutdanningen i Sjøforsvaret er strukturert etter et annet behov en det Hæren har
https://forsvaret.no/karriere/utdann...vet-befalskurs
Utdanning og plikt utgjør tilsammen ett år. Etter hva jeg vet er det ikke alle som gjennomfører UB utdanningen som får muligheten til å gå rett inn i jobb i forsvaret etter endt utdanning, desverre.
Hvor vanskelig er det å komme inn på sanitetslinjen til befalskolen?
Du må først komme inn på Hærens Befalsskole på lik linje med alle andre, deretter vil dere som befalselever bli fordelt på linjer etter behov og i noen grad eget ønske.
Har veldig lyst til å lære meg sanitet og førstehjelp, men er ikke veldig interessert i å ha så mye grønn tjeneste.
Alle som tjenestegjør i Forsvaret skal være soldater i bunn. Det er mange grunnferdigheter det er viktig å beherske. De grunnferdighetene er ofte det som blir referert til som "grønn tjeneste" Grunnleggende soldatutdanning.
Bo i telt, orientere med kart og kompass, bygge stillinger, patruljetjeneste, bruk og vedlikehold av våpen, bruk av samband osv.
Det er klart at dette ikke er hovedvirksomheten din om du jobber som sanitetsbefal i MARLOG. Men hva gjør du den dagen skipet blir skutt opp? (Slik som skjedde med tyske marinegaster i 1940)
Poenget mitt er at det før man gjør noe som helst annet i Forsvaret er man nødt til å lære seg å bli soldat først.
Også har jeg alltid vært interessert i sjøforsvaret.
Det er bra! Da har du jo en god kilde til motivasjon!
Ble aldri innkalt til førstegangstjenesten, men merker nå at jeg godt kunne tenkt meg noe litt annerledes etter noen år på universitetet.
Det er mulig å ringe til Forsvaret på tlf 03003 eller se kontaktinformasjon på denne siden
https://forsvaret.no/kontaktskjema
Det hjelper ofte å ringe og følge opp
Hvordan er det å begynne på befalskolen i en alder av 23 år, noen erfaringer?
Jeg begynte på befalsskolen som 21 åring og det var et bredt spenn i alder, fra yngste på 19 til eldste på 27
Selv hadde jeg tjenestegjort 2 år i sjøforsvaret før jeg begynte på befalsskolen, det var litt rart å gjennomføre "
førstegangstjenesten på nytt" men jeg likte det veldig godt. Man blir tett knyttet sammen og det er et privilegium å få være en del av et fellesskap av den typen.
En utfordring kan være at du er eldre en det yngste troppbefalet. Men det er ingen ting å henge seg opp i, de har sin utdanning og erfaring, at man er eldre en noen gjør en nødvendigvis ikke mer kvalifisert.
Bokmerker