Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Muligheter sanitetsbefal sjøforsvaret?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0

Muligheter sanitetsbefal sjøforsvaret?

Jeg lurer på om noen vet hvordan mulighetene er for å ta befalskolen sin sanitetslinje (hæren?) forså å tjenestegjøre i sjøforsvaret. Har sjøforsvarets befalsskole en sanitets linje?

Hvor vanskelig er det å komme inn på sanitetslinjen til befalskolen?

Har veldig lyst til å lære meg sanitet og førstehjelp, men er ikke veldig interessert i å ha så mye grønn tjeneste. Også har jeg alltid vært interessert i sjøforsvaret.

Ble aldri innkalt til førstegangstjenesten, men merker nå at jeg godt kunne tenkt meg noe litt annerledes etter noen år på universitetet. Hvordan er det å begynne på befalskolen i en alder av 23 år, noen erfaringer?

Takk for alle svar

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0
    Utvider spørsmålet litt, noen som har noe erfaring med å ta befalskolen forså å spesialisere seg i sanitet? Hva er de store forskjellene med å jobbe i saniteten hos hæren, sjøforsvaret, luftforsvaret og heimvernet? Alle erfaringer er velkommen.

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hei!

Jeg kan prøve å svare på noen av spørsmålene dine. Jeg går nå Hærens Befalsskole, Operativ linje på Rena.

1) Alle linjene er fra 2013/2014-kullet samlet på Rena. Alle gjennomfører 9 måneders grunnleggende infanteritjeneste sammen (fra august til mars) Deretter deles vi opp i linjer, hvorav en av linjene er sanitet. De som havner her får Sanitet nivå 3 kurs, og blir LF/VK for et sanitetslag/sanitetskjøretøy.

2) Vi får vite linjefordelingen om et par ukers tid, men sånn det ligger ann nå kommer ca 75 % til å få førstevalget sitt. Det siste jeg hørte om sanitetsplassene var at det var én ledig plass på linja per nå.

3) Ang alder, så er snittalderen på HBS ca 20 år. De fleste kommer inn enten rett etter VGS, eller etter et år i førstegangstjenesten. De eldste er vel rundt 23-25 år gamle.

4) Så vidt jeg vet, har Sjøforsvaret kun UB-kurs, og befalsskole hvis du har maritime sertifikater. Det ser ikke ut som om det er muligheter for sanitetsutdannelse.

Uansett anbefaler jeg deg å søke, helst Hærens Befalsskole selvsagt. Søknadsfristen går ut 15. April, og søknadsskjemaet finner du på forsvaret.no

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0
    Takk for svar

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    5

Sv: Muligheter sanitetsbefal sjøforsvaret?

Det som også er en mulighet - dog en langt mer "usikker" vei å gå - er å ta befalsutdanning for så å ta nivå 3-kurs senere. Dette er selvfølgelig avhengig av at man innehar en stilling der avdelingen har bruk for en 3'er. F.eks. er det krav til nivå 3'ere for å utdanne rekrutter på nivå 2, og for å kunne drive skyting med skarp ammunisjon. Det blir jo sannsynligvis ikke å jobbe fulltid med sanitet, da. Vet ikke hvordan sjøforsvaret organiserer seg på sanitetsfronten...

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Hei Goose!

Velkommen skal du være!

Ser du har vært med siden januar 2015!

Jeg skal forsøke å gi deg noen svar ut ifra mine erfaringer, det behøver ikke å stemme for deg, men det kan være greit å høre forskjellige synspunkter og gjøre seg opp sin egen mening.

Sitat Opprinnelig skrevet av Goose Vis post

Jeg lurer på om noen vet hvordan mulighetene er for å ta befalskolen sin sanitetslinje (hæren?) forså å tjenestegjøre i sjøforsvaret.

Det er mulig, men om du søker, kommer inn på og gjennomfører Hærens Befalsskole, skal du tjenestegjøre i en avdeling i Hæren i plikttjenesten din. Etter gjennomført plikttjeneste kan du søke på stillinger i Sjøforsvaret.

Jeg vet ikke hvordan det blir med ny befalsordning, men jeg ser for meg at det vil bli vanskeligere å bytte gren, og at Hæren er tjent med at de befalselevene som blir utdannet ved Hærens befalsskole fortsetter i Hæren fremover.

Har sjøforsvarets befalsskole en sanitets linje?

Befalsutdanningen i Sjøforsvaret er strukturert etter et annet behov en det Hæren har

https://forsvaret.no/karriere/utdann...vet-befalskurs

Utdanning og plikt utgjør tilsammen ett år. Etter hva jeg vet er det ikke alle som gjennomfører UB utdanningen som får muligheten til å gå rett inn i jobb i forsvaret etter endt utdanning, desverre.

Hvor vanskelig er det å komme inn på sanitetslinjen til befalskolen?

Du må først komme inn på Hærens Befalsskole på lik linje med alle andre, deretter vil dere som befalselever bli fordelt på linjer etter behov og i noen grad eget ønske.

Har veldig lyst til å lære meg sanitet og førstehjelp, men er ikke veldig interessert i å ha så mye grønn tjeneste.

Alle som tjenestegjør i Forsvaret skal være soldater i bunn. Det er mange grunnferdigheter det er viktig å beherske. De grunnferdighetene er ofte det som blir referert til som "grønn tjeneste" Grunnleggende soldatutdanning.

Bo i telt, orientere med kart og kompass, bygge stillinger, patruljetjeneste, bruk og vedlikehold av våpen, bruk av samband osv.

Det er klart at dette ikke er hovedvirksomheten din om du jobber som sanitetsbefal i MARLOG. Men hva gjør du den dagen skipet blir skutt opp? (Slik som skjedde med tyske marinegaster i 1940)

Poenget mitt er at det før man gjør noe som helst annet i Forsvaret er man nødt til å lære seg å bli soldat først.

Også har jeg alltid vært interessert i sjøforsvaret.

Det er bra! Da har du jo en god kilde til motivasjon!

Ble aldri innkalt til førstegangstjenesten, men merker nå at jeg godt kunne tenkt meg noe litt annerledes etter noen år på universitetet.

Det er mulig å ringe til Forsvaret på tlf 03003 eller se kontaktinformasjon på denne siden https://forsvaret.no/kontaktskjema

Det hjelper ofte å ringe og følge opp

Hvordan er det å begynne på befalskolen i en alder av 23 år, noen erfaringer?

Jeg begynte på befalsskolen som 21 åring og det var et bredt spenn i alder, fra yngste på 19 til eldste på 27

Selv hadde jeg tjenestegjort 2 år i sjøforsvaret før jeg begynte på befalsskolen, det var litt rart å gjennomføre "
    førstegangstjenesten på nytt" men jeg likte det veldig godt. Man blir tett knyttet sammen og det er et privilegium å få være en del av et fellesskap av den typen.

En utfordring kan være at du er eldre en det yngste troppbefalet. Men det er ingen ting å henge seg opp i, de har sin utdanning og erfaring, at man er eldre en noen gjør en nødvendigvis ikke mer kvalifisert.
    Jeg tenkte jeg skulle gi deg et forslag til et par ting du kan gjøre!

1. Ring til FPVS og få en innkalling til sesjon

2. Bli med i ditt lokale Røde Kors Hjelpekorps eller lokale Norsk Folkehjelp. Disse organisasjonene tilbyr kursing innen førstehjelp, kart og kompass og samband. Prøv å få deg et førstehjelpskurs om du har tid.

3. Hør om du kan få en innkalling til rekruttskole i Sjøforsvaret

Med bakgrunn i din interesse for sjøforsvaret, førstehjelp og din bakgrunn fra Hjelpekorps eller Folkehjelp, søk deg til Sessvollmoen som sanitetsassistent. Her får du en solid sanitetsudanning

(her er det også "grønn tjeneste, men i mindre grad en i Hæren)

https://forsvaret.no/karriere/forste...i-sjoforsvaret

4. Når du har gjennomført kursing og utdanning, ta stilling til om du fortsatt ønsker å bli befal. Om svaret er JA så kan du søke på neste befalsskole opptak og UB kurs i Sjøforsvaret. Det går 2 ganger i året og er nå flyttet til Sessvollmoen.

5. Om du ikke har gjort det allerede, så kan du lese deg opp på flere tråder på forumet som omhandler sanitet i forsvaret, her er
    det mye bra!

http://milforum.net/showthread.php/6...llmoen+sanitet

http://milforum.net/showthread.php/6...llmoen+sanitet

6. Sanitet er et fagfelt som fort gir "blod på tann" det er meningsfylt og spennende! Hvem vet? Kanskje du ender opp med en helsefaglig utdanning etterhvert

Uansett så skal du ha lykke til på veien!

Så får du holde oss oppdatert på hvordan det går!

Navn:		12331593_1523664594619473_301286230_n.jpg
Visninger:	141
Størrelse:	58,2 KB

Navn:		images.jpg
Visninger:	141
Størrelse:	10,5 KB

Navn:		aeG7oPq_460s.jpg
Visninger:	139
Størrelse:	67,8 KB
    Godkjent sansoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Muligheter sanitetsbefal sjøforsvaret?

Jeg kom på en ting...

Hva med å bli grenader?!

Navn:		12715276_1107577735948807_4425008991358696431_n.jpg
Visninger:	147
Størrelse:	52,2 KB

Om du vil drive med sanitet er det som grenader du faktisk får drive med sanitet!

Som sanitetsbefal er det først og fremst utdanning du skal drive med.

Navn:		12936730_1138882269485020_795234494283362289_n.jpg
Visninger:	147
Størrelse:	85,7 KB

Godkjent sansoldat

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Medicx Vis post
    Hva med å bli grenader?!
    Støttes, tenk over at befal (i utgangspunktet) ikke er den som behandler pasienter, tar grop, er først inn i rommet i SIBO, kjører stridsvogn, eller noe av det kule i forsvaret. Ønsker du lede andre er befal veien å gå, ønsker du å gjøre mer konkrete oppgaver er grenader et godt valg. Husk også at du kan gå fra grenader til befal, men ikke fra befal til grenader.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •