Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 16 av 16

Trd: Ett drlig ye

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0

Ett drlig ye

Heisann!

Skal p sesjon snart, og er gira p ske befalsskole, men lurer p om jeg i det hele tatt skal gidde tenke mer p det da jeg har drlig syn p det ene yet. Noen som vet hvordan synstestene funker og om jeg evt kan greie synskravene til befalsskolen (som er karakter 6?) nr jeg har ett drlig ye med +4,50, men ett ye som ligger p +1,75 som jeg ser supert med?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Mistenker du vil trenge laseroperasjon. Men vpv har fasiten, ring dem.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0
    Hmm, er det jeg frykter.. Leste et eller annet p nettsidene til forsvaret at for f de ulike karakterene mtte man ha minst s og s godt syn (visus) p det beste yet, s ble jo litt positiv, men aner selvsagt ikke hvordan det utves i praksis... Kan det hjelpe noe at jeg ser helt fint med briller/linser?

Fr vel prve ringe kanskje...

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0
    Noen som vet om det vil vre bra nok for vanlig frstegangstjeneste i det hele tatt?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    44
    Du hres ut som meg. Jeg har jobbet i Forsvaret i snart 12 r, i operative avdelinger hele veien.
    Jeg har ett ye som funker helt awesome, og et annet som er helt rvva skal jeg vre rlig - les, s og si ingen skarpsyn. Snn har det vrt hele livet mitt, og skolten min har kompensert for dette gjennom oppveksten slik at jeg snn egentlig har helt perfekt skarp-, side- og dybdesyn likevel. Jeg fikk vite av noen som hadde peiling p "yne og snn" at det ikke var noe vits i prve gjennomfre noe laserkorrigering p dette yet, da dette er "hardkoblet" inn i hodet mitt at det ene yet mitt alene ikke er i stand til all verden, men sammen er dem dynamitt.

Jeg fikk karakter 6 p syn p sesjon i 1998, men denne karakteren har aldri vrt noe som har fulgt meg negativt i den tjenesten jeg har drevet med (negativt som i "nei, det kan du ikke gjre fordi du har for drlig syn"), og jeg har heller aldri hatt noe problem med fungere i de stillingene jeg har hatt. Var til og med satt opp til gjennomfre skarpskytterutdanning en gang i tiden, uten at karakteren min p syn ble tatt opp eller nevnt som et issue. Kurset ble det dog ikke noe av dengang, av andre mer hytsvevende grunner.

Konklusjon: Slik jeg ser det, er det veldig varierende hvordan dette med synskrav praktiseres fra avdeling til avdeling, og ihvertfall fram til n har tjenestestilling versus krav til syn ikke vrt fulgt kjempenye opp, er inntrykket mitt ihvertfall. De eneste steder som virkelig er strenge p syn er Flygeskolen, og forsvidt ogs spesialstyrkene. Men ting kan fort endre seg framover ogs, akkurat det vet ikke jeg noenting om.
    Elite Som En Trensoldat

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0
    Godt hre at det er noen har det samme problemet, og som likevel har ftt tjenestegjre (i stor grad)! Kjenner meg s sykt igjen i det du sier om synet ditt. Optiker har til og med sagt at hodet mitt har tilpasset seg forskjellen mellom ynene mine s godt, at jeg ikke ser noe drligere enn alle andre, snarere tvert imot. Problemet er hvis testen utfres med et og et ye, og det drligste blir det tellende eller noe... Da er jeg nok screwed.

Hovedproblemet blir vel komme inn i systemet til Forsvaret, og faktisk f en innkalling til tjeneste, ikke bli stemplet "ikke tjenestedyktig" p sesjon. Etter den jobben er gjort s kan jeg se for meg at det er som du sier; litt slvt fulgt opp siden du greide kravene p sesjon.

Gitt at man gjr det topp p alt det andre p sesjon, utholdenhet og logikk og de greiene der, vil det da vre noen mulighet for at sesjonsoffiseren/legen velger overse det faktum at man har ett drlig ye nr det brukes alene? Tror dere det vises noe skjnn i opptaket til en utdanning hvor syn ikke er veldig avgjrende for hvor bra man kan gjre det? :P
    Sist endret av frigmaistah; 02-02-15 kl 22:38

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    44
    N husker jeg ikke hva kravet til syn for infanteritjeneste og tilsvarende er om dagen, men dengang jeg var p sesjon krysset jeg av for at jeg nsket kavaleri eller dykkertjeneste p pri-1 og 2 (sikkert blitt annerledes hvordan sesjon funker siden da). Sesjonsoffiseren jeg snakket med etter legesjekken var et forbanna fjols dengang; Lite serviceinnstilt, sikkert dritt lei av hre p alt gnlet fra survete grinunger som ville slippe unna frstegangstjenesten, og mer interessert i komme seg fra arbeid s tidlig som mulig heller enn gjre den jobben han var satt til gjre den dagen.

Jeg ble innkalt til det som dengang het Trenregimentet p Sessvollmoen, og havnet i en tropp som utelukkende skulle utdanne administrasjonsassistenter som etter en mneds rekruttskole og en mneds "fagutdanning" s skulle fordeles til resten av Hren. Alts det komplett motsatte av det jeg egentlig ville ha ut av frstegangstjenesten min, og mulig karakteren min p syn spilte inn p akkurat denne fordelingen.
    Jeg fikk meg derimot skt meg bort fra denne tjenesten og forflyttet inn i infanteriet heller, mot at jeg skriftlig godtok n mned ekstra frstegangstjeneste - da infanteri-innrykket gikk en mned senere enn mitt opprinnelige innrykk.

Pointet mitt her er at for alt hva jeg vet - dersom synet mitt snn egentlig er/har vrt for drlig for tjeneste i kampavdeling - kan sistnevnte over med denne forflytningen, som dengang gikk relativt "kjapt og gli", muligens ha vrt det som har ftt meg under og av radaren i forhold til eventuelle faktiske krav og slikt, og at folk rundt meg siden dengang bare har tatt for gitt at synet mitt har sttt i henhold, uten fysisk sjekke opp i helseprofilen min.

Synet har ikke plaget meg, og det har ihvertfall ikke vrt til fare eller plage til dem rundt meg heller. Det er slik dette burde praktiseres ogs IMHO, framfor at man bare ser seg blind (pun intended) p et tall p et ark som liksom skal vre et mltall for hvor bra synet ens er.
    Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Syn blir mlt som syn, det er ikke noe som bli "oversett i en samlet vurdering" eller noe snn. Hvert ye mles. Ta med brilleseddel.

Jeg ville serist vurdert laser siden du er over 3 i avvik - og vil inn. Jeg tippet 6 p det ene yet mens jeg sto p kontrakt (lenge etter frstegangstjenesten) og mtte da laseroperere for opprettholde kontrakten. Jeg vet ikke om dette er endret n, men tidligere var 3 maksavvik p sesjon for bli tjenestedyktig - mer enn det s vil du ha problemer hvis synshjelpemidler gr tapt.

Det er uinteressant hvor godt du ser med briller/linser i synsvurderingen.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Syn blir mlt som syn, det er ikke noe som bli "oversett i en samlet vurdering" eller noe snn. Hvert ye mles. Ta med brilleseddel.

Jeg ville serist vurdert laser siden du er over 3 i avvik - og vil inn. Jeg tippet 6 p det ene yet mens jeg sto p kontrakt (lenge etter frstegangstjenesten) og mtte da laseroperere for opprettholde kontrakten. Jeg vet ikke om dette er endret n, men tidligere var 3 maksavvik p sesjon for bli tjenestedyktig - mer enn det s vil du ha problemer hvis synshjelpemidler gr tapt.

Takker for svar, bde til Sofakriger og MMB!

N er jeg jo p 3 i avvik, gitt at man tar utgangspunkt i gjennomsnittet p begge yne tilsammen. Sprsmlet mitt er om det overhodet kan ha noen betydning at et ye er (tilnrmet) bra, ikke om det drligste er for drlig da jeg vet +4,50 er i meste laget. Dette med ett godt ye gjr jo nettopp at jeg ikke har problemer selv om synshjelpemidler skulle g tapt.

+6 er ogs en god del mer enn 4,50, hva hadde du p det beste yet?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    N husker jeg ikke hva kravet til syn for infanteritjeneste og tilsvarende er om dagen, men dengang jeg var p sesjon krysset jeg av for at jeg nsket kavaleri eller dykkertjeneste p pri-1 og 2 (sikkert blitt annerledes hvordan sesjon funker siden da). Sesjonsoffiseren jeg snakket med etter legesjekken var et forbanna fjols dengang; Lite serviceinnstilt, sikkert dritt lei av hre p alt gnlet fra survete grinunger som ville slippe unna frstegangstjenesten, og mer interessert i komme seg fra arbeid s tidlig som mulig heller enn gjre den jobben han var satt til gjre den dagen.

Jeg ble innkalt til det som dengang het Trenregimentet p Sessvollmoen, og havnet i en tropp som utelukkende skulle utdanne administrasjonsassistenter som etter en mneds rekruttskole og en mneds "fagutdanning" s skulle fordeles til resten av Hren. Alts det komplett motsatte av det jeg egentlig ville ha ut av frstegangstjenesten min, og mulig karakteren min p syn spilte inn p akkurat denne fordelingen.
    Jeg fikk meg derimot skt meg bort fra denne tjenesten og forflyttet inn i infanteriet heller, mot at jeg skriftlig godtok n mned ekstra frstegangstjeneste - da infanteri-innrykket gikk en mned senere enn mitt opprinnelige innrykk.

Pointet mitt her er at for alt hva jeg vet - dersom synet mitt snn egentlig er/har vrt for drlig for tjeneste i kampavdeling - kan sistnevnte over med denne forflytningen, som dengang gikk relativt "kjapt og gli", muligens ha vrt det som har ftt meg under og av radaren i forhold til eventuelle faktiske krav og slikt, og at folk rundt meg siden dengang bare har tatt for gitt at synet mitt har sttt i henhold, uten fysisk sjekke opp i helseprofilen min.

Synet har ikke plaget meg, og det har ihvertfall ikke vrt til fare eller plage til dem rundt meg heller. Det er slik dette burde praktiseres ogs IMHO, framfor at man bare ser seg blind (pun intended) p et tall p et ark som liksom skal vre et mltall for hvor bra synet ens er.
    Interessant historie! Helt 100 % enig med det siste der, er akkurat slik det burde praktiseres.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    44
    N kan ikke jeg garantere at det samme som skjedde med meg blir gjeldende for din del, men s har du n ihvertfall sett at det fint lar seg gjre tjenestegjre med nedsatt syn. nsker deg i alle fall lykke til, og hper ting gr i orden for deg.
    Elite Som En Trensoldat

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    N kan ikke jeg garantere at det samme som skjedde med meg blir gjeldende for din del, men s har du n ihvertfall sett at det fint lar seg gjre tjenestegjre med nedsatt syn. nsker deg i alle fall lykke til, og hper ting gr i orden for deg.
    Tusen takk for det! Fr krysse fingrene nr sesjonsdagen kommer, s fr vi se hvordan det gr

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0
    Jeg tippet 6 p det ene yet mens jeg sto p kontrakt (lenge etter frstegangstjenesten)
    Men da kom du tydeligvis gjennom sesjon med over 6 i avvik da! Var gode nyheter at det i det hele tatt er mulig

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Nei, synet mitt forverret seg i lpet av de nesten 20 rene mellom sesjon og jeg passerte 6 p det ene yet. Sesjonsregler var ogs annerledes da.

Snitt er ikke relevant. Hvert ye for seg, du har ikke adekvat dybdesyn uten synshjelpemidler.

Brilleseddel. Vurder laser.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av frigmaistah Vis post
    Men da kom du tydeligvis gjennom sesjon med over 6 i avvik da! Var gode nyheter at det i det hele tatt er mulig
    I krav til helseprofil til avdeling jeg var i var forvrig grensen 3 i avvik, men legenemnd kunne gjre unntak for opp til 6 for spesialkompetanse.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0

Fant disse to p forsvarets sider under medisinske krav!!

"Forsvaret vurderer ikke hver enkelt diagnose isolert sett, men du fr en individuell totalvurdering der diagnosen ses i sammenheng med resten av din helse og fysikk. ​"

" Karakter ​6) Moderat grad av funksjonsnedsettelse (minstekrav) ​
    Visus minst 0,1 p hvert ye uten briller/linser. Med briller/linser kan minst et ye korrigeres til 0,8.
    ​Hvis du er avhengig av briller/linser og m bruke briller ved bilkjring."

S jeg lever i hpet!! Det er tydeligvis ikke uinteressant hvor godt man ser med briller/linser lenger

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •