SPESIALJEGER.NET
Opptaksforum på Milforum - Spesialjeger.net

Nytt opptaksforum - Spesialjeger.net
Kun for dere som ligger i trening til opptak. Trykk på bildet for mer info!

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 66 av 66
    Ledende menig
    Ble medlem
    May 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    3
    Sant nok, tenker å ringe de ï morgen uansett. Så får vi se

Rekrutt
    Ble medlem
    Feb 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0
    Mottok avslag per brevpost i dag. Begrunnelse at jeg ikke nådde opp.

Rekrutt
    Ble medlem
    Apr 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Fikk nettopp avslag idag der det sto:
    "Grunnet det store antallet godt kvalifiserte søkere har avdelingene vært nødt til å avslå søkere som ikke har tjenestebakgrunn som er direkte overførbar til de stillingene som skal besettes. Det betyr med andre ord at søkere med veldig gode tjenesteresultater, men som Hærens avdlinger ikke ser kan overføres direkte en grenaderstilling dessverre har blitt avslått."

Er det da umulig å søke grenader som sivil? Når alle kravene som de har utlyst med glans.
    Dette er tredje gang jeg søker. Fikset på det jeg avslag på første og andre gang. Men denne gangen ser det ikke ut som jeg kan gjøre noe bedre til neste år.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    633
    Liker (mottatt)
    1538
    Nevnt
    245 innlegg
    Sitert
    718 innlegg
    PONDUS
    50
    Hvis jeg har forstått riktig, går de i år vesentlig videre ut enn bare til de som er i førstegangstjeneste. Men de vil tydeligvis kun ha de som søkte en tjenestestilling som er den samme som (eller svært lik) den du hadde i førstegangstjenesten, slik at de slipper å bruke tid til å lære deg opp i den nye tjenestestillingen. Var du vognfører lastevogn i førstegangstjenesten, er du kun aktuell for grenaderstilling hvis du nå søkte stilling som vognfører lastevogn, og ikke hvis du f.eks. søkte stilling som lader, CV90 (for eksempel).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Liker (gitt)
    129
    Liker (mottatt)
    9
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    9 innlegg
    PONDUS
    2
    Sitat Opprinnelig skrevet av qlight Vis post
    "Grunnet det store antallet godt kvalifiserte søkere har avdelingene vært nødt til å avslå søkere som ikke har tjenestebakgrunn som er direkte overførbar til de stillingene som skal besettes. Det betyr med andre ord at søkere med veldig gode tjenesteresultater, men som Hærens avdlinger ikke ser kan overføres direkte en grenaderstilling dessverre har blitt avslått.

Mottok samme svar, det gjorde andre fra min avdeling som også søkt og. Leit mtp hva vi har fått fortalt på sesjon. Betyr dette i praksis at det bare er å droppe grenaderplaner da? Jeg kan jo aldri bli mer kvalifisert enn det jeg er nå.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    633
    Liker (mottatt)
    1538
    Nevnt
    245 innlegg
    Sitert
    718 innlegg
    PONDUS
    50
    Sitat Opprinnelig skrevet av dovregubben0 Vis post
    Mottok samme svar, det gjorde andre fra min avdeling som også søkt og. Leit mtp hva vi har fått fortalt på sesjon. Betyr dette i praksis at det bare er å droppe grenaderplaner da? Jeg kan jo aldri bli mer kvalifisert enn det jeg er nå.
    Les det jeg skrev over: Det betyr helt klart at du kun er interessant for en grenaderstilling i den tjenestestilling (mer eller mindre) som du hadde i førstegangstjenesten. Hva var du i førstegangstjenesten og hvilke grenaderstillinger søkte du?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Liker (gitt)
    129
    Liker (mottatt)
    9
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    9 innlegg
    PONDUS
    2
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Les det jeg skrev over: Det betyr helt klart at du kun er interessant for en grenaderstilling i den tjenestestilling (mer eller mindre) som du hadde i førstegangstjenesten. Hva var du i førstegangstjenesten og hvilke grenaderstillinger søkte du?
    Geværmann hmkg, søkte på stillinger i tmbn, artbatt og pbn. Poenget er at informasjonen som blir gitt på sesjon og av andre ikke er helt sann? Jeg fikk beskjed om at en god tjenesteuttalelse og anbefalinger fra hmkg ville være en av de mer relevante stillingene man kunne velge, og at man stilte på helt lik linje som folk fra andre avdelinger, til ALLE stillinger ( siden man uansett skulle gjennom utdannelsen på nytt, uavhengig stillling) Dette var noe jeg var opptatt av på sesjon, og jeg hadde valgt et annet tjenestested om jeg hadde visst dette. syntes bare det var litt dumt.

Forøvrig kunne man ikke søke på stillinger, kun avdeling.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    633
    Liker (mottatt)
    1538
    Nevnt
    245 innlegg
    Sitert
    718 innlegg
    PONDUS
    50
    Det ser ut som om de stadig ombestemmer seg, og uten å gi noen informasjon om det på forhånd. Det du sa var hva som har blitt sagt tidligere, det er ikke så nøye hvilken tjenestestilling man hadde i førstegangstjenesten hvis man virkelig har vært god i den, man skal allikevel få ny fagopplæring mot den tjenestestillingen man skal ha som grenader. Nå, og uten at noen informasjon ble gitt på forhånd, har de tydeligvis snudd på dette og vil droppe fagopplæring fra bunnen for nye grenaderer. I fjor ville de (uten at dette var meldt på forhånd) bare ta opp til opptak de som ikke var ferdige med førstegangstjenesten (fordi det var billigere).

Menig
    Ble medlem
    Apr 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Forsvaret pleier å gi litt annen informasjon enn hva de retningslinjene de som rekrutterer går etter. Måtte kjempe mot Vernepliktsverket i lang periode for å bli kalt inn i førstegang tjeneste. Og etter 2 år med å søke på grenader ble jeg tilslutt tatt opp til opptak, noe som kan komme av at dette er første året jeg hadde bil lappen. Men vis forsvaret nå bare tar opp folk som kommer fra en mer eller mindre direkte relevant stilling, er kanskje å søke Befalskole eller innsatsstyrkene den eneste veien tilbake i forsvaret. Søkte på det i år, kom ikke inn med et snitt på 3,8 . Hadde jeg ikke blitt tatt opp til opptak som grenader nå, hadde jeg prøvd å øke snittet mitt som privatist og søke neste år.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av QLight Vis post
    "Grunnet det store antallet godt kvalifiserte søkere har avdelingene vært nødt til å avslå søkere som ikke har tjenestebakgrunn som er direkte overførbar til de stillingene som skal besettes. Det betyr med andre ord at søkere med veldig gode tjenesteresultater, men som Hærens avdlinger ikke ser kan overføres direkte en grenaderstilling dessverre har blitt avslått."
    Da får jeg vel bare satse på at de etterhvert lyser ut stilling som sambandsmann i Pasvik en eller annen gang. Mao. sjalabais Forsvaret!

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3
    Fikk selv avslag, jeg synes de burde komme med slik info på forhånd, slik at folk slipper å bruke tid og ressurser på å søke, og ikke minst vente i spenning i månedsvis, for så å finne ut at de i utgangspunktet aldri var aktuell uansett grunnet dette i år, og det andre pengesparing-stuntet i fjor.

De lyste jo ikke ut stillinger engang, ikke før mot slutten nå, og da sto det at stillingene som lå ute var kun veiledende, og kunne endres fortløpende.

Har selv tjenestegjort ute i flere kontigenter i en av stillingene som jeg vet var ledig, dog ikke hatt spesifikt den stillingen i førstegangstjenesten, selv om jeg hadde noe relevant.

Alt dette er jo påfunn for å spare penger, men jeg misliker sterkt villedinga av søkere forsvaret bedriver.

Skal imidlertid på opptak/intervju til en lignende stilling i forsvaret, men som ikke har noe med dette opptaket / søknadsrunden å gjøre.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    5

Sv: TMBN (Gren.opptak) 2015

Ser det er to forskjellige svar som er blitt gitt til folk som har fått avslag: Ikke relevant tjenestestilling og "nådde ikke opp". Regner med at de som har søkt har hatt gode tjenesteuttalelser og vært gode nok på fysisk egentest, så da lurer jeg på om det er noen som vet sånn ca. hvordan karaktersnitt fra videregående som er blitt "krav" for å komme inn. Så J-dawg sa han lå på 3,8, er det noen som har snakket med fvps eller har blitt kalt inn til opptak med lavere, for jeg ser jeg måtte gjort en innsats som privatist for å nå opp isåfall.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    884
    Nevnt
    142 innlegg
    Sitert
    235 innlegg
    PONDUS
    29

Nå aner jeg ikke hva folk i tråden her har søkt, men sånn på generelt grunnlag;
    Noe av en gjennomgående greie på TMBN-opptaket har vært at av en søkermasse på, la oss si, 500 søkere til 50 stillinger, og der, la oss si, to av disse har vært skarpskytter i Kavesk... så har sikkert 400 av disse totalt 500 søkerne lagt inn "skarpskytter Kavesk" som sitt førstevalg. Med patruljemann Kavesk som andrevalg, geværsoldat i Mek3/4 som 3. valg og en eller annen vognstilling på 4. valg - eller i en eller annen, annen rekkefølge.

Hvis ens eneste kvalifikasjon fra førstegangstjenesten og eventuelt det sivile - for å faktisk søke på en, la oss si, skarpskytterstilling - da er velferds-ass stilling fra førstegangstjenesten - selv hvor over-norm man skulle være på tjenesteuttalelsen sin - og at man selvfølgelig er "superduper kjempemotivert", da burde det sånn egentlig ikke komme som noe stor overraskelse at man havner ganske langt ned i bunken i forhold til søkte stillinger - og så får avslag på bakgrunn av bakgrunn, selv hvor "bra papirer" man har fra førstegangstjenesten. Ikke glem at det også kjøres intern(søknads)runder i TMBN/HRS, og at mer etterspurte stillinger gjerne blir fyllt med folk som har vært i systemet en stund.

Som jeg har sagt før; I flere tilfeller, så gjelder det å ha litt selvinnsikt og søke taktisk på stillinger man faktisk har en sjanse å få. Hvis dette betyr at man må søke og konkurrere seg til en stilling som man av en eller annen grunn ikke har som topp-ønsket sitt - for så i fungere i denne i et par år før en søker seg videre dit man vil på en internrunde, så er det altså sånn man må gjøre det - med mindre man da har en veldig solid bakgrunn og faktisk blir headhuntet til en gitt stilling istellet, for det skjer også. Det er vel forøvrig også førstnevnte her som er en test på hvor "superduper kjempemotivert" man er for å få seg en gitt stilling...

Det er nå godt og vel to år siden jeg flyttet videre fra HRS-systemet, så jeg er ikke akkurat opp-til-minuttet oppdatert på virkemåte der lenger. Men de årene jeg jobbet på Rena var dette her en gjennomgående greie som man spesielt i forkant av opptakstider ristet litt på hodet over - altså at ganske mye folk uten selvinnsikt søkte på stillinger dem ikke hadde bakgrunnen i orden for å kunne bekle, og så ble mega-overrasket og (forsåvidt forståelig nok) snurt når dem fikk avslag etter opptaksuken.

Forøvrig er jeg fullstendig enig; Det er altså helt komplett og fullstendig høl i huet at Forsvaret har satt på bremsen såpass mye når det gjelder å ta inn folk fra det sivile. Og det er langt forbi helt sjanseløst at dem er så urederlig i hvordan dem velger å kommunisere dette utad - les, dem lar være og begrunner heller avslag - selv overfor folk med mye fartstid og god bakgrunn - med "for dårlige karakterer fra videregående", eller noe annet slikt vås. Dette er da noe selv et menneske med en halv hjerne inni hodet sitt er i stand til å forstå at bare er tull.
    Det at Brig-N på død og liv skulle begynne å blande seg inn i hvordan TMBN og resten av HRSen kjørte opptak og selekterte personell, samt å ellers samkjøre alt av grenaderopptak i Hæren med FOS-meg-her og FOS-meg-der har en stor del av skylden for dette, in my personal opinion. Men det er en annen sak...
    Elite Som En Trensoldat

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Liker (gitt)
    129
    Liker (mottatt)
    9
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    9 innlegg
    PONDUS
    2

MMB, det jeg og samtlige av de som søkte fra HMKG i år (alle fikk avslag) reagerte på er hvordan forsvaret bokstavelig talt har servert maks bullshit når det angår informasjon, fra sesjon fram til dim. Når forsvarets avdelinger sender befal rundt om i norske leirer som kan fortelle oss at nei, det har ingenting å si hvilken avdeling dere kommer fra, dere stiller likt med alt annet personell fra alle andre avelinger til alle stillinger, så kommer selfølgelig folk til å søke på det dem ønsker. Dette var da ca 1måned før dim, og omtrent på tiden da folk sendte søknader. Vi kunne forøvrig også kun søke på avdeling, ikke stillinger. Virker ihvertfall som dem kutta garden helt av denne søknadsrunden, da alle fikk avslag, også de som ikke søkte på de hotteste avdelingene.

Men er ikke noe å gjøre med det, får bare finne seg noe annet å gjøre

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av aranelo Vis post
    Ser det er to forskjellige svar som er blitt gitt til folk som har fått avslag: Ikke relevant tjenestestilling og "nådde ikke opp". Regner med at de som har søkt har hatt gode tjenesteuttalelser og vært gode nok på fysisk egentest, så da lurer jeg på om det er noen som vet sånn ca. hvordan karaktersnitt fra videregående som er blitt "krav" for å komme inn. Så J-dawg sa han lå på 3,8, er det noen som har snakket med fvps eller har blitt kalt inn til opptak med lavere, for jeg ser jeg måtte gjort en innsats som privatist for å nå opp isåfall.

Det er helt ukjent for meg at karaktersnitt fra VGS plutselig skal spille en rolle, all den tid dette var første gang jeg sendte inn karakterene mine fra VGS til Forsvaret, jeg er forøvrig 31 år gammel, og har aldri blitt bedt om å vise dette tidligere, og har tjenestegjort nesten seks år i Forsvaret utover førstegangstjenste, hvor 21 mnd. har vært kontigenter i intops.

Både førstegangstjenesten min, grenaderstillingen(e) jeg har hatt, samt stillingen(e) jeg har hatt ute har vært tilnærmet den samme som jeg søkte på i forb. med dette opptaket. Hadde alle nødvendige kurs og sertifikater, og jeg ble oppfordret av en gammel kjenning i samme avdeling til å søke stillingen.

Imidlertid stod det "Nådde ikke opp" på avslagsbrevet, jeg har kun meget gode tjenesteuttalelser fra forsvaret, i tillegg til relevant sivil kompetanse og erfaring. Rent objektivt: Jeg lurer veldig på hvordan CVen til de som "Nådde opp" ser ut....

Og rent ærlig: Dette er ren og skjær bullshit fra Forsvaret. Nå har jeg spurt dem en rekke ganger om de har et problem med alderen min, og fått til svar "Neida bare søk du" - Karaktersnittet mitt fra vgs er forøvrig 4,5 (Da har jeg ikke regnet med ekstrapoeng pga alder osv) , mon tro om forsvaret fant ut at 4,5 var et for lavt snitt for en som har tjenestegjort både hjemme og ute i samme stilling osm han har søkt på ?

Ihvertfall, min opplevelse: Det er alderen min som gjør at jeg ikke engang kom til opptak, på tross av at jeg mest sannsynlig har mer erfaring og kompetanse enn de fleste som har søkt. Jeg brukte veldig mye tid og ressurser på søknadsprosessen, utsatte flere viktige ting i livet fordi jeg ville avvente svar fra Forsvaret.

Dette var prikken over i`en for mitt vedkomne, og har bestemt meg for å aldri mer ikle meg grønt (Bortsett fra påtvungen HV-tjeneste) rett og slett fordi denne prosessen i år og i fjor har vært ren og skjær bullshit og elendig behandling fra Forsvarets side.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3

Det er forøvrig verdt å nevne at når jeg kontakter vernepliktsverket for å få en mer konkret begrunnelse, så blir jeg møtt av en småfrekk person i den andre enden som gir dette svaret: "Alt jeg kan si er at en samlet objektiv vurdering gjør at du ikke nådde opp" .... - jamen , er det alderen ? Er snittet på 4,5 fra vgs ? - -- "Jeg gjentar at du ikke nådde opp etter en objektiv vurdering"

Nok er nok . Farvel Forsvaret.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    884
    Nevnt
    142 innlegg
    Sitert
    235 innlegg
    PONDUS
    29

En del av greien her er nok følgende, sånn i grovt ihvertfall:
    Fram til opptaket 2011/2012 var det TMBN / HRS selv som administrerte, gjennomførte og betalte for opptaket. Det vil si at søknadspapirer ble sendt til TMBN / HRS direkte - eller det vil si, sendt via Lillehammer for registrering/arkivering, avdelingene fikk selv søknadspapirene (altså øvrige HRS-avdelinger ved siden av TMBN) for å vurdere/sortere disse. Altså ble grovsorteringen gjort på et lavere nivå enn hos VPV, av folk som gjerne hadde en langt bedre forståelse for hva kompetanse som gjelder, teller og er ønskelig i en gitt stilling kontra hva en eller annen militær eller sivil saksbehandler på VPV måtte ha.
    Nei-bunken ble forkastet med ett eller annet "nådde ikke opp"-skriv, og ja-bunken ble kalt inn på opptaksuke. Ut av alle dem som ble kalt inn på opptak var det et mindre antall som fikk tilbud om stilling - og å starte på grunnkurs, og erfaringsmessig var det også et antall som falt ifra i løpet av grunnkurset.

På denne tiden var det gjerne noe slikt som 40-70 stillinger per år som skulle beklès, og TMBN/HRS hadde mulighet for å påvirke opptakskritierier og ha sine egne krav, slik at man f.eks. klarte å omgå og unngå slik idioti som differensierte fysiske krav basert på kjønn. Noe spesielt de jentene som kom inn og fikk stilling faktisk satt stor pris på - altså kom inn på på bakgrunn av fysiske prestasjoner, og at man dermed gjorde kort prosess på- og eliminerte dette "fittekvote"-baksnakket og stigmaet jenter fort kan få når man har differensierte krav (selv om Forsvaret sier noe annet).

---

En eller annen gang mellom "da og nå" bestemte Brig-N seg for at alt av opptak skulle sentraliseres for dermed å effektivisere hele prosessen. Dette da i takt med at det ble grenaderstillinger i langt flere avdelinger enn bare i TMBN / HRS på Rena.
    Forståelig nok kan det ikke være sånn at PBn kjører ett opptak med sine krav, 2.Bn et annet, IngBn en tredje, TMBN en fjerde, og så videre for alle andre avdelinger som har vervede mannskaper om dagen... selv om jeg personlig mener at TMBN m/støtteavdelinger burde ha fått fortsette med "sin egen greie" all den tid denne avdelingen liksom skal være det man gjerne kaller for en "spydspiss" i Forsvaret.

En konsekvens av dette har da vært, at i takt med den langt større søkermassen som hvert år sender søknad, så har grovsorteringen/filtreringen av innsendte søknader blitt satt som et VPV-ansvar, før papirene har blitt sendt videre til de respektive avdelinger for finlesing. Problemet da er at man har en drøss med saksbehandlere som sitter i Hamar, de fleste av dem sikkert uten et eneste operativt gen i kroppene sine, og dermed gjerne en minimal forståelse for hva man faktisk trenger av folk utover å bare se på et mangelfullt militært rulleblad, karakterer fra videregående, samt en helseprofil og hva karakterer man fikk på teknisk innsikt/allment evnenivå fra sesjon, som skal sitte og ha makt til å kunne vurdere hva kandidater som er bra og ikke til en gitt militær kampstilling.

I tillegg er opptaksuken nå også blitt en sånn der FOS-greie, med alt det dette innebærer (og ikke innebærer). Mens det er mye bra seleksjonspersonell som stiller på FOS, så er det jaggu et par folk der også som ikke holder mål. TMBN har pleid å stille med noen folk på dette, for ymse grunner, men uansett hvordan man vrir og vender på det; Sluttresultatet er altså at TMBN - og øvrige avdelinger - nå om dagen gjerne får inn personell/kandidater til grunnkurs som ikke i samme grad som tidligere er et produkt av avdelingene selv sin seleksjon. Man får det man betaler for, med andre ord... og det virker som at Forsvaret som vanlig har spart på tusenlappene mens dem har ødslet med millionene, sånn i forhold til opptak av mannskaper.

Så derfor, det at du Hellyeah treffer på en smått sur og frekk person når du ringer VPV henger nok da mye sammen med det over her. Du har rett og slett snakket med et fjols med et markeringsbehov, som samtidig gjerne har gått dritt lei av 500 identiske telefonsamtaler de siste par ukene, eller at han ikke evner å komme opp med noe bedre svar.
    Elite Som En Trensoldat

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3

MMB: Helt enig i det du skriver, det er også sånn jeg har oppfattet det.

Det er bare så idiotisk at det oppgis grunner til at man ikke kommer på opptak, som man vet ikke er den egentlige grunnen.

Fjorårets prosess var vel verre i så måte, da jeg fikk oppgitt "For dårlige karakterer fra videregående skole" som årsak, og grunnen til at dette bare ble dumt var at Forsvaret på det tidspunktet aldri hadde sett mine videregående karakterer, jeg har aldri vist dem det eller sendt dem det, rett og slett fordi jeg aldri har blitt bedt om det.

Man luktet jo lunta rimelig fort i fjor, de kunne for eksempel informert om disse tignene på forhånd, det hadde vært så mye bedre for samtlige parter. For søkere som slapp å sløse vekk tid og venting, og for BRIG-N når det gjelder deres troverdighet.

Når det gjelder "Nådde ikke opp" i år har jeg en personlig mistanke om at alder har spilt inn, noe jeg alltid tar høyde for og forsåvidt også forstår at kan være et hinder når jeg søker på militære stillinger. Men jeg ringer alltid kontaktpersoner og spør om dette, for jeg blir jo ikke yngre heller, og jeg har alltid fått til svar at det ikke er noe problem.

Nå skal jeg ikke -påstå- at det var årsaken, men av ovennevnte grunner var det neppe faglige årsaker.. Eventuelt karakterer fra videregående, som tross alt ikke var så veldig elendige ....

Men, jeg er ferdig med denne saken nå, men det er greit å sette ord på det.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2010
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Svarbrevet mitt om innkalling til opptak lå i posten 20. april og svarfrist for om man ville møte ved opptak skulle senest postlegges den 27. april.
    Hadde ikke hatt mye håp om jeg ikke hadde hørt noe, om noe ville jeg tatt en telefon asap.
    Uvitende tulling, velger å stirre på ord fremfor å skrive dem.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2010
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Beklager dobbelpost, jeg greier ikke å endre/slette mitt forrige innlegg. Det jeg svarte på var visst ikke det nyeste i tråden. Klokka er leggetid.
    Uvitende tulling, velger å stirre på ord fremfor å skrive dem.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Hellyeah Vis post
    MMB: Helt enig i det du skriver, det er også sånn jeg har oppfattet det.

Det er bare så idiotisk at det oppgis grunner til at man ikke kommer på opptak, som man vet ikke er den egentlige grunnen.

Fjorårets prosess var vel verre i så måte, da jeg fikk oppgitt "For dårlige karakterer fra videregående skole" som årsak, og grunnen til at dette bare ble dumt var at Forsvaret på det tidspunktet aldri hadde sett mine videregående karakterer, jeg har aldri vist dem det eller sendt dem det, rett og slett fordi jeg aldri har blitt bedt om det.

Man luktet jo lunta rimelig fort i fjor, de kunne for eksempel informert om disse tignene på forhånd, det hadde vært så mye bedre for samtlige parter. For søkere som slapp å sløse vekk tid og venting, og for BRIG-N når det gjelder deres troverdighet.

Når det gjelder "Nådde ikke opp" i år har jeg en personlig mistanke om at alder har spilt inn, noe jeg alltid tar høyde for og forsåvidt også forstår at kan være et hinder når jeg søker på militære stillinger. Men jeg ringer alltid kontaktpersoner og spør om dette, for jeg blir jo ikke yngre heller, og jeg har alltid fått til svar at det ikke er noe problem.

Nå skal jeg ikke -påstå- at det var årsaken, men av ovennevnte grunner var det neppe faglige årsaker.. Eventuelt karakterer fra videregående, som tross alt ikke var så veldig elendige ....

Men, jeg er ferdig med denne saken nå, men det er greit å sette ord på det.
    Det er bare latterlig at alderen skal spille noen form for rolle når jeg og flere andre søkere som er "eldre" er i mye bedre form og er 10 ganger mer motivert enn en liten dimmeklar 19 åring som fortsatt ikke fått skjeggvekst.
    Snakket med flere som er inne og mange blir frustrert over situasjonen siden mange av de yngre takler ikke presset og slutter etter kort tid uansett.
    Håper staben skjønner at de kommer ingen vei med det og begynner å ta en ordentlig vurdering over søknadene fra sivile også.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    19 innlegg
    PONDUS
    2

Hårreisende det jeg leser. Alder har vel ingen ting og si så lenge man ikke er 37+

Sent from my iPhone using Tapatalk

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    6 innlegg
    PONDUS
    0

Alder har ingenting å si så lenge du ikke er så veldig eldre enn 30...

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    855
    Liker (mottatt)
    498
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    521 innlegg
    PONDUS
    19

Er du i TMBn selv?
    Odd objects attract fire. You are odd.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    6 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Er du i TMBn selv?
    ...
    Sist endret av Norge112; 03-08-15 kl 14:52

Menig
    Ble medlem
    Aug 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    6 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Norge112 Vis post
    ...

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier