Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: MJK og sjøsyke

Menig
    Ble medlem
    Dec 2014
    Pondusfaktor
    0

MJK og sjøsyke

Hei, er det noen som har erfaringer med om sjøsyke vil være et stort problem i marinejergerkomandoen? På en skala fra 1 - 10, hvor 1 er ikke sjøsyk og 10 er veldig sjøsyk er jeg nok på 5 - 6 - 7.

Mens jeg var igang...
    Når man er på sesjon får man jo vite om/ når man møter på opptak. Hvordan er det med å forberede seg til opptaket? Man vil jo ha god tid til å forberede seg til et angitt tidspunkt. Eller skal man søke når søknadsfristen på hjemmesiden er og ikke dra på sesjon?

Og hva er lurt med tanke på skole, burde jeg fullføre begge årene på vgs og ikke ta lærlingsid eller har det ikke store å si om jeg tar ett eller to år på vgs? Vil jo ha en plan B i tillfelle forsvaret ikke funket.

Siste spørsmål: Hvis man er på opptaket et par dager, men så droppet man ut, hva gjør man da? Blir man da sendt på et annet sted i førstegangstjeneste? Og vil man da få kunne velge hvor?
    Eller blir man sendt hjem og må avtjene fgtj en annen gang?

Setter stor pris på alle svar.
    Sist endret av Sofakriger; 07-12-14 kl 18:21 Begrunnelse: Flyttet fra annet subforum

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    5
    Det å ha en plan B/skole er Fokus NR1 da veldig få klarer opptaket rett fra det sivile. Du blir ikke sendt hjem hvis du ikke klarer opptaket.
    http://forsvaret.no/utdanning-karrie...jkTrening.aspx

Veit også at det er noen Ass stillinger ved Ramnes som folk i førstegangstjeneste kan få mulig det er noe du kan spørre om ?

Menig
    Ble medlem
    Dec 2014
    Pondusfaktor
    0
    Hvor blir man sendt da?

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    Kjenner du noen med seilbåt som kan ta deg med over dammen til England eller Danmark en tur? Min erfaring er at man må gjennom en skikkelig båttur for å bli kurert.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2014
    Pondusfaktor
    0
    har bodd nært havet hele livet og er vant til drittvær, men det har ikke blitt særlig bedre. sjøsyken kommer dog sjelden i åpen båt, men i lukket der jeg ikke ser horisonten og den blir forverret av diesel - lukt.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Noen er desverre mer disponert for denne plagen, uten stort håp om å bli helt kurert.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2014
    Pondusfaktor
    0
    Fortsatt åpen for hjelpfulle svar

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    4
    Dette går vell under "plager det ikke deg, plager det ikke dem". Men litt usikker så anbefaler deg å ta direkte kontakt med Marinejeger kommandoen for et konkret svar

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    13
    Med mindre du har kronisk sjøsjuke så går den over etter litt tid. Har du først blitt kvitt den så er du som regel good. Kjenner for øvrig flere som er stadig tjenestegjørende på fartøy som stadig blir sjøsjuke, så det er ikke helt diskvalifiserende. Merk at disse er i flåten, ikke i spesialstyrkemiljøet.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2014
    Pondusfaktor
    0
    Jeg spurte og de sa det kunne kanskje bli en hindring, derfor jeg lurte på om det var noen som hadde erfaringer som kunne deles i offentligheten.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •