SPESIALJEGER.NET
Opptaksforum på Milforum - Spesialjeger.net

Nytt opptaksforum - Spesialjeger.net
Kun for dere som ligger i trening til opptak. Trykk på bildet for mer info!

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 47
    Menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

Lightbulb GSV januar 2016

En båtpatrulje fra GSV patruljerer elven på grensa mellom Norge og Russland.
    Foto: Forsvaret

Før jeg begynner på noe som helst så vil jeg bare si at dette er ett fantastisk fint forum med mye lærerik lesning formidlet av medlemmer som er vennlige og hjelpsomme. Har selv fulgt det en stund, man aldri kommenterte eller lagd innlegg, så nå tenkte jeg at det er på tide.

Tiden for fgt. nærmer seg, og tidligere denne uka var jeg inne på sesjon (en dag jeg forøvrig hadde gledet meg til i flere leeenge.) Har hele tiden vært klar på at en grensejegertjeneste under fgt. ville vært strålende, så da jeg fikk spørsmålet av befal om hvor jeg kunne tenke meg å tjenestegjøre, var svaret enkelt. Grensejeger i GSV! Innrykk blir januar 2016, og jeg har allerede begynt å glede meg. Har hørt at januarinnrykket er det tøffeste innrykket man kan komme med på, men ser ikke akkurat på det som noe negativt - bare mer motiverende

"Hadde Januar-innrykk selv i 2010 - de av dere som ikke blir sendt hjem i løpet av rekrutten kommer enten til å bli hardføre eller norgesmestre i unnasluntring (det siste er ikke en positiv egenskap!) Dere vil i løpet av det første halvåret lære dere å sette uendelig mye større pris på både sommeren og plussgrader generelt. Vinterinnrykket er der gutter drar for å bli menn, noen vil bli enda mer motivert for grensejegertjenesten som venter, og andre vil finne ut at de trives bedre i leir"
    - Kopiert fra bruker "Clutch" som skrev dette på "GSV 2013 tråden"

Håper det er flere her inne som har erfaringer fra GSV som er villige til å fortelle en nysgjerrig sjel egne erfaringer fra livet som grensejeger, samt at flere med innrykk i januar kaster seg på denne tråden så man får høre litt forventninger og lignende!
    (mulig denne blir postet litt i tidligste laget haha, er jo tross alt januar 2016 det er snakk om..)

- AcesSnow
    Sist endret av intendanten; 11-06-15 kl 08:38 Begrunnelse: Admin la inn et bilde for pynt, si.

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Liker (gitt)
    21
    Liker (mottatt)
    17
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    17 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av AcesSnow Vis post
    Før jeg begynner på noe som helst så vil jeg bare si at dette er ett fantastisk fint forum med mye lærerik lesning formidlet av medlemmer som er vennlige og hjelpsomme. Har selv fulgt det en stund, man aldri kommenterte eller lagd innlegg, så nå tenkte jeg at det er på tide.

Tiden for fgt. nærmer seg, og tidligere denne uka var jeg inne på sesjon (en dag jeg forøvrig hadde gledet meg til i flere leeenge.) Har hele tiden vært klar på at en grensejegertjeneste under fgt. ville vært strålende, så da jeg fikk spørsmålet av befal om hvor jeg kunne tenke meg å tjenestegjøre, var svaret enkelt. Grensejeger i GSV! Innrykk blir januar 2016, og jeg har allerede begynt å glede meg. Har hørt at januarinnrykket er det tøffeste innrykket man kan komme med på, men ser ikke akkurat på det som noe negativt - bare mer motiverende

"Hadde Januar-innrykk selv i 2010 - de av dere som ikke blir sendt hjem i løpet av rekrutten kommer enten til å bli hardføre eller norgesmestre i unnasluntring (det siste er ikke en positiv egenskap!) Dere vil i løpet av det første halvåret lære dere å sette uendelig mye større pris på både sommeren og plussgrader generelt. Vinterinnrykket er der gutter drar for å bli menn, noen vil bli enda mer motivert for grensejegertjenesten som venter, og andre vil finne ut at de trives bedre i leir"
    - Kopiert fra bruker "Clutch" som skrev dette på "GSV 2013 tråden"

Håper det er flere her inne som har erfaringer fra GSV som er villige til å fortelle en nysgjerrig sjel egne erfaringer fra livet som grensejeger, samt at flere med innrykk i januar kaster seg på denne tråden så man får høre litt forventninger og lignende!
    (mulig denne blir postet litt i tidligste laget haha, er jo tross alt januar 2016 det er snakk om..)

- AcesSnow
    Har selv tjenestegjort der oppe som vinterkontigent for noen år siden. Bare å spørre i vei her.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2011
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Gratulerer med tjeneste i nordnorge! Der blir gutter menn! Men hvis du håper på mye jegertjeneste og hat-tjeneste, burde du undersøke andre avdelinger. Hvis du er intrs i virkelig hard tjeneste anbefaler jeg deg og prøve deg på fallskjermjeger, oppklaringssoldat i fjernesk/2bataljon, artillerijeger i artilleribataljon og seff andre gode tjenester i panserbataljon og 2ndrebataljon. Har selv erfaring fra 2.bataljon kompanibravo/kavesk. Anbefaler deg til å søke deg til disse avdeligene da du kommer til å merke at du er mer med i den operasjonele planleggingen på øvelser osv. Noe disse avdelingene også gjør er at de gjører et halvt år ekstra med utdanning en fks grensejegerne, da disse skal ut på stasjonene og runke slappkuk. Av mine venner på grensa, skal det sies at det skal hente grensevakt i fremtiden da det mer eller mindre ikke er like mye jegertjeneste/våpentjeneste som det engang var.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Liker (gitt)
    21
    Liker (mottatt)
    17
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    17 innlegg
    PONDUS
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adama Vis post
    Gratulerer med tjeneste i nordnorge! Der blir gutter menn! Men hvis du håper på mye jegertjeneste og hat-tjeneste, burde du undersøke andre avdelinger. Hvis du er intrs i virkelig hard tjeneste anbefaler jeg deg og prøve deg på fallskjermjeger, oppklaringssoldat i fjernesk/2bataljon, artillerijeger i artilleribataljon og seff andre gode tjenester i panserbataljon og 2ndrebataljon. Har selv erfaring fra 2.bataljon kompanibravo/kavesk. Anbefaler deg til å søke deg til disse avdeligene da du kommer til å merke at du er mer med i den operasjonele planleggingen på øvelser osv. Noe disse avdelingene også gjør er at de gjører et halvt år ekstra med utdanning en fks grensejegerne, da disse skal ut på stasjonene og runke slappkuk. Av mine venner på grensa, skal det sies at det skal hente grensevakt i fremtiden da det mer eller mindre ikke er like mye jegertjeneste/våpentjeneste som det engang var.
    Egentlig litt uenig med en del der. Grensejegerne får j... God opptrening i UTS. Patruljene selv gjør mye av arbeidet der med ganske stor frihet. Oppdraget man utfører ved grensa er skarpt noe som fører til at man trener en god del også NÅR man har kommet ut. Hvor mye "slappkuk ronking" det blir kommer ann på aktivietet i teig! Har selv sitte 21 timer i OP tårn i strekk. Veit også om folk som har ligget ute i OP over lang tid. Det som er så fantastisk med skarp tjeneste. Man veit aldri hva som skjer. Da jeg var der var også GSV kjent for sinne lange marsjer. Som for eks grensemarsjen. Mestring er noe GSV har gode tradisjoner med. Hvordan det er nå etter nye grensestasjonene ble satt opp veit jeg ikke? man lærer også en god del om Lover,regler arestasjon, sporsikkring ++ Man blir en jævel på raportering/samband og det er faktisk en god del skyting. Men det er mye man må lære så ting blir litt begrenset. Tjenestegjør nå i oppklaringslag og vil si at jeg ofte måtte tenke mer selv på grensa selv om jeg var vernepliktig.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Takker for svar så langt, og da spesielt til Pedersen! For å være helt ærlig så er jeg ikke sikker på om jeg forsto budskapet i ditt innlegg Adama, og er temmelig sikker på at en i GSV gjør langt mer nevenyttig ting enn å "sitte på stasjonene og runke slappkuk". Om det er din mening så skal ikke jeg si imot det, men av Pedersen som faktisk har tjenestegjort der oppe så høres det ut som en mer allsidig tjeneste enn som så. Dette er jo også helt selvvalgt, noe som burde komme frem av mitt innlegg, om jeg hadde hatt lyst til 2. bataljonen eller pb så hadde jeg søkt meg dit. Grunnen til at jeg ønsker grensetjeneste er at det høres utrolig spennende ut, er jo tross alt en skarp tjeneste hvor en får begrenset politimyndighet (tenker mot politiyrket).

Etter året i fgt. har jeg planer om å søke hærens befalsutdannelse, og håper da at året mitt i nord vil være en god forbredelse på dette.

Menig
    Ble medlem
    May 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Halla! Jeg hadde innrykk GSV i januar 2013 og var patruljefører på Elvenes Grensestasjon fra midten av kontigenten og ut januar 2014.
    -Desverre- har det seg sånn at enkelte mennesker der ute har ett behov for å trykke ned andre avdelinger enn der de selv har vært for å fremme sin egen. Jeg vet ikke om dette er en form for penismisunnelse eller om de rett og slett bare er dumme. Jeg antar at dette er de samme menneskene som har ett behov om å lyve om hvor mange kilo sekken veide og om hvor langt de gikk. Var det 40 eller 70 kg? Var det 8 eller 3 mil?
    Etter ett år i vakre Finnmark har jeg sett mange forskjellige og rare typer mennesker. Det skulle ikke forundre meg om denne "kompisen" det er snakk om er en av de unnasluntrerne "Clutch" refererer til i sitatet over.

Tjenesten på grensa kan være meget varierende.. Faktorer som er avgjørende er hvilken stasjon du havner på og hvor ivrig befalet ditt er. Noen er litt "slækkere" i strikken, men det gjenspeiles etter min erfaring i trusselbildet den enkelte stasjon måtte ha i sitt ansvarsområde. Det å dra alle "grensejegerne" over en kam gjør meg litt frustrert med tanke på alt vi var igjennom ILA det siste halvåret på grensa. For de som tror det er en dans på roser kan ta seg en bolle og prøve selv.

Hvis det er noe du lurer på er det bare å fyre løs, så skal jeg innta hurtig stillingsbesettelse og svare ilden med alt jeg har.
    Sist endret av Fanten; 26-11-14 kl 01:39 Begrunnelse: skriveleif

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Liker (gitt)
    21
    Liker (mottatt)
    17
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    17 innlegg
    PONDUS
    4
    Bra svar! Det som skjer på grensa blir på grensa, kansje derfor mange sitter å trur vi runker/runket slappkuk! Hørt den før... Men det kan de bare tru har selv opplevd å blir mer fysisk og psykisk utslitt der ute en under faktiske utdannelsen perioden. Var selv speider på SVA i 2012. Men min favoritt teig som speider er helt klart Elvenes, by the way.
    Sist endret av Pedersen; 26-11-14 kl 02:37 Begrunnelse: Måtte gi Elvenes skryt.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Og jeg var sambandsmann på Skogfoss fra Januar 2013, så nå har du nesten en hel patrulje å spørre.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Sv: GSV januar 2016

Tråden har nå lugget død en stund, men tenkte jeg skulle gi dere en liten oppdatering på hvordan det går med trening og diverse. Selv om det enda er en god stund til innrykk, så føler jeg at det nærmer seg faretruende fort - russetida er gjennomført, eksamener står for tur og videregående skole er straks ferdig (takker høyere makter for det heh). Grunnet eksamen vil treninga bli lagt litt på is de kommende ukene, men når sommeren starter vil den taes opp igjen. Planlegger å gå til innkjøp av en god sekk, samt feltsko for å legge ett grunnlag.

Hadde imidlertid en litt uheldig hendelse her om dagen i pinsetrafikken, lovens lange arm sto i skogen med laser og det gikk litt i forteste laget. Ble målt til 116 km/t i 80-sona, noe som vil si helt i grenseland for førerkortbeslag. Ettersom jeg er ung og har lappen på prøvetid bestemte politiet for å ta beslag i det. Vedgikk forholdet på stedet og la ikke skjul på noe. Førerkortet får jeg igjen i løpet av 3-6 måneder, samt en bot som svir. Jeg er allikevel usikker på om dette vil ha noe å si iforhold til fgt. og eventuell videre karrière i forsvaret/politiet. Politimannen som foretok beslaget var ikke helt sikker, men han mente at det ikke skulle ha noe å si. Om det er noen av dere vise her på forumet som har peiling på dette så ville jeg satt stor pris på svar. Jeg har imidlertid ingen intensjoner om å skjule forholdet under innrykk, og kommer til å være helt åpen om det til befalet. Dette er forøvrig første og eneste gang jeg har vært borti politiet.

Rekrutt
    Ble medlem
    Dec 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Som du kanskje er klar over er det mye gradert informasjon som du for vite, og du får utdelt politimyndighet hvis du blir grensejeger. Jeg vil tro du desverre ikke blir godkjent for å få utdelt dette, nå som dette er veldig strengt.

Men det finnes jo andre stillinger på GSV enn bare grensejeger, men disse er jo selvfølgelig ikke like spennende og givende som å være ute langs grensa.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Takk for svar Pedrf, da var det som jeg fryktet. Går allikevel med ett lite håp om at det blir tatt en vurdering av det og at jeg gjennom åpenhet og ærlighet fortsatt kan ha en mulighet til å tjenestegjøre på grensa. Tron Bolle fikk sikkerhetsklarering til MJK enda han møtte i retten for fartsovertredelse, så det er håpet jeg klamrer meg til. Tenker også å ta en telefon til forsvaret for å høre litt om hva de sier rundt dette.

Uansett, takk for raskt svar!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Liker (gitt)
    21
    Liker (mottatt)
    17
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    17 innlegg
    PONDUS
    4

En ting er viktig det er at du er ærlig når du skal søke om sikkerhetsklarering. En ting som NSM setter veldig pris på er ærlighet da det vil vise at du selv etter en idiotisk hendelse mulig er en troverdig person! Jo man trenger samme klareringsnivå i leir som på grensa. Selv om man tjenestegjør som proviant-ass for eks da man lett kommer over gradert info.
    Ikke dumt og ta en prat med S2 når du kommer opp!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    219
    Liker (mottatt)
    179
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    133 innlegg
    PONDUS
    9

Hvis man tar en kikk på bilparken utenfor befalsforlegningene rundt om så ville jeg bli særdeles overrasket over at førerkortbeslag er noe som uten videre gjør at en ikke kan sikkerhetsklareres. men blir interessant å få fasiten, det vil jo definitivt være relevant info for mange.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Liker (gitt)
    21
    Liker (mottatt)
    17
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    17 innlegg
    PONDUS
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Hvis man tar en kikk på bilparken utenfor befalsforlegningene rundt om så ville jeg bli særdeles overrasket over at førerkortbeslag er noe som uten videre gjør at en ikke kan sikkerhetsklareres. men blir interessant å få fasiten, det vil jo definitivt være relevant info for mange.
    Eller kjøringen til MP selv veit ikke om noen andre som klarer å kjøre inn i eneste store snøhaug mitt på oppstillingsplass i 40km/t.....

Menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Pedersen Vis post
    En ting er viktig det er at du er ærlig når du skal søke om sikkerhetsklarering. En ting som NSM setter veldig pris på er ærlighet da det vil vise at du selv etter en idiotisk hendelse mulig er en troverdig person! Jo man trenger samme klareringsnivå i leir som på grensa. Selv om man tjenestegjør som proviant-ass for eks da man lett kommer over gradert info.
    Ikke dumt og ta en prat med S2 når du kommer opp!
    Har som sagt ingen intensjon om å skjule forholdet og kommer til å legge alle kortene på bordet under innrykk. Vet at Forsvaret setter pris på ærlighet, så håper jeg kan "tjene" litt på dette. Du refererer til S2, er dette etterretning og sikkerhetsoffiser, eller har jeg misforstått helt?

Kommer til å følge opp denne tråden med utfallet av hva som skjer, ser at det er flere ulike meninger her inne og jeg mistenker at flere kommer til å lure på det samme i fremtiden.

Sent from my iPad using Tapatalk

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Liker (gitt)
    21
    Liker (mottatt)
    17
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    17 innlegg
    PONDUS
    4

S2 er etterretning og sikkerhet​offiser. Trur selv det vil gå bra!

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    190
    Liker (mottatt)
    103
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    62 innlegg
    PONDUS
    6

Jeg kjenner i hvert fall til flere som har mistet lappen pga. fart for en periode, men som allikevel er blitt sikkerhetsklarert i etterkant.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Jeg ble også nylig innkalt til GSV i Januar 2016.
    Kan jeg spørre deg hva slags treningsprogram du følger? Jeg klarer alt av minimumskrav per dags dato (med god margin), men usikker på om jeg bør legge et mye større fokus på utholdenhet enn generell muskelbygging/fokusere på armhevinger og sit-ups..

Er det noen som vet om det er flere "eldre" som tar fgt ved GSV? Er 22 år og fikk utsatt fgt grunnet bachelorgrad jeg hadde søkt meg inn på i Australia.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    11
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    19 innlegg
    PONDUS
    1

Spørs hvor hardt du Vil ha det. Er jo konkurranse on plassen der oppe. Hadde nok gjort en litt større innsats. Sjekk ut forum posten min om treningsplaner

Sent from my iPhone using Tapatalk

Menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Thorp Vis post
    Jeg ble også nylig innkalt til GSV i Januar 2016.
    Kan jeg spørre deg hva slags treningsprogram du følger? Jeg klarer alt av minimumskrav per dags dato (med god margin), men usikker på om jeg bør legge et mye større fokus på utholdenhet enn generell muskelbygging/fokusere på armhevinger og sit-ups..

Er det noen som vet om det er flere "eldre" som tar fgt ved GSV? Er 22 år og fikk utsatt fgt grunnet bachelorgrad jeg hadde søkt meg inn på i Australia.
    Hei Thorp, hyggelig å se at det er flere som skal oppover i januar som melder sin interesse i denne tråden, det var jo hensikten bak å starte den.

Til nå har jeg ikke fulgt ett spesielt treningsprogram da dette har vært vanskelig å kombinere med russetid og eksamener. Nå i sommer og høst vil det bli mer spesifikk trening, og da har jeg sett litt på treningsprogrammene forsvaret selv har utarbeida for kjk. Er som deg, godt innenfor de fysiske minstekravene men ønsker å forbedre meg ytterligere. Kommer også til å investere i ett par M77 og en god ryggsekk og gå mye, en investering jeg tror kommer til å være gull verdt.

Kjenner selv ett par 94 som skal oppover til grensa, så mulighetene for litt "eldre" karer tror jeg absolutt vil være tilstede (uten at jeg kan si dette sikkert)

Menig
    Ble medlem
    Jun 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Takk for det, Gammlingen! Ser ut som at du har kommet godt i gang så langt. Kommer til å følge med på tråden din.

Hei AcesSnow, angående fartsboten du snakket om fant jeg dette på forsvaret sine sider angående fartsbøter og sikkerhetsklarering:
    "Fartsbøter og tilsvarende: Normalt ingen reaksjon så lenge det ikke er gjentakende forhold." - Kilde: https://forsvaret.no/karriere/krav/formelle-krav

Jeg har hatt det samme problemet som deg med studier som har stått litt i veien for trening dette semesteret, men blir å jobbe målrettet frem til Januar fra starten av Juli ca da jeg er ferdig med eksamener først da. Så langt har jeg tenkt til og benytte meg av dette treningsprogrammet for utholdenhet samt generell styrketrening på gymmet. Vil tro det burde være greie nok forberedelser for min del. Tenker hvis jeg sikter mot gjennomgående 4- og 5-ere på karakterskalaen burde det vel være relativt liten sjangse for og bli sendt til en annen avdeling... Har ikke mulighet til å gå til innkjøp av M77 og ryggsekk da jeg fortsatt er bosatt i Australia og vil ikke komme hjem før til midten av Desember..
    Forresten, noen som har noen effektive tips til hvordan gjøre kroppen vant med kulde igjen på kort tid? Vært bosatt de tre siste årene i Australia i tropestrøket (Northern Queensland) og merker veldig godt at kroppen har blitt klimatisert til dette været.. Alle tips tas gledelig i mot!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    11
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    19 innlegg
    PONDUS
    1

Tror dessverre det kun er en måte å komme inn i temperaturen på. Være mye ute i bra og dårlig vær. Rett før sommeren slår inn ta et kaldere bad .D

Menig
    Ble medlem
    Jun 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Hehe, har seg slik at jeg er boende i tropestrøket i Australia frem til midten av desember.. Jeg har dermed litt under 1 måned til og komme meg inn i temperaturen på.. For og sette det litt i perspektiv, det er vinter her nå, og temperaturen i vannet er på det kaldeste nå i Juni-Juli med 22,5 grader.. I desember er temperaturen i vannet 25-35 grader.. Litt vanskelig med et kaldt bad da, hehe. I desember når jeg reiser hjemover er det mellom 30-40 grader i skyggen, ved GSV er det i Januar ca -30, så som du ser er det veldig store kontraster. Kan hende jeg ikke har noe og bekymre meg over, men er typen som liker og planlegge litt i forkant.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    11
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    19 innlegg
    PONDUS
    1

Derfor i desember. Kaldt bad og vær mye ute
    Gå inn i en fryser vis tilgjengelig
    Tror det går bra jeg. Bare vær i god fysisk form over minste kravet så når du langt

Menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Hei Thorp, takk for den oversikten fra forsvarets side angående sikkerhetsklarering, lett etter dette men aldri funnet det selv

Jeg tenker å komme ordentlig i gang med trening nå i starten av juli, og kommer til å legge ut oppdateringer om hvilke programmer jeg benytter. Kommer uansett til å satse mye på gåing med sekk. Vet det er vanskelig for deg å gå til innkjøp av m77, men hadde nok uansett investert i en god sekk og gått turer nede i tropestrøket om jeg var deg.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Menig
    Ble medlem
    Jun 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Etter anbefaling fra deg samt det at det er gjennomgående tips #1 folk nevner er lurt før fgt bestemte jeg meg for og gå til innkjøp av en sekk. Gikk til innkjøp av denne, gikk for denne da jeg ikke ønsker å skade ryggen før opptak..
    Blir nok da gjevnlige turer her i tillegg till gym.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    11
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    19 innlegg
    PONDUS
    1

Så ut som en bra sekk. Lykke til

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    92
    Liker (mottatt)
    124
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    114 innlegg
    PONDUS
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Adama Vis post
    Gratulerer med tjeneste i nordnorge! Der blir gutter menn!
    Rett og slett!

Lykke til med trening og forberedelser frem mot neste års eventyr. Dere reiser virkelig opp i en spesiell tid ref nyhetsbildet, og sånn sett litt ekstra krydder... Er sikker på at dere får fantastiske minner, kameratskap og opplevelser der oppe.

Beintøft om dere stikker innom tråden her neste år og gir oss andre litt updates på hvordan det går. Seff med ørti #sec-hensyn, og med den åpenhet Forsvaret selv utviser i SoMe-verden, kan det jo ikke skade sålenge dere skriver med hodet skrudd på

Legger inn link til GSV-siden på Forsvaret.no. Tror ikke den er lagt inn fra før (for eventuelt nye/andre lesere):
    Garnisonen i Sør-Varanger (GSV)

Norges grensevakt mot Russland har som hovedoppgave å bevokte den 196 km lange grensen mot vår nabo i øst, Russland. https://forsvaret.no/karriere/forste...eter/haren/gsv

Smeller også inn et par smånyhetssaker med relevanse til GSV. De siste to er ikke helt nye men dog:

Generalmajor: – Hærens tilstedeværelse i Finnmark må styrkes
    GIH var på tv og radio om dette. "– Jeg vil anbefale å styrke grensevakten i forhold til hva den er i dag"
    Hærens tilstedeværelse i Finnmark må styrkes - NRK Finnmark - Lokale nyheter, TV og radio

Nye stasjonar til Grensevakta i Sør-Varanger (more money...)
    Regjeringa føreslår å endre omfang og kostnadsramme for tidlegare godkjent prosjekt for nye stasjonar til Grensevakta i Sør-Varanger. Kostnadsramma for prosjektet er foreslått auka til 351 millionar kroner.

NRK: Russisk grensetrafikk stuper (bombe??)
    Antall passeringer til og fra Russland over Storskog grensestasjon har stupt med nærmere 18 prosent i mai, sammenlignet med samme måned i 2014. Russisk grensetrafikk stuper - NRK Finnmark - Lokale nyheter, TV og radio
    - Putzes in da house.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jun 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Lykke til på GSV! Jeg var på Gjøkåsen i '99. Husker med stor glede tilbake til det året. Ja, det var hat og smerte og bratte læringskurver men mest av alt et utrolig artig år. Meningsfull førstegangstjeneste og skarpt oppdrag, god utdanning og mange feltdøgn. Livet var utrolig artig både på OP og på grensestasjon. Vi laget mat selv, nattevakten bakte brød, hjemmelaget pizza hver lørdag

Verdens flotteste friluftsområde rett utenfor døra. Vi ble godt kjent med Pasvik både på øvelser, tjeneste og fritid. Det ble mye jakt, mye fiske og mange bål. Patruljene var definert fra A til B (ikke tilbake til A) - så vi gikk med AG3 fra A til B, hagle i sekken, og byttet våpen på returen.

Jeg forstår at det har skjedd mye siden 1999. Det er mer motorisert, flere av de "gamle" grensestasjonene er nedlagt, nye har blitt bygget og det har sikkert også skjedd betydelige endringer i både oppdrag og forutsetninger som jeg ikke vet om.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Hei AcesSnow, hvordan går forberedelsene dine opp mot innrykk ved GSV om dagen?
    Selv har jeg dratt noen turer på camping hvor formålet har vært mosjon og turer med sekk. Grunnet studier har jeg fortsatt ikke fått startet helt på styrketreningen enda. Selve campingplassen jeg har dratt til er en 2 km gåtur inn i en nasjonalpark som vanligvis tar 30 minutter ved normal gange. Vekt på sekken er totalt 32 kg inkludert telt og soveutstyr. De 2 kilometerne er for det meste i bratt motbakke, det at temperaturen er 28-32 grader om dagen i tillegg til en luftfuktighet på rundt 80% gjør ikke turen noe enklere. Dagen etter (setter vanligvis opp teltet og koser meg dagen jeg ankommer) pakkes sekken med proviant, vann og litt ekstra for vektens skyld, slik at sekken er på 10-15 kg. Herfra starter da en rundtur på totalt ca. 15 km hvor målet er et fossefall som heter Alligator Falls. Her tar jeg da vanligvis en times pause før jeg begynner på hjemturen.
    Jeg gjentok denne turen helgen som var nå, og hadde før det gått til innkjøp av en fitnessklokke slik at jeg kunne måle meg selv og dermed få data og statistikk på blant annet denne turen. Fra fossefallet (altså turen tilbake), var det, ifølge klokka, 7.45 kilometer tilbake til ‘basen’. Gjennomsnittlig over disse 7.45 kilometerne brukte jeg 12m14s/kilometer, noe som jeg føler var en relativt god tid, selv om jeg ikke har tidligere data og måle dette opp mot. Totalt brukte jeg 3 timer på disse 15 km, ekskludert pause ved fossefallet.
    Jeg er veldig usikker på hva marsjfart og slikt er i militæret, kunne noen gitt meg en pekepinn på om denne tiden er akseptabel, eller om den burde forbedres? I så fall med hvor mye? Jeg blir også og øke vekten slik at jeg kommer opp i totalt 20 kg på denne lengre turen.

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Skal også inn i Januar 2016, gleder meg. har startet med et hardt treningsregime, trener 4 ganger i uken, mye kondisjon og styrketrening.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Hei Dore! Hyggelig og se at flere melder interesse for tråden her! Regner med at du også har fått innkallelsen nå?
    Hva slags trening spesifikt er det du holder på med? Typ øvelser og slikt.
    Og hvor i landet bor du? Er det slik at du blir og møte opp på gardermoen også?

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2013
    Liker (gitt)
    21
    Liker (mottatt)
    9
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    9 innlegg
    PONDUS
    2

Sjekker inn. Alle skal vel møte på gardermoen, uavhengig av hvor du bor.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Så du mener at selv de som bor i si, Bergen, Trondheim og Bodø, for og nevne noen byer, er nødt til og møte opp ved Gardermoen? For meg virker det ihvertfall som en ufattelig sløsing av statlige midler og fly de til Gardermoen for så og fly de opp til Kirkenes..

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2013
    Liker (gitt)
    21
    Liker (mottatt)
    9
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    9 innlegg
    PONDUS
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av Thorp Vis post
    Så du mener at selv de som bor i si, Bergen, Trondheim og Bodø, for og nevne noen byer, er nødt til og møte opp ved Gardermoen? For meg virker det ihvertfall som en ufattelig sløsing av statlige midler og fly de til Gardermoen for så og fly de opp til Kirkenes..
    Jeg bor i nord og skal møte på Gardermoen, så ja. På Sessvollmoen skal helsesjekk osv utføres, så det er nok ikke helt uten grunn at alle blir sendt dit mtp ressurser og at det sikkert er enklere å ha alle på én plass. I det store bildet er nok ikke disse utgiftene til flybilletter særlig store heller.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    156
    Liker (mottatt)
    240
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    132 innlegg
    PONDUS
    13

GSV januar 2016

Og det er bare dem med over 10 timer reisetid på buss/tog som får dekket fly, resten må ta buss/tog eller betale flyet selv.
    As you wish.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2015
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    0

Da tar jeg av meg hatten for det. Selvfølgelig, sentralisering vil være billigere, men trodde at de som bodde lenger nord ble sendt direkte til Kirkenes for og bli sjekket inn der i stedet.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2013
    Liker (gitt)
    21
    Liker (mottatt)
    9
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    9 innlegg
    PONDUS
    2

Noen som vet noe om 18mnd tjeneste? Er dette en mulighet for oss som skal inn i vinter og er dette noe man melder seg på når man møter opp, eller blir dette gjort på sesjon del 2? Vil jo være veldig kjekt å være ferdig til sommeren.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2014
    Liker (gitt)
    3
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    0

Det er vel utvalgte stillinger som blir tilbudt 18 mnd tjeneste.
    Stillinger som Patruljefører, Vognfører og Hundefører.
    I tillegg er det vel befal som bestemmer hvem de ønsker å ta med seg videre.
    Grunnen til 18 mnd er å øke kompetansen i viktige roller, for å få bedre gjennomføring av oppdraget.

Har selv vært på grensen og det er mye å lære de første 6 mnd, som skal settes ut i praksis.
    At noen har 6 mnd ekstra fører til at overlapping mellom ulike kontingenter blir MYE bedre.

Lykke til med en artig og spennende tjeneste

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2013
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Skal også inn 2 Feb : ) blir spennende!

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

- litt besøksstatistikk
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier