Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 23 av 23

Tråd: Politiet - Tjenestetid i etaten.

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7

Politiet - Tjenestetid i etaten.

Heisann... Sitter akkurat nå etter en lang kveld på jobb og ser på opptak av Nattpatruljen. Det jeg stusser over, til tross for at jeg selv kjenner denne jobben godt etter noen år, er tjenestegrader i ulike områder. I natt er det fra Haugesund, der vi ser Terje med 14 år i politiet og som 1.betj, samt Knut med sine 11 år og fremdeles pb1. Jeg bare lurer på hvordan det kan være slik? Har det med at det er mindre tjenesteområder, og derfor færre stillingshjemler? Pb1 var man jo før fra 1-5 tjenesteår, men dette er jo endret. Hvordan er det mulig å være pb1 etter 11 år? Og denne Terje virker jo oppegående nok han da... Er selv 1.betj, men har vært lengre enn Terje i etaten.
    Carpe Nocturnum

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7
    Man må vel klokke inn noen ekstra studiepoeng for PB. 2 og oppover?

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Det kan hende Knut hev vore utsatt for tenestlig disiplin, jfr. tenestemannslova § 14 - ein kan tape inntil to års ansiennitet per ordensstraff, og ein kan òg settast ned i lågere stilling.
    Would you, Quintus? Would I?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9
    Med forbehold om senere justeringer (PODs rundskriv 2002/40) er kriteriene slik:

PB2
    * Bestått politi(høg)skole
    * Minst et godkjent OP-kurs
    * Tre års tjenesterid med full politimyndighet etter bestått eksamen fra politi(høg)skole (fødselspermisjon og tjeneste ved Narko Sør/Nord medregnes)

OG I

a) planmessig tjeneste i henhold til godkjent kompetanseplan for politidistriktet. Tjenesten skal gi dokumentert kompetanse innen minst to tjenesteområder
    eller b) 30 studiepoeng
    eller c) Relevant yrkesutdanning tilsvarende første studierår, utover generell studiekompetanse
    eller d) Relevant etter- og videreutdanning eller kurs forankret i politidistriktets kompetanseutviklingsplan. Minst seks uker eler 30 dager
    eller kombinasjon av b) og d). Kombinasjonen må utgjøre minst 30 studiepoeng (en kursdag = et studiepoeng). 3) Hver utdanningsdel/hvert kurs skal ha en varighet på minst 3 dager. Kursene skal være relevante til polititjeneste og være avviklet etter grunnutdanningen.

ELLER II
    syv års tjenestetid i stilling med full politimyndighet før og/eller etter politi(høg)skole

PB3
    * Bestått politi(høg)skole
    * Tre års tjenesterid med full politimyndighet etter bestått eksamen fra politi(høg)skole (fødselspermisjon og tjeneste ved Narko Sør/Nord medregnes)

OG I
    a) planmessig tjenestegjøring i innen minst tre tjenesteområder
    eller b) spisskompetanse med bred innsikt innenfor en sentralt prioritert politioppgave med minst tre års erfaring fra fagfeltet.

OG II
    a) Formalkompetanse med minst 60 studiepoeng
    eller b) Relevant etter- og videreutdanning eller kurs forankret i politidistriktets kompetanseutviklingsplan. Minst ti uker eller 50 dager.
    eller c) Kombinasjon av studiepoeng og kurs. Kombinasjonen må utgjøre minst 60 studiepoeng (en kursdag = et studiepoeng).

Hver utdanningsdel/hvert kurs skal ha en varighet på minst tre dager. kursene skal være relevante til polititjeneste og være avviklet etter grunnutdanningen. Dager/uker som er lagt til grunn ved ansettelse/omgjøring til pb 2, kan ikke medregnes.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av krikkert Vis post
    Det kan hende Knut hev vore utsatt for tenestlig disiplin, jfr. tenestemannslova § 14 - ein kan tape inntil to års ansiennitet per ordensstraff, og ein kan òg settast ned i lågere stilling.
    Eller at han har hatt omsorgspermisjon, vært sykmeldt, arbeidet i politiet i stilling uten politimyndighet i en periode, osv. Årsakene kan være mange.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10
    Det har jo vært nevnt i serien at han har vært i USA en periode, så kan også være det. Som Simplex nevner, det kan være mange årsaker til hans nåværende grad. Syns det er kjempevittig når han er med på Nattpatruljen, mye god humor
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7
    Nettopp kommet hjem etter jobb, og må si at Knut er en fullstendig oppegående tjenestemann. Det er jo derfor jeg undrer... pb1 etter 11 år... Egentlig så spiller det ingen rolle for min del, men han er det jeg vil kalle en total tjenesteperson. Altså, en person som fyller rollen...
    Carpe Nocturnum

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Jeg tror nok det rotes litt med antallet år i tjeneste fordi han har jobbet innen etaten før han utdannet seg ved Politihøgskolen. Han gikk PHS 2007-2010. I løpet av studietiden (GU2 i 2009) var han på ekstern hospitering til Minneapolis Police Academy. Husker jeg la inn en link om det her på forumet.

For øvrig har han vært studentveileder (for politistudenter) siden 2010, og han har tidligere studert informatikk.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    http://www.politiforum.no/no/nyheter...25-T2drM2x.ips

Fant igjen en artikkel fra Politiforum om ham.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    I sesong 3, episode 6 av nattpatruljen på Max/Dplay så kan en se at Knut veksler mellom å ha distinksjonene til politibetjent 1 og politiførstebetjent. Slik det fremstår for meg så er det sikkert på grunn av klippinga til produsenten, men det er fortsatt litt spesielt, eller er det slik at en avhengig av stilling "rykker" raskt opp i gradene?

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    ....
    Feil på bildeopplasting. Får ikke sletta.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Sist endret av leserbrukernavn; 07-04-15 kl 16:59

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6
    Bilder:
    Navn:		1.jpg
Visninger:	339
Størrelse:	62,0 KBNavn:		2.jpg
Visninger:	332
Størrelse:	67,4 KB

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    PB 1-3 må man kvalifisere seg for. Pfb kan man få som følge av stilling. Dvs. Man kan gå rett fra pb1 til pfb, men man mister graden når man bytter stilling.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av krikkert Vis post
    og ein kan òg settast ned i lågere stilling.
    Mange tilfeller av pb2 og pb3'ere som søker ny jobb hvor det er utlyst pb1-stilling.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av nettbank Vis post
    Mange tilfeller av pb2 og pb3'ere som søker ny jobb hvor det er utlyst pb1-stilling.
    Jeg tviler på at de går ned til PB1-grad bare fordi det er utlyst som PB1-stilling.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
    Jeg tviler på at de går ned til PB1-grad bare fordi det er utlyst som PB1-stilling.
    Jeg kjenner personlig flere pb2'ere som har søkt jobb på pb1-stillinger og gått ned i grad. Nå er uansett ikke lønnsforskjellen veldig stor på pb1 og pb2, men jeg har hørt om flere pb3'ere som har gjort det samme.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Sv: Tjenestetid i etaten.

Spør av nysgjerrighet: gjør PB1, 2 og 3 stort sett samme typer jobber uten ledelsesansvar, eller er det mange stillinger som utlyses spesifikt for en av gradene?
    Og, hvorfor gikk man bort fra det gamle systemet med konstabel, overkonstabel og betjent?

Sent from my iThing
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Skal prøve å gi deg et kanskje noe forenklet svar på det du spør om, Rittmester, så får andre legge til info om de synes det blir ufullstendig.

Tidligere var kompetanse noe man i hovedsak tilegnet seg i den daglige tjenesten, etter at man var utdannet ved den toårige Politiskolen. Deretter jobbet man et visst antall år før man ble politioverkonstabel osv. Når etatskolen ble oppgradert til høgskole i 1992 økte fokus på mer dokumentert kompetanse, og det nye stillingskodesystemet som ble innført i 2002 er basert på at kompetansekriterier må oppfylles før man oppnår høyere grad.

Etter Politihøgskolen er man godkjent som Pb1. Deretter kreves det minst tre års tjeneste og planmessig tjeneste innen minst to tjenesteområder, formalkompetanse som tilsvarer minst 30 studiepoeng, eller relevant kurs tilsvarende minst 30 dager, for å bli godkjent som Pb2. Etter seks år i tjeneste kan man søke om å bli Pb3. Da kreves planmessig tjeneste innen minst tre tjenesteområder (eller minst tre års spisskompetanse innen en sentral prioritert politioppgave) i tillegg til formalkompetanse tilsvarende minst 60 studiepoeng, eventuelt relevant kurs tilsvarende minst 50 dager.

Når man så har oppfylt kravene til å godkjennes som Pb3, kan man søke spesialiststilling eller lederstilling som politiførstebetjent eller politioverbetjent. Tidligere utdannelse og ansettelsesforhold tas i betraktning ved opprykk, og har man en spesiell utdanning/spesialfelt, kan man søke øremerkede stillinger og bli politioverbetjent selv etter forholdsvis få år i etaten.

Tanken er at man skal sikre faste føringer for hvordan tjenestepersonene beveger seg oppover, og sikre at man har tilstrekkelig kompetanse. En skal motiveres til å planlegge sin kunnskapsutvikling og videre karriere, det ønskes engasjement og at man lettere tar utfordringer og initiativ.

I det daglige jobber naturligvis alle tjenestepersoner sammen, uavhengig av grad, og der den med høyest grad/eldst i tjeneste vanligvis leder oppdraget. Vaktledere og innsatsledere er gjerne politiførstebetjenter eller politioverbetjenter. Det samme gjelder innen etterforskning m.v. (mange er for øvrig spesialister).

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Takker.
    Er det en egen karrierestige for spesialister?

Sent from my iThing
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Sv: Politiet - Tjenestetid i etaten.

En politispesialist har som regel gjennom bred politierfaring og etterutdanning/videreutdanning funnet det feltet han/hun interesserer seg sterkt for å jobbe med, og man har dermed nådd målet man ønsker. Her kan man for eksempel fungere som etterforskningsleder, man kan være rådgiver i kompliserte saker som etterforskes, osv. Har man vist gode lederegenskaper, kombinert med solide faglige kvalifikasjoner, kan man søke lederstillinger ved seksjonene.

Det finnes mange muligheter for den som ønsker å etterutdanne/videreutdanne seg, det er bare å ta en titt på Politihøgskolens sider for den som er interessert. Politiet har mange typer spesialister, eksempelvis innen Beredskapstroppen, innen PST, m.v., så det er altså ikke avgrenset til spesielle seksjoner.

En del velger å ta master i politivitenskap (deltidsstudium over fire år), det er masterstudium i etterforskning (erfaringsbasert masterstudium i etterforskning), en kan ta erfaringsbasert master i informasjonssikkerhet, Digital forensics and cybercrime investigation.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Litt til side for trådtema, men jeg kom i snakk med en gammel bekjent av meg som jobber i politiet da jeg var hjemme i begravelsen til en felles kammerat sin mor for noen uker siden, og via kortpraten etter at det formelle var over, så kom vi inn på dette med hund/tjenestehund. Han hevdet at det er godt kjent at Delta trener 900t/år, men at flere innen Victor trener opp mot 1400 t/år. Kan dette stemme?

Jeg spør fordi jeg lurer, og da noen skulle tallsette det å utdanne en redningshund for noen år siden så sa de så kjekt "100.000 av egen lomme og ca 3.000 treningstimer totalt."

Om det eksakte tallet ikke skal ut på åpent nett, så setter jeg fortsatt pris på eventuelt svar via PM på om min gamle venn er i nærheten av sannheten, eller om han fortsatt slitter litt med generell forståelse av tall som på vgs for over 20 år siden.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Er ikke i politiet og har jo bare en "sivil" hund jeg driver og trener til jakt men kan jo skrive under på at det ligger mye grunntrening bak en godt dressert hund. Da snakker jeg ikke om en hyggelig hund som stort sett er lydig men en som utfører dine kommandoer under alle forhold. Eks. Stanser og sitter på avstand uansett hvor mye forstyrrelser og annet som skjer rundt hund og eier.

Rent konkret om tallet 1400 stemmer derimot er jeg litt usikker på. Det vil innebære 4 timer trening hver eneste dag hele året og selv om jeg har en såkalt høyenergi hund så tror jeg selv de mest aktive hunderasene ville hat problemer med å behandle og fordøye så mye trening hver eneste dag. Hunder blir slitne de også; er ikke evighetsmaskiner, og når de er slitne så faller mottageligheten for ny læring. Men at det kan ligge opp til 2 time om dagen med konkret trening pluss 1-2 timer med tur/lufting men uten veldig mye krav og trening hver dag er nok realistisk for en ung hund (for valper er tallet for tur mye lavere).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    11

Dette med treningstid kommer veldig an på hvordan man regner. Hos oss har de for eksempel fast trening hver tirsdag, 9 timer. I tillegg trener de _mye_ i stille perioder på jobb på grunnleggende ting. De har også veldig ofte vintersamlinger som går over flere dager der de trener lavine og redning; dette har de for hundeførere fra i alle fall de tre nordligste fylkene og jeg tror de har tatt med trøndelagsfylkene også.

Hvis man da legger til at 18 måneder av hundens 24 første levemåneder langt på vei bare består av trening, kommer man nok fort opp på over halv stilling bare i trening før man har en "erfaren hund".

Tipper at treningsmengde varierer etter oppdragshyppighet, avdelingens størrelse, hvilke ekvipasjer de har og hvilke fasiliteter man har tilgjengelig.

Så er det nå en gang sånn at disse hundegutta har mer en livsstil enn en jobb. Nå er nok de hos oss over snittet interessertigjen da, blant annet driver leder hundetjenesten eget kurssenter og kennel på siden av jobb.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •