Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 57

Tråd: Statlig helikopterberedskap

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Statlig helikopterberedskap

Ifm med brannen i Lærdal, og den enorme skogbrannen i Sverige er det igjen diskusjon om Norge bør skaffe sine egne brannfly, eller om Norden skal gå sammen om denne kapasiteten.

Eksperter skjønner ikke hvorfor brannslukkingsfly ikke har blitt brukt under brannene i Lærdal, Flatanger og på Frøya.
    http://www.tv2.no/a/5282526

Norge må regne med å oppleve branner som den i Sverige. I høst kommer utredningen som skal svare på om Norge trenger egen flyberedskap mot skogbranner, eller flere helikoptre.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...y-7659229.html

Vil ha felles vannbombefly i Norden
    http://www.dn.no/nyheter/politikkSam...befly-i-norden

I mitt hode, så må jeg si at selv om det selvfølgelig virker attraktivt med den unike kapasiteten som brannfly tilbyr, så føles det kanskje som mer bang for bucks å heller kjøpe inn helikopterkapasitet som kan inngå i en statlig pool og fungere som brannhelikoptre, og løftekapasitet for sivilforsvar og politi, for ikke å si søk og redning.

Brief fra DSB om årets beredskap:
    http://www.dsb.no/Global/Brannvern/D...kap%202014.pdf

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10
    Vil tro helikoptre er mer bang for the buck ja... Hva med UH60-platformen (nordisk tilpasset modell)? Tror det ville vært en drømmesituasjon å bytte ut alle dagens hjulvisper med de (eller andre gode hyllevarekandidater) og samtidig doble antallet (eller enda mere) maskiner i Luftforsvaret. Hvis vi hadde denne kapasiteten, så vil jeg tro vi hadde en god del maskiner som vi kan bruke i brannredning ved behov og i det daglige virket som kapasitet for både Forsvaret og Politiet. Jeg kan for lite detaljer om de diverse hyllevaremaskinene til å foreslå skråsikkert at UH60-platformen er den beste, men håper dere skjønner tankegangen min her:
    -Hyllevaremaskiner
    -nok antall maskiner til å dekke behovet i Forsvaret, SAR-beredskap og Politiets behov
    -driftet av Luftforsvaret
    -evt samkjøre beredskap for brann med svenskene.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Jeg fløy i mai fra og til Marseille flyplass, og der sto det en god del brannfly med det franske sivilforsvarets merker. Men det de har opplevd av skogbranner i Sør-Frankrike er jo ganske voldsomt, for ikke å snakke om det Portugal har opplevd.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    I en optimal verden kunne man kjørt Ole Brum-tilnærmingen, men den er vi ikke i og det virker derfor fornuftig å satse på én type luftfartøy for skogbrannbruk. Og da fremstår det for meg, som for øvrig er befal i Sivilforsvaret og vært på flere branner i år, både med og uten vanndropp fra helikopter, at helikopter er det beste valget. Noen av begrunnelsene for det, uten noen spesiell rekkefølge, er f eks:

* Mange flere muligheter å fylle vann enn med fly, og på den måten kunne ha kortere flytid fra fylling til dropp.
    * Mulighet å løfte mannskap og utstyr. Kan være meget viktig, skogbranner har en lei tendens å starte på en eller annen topp langt fra vei...
    * Besetning som flyr mye året rundt. Hvor mange timer ville man fått i en så spesialisert resurs som en "tanker"?
    * Mulighet å bruke helikopter for presisjonsdropp, f eks ved en "særskilt komplisert bygningsbrann".

Det er også verdt å nevne at man i Sverige har bøtter med mye lavere kapasitet enn dem vi bruker i Norge. Her brukes Bambi Buckets på 3000 liter, men i Sverige var dem største (om jeg er korrekt informert) omtrent halvparten så store og noen var ned på 600 liter. Da blir forskjellen opp til 6000 liter, som brannflyene kunne ta, stor - langt større enn den er for oss i Norge.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Hoho, etter den posten føler jeg meg fornøyd med min egen magefølelse. jeg ser jo at de trekker frem flyene sin kapasitet til å blande i kjemikalier, slik at ikke liter for liter kan sammenlignes. Men listen din virker helt logisk.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ser den med kjemikalier. Men om vi fortsetter å trekke litt på erfaringene fra Sverige, og se på avgjørelsene dem tok der, så valgte dem å ikke bruke noen slags kjemikalier av miljøvernshensyn. Det var tenkt, eller ble vurdert ihvertfall, å bruke noe som heter X-fog (norsk oppfinnelse, lignende ting finnes dog i f eks USA), men det ble det altså ikke noe med. Her i Norge har jeg aldri sett noe annet enn vann bli brukt i dropp (ikke så rart kanskje siden vi ikke har kapasitet til noe annet heller, så det er vel et meget svakt argument), og jeg tror det sitter langt inne å starte med å droppe kjemikalier i Norge. Men litt Zalo kan man nok bruke, det er jo ett gammelt triks! :-)

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Dommern har gode poeng, men det virker som om flyenes evne til å slippe veldig mye vann på kort tid, var utslagsgivende.
    De jobber tett sammen og kan i praksis tømme 24 000l vann på svært kort tid, på samme område. Det kreves 8-9 Super puma for å få til det. Ikke alle helikoptre kan løfte 3000kg i underhengene last.

Flyene behøver ca 1500m med noenlunde flybart terreng og 6-700m åpent vann for å fylle tanken. Det er ikke så langt mellom de vannene i Norge heller.

Om det er verdt å investere i må vurderes mot sannsynligheten for langvarig tørke/brannfare. Nordiske klima er jo som regel ganske brannsikkert.

Siden svenskene er med i EU betaler de bare drivstoff og opphold under slukningsarbeidet. Vet ikke om Norge på noe vis er tilsluttet redningssamarbeidet gjennom EØS-avtalen.

Her er en liten film fra SVT. Fin flyging.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/fo...r-skogsbranden

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Sist jeg var på Marseille flyplass sto det 12 vannbombefly av den typen som er i Sverige der, samt en del andre fly med det franske sivilforsvarets merking. Men værforholdene i Provence om sommeren er jo normalt temmelig forskjellige fra i Norden, vanligvis uten en regndråpe i juli og august og med temperaturer opp til 40 grader, og det er jo stadig vekk voldsomme skogbranner. Men det er da mindre med sjøer der enn i Norge, jeg ser ikke helt at det er et problem i Norge å finne en sjø med 700 m vannspeil til å fylle tankene innen meget få minutters flyvning. Det må være et større problem i Sør-Frankrike.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Sist jeg var på Marseille flyplass sto det 12 vannbombefly av den typen som er i Sverige der, samt en del andre fly med det franske sivilforsvarets merking. Men værforholdene i Provence om sommeren er jo normalt temmelig forskjellige fra i Norden, vanligvis uten en regndråpe i juli og august og med temperaturer opp til 40 grader, og det er jo stadig vekk voldsomme skogbranner. Men det er da mindre med sjøer der enn i Norge, jeg ser ikke helt at det er et problem i Norge å finne en sjø med 700 m vannspeil til å fylle tankene innen meget få minutters flyvning. Det må være et større problem i Sør-Frankrike.
    Ja, enig.
    Glemte å si at hver besetning kan gjøre 60 påfyllinger før de må hvile. Det er
    360 000l vann. Hvis vi regner 10 min pr runde, kan hvert fly i prinsippet tømme denne beholdningen i løpet av 10 timer. En Super puma må holde på i 20 timer for å klare det samme. Da kommer vel kapasitetsforskjellen ganske klart fram.

Når situasjonen virkelig er prekær gjør altså vannbombeflyene mye større nytte.
    Hvorvidt vi har slike situasjoner ofte nok til å forsvare eksempelvis en felles nordisk flyflåte, det vet jeg ikke.

For Norge og landene omkring Østersjøen, med stor skipstrafikk og mange oljeinstallasjoner, vil flyene representere en forbedret brannberedskap på de områdene i tillegg. Muligens når det gjelder bekjempning av oljeforurensning med kjemikalier også.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    I polititråden snakkes det akkurat nå om at vi trenger flere politihelikoptre over hele landet om vi skal ha større politidistrikter. Det jeg tenkte i første innlegg i denne tråden var om vi heller kan ha en sivil statlig helikopter "skvadron" som kan brukes til et helt sett med statlige oppgaver, uten å være øremerket til et spesielt område. Om man klarer å slippe vann over en brann, så klarer man vel å busse politifolk også?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    I polititråden snakkes det akkurat nå om at vi trenger flere politihelikoptre over hele landet om vi skal ha større politidistrikter. Det jeg tenkte i første innlegg i denne tråden var om vi heller kan ha en sivil statlig helikopter "skvadron" som kan brukes til et helt sett med statlige oppgaver, uten å være øremerket til et spesielt område. Om man klarer å slippe vann over en brann, så klarer man vel å busse politifolk også?
    http://www.luftforsvaret.no

(Og ja, jeg ser du skrev "sivil", men hvorfor ikke bare utvide flåten til RNoAF?)
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    For min del kunne vi godt økt forsvarsbudsjettet, kjøpt inn flere helikoptre, og gitt disse oppgavene til luftforsvaret. Men erfaringsmessig er forsvarsbudsjettet noe av det som er mest umulig å øke. Dessuten har luftforsvaret et hovedoppdrag som skiller seg mye fra det jeg ser for meg i denne tråden.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Jeg er egentlig enig i at vi burde hatt et politihelikopter i alle de største byene, men jeg ser desverre på som helt urealistisk at dette noensinne vil skje, helt ærlig vil jeg være overrasket om det kommer på plass dedikerte helikoptre i f.eks Bergen og Trondheim i tillegg til Oslo.

Så det jeg mener er at det for meg virker mer realistisk at vi ser på hvilke helikopteroppdrag staten har ofte, og hva slags "pool" av enhetlige helikopter vi kunne bygge opp for å dekke denne på en mest mulig kostnadseffektiv måte.

Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    Det gjenstår å se hvordan dette vil bli, men når politiet må aksjonere umiddelbart, kan vi ikke risikere å måtte vente på tur fordi helikoptrene er opptatt med andre oppdrag. For å opprettholde beredskapen ute i distriktene ved en eventuell sentralisering av politiet, mener jeg egne helikoptre er en nødvendighet. Befolkningen må være trygge på å få hjelp innen rimelig tid.

Når noen spør hvor mye politiet koster samfunnet, lurer jeg alltid på om de tenker over hvor mye kriminaliteten koster oss, ikke bare rent økonomisk, men også i form av menneskelig lidelse og utrygghet.

Politiet skal håndtere krisesituasjoner der menneskers liv, og materielle verdier, står på spill. Da må samfunnet sørge for at politiet over hele landet er rustet til den oppgaven.

Politi, helse, og brann har ulike samfunnsoppdrag. Politiet skal forebygge kriminalitet, patruljere, aksjonere, avdekke, etterforske, iretteføre, og så videre. Vi er avhengige av nær kontakt og godt samarbeide med befolkningen, og vi er avhengige av tillit og kjennskap til alle typer miljøer for å kunne løse saker vi jobber med, for å kunne forebygge kriminalitet, og kunne fange opp signaler på ulike forhold som er under utvikling. Kan vi forhindre en kriminell handling fra å skje, er dèt det beste for alle parter. Det er vanskelig å gjøre dette uten tilstedeværelse.

Derfor er det ikke godt nok hverken for politiet eller samfunnet dersom vi får et politi som bare "busses inn og ut" med helikopter når noe først skjer. Da holder vi på med brannslukking, og da har vi mislykkes i den jobben vi egentlig skal gjøre.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland Vis post
    Dersom man gjør som Navytimes foreslår i en annen tråd og oppretter en helikopterpool som kan virke for både brann og politi (+ eventuelle andre samfunnsaktører som kan bruke noenlunde samme platform) bør man jo komme relativt rimelig ut.

Menig
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    0
    Skrive denne her:
    Leste forleden ein artikkel i Vi Menn angående 339-skvadronen fra rygge,
    der kom eg over eit avsnitt som for alvor fikk toppetasjen igang.

Den lyder som følger:

" -BYRÅKRATISK BEREDSKAP
    Helikoptrene trenger klarsignal fra seks instanser for å bistå politiets antiterrorberedskap.
    - FSK, MJK og Beredskapstroppen har svært høy taktisk kompetanse. Problemet er den manglende samhandlingen til eit politisk system som ikkje har tradisjon for å tenke nasjona sikkerhet på tvers av sektorer, seier forsker ved Institutt for Forsvarsstudier, Anders Romarheim.
    Både han og kilder i Luftforsvarets beredskapsstab bekrefter at før 339-skvadronens helikoptre kan brukes til håndhevelsebistand, må anmodingen først komme fra en av landets politimestre. Deretter går den via Politidirektoratet til Justis og Bereskapsdeartementet, hvor den må godkjennes før anmodingen kan fortsette til Forsvarsdepartementet. Den stopper ikkje der, men fortsetter til Forsvarets operative hovedkvarter på Reitan før den havner i operasjonsrommet til 339-skvadronen.
    -Systemet er mangelfull fordi det gir unødige forsinkelser grunnet byråkratisk saksgang, hveder Romarheim og viser til at anmodningen om militær helikopterstøtte til politiets skarpskyttere under en konkret terrortrussel mot Stortinget ble stoppet av politisk ledelse i Justisdepartementet i 2012.
    -Alle landets 27 politimestre er heller ikkje geniale i å krisehandtere. Det men trenger er mer samordning av nasjonale politiressurser og et nasjonalt sikkerhetselement med Statsministerens kontor. Dagens system med sektortenking i hver sin silo er ødeleggende for den nasjonale sikkerheten, sier han." Sitat slutt

Med dette i hovudet syntes eg jaggu da er på tide å få på plass eit bedre system, både med tanke på 22-Juli og terrortrusselen i dagens samfunn. Med dette systemet er det ikkje vanskelig å forestille seg at liv og store økonomiske verdier gå tapt.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Jeg ser bare 3 "instanser" i den kjeden. At politimester med regionalt operativt ansvar er i løypa er riktig så lenge det ikke finnes et nasjonalt opsrom for politiet.

FOH styrer ressurser i Forsvaret, og 339 opsrom er selvfølgelig på ballen. Man må ikke forveksle taktisk gjennomføring hvor kommunikasjon selvsagt går mellom pilot og lagfører med den strategiske eller taktiske prioritering av ressurser.

At det ikke fungerer godt nok nå er vel alle her enige om, men halvparten av "leddene" som nevnes her er helt naturlige og etter min mening ikke noe problem.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    http://www.nrk.no/nordnytt/mener-hel...bar-1.12145057

"Mener helikopterberedskapen er uforutsigbar"

Fra nyttår 2015 er to helikoptre på Bardufoss og to på Rygge tilgjengelig for politiet på en times varsel.
    I tillegg må man regne tid for å komme seg til landingsplass for henting av innsatspersonell, og det tar tid å komme seg videre til hendelsesstedet.

Dette er en bortimot verdiløs løsning ved en akutt hendelse. Kan politiet først aksjonere flere timer etter at det er meldt om pågående dødelig vold, kan alle tenke seg hva slags utfall dette medfører for ofrene.

Dersom det ikke haster, kan jo politiet bare kjøre tilgjengelige patruljebiler, og bruke den tiden man trenger.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Tja. Om du tenker tilbake til 22. juli, så kunne to helikoptre tilgjengelig på 1 times varsel gjort ganske stor forskjell. Observatører fra beredskapstroppen kunne vært ved Utøya og innhentet informasjon lenge før klokken var seks på kvelden, bare for å ta et begrenset hypotetisk eksempel.

Så med all forståelse for din frustrasjon, og jeg skulle også ønske at vi investerte mer penger i sikkerhet sånn verden er, så synes jeg heller holdningen om at det er verdiløst er så konstruktiv og fremoverlent som den burde være, nå som kapasiteten, such as it is, er på plass.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Nå må man huske at det ideelle er det godes verste fiende. Et eller annet sted går det en grense for hva som er mulig. Det ideelle er kanskje at det til enhver tid står et helikopter i hver av de 428 kommune i Norge med motoren i gang og 5 IP1 personell sittende klar inni, klare til å ta av på 30 sekunders varsel. Det er åpenbart at det ikke er mulig. På den annen side er det kanskje litt tynt det vi har i dag. Men grensen for det mulige er nok nærmere det vi har i dag enn den skisserte "idealløsningen".

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Vi skal ikke gjøre dette til en diskusjon om Utøya, men for å kommentere det Navytimes bringer på bane, så mottok tjenestemennene fra BT melding om skyting klokken 17.32, de kjørte utrykning fra Oslo 17.42, og ankom Utøya brygge (3,8 mil fra Oslo) kl 18. Ankomst Utøya var 18.27. ABB pågrepet 18.34.

På bakgrunn av disse fakta tviler jeg sterkt på at et helikopter stasjonert på Rygge, med èn times responstid, ville ha mulighet til først å hente personell og utstyr fra Delta, og så fly til Utøya og være der "lenge før klokken 18".
    22. juli-kommisjonen var også tydelige på at det ikke ville gått raskere med helikopter den dagen. Da måtte i tilfelle Delta hatt eget helikopter klargjort i Oslo.

Kan også nevne at det første Bell-helikopteret landet ved golfbanen på Storøya klokken 19.30 22. juli. Helikopteret ble bemannet med en skarpskytter fra Beredskapstroppen, og brukt til grovsøk etter flere gjerningsmenn.

Poenget med innleggene mine er ikke å klage og være negativ. Men jeg synes det er viktig at fakta kommer frem, og at vi skaffer oss mest mulig kunnskap om hva som vil være reell responstid. Hele befolkningen bør kunne føle seg trygge på å få hjelp innen rimelig tid, ikke bare noen utvalgte som bor sentralt. Vi er inne i en tid da det skal omorganiseres. Jeg er ikke tilhenger av omorganisering dersom det viser seg at befolkningen på landsbasis vil få et dårligere polititilbud.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Jeg vil heller ikke strekke ut dette til en utøyadiskusjon, så jeg kan heller konkretisere prosedyren jeg ser for meg med å sammenligne med paris nå nylig.

Et angrep skjer på en lokasjon på et tidspunkt, og vi vet av bitter erfaring at flere angrep ofte følger. Derfor ser jeg for meg at et helikopter rykker ut så fort som mulig, flyr til oslo oh plukker opp et lag operatører, hvoretter de setter seg i beredskap på en eller annen lokasjon. Ergo er responstiden ved angrep nr 2 tilnærmet null. Og mitt poeng er at dette er en type oppdrag som ikke bare kan løses av skvadronen på rygge, det kan like gjerne løses av et en ny statlig helikopterressurs.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Politiet må være i stand til å rykke ut og bekjempe de hendelsene som skjer NÅR de oppstår. Vi kan ikke vente på neste krig for DA skal vi være forberedt...

Selv om det først skjer et angrep i Oslo, er det ikke sikkert at det eventuelt neste anslaget kommer i samme område. Det neste angrepet kan komme på Vestlandet, i Nord-Norge, eller et helt annet sted. Da vil ikke responstiden bli som du beskriver ved angrep nummer to.

Som kjent er Beredskapstroppen lokalisert i Oslo. Det kan ta timer å forflytte mannskaper derfra til andre lokasjoner i Norge. Derfor trener UEH lokalt på å aksjonere ved slike hendelser.

Årsaken til at jeg nevner Forsvaret i helikoptersammenheng, er at de er trent til å gå inn i krigssoner, og dermed kan brukes av politiet under skarpe oppdrag. Helikoptrene kan bli beskutt, det er ikke ufarlig for mannskapene å bistå i slike oppdrag. Det finnes ingen andre land i Europa som benytter kun sivile piloter i politiet. Mannskapene blir utdannet for å kunne delta under politiets aksjoner.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    http://www.nrk.no/hordaland/politiet...tre-1.12264020

Ønsker flere helikoptre, men har ikke handlingsrommet til det.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    http://www.nrk.no/hordaland/derfor-v...vat-1.12271178

"Derfor vil ikke politiet fly privat"
    Sigve Bolstad, leder PF, om helikopterberedskapen.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23
    Anundsen vil frakte politiet på Vestlandet i private helikoptre.

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/A...e-3342799.html
    Odd objects attract fire. You are odd.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Sv: Statlig helikopterberedskap

http://m.tu.no/industri/2015/12/27/e...litihelikopter

De norske politihelikoptre har fløyet lengst i verden og er modne for utskiftning.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

"– Vi trenger ikke spesialdesignede helikoptre som for eksempel nye redningshelikoptrene og fregatthelikoptrene er. Vi har ingen særegne behov her i Norge og kan trekke veksler på et helikopter som allerede benyttes av andre i samme rolle, sier Rotseth."

Jeg er tilbøyelig til å tro at denne "Rotseth" er falsk, har vanskelig for å tro at en ekte norsk statsansatt kan finne på å si noe så fornuftig.
    meh

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

http://airbushelicoptersinc.com/prod...2a-product.asp

Jeg tror dette ville vert et perfekt helikopter for politiet. Vi må bare kjøpe mange nok så kan forsvaret ha noen også, kunne blidt noen besparelser for staten hvis de samarbeidet bitte lit.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Anundsen vil frakte politiet på Vestlandet i private helikoptre.

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/A...e-3342799.html
    Skjønner ikke hvorfor man ikke kan kjøpe inn helikopter som politiet 'eier', men som bemannes og vedlikeholdes av Luftforsvaret.

Politi-uniformering og oppdrag, men altså mannskaper fra Luftforsvaret. Søknader til flygerutdanning er det nok av, og da har man mannskap som kan brukes skarpt.

Funker veldig bra i Irland.
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

Det ene problemet med den løsningen er vel grunnloven i kombinasjon med sure kjerringer (av begge kjønn) hos justisdept. Ellers er det vel noe moro med sivil vs militær registrering og sertifisering.

Akkurat den biten av grunnloven synes jeg vi burde kastet til h... for lenge siden.
    meh

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Det er jo slik redningshelikoptrene i hvert fall delvis fungerer. Det er justis- og beredskapsdepartementet som har ansvaret for redningshelikoptertjenesten og betaler for redningshelikoptrene (og eier dem), men det er Forsvaret som drifter dem, dvs. redningshelikopteret på Svalbard leies fra et sivilt firma. Bortsett fra helikopteret på Svalbard flys de av militært mannskap, med unntak av sivile leger.

Her er det nok heller maktkamp mellom departementer og at mange politibetjenter gjerne vil bli helikopterflyvere som gjør at de absolutt skal driftes av politiet.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Jeg synes i grunnen Forsvaret burde få fokusere på å krige, og at både rednings- og politihelikoptere burde både eies, driftes og bemannes under samme departement. I dag utdannes det sivile helikopterflygere i bøtter og spann, og det finnes en stor sivil helikopterbransje. Kan noen gi meg en god grunn til at Forsvaret skal drive det som i bunn og grunn er sivil virksomhet? Den delte rollen til redningshelikopterne skaper også usikkerhet om prioriteringer når det brenner på dass.
    “Sir, you and the company commanders will encounter a variety of terrain features, changing weather conditions, an array of small-arms fire, varying amounts of mortar and artillery fire, and unforeseen elements of surprise.”

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Er litt enig med Arne. Merk at i når jeg i min første post ønsket meg en statlig sivil helikopterpool, så er dette noe en ressurs som bør komme i tillegg til politihelikoptre, som bør få fokusere fullt ut på sitt spesielle oppdrag. Samvirke med politi blir da en av flere oppgaver denne poolen vil kunne ha på sin liste.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

I Danmark er redningshelikoptrene mer militære enn i Norge, de (AW101) er kamuflasjemalte og både helikoptre og mannskaper blir rotert mellom redningshelikoptertjeneste og tjeneste som taktiske transporthelikoptre for Forsvaret.

I Norge er det helt forskjellige helikoptertyper i bruk, og jeg vet ikke om det er noen særlig flytting av mannskaper mellom 330-skvadronen og de øvrige helikopterskvadroner i Luftforsvaret? Helikoptrene til 330-skvadronen eies av Justis- og beredskapsdepartementet, men jeg vet ikke om Forsvaret blir fullt ut kompensert for utgiftene med drift av 330-skvadronen. Uansett, hvis Redningshelikoptertjenesten skulle flyttes fra Forsvaret til en annen etat tilsier all erfaring at pengene ville flyttes med den.

Nå har vi redningshelikopter operert av sivilt selskap både på Svalbard og på oljeplattformer i Nordsjøen, så det ser jo ut til at sivile selskaper er i stand til å operere en god redningshelikoptertjeneste.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    I Danmark er redningshelikoptrene mer militære enn i Norge, de (AW101) er kamuflasjemalte og både helikoptre og mannskaper blir rotert mellom redningshelikoptertjeneste og tjeneste som taktiske transporthelikoptre for Forsvaret.

I Norge er det helt forskjellige helikoptertyper i bruk, og jeg vet ikke om det er noen særlig flytting av mannskaper mellom 330-skvadronen og de øvrige helikopterskvadroner i Luftforsvaret? Helikoptrene til 330-skvadronen eies av Justis- og beredskapsdepartementet, men jeg vet ikke om Forsvaret blir fullt ut kompensert for utgiftene med drift av 330-skvadronen. Uansett, hvis Redningshelikoptertjenesten skulle flyttes fra Forsvaret til en annen etat tilsier all erfaring at pengene ville flyttes med den.

Nå har vi redningshelikopter operert av sivilt selskap både på Svalbard og på oljeplattformer i Nordsjøen, så det ser jo ut til at sivile selskaper er i stand til å operere en god redningshelikoptertjeneste.
    Og i UK har nylig store deler/hele redningshelikopter-beredskapen blitt tatt over av Bristow, om jeg ikke tar feil. Har ikke mulighet for å finne link akkurat nå.
    As you wish.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Jeg tror det er billigst at de som driver redningshelikopterene også får drive politihelikopter tjenesten, de har kunnskapen om drift av helikopter, logistikk og vedlikehold. Tilgangen på gode piloter tror jeg også vill hjelpe i driften, jeg tror også det vil hjelpe Forsvaret at piloter blir lengre i organisasjonen. Jeg tror politiet vill få en bedre tjeneste hvis de ikke drifter den selv, bare det å flytte helikopter til Bergen eller Trondheim for en kort periode krever kompetanse som Forsvaret har, men som politiet kanskje ikke er like gode til. Men dette blir bare synsing, men jeg synes det virker naturlig at det er slik.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984 Vis post
    Det ene problemet med den løsningen er vel grunnloven i kombinasjon med sure kjerringer (av begge kjønn) hos justisdept. Ellers er det vel noe moro med sivil vs militær registrering og sertifisering.

Akkurat den biten av grunnloven synes jeg vi burde kastet til h... for lenge siden.
    Som sidebemerkning, men nå er jo ikke den delen av grunnloven mer problematisk en at noen(les: stortinget) lager en lov som regulerer dette. På samme måte som at man har bistandsinstrukser o.l. Om jeg ikke husker feil i fra lovverket så ligger det inne noen interessante krigsregler for forsvaret, som blant annet sier at forsvaret kan suspendere politiet i et distrikt.
    Better by you, better than me.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Som sidebemerkning, men nå er jo ikke den delen av grunnloven mer problematisk en at noen(les: stortinget) lager en lov som regulerer dette. På samme måte som at man har bistandsinstrukser o.l. Om jeg ikke husker feil i fra lovverket så ligger det inne noen interessante krigsregler for forsvaret, som blant annet sier at forsvaret kan suspendere politiet i et distrikt.
    Berdskapsloven sier:
    § 6.På krigsskueplassen kan de militære myndigheter overta den øverste ledelse av politiet og kan i så fall om nødvendig midlertidig sette politiets embets- og tjenestemenn ut av virksomhet. Kongen kan bestemme at alt politi, enkelte politikorps eller politiet i visse distrikter skal innlemmes i de militære styrker. I den utstrekning det anses nødvendig for å fremme og trygge militære tiltak kan de militære myndigheter overta ledelsen også av andre sivile forvaltningsgrener. Sivile tjenestemenn og ombudsmenn i stat og kommune skal gi de militære myndigheter den hjelp som forlanges.

Kongen gir nærmere regler om hvilke områder skal regnes for krigsskueplass.
    Dette er altså i tilfelle krig der Norge er krigsskueplass. Dette er lite relevant for politi- og redningshelikopter i fredstid.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

Så vidt jeg vet er det ikke alle hverken hos justis eller i forsvaret som er like begeistret for bistandsinstruksene, eller overbevist om at slike instrukser overhodet er lovlige. Det må lovreguleres ja, og da er det kanskje like greit å gjøre det ved å fjerne en av grunnlovens verste paragrafer.
    meh

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    26

For ordens skyld, det er her snakk om Grunnlovens § 101 (Har hatt andre nummer tidligere.):
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grunnloven § 101
    Enhver har rett til å danne, slutte seg til og melde seg ut av foreninger, herunder fagforeninger og politiske partier.

Alle kan møtes i fredelige forsamlinger og demonstrasjoner.

Regjeringen har ikke rett til å bruke militær makt mot innbyggerne uten etter lov, med mindre en forsamling forstyrrer den offentlige ro og ikke øyeblikkelig oppløses etter at de lovbestemmelser som angår opprør, tre ganger høyt og tydelig er opplest for forsamlingen av den sivile øvrighet.
    Paragrafens historiske sammenheng er bruk av militær makt mot demonstrasjoner f.eks. Det er ikke et urimelig krav av grunnloven å kreve lovhjemmel for bruk av militær makt mot sivile innbyggere, all den tid også politiets maktbruk er lovregulert.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Jeg synes det er litt drøyt å bruke disse lovene som her nevnes når man snakker om besetninger på politihelikopter.

Hvis Forsvaret skulle stilt piloter til dette, så er oppdraget da også begrenset til nettopp å føre en flygemaskin.
    Å nekte en militær pilot å føre politihelikopter pga regler om bruk av militær makt mot egne innbyggere er helt på jordet. Det er ikke slik at piloten skal styre med én hånd og avfyre MP5K ut av vinduet med den andre ala Black Hawk Down. Her snakker vi utelukkende om at Forsvaret (som allerede utdanner piloter og navigatører) kunne økt antall piloter/navigatører de utdanner hvert år for å også fylle rollen som politihelikopter-pilot/navigatør.

Gi dem blå kjeledress med POLITI-merker og ha dem ubevæpnet, så ser ikke jeg det helt store problemet.

Men dette er uansett synsing siden det ikke er stemning for det i departementene, som det sies.

Norge A/S må snart innse at vi dessverre ikke har nok antall innbyggere til at hver etat skal kunne kjøre eget opplegg. Det har andre land med tilsvarende befolkning skjønt for lenge siden.
    As you wish.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •