Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 28 av 28

Tråd: MJK 2015

Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0

MJK 2015

For alle som vurderer opptak ved Marinejegerkommandoen sommeren 2015, både SBO og MJ.

Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0
    Selv befinner jeg meg et sted i Sogn og Fjordane. Ta kontakt via personlig melding dersom du er interessert i å kjøre noen felles treningsøkter eller turer. Alltid gøy å trene med likesinnede.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    0
    Selv befinner jeg meg i Stavanger-området. Er også veldig åpen for treningspartnere.

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    0

MJK opptak

Sitat Opprinnelig skrevet av FriFlyt Vis post
    Selv befinner jeg meg et sted i Sogn og Fjordane. Ta kontakt via personlig melding dersom du er interessert i å kjøre noen felles treningsøkter eller turer. Alltid gøy å trene med likesinnede.

Hei,
    Nokon som veit kva dato i Juli MJK opptaket brukar å starte?

Menig
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    0
    Eg befinner meg i Sunnhordlands-området.
    Er sjølv kommet til uke 8 i treningsprogrammet til MJK, merker god fremgang.
    Er open for felles treningsøkter og turer

Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eika Vis post
    Hei,
    Nokon som veit kva dato i Juli MJK opptaket brukar å starte?
    Tror det begyndte 27.Juli i år.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0
    noen i stavangerområdet som vil trene sammen til opptak?

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2014
    Pondusfaktor
    0
    Hei,

Ref MJK treningsprogram DEL 2; I uke 9 splittes styrke til S1 og S2. Basert på faglig eller praktisk erfaring, hvordan bør S2 belastning legges opp ift 1RM? Den litterære bredden viser grovt sett til til to muligheter for muskulær utholdenhet;
    1) 50-80% 1RM 10-40 reps,
    2) 20-50% 1RM 40+ reps.
    Profilen til DEL 2, S2 kan ikke identifisere seg med hverken eller av de to metodene med sine lave reps.

- Hva er grunnen til at MJK foreslår en annen type aerob styrketrening trening?
    - Er det lave antallet reps en kompensasjon for ellers tung belastning?
    - I så fall, vil lave reps i det hele tatt øke utholdningen nevneverdig ift trening med høye reps?

Inspill og sondering med faglig tyngde/erfaring ønskes velkommen.
    Som informert: reps i programmet er veiledende
    Sist endret av WWL; 15-12-14 kl 00:57

Menig
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    0
    Har selv ikke faglig erfaring.
    Følger selv programmet i Del 3 uke 21.

Nå skal det sies at du er i den antatt hardeste delen av programmet, med fem av åtte harde økter.

Grunnen til at MJK velger den belastningen er eg usikker på.
    Gjekk selv fra 1 rep. pull-ups til 8 rep. pull-ups på 20 uker, så det funket for meg.

Dersom ein sammenligner MJK sitt treningsprogram med andre programmer der ute, til dømes:

"Naval special warfare physical training guide" - så anbefaler ikke de ein større belastning enn det MJK sitt program henviser til. Navn:		NAval.jpg
Visninger:	545
Størrelse:	20,7 KB

FSK/HJK sitt program forklarer det slik: "Sirkeltreningen i treningsprogrammet
    Øvelsene i styrketesten beskrevet under fysiske krav til grovuttak. Planlegg antall repetisjoner ut fra egen kapasitet og intensitet i treningsøkten."

"Tren som ein eliteoldat" av Eirik Isdahl: "Når du velger hvilke øvelser som skal være ned i ditt personlige program, er det viktig å huske på hva som er målet ditt, og hva som kreves av deg i din hverdag."
    Videre forklarer han at: "Øk belastningen gradvis med vekter etter hvert som du blir sterkere."
    Det kan virke som han ikkje fokuserer på antall reps, men belastningen i treninga.
    Når du ser på programmet legger han opp til alt fra 10 * 3 i ringer, 12 min. sikrelterning med 5 pullupper per runde til 15 pullupper per runde.

I KJK sitt program kan eg ikke sjå noko spesiell set * rep anbefaling, virker som dei for det meste gir råd og veiledning.

Nå legger MJK sitt programm opp til økter med rein styrke, og økter med Langkjør1, 2 og 3.
    Mens "Naval special warfare physical training guide" legger opp til ca 50/50 hver dag med "cardio" og "strenght".
    FSK/HJK sitt program legger for det meste opp til langturer med sirkeltrening, alt fra en økt sirkeltrening i uken, til tre.

Dersom du ikkje får resultat/lite resultat av treningen kan det tenkes at du burde prøve å endre på noe i programmet ditt.

Lykke til med treningen, å gi gass !

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2014
    Pondusfaktor
    0
    Sniffi,

Godt innspill. Har ikke merket stagnasjon enda, så ser ingen spesiell grunn for å gjøre forandringer enda. Syntes bare det er en del ting i programmet som virker litt uraffinert – som om det fortsatt er litt i kladd-versjon. Når det er sagt er det vel egentlig bare mindre ”feil” og at programmet i sin helhet er bra.

Har dere gjort noen tanker om hvordan dere løser de praktiske problemene i fht jobb og opptak evt. aspirantperiode? Grovopptaket går over 4-5 uker(?) som kan løses med ferie, men en aspirantperiode må løses med permisjon eller oppsigelse. Jeg er ihvertfall i fast jobb og bytter arbeidsgiver i januar, slutten av 20-årene med økonomiske forpliktelser og en karriere som må vurderes i det store bildet. Er dere uten store økonomiske forpliktelser og tidlig i ”etableringsfasen” er det klart at karriereplaner ikke må vektlegges like mye og ”å ta det på sparket” er en akseptert løsning.
    Sist endret av WWL; 15-12-14 kl 21:45

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Er man i arbeid før opptaket begynner er problemet oppaigelsestiden som ofte er på flere måneder.
    Opptaket kan taes i løpe av en ferie, men etterpå blir det verre.
    Vil tro at de fleste må nok si opp jobben sin for så å heller prøve å søke seg inn igjen om de ikke kom seg inn på kurset.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11
    I forhold til jobb vil jeg anbefalle å gå i dialog med sjefen din.
    Det viktigste her er å legge opp ferieplaner og eventuelt uttak av dette, samt eventuelt oppsigelse så det går overens med opptak og diverse.

En måte er å si at fra, eksempelvis 24.juli, tar du ferie og deretter tre uker og det er også i slutten av dine 3mnd med oppsigelse. Juster heller tidsrommet hvis du har mer/mindre ferie en tre uker.
    Da skulle du egentlig ha startet opp igjen den 17.august.

Så får du heller avtale at om du skulle ryke ut eller finn på å gi deg, så kommer du tilbake som om ingenting hadde skjedd.

Skille

I forhold til trening er det viktig å se på hvilke øvelser man er dårligst på, det er ofte disse man sliter med senere.
    Så kommer det noe som spesielt fotballgutter sliter med, mobilitet.
    Dette er da ikke tøying for å bli myk, men for å unngå skader.
    For skuldre:
    http://www.maxworkouts.com/articles/...ur-flexibility

Denne er for hofter og i forhold til knebøy:
    http://www.muscleforlife.com/how-to-...for-squatting/

Beklager at de er på engelsk, men ta gjerne forbindelse om det er noe mer dere lurer på.

Gi gass!
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Menig
    Ble medlem
    May 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    I forhold til jobb vil jeg anbefalle å gå i dialog med sjefen din.
    Det viktigste her er å legge opp ferieplaner og eventuelt uttak av dette, samt eventuelt oppsigelse så det går overens med opptak og diverse.

En måte er å si at fra, eksempelvis 24.juli, tar du ferie og deretter tre uker og det er også i slutten av dine 3mnd med oppsigelse. Juster heller tidsrommet hvis du har mer/mindre ferie en tre uker.
    Da skulle du egentlig ha startet opp igjen den 17.august.

Så får du heller avtale at om du skulle ryke ut eller finn på å gi deg, så kommer du tilbake som om ingenting hadde skjedd.

Skille

I forhold til trening er det viktig å se på hvilke øvelser man er dårligst på, det er ofte disse man sliter med senere.
    Så kommer det noe som spesielt fotballgutter sliter med, mobilitet.
    Dette er da ikke tøying for å bli myk, men for å unngå skader.
    For skuldre:
    http://www.maxworkouts.com/articles/...ur-flexibility

Denne er for hofter og i forhold til knebøy:
    http://www.muscleforlife.com/how-to-...for-squatting/

Beklager at de er på engelsk, men ta gjerne forbindelse om det er noe mer dere lurer på.

Gi gass!
    Har du noen øvelser eller tips ang. forebygging av langdistanse-kne?

Menig
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    0
    For den som ikkje henger med:

MJK har endret opptakskrava, sit-ups er byttet ut med brutalbenk.
    http://forsvaret.no/karriere/utdanni...egerkommandoen

http://milforum.net/threads/63820-Sit-ups-Fy-for-ryggen

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Slettet. Feil tråd
    As you wish.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0
    når man oppfyller kravene på sesjon 2 og så søker mj, og man har plettfri vandel - er det da slik at man uansett får komme på opptak? eller bør man søke mj og fj for å ha større sjanse å komme inn på en av delene? Noen som vet?

svømming 400 mtr, er det med eller uten svømmebriller?

bare lurer, på forhånd takk for svar.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2014
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av googlermye Vis post
    når man oppfyller kravene på sesjon 2 og så søker mj, og man har plettfri vandel - er det da slik at man uansett får komme på opptak? eller bør man søke mj og fj for å ha større sjanse å komme inn på en av delene? Noen som vet?

svømming 400 mtr, er det med eller uten svømmebriller?

bare lurer, på forhånd takk for svar.

Om du oppfyller alle kravene vil du komme inn på det opptaket du søker deg til, sjansen er liten for at MJK ikke vil kalle deg inn til opptak, men at FSK vil, eller motsatt.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0
    Noen som vet når man kan forvente å få svar på søknaden? Er det noen som har fått svar?

Menig
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av WWL Vis post
    Hei,

Ref MJK treningsprogram DEL 2; I uke 9 splittes styrke til S1 og S2. Basert på faglig eller praktisk erfaring, hvordan bør S2 belastning legges opp ift 1RM? Den litterære bredden viser grovt sett til til to muligheter for muskulær utholdenhet;
    1) 50-80% 1RM 10-40 reps,
    2) 20-50% 1RM 40+ reps.
    Profilen til DEL 2, S2 kan ikke identifisere seg med hverken eller av de to metodene med sine lave reps.

- Hva er grunnen til at MJK foreslår en annen type aerob styrketrening trening?
    - Er det lave antallet reps en kompensasjon for ellers tung belastning?
    - I så fall, vil lave reps i det hele tatt øke utholdningen nevneverdig ift trening med høye reps?

Inspill og sondering med faglig tyngde/erfaring ønskes velkommen.
    Som informert: reps i programmet er veiledende
    Mine erfaringer innen styrketrening tilsier at tung styrke så absolutt har sin plass når det gjelder å utvikle muskulærutholdenhet. Det vil stort sett alltid være fordelaktig å øke sin absolutte styrke for å få bedre utholdenhet, men selvfølgelig det finnes de som kun trener muskulærutholdenhet og har gode resultater med det.
    Det man heller kunne satt spørsmålstegn ved er hvorfor ikke øvelser som benk med manualer er byttet ut til fordel for tunge pushups varianter, f.eks. pushups i slynge med belastning. Ja, begge øvelser trener sammme muskelgrupper, men det å trene spesifikt er alltid det beste. Det å ha en liten buffer når det kommer til styrke er alltid lurt, tar du f.eks pushups med 15-20kg ekstra, 10-15 reps vil det ha stor innvirkning på utholdenheten din. Styrkeløftere f.eks. som kun trener for høy 1rm har ofte hinsides god muskulærutholdenhet, jeg mener å ha sett video av en norsk styrkeløfter som tar rundt 60dips uten særlig problemer. Jeg tror det er en grunn til at mjk gikk bort i fra sitt tidligere program (for de som husker det), der var det stort sett bare fokus på høyreps kroppsvektstrening.

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    0

Sv: MJK 2015

Grunnen til at mjk gikk bort fra sitt tidligere treningsprogram kan man lese mer om her:
    -http://www.dn.no/dnaktiv/2014/01/19/hoyt-og-hardt-med-marinejegerne
    og her; Marinejegerens treningsprogram - DN.no

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    2

Noen som har en film av hinderløypa til MJK ? Eller siste hinderet? Ser jo heelt sykt ut.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6

Har et bilde:

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0

Drøyt. Hadde vært gøy å ha sett hele løypa og gjennomføringen av den der

Sent from my iPhone using Tapatalk

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23
    Odd objects attract fire. You are odd.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    0

Hadde personlig droppa det stupet uten noen videre seremoni

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

For dem som ikke ønsker å bli marinejegere er nok det en opsjon.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Ligger ute noen flere bilder av (en) hinderløype på MJK sin side for SBO-rekruttering på facebook:

https://www.facebook.com/media/set/?...0018524&type=1

Ellers kan jeg tenke meg at det en evt kandidat vil møte er nokså likt den man finner i Coronado
    https://www.youtube.com/watch?v=7XJu-2E7RT4
    As you wish.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    2

Sett den navy seal banen. Men den mjk så drøy ut. Rullende stokker, drit lange hopp!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •