Støtt Milforum på Vipps #587 879

Sikkerhetsklarering strengt hemmelig, problem med dobbelt statsborgerskap?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ano
    Trådstarter
    RESERVIST
    • 2012
    • 6

    Sikkerhetsklarering strengt hemmelig, problem med dobbelt statsborgerskap?

    Hei,

    la oss si at det har seg slik at jeg ville kunne få en stilling i ftg tjenesten hvor jeg trenger sikkerhetsklarering strengt hemmelig. Og at jeg har Britisk og Norsk statsborgerskap, har bodd i norge hele livet og kun bodd med Mor som er norsk. Har aldri hatt britisk pass, kun norsk. Har før...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • Sofakriger
    OR-7 Stabssersjant

    Sponsor

    • 2005
    • 24477

    #2
    Nei, du er ikke diskvalifisert. Men klarering til noe utover Hemmelig kan ta noe lenger tid enn for en som har alle familiære bånd i Norge.

    Men husk at det er mange i Norge og i Forsvaret med familie i utlandet, enten de nå er innvandrere eller av andre grunner. Noen av de mest attraktive for de ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

    Kommentér

    • Pedersen
      Reservebefal
      RESERVEBEFAL
      • 2011
      • 405

      #3
      Opprinnelig skrevet av Sofakriger
      Nei, du er ikke diskvalifisert. Men klarering til noe utover Hemmelig kan ta noe lenger tid enn for en som har alle familiære bånd i Norge.

      Men husk at det er mange i Norge og i Forsvaret med familie i utlandet, enten de nå er innvandrere eller av andre grunner. Noen a...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Ano
        Trådstarter
        RESERVIST
        • 2012
        • 6

        #4
        Tusen takk Sofakriger, nå sank blodtrykket mitt ned til et normalt nivå.

        Pedersen, var det slik at han kun var islandsk statsborger? Hva mener du med BPM? Hva skal jeg si ifra om? Skal jeg si det på innrykksdagen?... til hvem? Jeg vet ikke hvor lenge ut i ftg man vanligvis fyller ut søknad/info for...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • Pedersen
          Reservebefal
          RESERVEBEFAL
          • 2011
          • 405

          #5
          Begrenset politimyndighet for eks ved tjeneste ved gsv. Men hvis du ikke skal dit så er det ikke noe å tenke på. I løpet av første 2 ukene mener jeg. Men går litt tid før alt er klart. Ja han hadde bare det hvis jeg ikke husker feil, men Norge og Island har en avtale der, så burde ikke ha bli...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Sofakriger
            OR-7 Stabssersjant

            Sponsor

            • 2005
            • 24477

            #6
            Opprinnelig skrevet av Ano
            Tusen takk Sofakriger, nå sank blodtrykket mitt ned til et normalt nivå.

            Pedersen, var det slik at han kun var islandsk statsborger? Hva mener du med BPM? Hva skal jeg si ifra om? Skal jeg si det på innrykksdagen?... til hvem? Jeg vet ikke hvor lenge ut i ftg man vanligvis fyller...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

            Kommentér

            • njetnjet
              Reservebefal
              RESERVEBEFAL
              • 2006
              • 5398

              #7
              Som sofa over skriver så er det i utgangspunktet ingen problemer med sikkerhetsklarering og dobbelt statsborgerskap i nevnt land. Det kan forøvrig også være verd å nevne at amerikanske myndigheter krever samtykkeskjema fra hovedperson eller nærstående som skal undersøkes i en slik prosess.

              Jeg ikke...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Ano
                Trådstarter
                RESERVIST
                • 2012
                • 6

                #8
                Ok, da puster jeg definitivt roligere. Og nå skal jeg et sted hvor man kan få strengt hemmelig som jeg tror gir kulere tjeneste. Noen klarer seg med bare hemmelig også. Men det er også med tanke på at jeg veldig gjerne kan se for meg en karriere innen forsvaret som krever strengt hemmelig. Så får h...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • njetnjet
                  Reservebefal
                  RESERVEBEFAL
                  • 2006
                  • 5398

                  #9
                  Du kan definitivt puste rolig. For å roe deg ned/endre fokuset ditt til ytterligere så vil jeg påstå (med noe faglig bakgrunn) at det er liten sammenheng mellom "kulheten/innholdet i tjenesten" og klareringsbehovet for stillingen. For å være litt brutal mot deg så tror jeg du har litt feil fokus. Ik...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • Pedersen
                    Reservebefal
                    RESERVEBEFAL
                    • 2011
                    • 405

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av njetnjet
                    Du kan definitivt puste rolig. For å roe deg ned/endre fokuset ditt til ytterligere så vil jeg påstå (med noe faglig bakgrunn) at det er liten sammenheng mellom "kulheten/innholdet i tjenesten" og klareringsbehovet for stillingen. For å være litt brutal mot deg så tror jeg du...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • Jarngreipr
                      OR-3 Visekorporal 1.klasse


                      TJUTT: Over norm
                      • 2014
                      • 85

                      #11
                      Nei dobbelt statsborgerskap er i og for seg ikke noe problem for klarering. Det eneste jeg kan komme på er at jeg hadde en kollega som hadde 4 statsborgerskap, derav noen på Balkan. Dette førte til at det tok lang tid før han fikk H og han måtte flere runder med dokumentasjon og svare på spørsmål. K...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Ano
                        Trådstarter
                        RESERVIST
                        • 2012
                        • 6

                        #12
                        Tusen takk for svar! Ja, jeg er klar over det. Men jeg skal til etterretningsbataljonen i støttetjenesten. Og de jeg kjenner som er inne der nå har klareringen hemmelig og strengt hemmelig. Ja kulhet er nok eg veldig individuelt begrep. Jeg vet hvaslags tjeneste jeg ønsker meg, og da tror jeg det ...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                        Kommentér

                        • Jarngreipr
                          OR-3 Visekorporal 1.klasse


                          TJUTT: Over norm
                          • 2014
                          • 85

                          #13
                          Av ren nysgjerrighet; kjenner du vernepliktige i stø esk som har SH klarering?...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • Ano
                            Trådstarter
                            RESERVIST
                            • 2012
                            • 6

                            #14
                            Ja, men hva da har fått vite av strengt hemmelig info aner jeg ikke. Godt mulig det kun er for å oppholde seg visse steder. Hva de får vite eller ikke vite er de ille interessert i å snakke om overhode. Og det er vel klassifisert informasjon. Så jeg får vel bare vente på at det muligen blir min tur...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • SatDan
                              OR-4 Korporal

                              • 2009
                              • 615

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Ano
                              Ja, men hva da har fått vite av strengt hemmelig info aner jeg ikke. Godt mulig det kun er for å oppholde seg visse steder. Hva de får vite eller ikke vite er de ille interessert i å snakke om overhode. Og det er vel klassifisert informasjon. Så jeg får vel bare vente på at det mu...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • hvlt
                                OF-2 Kaptein
                                Planoff. (S-5)


                                Sponsor
                                • 2006
                                • 22534

                                #16
                                Det er som regel i sambandssentre på høyt nivå det kreves SH av folk på lavt nivå som vernepliktige (som f.eks. kryptooperatører, sambandssoldater som skal formidle dekrypterte meldinger til høyere offiserer etc.), i hvert fall var det slik i steinalderen da jeg var i førstegangstjeneste. De hadde i...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                                Moderator

                                Kommentér

                                Googleannonse

                                Collapse

                                Forumstruktur

                                Collapse

                                Working...