Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 65 av 65

Tråd: PLIVO

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Sv: PLIVO

Se på definisjonene over.

Det jeg tenker om saken

Om ambulansepersonell forventes å skulle gå inn i WARM-zone som kun er grovsøkt, det vil si at det er fare for at man kan bli utsatt for eksplosjoner og eventuelle skjulte gjerningsmen, så mener jeg at de er nødt til å ha det samme ballistiske beskyttelsesutstyret tilgjengelig som det Politiet har.

Jeg mener at de burde ha vester som beskytter mot rifleammunisjon.

Men, vektbegrensninger i ambulansene og økonomi er vel to store faktorer.

Skille

Forøvrig kan jeg ikke få sagt det nok, at jeg mener alle som har en first responer rolle burde ha minst en TQ i utstyrs-beltet sitt!
    TQ redder liv!

Veldig mange gode eksempler fra USA på politifolk som har brukt TQ på seg selv og pasienter som en direkte konsekvens av erfaringer hentet fra Afghanistan og Irak.

Det hjelper ikke at man har kjøpt noen flotte og fine TQ som ligger innpakket i plast innerst i en eller annen hylle, eller nederst i sekken.

Improviserte TQ er direkte farlig

WARM-zone – Område med økt risiko, det vil si et område hvor det ikke pågår livstruende
    voldshandlinger, som er gjennomsøkt, men ikke finsøkt, av politiet. Brann- og helsepersonell
    kan drive innsats i denne sonen når det besluttes av politiets innsatsleder. Dette vil som
    hovedregel kreve politiposter som sikrer mellom HOT- og WARM-zone.

Politiets søk etter gjerningsperson(er) i HOT-zone og for å få foreløpig oversikt
    over hvor det er skadde personer.

Politiets grovsøk kan foregå parallelt med at helse og
    brann foretar evakuering av skadde i WARM-zone.
    Godkjent sansoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Etter et grovsøk så er vel det først og fremst risikoen for personer som utgjør en trussel som er redusert? Skal du se på risikobildet i det som beskrives som WARM over så er vel eksplosiver, brann, at fluktruter sperres, fallende/løse gjenstander, knust glass etc etc mer aktuelt?

Og hvis det er slik så er det viktigere med beskyttende klær, gode hansker, kanskje en brannmannshjelm og vernestøvler som gir mest effekt?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Etter et grovsøk så er vel det først og fremst risikoen for personer som utgjør en trussel som er redusert? Skal du se på risikobildet i det som beskrives som WARM over så er vel eksplosiver, brann, at fluktruter sperres, fallende/løse gjenstander, knust glass etc etc mer aktuelt?

Og hvis det er slik så er det viktigere med beskyttende klær, gode hansker, kanskje en brannmannshjelm og vernestøvler som gir mest effekt?
    Mye av de samme farene er og å finne ved bilulykker, så verneutstyr er tilgjengelig i noen grad, spesielt hjelmer som pleier å være tilgjengelig i de fleste ambulanser.

Jeg må innrømme at jeg ikke kan kravene til verneutstyr i ambulansetjenesten på rams, men i en situasjon der vold og trusler mot ambulansepersonell er økende, mener jeg at det er god HMS å ha ordentlig verneutstyr tilgjengelig

Jeg er ikke helt uenig med deg, og kanskje jeg krisemaksimerer, men samtidig tå tenker jeg jo at risikoen er tilstede, og spesielt med tanke på manglende oversikt over antall og lokalisering av gjerningsmenn, en dynamisk situasjon som raskt kan endre seg og at ambulansepersonellet skal bevege seg over en viss avstand og at enkelte steder vil politiets resurser være strukket med tanke på å plassere ut sikringer og linkmenn
    Godkjent sansoldat

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

At politi burde ha en liten blødningspakke med TQ, combat gauze/EMP, chestseal, og kanskje litt mer snacks på kropp er slett ikke noen dum ide. Legg til videreutdanning for enkelte samt en sanitetssekk på noen eller alle kjøretøy, så kan politiet plutselig gjøre mye mer både for seg selv og andre. Hvis man regner sjansen for å komme ut for en skuddveksling som stor nok til å forsvare generell bevæpning, burde man også ha utstyr for behandling når man blir skutt.

Jeg er ikke kjent med plass/vektbegrensinger på ambulanser, men ser for meg at det ikke er flust med plass. Men, to platevester tar ikke store plassen, og om det går greit å bruke 2-3 minutter på å pakke det frem burde det gå ann å finne plass. Økonomi er et helt annet punkt, platevest til alle i ambulansetjenesten vil koste mye og det er neppe det ambulansearbeidere flest savner i hverdagen.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av 8A1 Vis post
    At politi burde ha en liten blødningspakke med TQ, combat gauze/EMP, chestseal, og kanskje litt mer snacks på kropp er slett ikke noen dum ide. Legg til videreutdanning for enkelte samt en sanitetssekk på noen eller alle kjøretøy, så kan politiet plutselig gjøre mye mer både for seg selv og andre. Hvis man regner sjansen for å komme ut for en skuddveksling som stor nok til å forsvare generell bevæpning, burde man også ha utstyr for behandling når man blir skutt.
    Jeg registrerer meg denne

Navn:		c58c12014cbc02d7124723741416440e-image.jpeg
Visninger:	313
Størrelse:	60,3 KB

Og at noen nok tjener godt på å selge dette til politiet, dyrt. (Om ikke politiets materielltjeneste kjøper det inn selv?)

Hva gjelder opplæring og trening i bruk av innholdet vet jeg ikke, kanskje noen polititjeneste(personer) kan uttdype om dette?

http://tacmed.no/produkt/pagaende-li...traverse-plivo

Jeg hadde iallefall opplevelsen av å være markør på en øvelse for UEH og det var... interessant.
    Godkjent sansoldat

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Ikke bare litt dyrt heller. Men, der har man utstyr for ekstremitetsblødning og trykkpneumotoraks, ihht TCCC dekker man da mye av behovet med lite utstyr. I tillegg er opplæringen på utstyret enkel, og fuck-up factoren er relativt lav. Jeg foretrekker uten tvil ullpledd/liggeunderlag/jervenduk/nesten hva som helst foran slik redningsfolie, men den tar liten plass og er vel bedre enn ingenting hva hypotermi angår.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Trykkpneumothorax....

Jeg skal spise capsen min hvis det er behov for å dekomprimere en trykkpneumothorax innenlands, etter en PLIVO situasjon....det tar tid før den utvikles.

En politimann trenger:

TQ
    Kunne leire folk i sideleie

Kanskje:
    Chest seal med ventil
    Trykkbandasje
    It's not about surviving, it's about winning.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Det tar tid før en penetrerende toraksskade gir trykkpneumotoraks, men hvor lang tid tok det fra første skudd på Utøya, til siste pasient fikk førstehjelp? Det er mange variabler som gjør at det kan ta lang tid før en situasjon er under kontroll, og dekomprimering er en rimelig enkel ting å lære.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    3

Noe lignende som Dark Angel Medical sine DARK-kit (Direct Action Response Kit) burde kanskje vært standard for politimenn?
    https://darkangelmedical.com/product/dark-3-upgrades/

Ikke altfor store og inneholder det viktigste man trenger (innholdet i de plastposene kan jo evt. endres).

Kit comes complete with Gen 3 pouch which has shear retention straps on either side of the pouch and a 1″ PVC Medic patch, color-matched trauma shears, Gen 7 CAT and

Vacuum-sealed components to include:
    1 pair Nitrile gloves, size L,
    1 pair HALO Seals,
    1x Nasal Airway,
    1x 4” Israeli Bandage,
    1x QuikCLot Combat Gauze LE or CELOX Rapid (MIL-SPEC Kits contain QuikClot Combat Gauze MIL)
    1x Compressed Gauze and
    1x Mylar Blanket
    Polycarbonate Eyeshield (current USMC issue eye shield and is recommended by the Committee on Tactical Casualty Combat Care)
    1 x Ten Tac Med Tips Assessment Card (NEW ITEM)
    MIL-SPEC KIT INSERTS ALSO CONTAIN THE FOLLOWING:
    1x TCCC Casualty Documentation Tool
    1x 14 Gauge ARS Decompression Needle
    Navn:		IMG_2030.jpg
Visninger:	324
Størrelse:	9,65 MB

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av 8A1 Vis post
    Det tar tid før en penetrerende toraksskade gir trykkpneumotoraks, men hvor lang tid tok det fra første skudd på Utøya, til siste pasient fikk førstehjelp? Det er mange variabler som gjør at det kan ta lang tid før en situasjon er under kontroll, og dekomprimering er en rimelig enkel ting å lære.
    Inngrepet er enkelt, indikasjonene er vanskelige.

De klassiske tegnene kommer som regel sent.

Poenget mitt er at det er så stort fokus på "fancy" inngrep, fremfor basale ferdigheter.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

No må de hugse på at det er i Norge vi befinner oss. Politiet er ikkje åleine når dei er på slike oppdrag. I dei fleste situasjonar vil det vere meir ambulansepersonell enn politifolk, i tillegg vil det vere mange brannmenn. Utøya kan skje igjen, men dårleg vil både brann og helse vere tidligere framme i situasjonen.

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    11

Hva opplæringen i politiet angår har alle grunnleggende trening i bruk av det som er i sekken vår. Politiets pasientundersøkelse tar primært for seg skudd- og stikksår og rask lokalisering og akutt behandling av disse i tillegg til den typiske førstehjelpsleksjon. Denne behandlingen retter seg stort sett mot stabilisering før load and go. Det er også en del mot typiske traumer ved kollisjoner.

Den jevne UEH-operatør har noe mer trening på dette og da også litt mot stay and play. Her er det noen lokale variabler på hvilke eksterne instruktører man har fått inn, men alle skal være innenfor en standard PHS har satt i sine UV-planer. Alle i UEH har noe personlig utstyr der IP4 må i sekken for å finne dette. Som med alle andre yrker er det folk med forskjellig bakgrunn før de kom i politiet, og både tidligere medics fra forsvaret og ambulansesjåfører har gjerne personlige satser lett tilgjengelig.

UEH har igjen egne sanitetsmenn. Disse har veldig variabel utdanning, ut over en tilsvarende satt standard. Noen ble nylig utdannet gjennom FSAN, noen har bare opplæring fra PHS, noen har faste hospiteringsavtaler med sin nærmeste ambulansetjeneste osv.

I en PLIVO-situasjon vil det ofte være IP4-mannskaper som er først, men et krav/ønske om at en UEH-patrulje skal være forholdsvis raskt på pletten. Det er kommet krav om at distriktene skal ha minst en UEH-patrulje på hjul til en hver tid, men dette prioriteres nok bort flere steder både på grunn av lite mannskaper og andre oppgaver som studentveiledere og annet. En annen ting er absurd store distrikter.

Edit: Som det nevnes vil det ofte være dedikert sanitetspersonell forholdsvis kjapt på stedet med mulighet for å iverksette en viss grad av hjelp til de som måtte trenge det. Vi kan selvfølgelig diskutere Utøya i alle himmelretninger, men sett i lys av typiske vestlige skytinger stikker den seg ut på den helt ekstreme siden, både i forhold til lokasjon, gjerningsmann og ofre.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Mange plassar i landet skal ein vere glad om ein får to patruljer med IP4 mannskap innen rimelig tid.

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Det dukka noko opp på FB i dag. https://www.facebook.com/photo.php?f...levant_count=2

Dette er påstått dette om denne:
    SKUDDSIKKER AMBULANSEVEST ER KOMMET
    Hei alle sammen. Etter ulykken har jeg hatt alt for lite å gjøre, så jeg har designet en helt ny ambulansevest til tjenesten. Vesten er kun 5mm tykk og har multifunksjonell beskyttelse som inkluderer skuddsikkerhet, beskyttelse mot stikk, kutt, slag, spark samt fragmenter, alt i en vest. Den er utrolig myk og bevegelig. Vesten er utviklet i samarbeid med Jack Ellis som er anerkjent for sin kvalitet. Vesten blir produsert i Storbritannia. Selskapet er ISO 9001 og ISO 14001 godkjent.

Skal vere den same som denne:
    http://armour.no/index.html
    Specs på denne skal visstnok være:

NIJ IIIA
    KR2
    SP2

5mm tykk
    1,9kg

Jeg vil bare med en gang si at det er BS.

Her bør det dokumenteres NIJ og HOSBD sertifisering fra akkreditert testlaboratorie, som f.eks HP White eller tilsvarende, for akkurat dette produktet - dvs korrekt referansenr.

Hvis det ser ut som dritt, lukter som dritt og kjennes ut som dritt....vel....

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Ser ut til at innlegget er fjernet nå.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Specs på denne skal visstnok være:

NIJ IIIA
    KR2
    SP2

5mm tykk
    1,9kg

Jeg vil bare med en gang si at det er BS.

Her bør det dokumenteres NIJ og HOSBD sertifisering fra akkreditert testlaboratorie, som f.eks HP White eller tilsvarende, for akkurat dette produktet - dvs korrekt referansenr.

Hvis det ser ut som dritt, lukter som dritt og kjennes ut som dritt....vel....
    Kjenne du til selskapet Jack Ellis Body Armour?

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Ser ut til at innlegget er fjernet nå.
    Det ligg der enda.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Aldri hørt om.

Jeg har derimot relativt god peiling på verneutstyr.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    11

Jeg trodde også jeg hadde det, men har aldri hørt om disse gitt.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Den wr nok laget av mithril.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Etter 22. juli: Nå skal politiet ta større risiko og helsepersonell skal vurdere å gå til angrep

Slik trener nødetatene på terror og krise etter 22. juli 2011.

http://www.dagbladet.no/nyheter/ette...ngrep/60256796

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Da har ein vore refresh PLIVO. Stor forbedring til sist kurs. Denne gangen var det ikkje eit reint bærekurs for oss i helse. Ein fekk pasientar som var godt sminka og som spelte godt. Vi fekk behandle og transportere pasientar til "sjukehus".

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Rene san caser, eller samarbeid med de andre etatene?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Fult Plivo med politi, brann og helse.

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •