Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Krigsskolen - Millitær geografi

Menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    0

Krigsskolen - Millitær geografi

Hei. Jeg var inne på forsvarets nettside og lurte på om hva det skulle bli av meg Og så kom jeg over muligheten til å ta en bachelorgrad i ingeniørfag innen militær geografi. Jeg lurte på om det var noen inne her som har erfaring, evt vet litt om hva denne linjen går ut på, og hva man kommer til å jobbe med etter endt utd.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    Jeg har ingen egen erfaring, men MILGEO er et fag som har utviklet seg enormt og har blitt svært viktig i alle operasjoner. Militære operasjoner har selvfølgelig alltid vært avhengig av geografisk informasjon, og landmåling og karttegning var fag som oppsto på grunn av militære behov og var tidligere (altså for >> 100 år siden) en vesentlig del av ingeniøroffiserers arbeid. Men da sivile kartverk tok over dette mer og mer, ble den militære spesialiteten temmelig liten, stort sett i form av kartkontor der man i samarbeid med Statens kartverk laget spesialkart for militære formål og selvfølgelig opprettholdt og vedlikeholdt lagre av kart.

Men i de senere år har det jo skjedd en revolusjon med GIS, geografiske informasjonssystemer. Se bare på Google Earth, Google Maps, alle mulige kartløsninger man nå får på GPSen eller smartphonen. MILGEO i dag går i stor grad ut på å utvikle og anvende GIS-systemer i f.eks. planlegging av militære operasjoner, og enhver høyere stab vil ha en MILGEO-celle.

Du burde lese studiehåndboken for studiet: Studieprogram for ingeniørutdanning - bachelor i ingeniørfag.

Jeg kjenner en som har gått ingeniørlinjen med spesialisering i MILGEO. Jeg forsto at det er anbefalelsesverdig, men det er temmelig hardt program da man hele tiden veksler mellom undervisning på Krigsskolen og sivile kurs på Høgskolen i Oslo og Akershus, man flyr en del som strikkball mellom Linderud og Bislett.
    Sist endret av hvlt; 04-06-14 kl 20:06
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    Så vidt jeg forsto på han jeg kjenner, var den første tjenestestilling han fikk etter å ha fullført Krigsskolen faktisk ikke innen MILGEO, men som troppssjef eller NK tropp i en vanlig ingeniørtropp i Ingeniørbataljonen. Jeg regner med at det er for at de nyutdannede løytnantene skal få erfaring i militær ledelse på grunnivået - jobber man med MILGEO er man nok mest spesialist som ikke ser så mye til menige soldater.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    0
    Hørtes spennendes ut , tusen hjertelig takk for et veldig informativt svar

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    44
    Støtter hvlt sine innlegg ovenfor. Jeg jobber for tiden på seksjonen for Miltek-/Militær Teknologi og Ingeniørfag under Utdanningsseksjonen på Krigsskolen, riktignok med et ganske så annet fagfelt enn hva den store øvrigheten av seksjonen driver med, og har ingenting å gjøre med MILGEO-faget direkte. Tidligere har jeg jobbet innenfor ingeniørrekognosering, som har et nært samarbeid med avdelingens MILGEO-offiser, både som innhenter for denne- og direkte støttet av denne under operasjoner.
    Kommer man inn på ingeniørlinjen på Krigsskolen vil man etter en stund velge spesialisering enten innenfor konstruksjon/styrkebeskyttelse (bygging av leire, konstruksjon og reperasjon av veier/rullebaner, fortifikasjon/befestning osv) eller militærgeografi. Sistnevnte program har vært tilgjengelig en god stund allerede, men det er bare den senere tid at den har plukket opp vind. MILGEO er etterspurt i hele Forsvaret, og spesielt i de operative (og skarpeste) miljøene i systemet vil man få en svært interessant tjeneste med denne ballasten bak seg.

I tillegg til det sivile aspektet av programmet på UiO foregår en del av realfags- og annen undervisning på selve Krigsskolen, med både sivile og militære instruktører.

Når det gjelder eksempler på hva man rett faktisk kommer til å drive med, her er en kortfattet, grov og ikke nødvendigvis helt presis skissering av en tenkt mulighet;
    - Task Unit i Faryab skal gjennomføre en større operasjon over to ukers varighet. Området man skal inn og jobbe i er nytt for anledningen.
    - MILGEO-offiseren (noen vil forøvrig ha det til at MILGEO-folk også skal kalles operatører... jada...) i PRTen blir tasket av relevante folk i org'en om å oppdrive/lage satelittbilder og kart over området, samt utarbeide forskjellige analyser terreng (type/beskaffenhet, hvorhen), sikt (hva har man innsyn på fra hvor?), høyde og denslags. I tillegg har man mulighet for å utarbeide andre typer spesifikke produkter, i samarbeid med/støttet av andre typer sensorer man har tilgang til - bruk fantasien, så kommer du nok på en del. ;-)
    - MILGEO-offiseren (som ville ligget under G-2, etteretning- og sikkerhet) presenterer produktene for TU-sjef, operasjonscellen (G-3) og plancellen (G-5).
    - PRTen har nå en kritisk viktig del av hva dem trenger for å planlegge denne operasjonen for hånd. Når det overordnede planverket for operasjonen er på plass, vil TU-sjefen bruke disse MILGEO-produktene videre for sin detaljplanlegging av selve manøveren - da i samråd med ruteklarerings-troppsjefen som gjennomfører terrenganalysen av plan- og beslutningsprosessen (Adkomstveier, Kunstige-/Naturlige Hindre, Viktig Lende, Observasjon/Skuddfelt, Dekning/Skjul).

Faget er som sagt skitspennende, og som nevnt så kommer det bare til å bli langt mer aktuelt og relevant i årene som kommer - jobb er du med denne utdanningen sikret uansett, både militært og etter hvert når du er ferdig i Forsvaret, også sivilt. Jeg tror du gjør deg selv en god tjeneste med å søke på dette, så håper jeg du har disiplinen til å gjennomføre. Som det er skrevet i innlegget over krever det en hel del av deg.
    Sist endret av MMB; 04-06-14 kl 21:10
    Elite Som En Trensoldat

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •