Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 2 av 2

Tråd: Id på ukjent objekt, Madla (KNM Harald Haarfagre)

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    8

Id på ukjent objekt, Madla (KNM Harald Haarfagre)

Regner med at det i medlemsmassen her er noen som er/nylig har vært på innom KNM HH på Madla...

Jeg klør meg i hodet over dette objektet som står utstilt ved oppstillingsplassen ( http://www.1881.no/Kart/?lat=58.9450...=&o=&p=&layer= ): Jeg vil anslå at det har en diameter på ca 0,5m og en lengde på ca 4,5m.
    Jeg mener å se et tysk flagg på ene siden, så det er nærliggende å tenke at det er noe som har vært forhåndslagret på et av NORDEP-anleggene i regionen - muligens en gave fra Tyskland da dette logistikksamarbeidet ble nedlagt rundt 2000?

Jeg kan ikke se at det ligner på noe av det mest åpenbare (dvs våpen som torpedo/mine), selv om en kan bli lurt av skygger ol på luftfotoet. Det kan evt være materiell relatert minesveip/-jakt, som også var forhåndslagret på de tyske NORDEP-depotene.

Jeg kommer meg ikke til Stavanger i nær fremtid, og er sykemeldt uten tilgang til FISBasis for tiden mtp å gå direkte til "kilden" på madla, så hvis noen kan hjelpe meg med identifiseringen (sjekke om det står et skilt el) vil jeg sette stor pris på det.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder   

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    8

Sv: Id på ukjent objekt, Madla (KNM Harald Haarfagre)

Lenge siden dette ble postet, men siden jeg var innom Madla tidligere i høst kan det vel passe å svare på min egen forespørsel.

Sitat Opprinnelig skrevet av Natter Vis post
    Jeg mener å se et tysk flagg på ene siden, så det er nærliggende å tenke at det er noe som har vært forhåndslagret på et av NORDEP-anleggene i regionen - muligens en gave fra Tyskland da dette logistikksamarbeidet ble nedlagt rundt 2000?
    Helt på jordet... (emblemet var bare et klistremerke noen har satt på).

Svar: Norsk (Horten) Modell VIII torpedo med øvelseshode (montert opp/ned i stativet...).

Relativt skjelden sak. Kjenner bare til ett annet eksemplar: Den som står utstilt delvis gjennomskåret/demontert i Kystartillerimuseet på Oscarsborg festning. Synd denne står ute og ruster opp...
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder    
    If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •