Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Viser resultatene 1 til 16 av 16

Tråd: Terrorisme - Mulige tegn på forberedelser

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7

Post Terrorisme - Mulige tegn på forberedelser

Etter en periode med overvåking fra britiske sikkerhetsstyrker og basert på tegn som tydet på at de gjorde forberedelser til terrorisme arresterte Britisk politi fire menn, alle i 20-årene, søndag 13. oktober. Arrestasjonen skjedde i London under mistanke av å planlegge en terror aksjon mot et kjøpesenter lik det som skjedde i Kenya på Westgate Mall.

Det har de siste årene vært flere forsøk på å angripe vestlige mål. I 2010 ble en bilbombe oppdaget på Times Square i New York. Denne bomben ble forhindret av en snarrådig gateselger som så røyk stige fra bilen. Senere det samme året ble det avdekket at det fantes en større plan om å angripe mål i London og større byer i Frankrike og Tyskland.

PIN’s, eller «Pre Incident Indicators» om du vil, er små tegn eller hendelser som isolert sett ikke betyr mye. Men dersom man sammenstiller flere indikatorer eller er kondisjonert til å fange opp disse tegnene så vil det danne varsler om forberedelser til terrorisme før det skjer. Mange kaller det intuisjon (den kvalmende følelsen, hårene som reiser seg eller bare følelse av at «noe er feil») og denne intuisjonen har vi mennesker lett for å undertrykke i dagens stressfulle hverdag. Dette er intuisjonen (instinkter) vi har fra da vi levde i huler og rovdyrene jaktet like mye oss mennesker som vi jaktet de.

Vi som enkeltmennesker kan bidra til å holde samfunnet tryggere ved å rapportere hendelser vi opplever som er utenfor «det normale» og som kan være forberedelser til terrorisme. Med kunnskap og bevissthet er det tegn du kan se etter som kan bety mulig terrorist aktivitet.

Overvåking
    Hvis terrorister har valgt seg ut et bestemt mål, vil de mest sannsynlig observere målet under planleggingsfasen av en fremtidig operasjon. De gjør dette for å bestemme målets styrker, svakheter og eventuelt antall personell som kan reagere på deres angrep. Ruter til og fra målet er vanligvis etablert i løpet av denne fasen.

Det er derfor viktig at vi alle er spesielt oppmerksom på om noen driver med overvåkingsaktiviteter, tegner diagrammer på områder eller henter informasjon, ved hjelp av opptak med telefon eller kamera. Spesielt dersom de er i besittelse av plantegninger av steder som olje installasjoner, high-tech bedrifter, finansinstitusjoner eller statlige/militære anlegg.
    Noen av disse overvåkingshandlingene kan være en indikator på at noe er på gang. Du får kanskje følelsen av at noe ikke er riktig når du ser det. Slike hendelser bør ikke forkastes som noe uviktig, men noteres og meldes inn til myndighetene.

Social Engineering
    Den andre PIN’en, eller faresignalet, er «Social Engineering». Dette betyr alle forsøk på å få tilgang til informasjon om et sted, person eller bedrift som normalt ikke deles med offentligheten. Et eksempel kan være at noen forsøker å få kunnskap om en kritisk infrastruktur som strøm, vann, maritime aktiviteter eller systemer man vanligvis har begrenset adgang til.
    Terrorister kan forsøke å gjøre uvanlige henvendelser vedrørende forsendelser eller spørre om hvordan et objekt opererer under gitte forhold. De kan også forsøke å plassere «nøkkelfolk» på arbeidssteder med tilgang til gradert informasjon. De vil ønske å finne ut av hvordan systemer brukes og hvordan dette kan utnyttes til deres fordel.

Test av sikkerhet og responstid
    Test av sikkerhet og responstid er et annet område hvor potensielle terrorister vil forsøke å samle inn erfaringer. Dette utføres vanligvis ved å nærme seg målet, komme seg inntil sensitive områder, trigge en alarm og observere sikkerhet, samt responstid på hendelser. Terrorister ville være interessert i hvor lang tid det tar å reagere effektivt på en hendelse og/eller hvilke ruter som ble tatt til et bestemt sted av sikkerhetspersonell. De kan også prøve å forsere fysiske sikkerhetsbarrièrer eller omgå prosedyrer for å vurdere styrker og svakheter på målet. De har kanskje omvendt ansatte, eller fått plassert noen av sine egne på viktige stillinger/posisjoner på objektet eller i umiddelbar nærhet til objektet for å overvåke de daglige aktivitetene. De ønsker å få denne kunnskapen slik at de kan gjennomføre sitt oppdrag eller plan mest effektivt.

Finansiering
    Selv for å gjennomføre en relativt low-tech aksjon må terrorister skaffe midler for å overleve mens de forbereder sin aksjon, samt ha midler tilgjengelig for å kunne skaffe seg det nødvendige utstyret som våpen og ingredienser til en eventuell bombe. Det finnes flere instanser som følger med på nettopp dette, men de kan ikke se eller vite alt. Potensielle terrorister vil benytte en rekke metoder for å skaffe til veie, hvitvaske og transportere midler. Potensielle PIN’s man bør være på utkikk etter kan inkludere mistenkelige kredittkort søknader (kredittkortsvindel), stort forbruk langt over tilgang til midler, flere etternavn på samme adresse, innsamling til falske hjelpeorganisasjoner, handel med rusmidler, menneskesmugling, salg av falske varer, smugling av sigaretter, og smugling av kontanter.

Anskaffelse av utstyr
    Et område man bør være bevisst på er om noen skaffer eller forsøker å skaffe mistenkelige forsyninger eller hverdagslige ting i mistenkelige mengder. Dette kan være tilfeller hvor noen kjøper eller stjeler sprengstoff, våpen eller ammunisjon. Det kan også være innkjøp av mistenkelige mengder gjødsel eller diesel, eller lagring av skadelige kjemikalier og kjemisk utstyr.
    Terrorister vil forsøke å skaffe seg utstyr og identifikasjon som ligner på militær eller politi uniformer, ID-kort og emblemer/logoer. Hvis de ikke har tid til å stjele disse tingene, vil de forsøke å kopiere ID, lage pass eller andre former for forfalskede identifikasjonspapirer. Dersom de skaffer seg slik dokumentasjon vil det gjøre det lettere for en med onde hensikter å få tilgang til sikrede eller forbudt områder.

Mistenkelige personer
    En femte PIN er observasjoner av mistenkelige folk som rett og slett «ikke hører hjemme» der de blir sett. Dette betyr at vi bør bli flinkere til å profilere atferd, som betyr å kjenne igjen hvordan mennesker oppfører seg i normale situasjoner og så oppdage de som skiller seg ut. Dette er noe tollere eksempelvis trener på ved grenseoverganger, eller vektere gjør når de ser etter tyver i en butikk. Dette kan være noen som befinner seg på en arbeidsplass, i et bygg eller i et nabolag, som ikke passer inn på grunn av sin oppførsel, sitt språkbruk eller uvanlige væremåte.

Øvelse
    En annet PIN man må se etter er øvelser eller «testkjøringer«. Før gjennomføringen av den endelige aksjonen eller planen, vil potensielle gjerningspersoner teste planen sin for å luke bort feil og løse uventede problemer. En gjennomføring av en øvelse vil i mange tilfeller være selve hjertet av planleggingsstadiet til en terroraksjon. Hvis du oppdager at noen overvåker politiradio frekvenser og noterer reaksjonstiden, kan du mye mulig observere en øvelse og forberedelse til et angrep. Et annet element i denne aktiviteten kan inkludere kartlegging av ruter, tider mellom nøkkelpunkter og trafikkflyt. Denne fasen er faktisk den beste sjansen vi som individer har til å fange opp og stoppe et angrep. Flere av øvelsene utføres normalt ved eller nær målområdet.

Posisjonering
    Den siste PIN’en er dersom man ser noen som plasserer ut utstyr eller «går i posisjon». Dette er vår aller siste sjanse til å varsle myndighetene før en terroraksjon oppstår. Fra nå av skjer ting fort og det er viktig at man noterer seg hva man ser, i hvilken rekkefølge og melder dette så fort som mulig.

Rapportering
    Det er viktig å huske at PIN’s kan komme med måneder eller års mellomrom. Det er derfor ekstremt viktig at man dokumenterer hver minste detalj av informasjon man besitter, uansett hvor ubetydelig det kan virke, og videresende denne informasjonen til myndighetene.

Når du skal rapportere en mistenkelig hendelse kan du benytte disse fem punktene som huskeliste:
    Hva skjedde
    Hvem gjorde det
    Hvor skjedde det
    Når så du det
    Hva gjorde deg mistenksom

Du bør ikke stoppe deg selv fra å rapportere hendelsene du opplever. Det er bedre med for mye informasjon enn for lite!
    Jeg har sikkert ikke tenkt på alt. Kom gjerne med konstruktive innspill på andre ting vi som samfunnsborgere bør ser etter.

(Artikkel hentet fra en blogg jeg skriver og er basert på råd fra Homeland Security i USA)
    In canis veritas

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10
    Dette innlegget har jeg sett i en artikkel på linkedin også? Hva er linken til bloggen din?
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Føler at du har glemt helt basic ting som:
    - Hvem skal man melde til, og hvordan kan man kontakte dem?
    Du har selvfølgelig rett i at det BØR være med en form for informasjon om hvem man bør kontakte. Dette vurderte jeg, men kom til konklusjonen at det avhenger. Det avhenger av hvor du ser det og i hvilket stadie av forberedelsene du oppdager at noe er galt.

Hvor du ser det
    Se for deg, om enn litt søkt, at du er i Spania og oppdager at en gruppe menn bærer skjulte våpen under jakkene sine på vei inn i kjøpesenteret du er på vei ut av. Skal du da ringe PST i Norge? Skal du ringe Etterretningstjenesten i Norge? Skal du ringe Politiet i Norge? (ja, dette er søkt, men bær over med meg) Det slo meg at alt avhenger av hvor du ser hendelsene og det igjen avgjør hvilken vei du bør gå i forhold til å melde det du så. Det er et ordtak som sier "hjernen gjør det hjernen kan" og det henspeiler til at i stressfulle situasjoner så faller vi ned til grunnleggende ferdigheter og drill. Dersom vi har innprintet at vi skal ringe PST så vil vi gjøre det, i Spania. Tiden det tar og nå de Spanske myndighetene vil unødvendig forsinke prosessen. Mitt råd er derfor enkelt, ring 112, det europeiske nummeret for politi. Der vil man få vite hvem man skal kontakte videre. (Sjekk selvfølgelig ut slikt på forhånd og ha en liste over nød-nummer der du ferdes).

Før dere fråder over av meninger rundt hva nettopp du ville gjort når du er stresset bør du først lese bøkene:
    Dave Grossmann - On Combat & On Killing
    Kenneth Murray - Training at the speed of Life

Hvilket stadie i forberedelsene
    Som innlegget henviser til er det grader til hvor nært forestående trusselen er. Det vil si, som i scenarioet ovenfor hvor du er på veit ut av et kjøpesenter og du legger merke til noen med våpen på vei inn, så bør det absolutt ringes med en eneste gang. Dersom du eksempelvis føler noen har forsøkt å "egle seg innpå" deg eller en kollega for å skaffe informasjon om din jobb eller arbeidsplass så kan man bruke litt mer tid på og finne ut hvor man bør melde slikt.

Det viktige og essensen i det hele er bruk hodet og vær observante i dine omgivelser. Ser du noe, kontakt Politiet og informer de om dine observasjoner og mistanker, overlever opptak/bilder og dine notater av hendelsen. Jo mer informasjon de får, jo mer informasjonsgrunnlag har de for å vurdere de neste skrittene.
    In canis veritas

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
    Dette innlegget har jeg sett i en artikkel på linkedin også? Hva er linken til bloggen din?
    Dette er litt kinkig da jeg skriver for to blogger, en Engelsk privat side i et ledd av mine studier innen terrorisme og en på Norsk, men den er via et firma og jeg vil nødig reklamere for den på disse sidene. Jeg vil så langt det lar seg gjøre forholde meg nøktern til "reklame" og håper det er ok. Om nødvendig har du Google som muligens setter deg på rett spor
    In canis veritas

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101
    MGhøyre, tror du har litt høye tanker om deg selv dersom du tror at du, og ikke det lokale politiet, tar kontakt med PST om de vurderer det til å være riktig.

For øvrig: Bra oversikt, vossajazz, men det er noen svakheter i praktisk bruk. De fleste har en viss terskel for å kontakte politiet, og om jeg skulle se en litt skummel person på gata i Oslo ville jeg nok ikke dratt opp telefonen og slått 112. Vi kan jo ta et veldig kjent case, Breivik, punkt for punkt:

Overvåking: Jeg har ikke lest detaljene om dette fra rettssaken, men på den tiden var det lett å spasere forbi Høyblokka og foreta en vurdering om det var mulig å parkere en bil der. Mange mennesker gikk forbi daglig, og man kan ikke forvente at Breivik skulle skille seg ut. Antar at han også var ved fergekaia på forhånd, men den var ikke noe high-value target som noen ville reagere om en turist svingte innom.

Social engineering: Såvidt jeg vet ikke brukt av Breivik.

Test av sikkerhet og responstid: Samme.

Finansiering: Han overdro noen kredittkort, og det er for så vidt indikatorer, men det er mange som har vanskeligheter med å styre pengebruken uten at man roper "terrorist!"

Anskaffelse av utstyr: At en som eide en gård kjøpte kunstgjødsel er ikke uvanlig. Det han bestilte fra Polen var uvanlig, og ble da også fanget opp av systemet, men ikke agert på, da det forsvant i mengden. (Så vidt jeg husker var det 45 personer på listen over folk som hadde gjort mistenkelige bestillinger. Jeg vet ikke hva de 44 andre skulle med sakene, men man kan jo anta at det finnes legitim bruk.)

Mistenkelige personer: Kanskje var hans oppførsel på gården litt mistenkelig, men det finnes nok av einstøinger i bygdenorge til at noen gidder ringe lensmannen for det.

Øvelse: Så vidt jeg vet gjorde ikke Breivik dette.

Posisjonering: Posisjoneringen var først å parkere bilen utenfor høyblokka. Dette ble oppfattet som mistenkelig av vaktpersonalet, men man rakk ikke å gjøre noe før det eksploderte. På Utøya kan posisjoneringen sies å være å gå ombord på ferga, og oppførselen hans ble også oppfattet som mistenkelig, men da var det for sent.

Kunne man stoppet Breivik ved å anvende PINs? Neppe. I en perfekt verden kunne man stoppet ham mellom Oslo og Utøya, men da ville det skyldes effektivt politiarbeid og en god porsjon flaks.
    Det er nok enklere når det er flere som skal samarbeide om en kompleks operasjon, men det skal også en god porsjon flaks til om menigmann oppfanger nok PINs til at han/hun gidder varsle politiet.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10
    Sitat Opprinnelig skrevet av vossajazz Vis post
    Dette er litt kinkig da jeg skriver for to blogger, en Engelsk privat side i et ledd av mine studier innen terrorisme og en på Norsk, men den er via et firma og jeg vil nødig reklamere for den på disse sidene. Jeg vil så langt det lar seg gjøre forholde meg nøktern til "reklame" og håper det er ok. Om nødvendig har du Google som muligens setter deg på rett spor
    sender du meg pm med link til det norske firmaet?

EDIT - Nevermind, fant det.
    Sist endret av onkel smerte; 06-11-13 kl 09:36

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2012
    Pondusfaktor
    4
    Flåsete sagt, men Homeland Security gir deg antagelig en medalje om du ringer og melder at du har sett en mann med skjegg gå langs gaten.

Et punkt jeg ikke noterte at du har nevnt er nettopp dette du er i ferd med å skape, nemlig at instansene som filtrerer og analyserer informasjon, får så mye informasjon at viktige detaljer blir ignorert. Overvåking handler ikke om å se alt, men å se det som skiller seg ut. Likeså må kildene til informasjon være så gode at de er i stand til å prioritere informasjon som skal gis videre og filtrere ut den største mengden som kun er støy.

Men for all del. Hvis Ola Dunk ringer PST hver gang de ser en turist ta bilder av en mektig og imponerende installasjon ...

/pF

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg vil først starte med og si at det er bra med engasjementet jeg ser om emnet. Samtidig kan det være uheldig dersom man henger seg opp i enkelt elementer eller spissformuleringer. Det viktige, og hensikten, med denne artikkelen var og gi den typiske borgere (som ikke kjenner til EOS-tjenester i det hele tatt) noen tankevekkere på hvordan de kan bidra med informasjon før noe skjer.

I USA har de opprettet kampanjer hvor de benytter slagord som "If you see something, say something". Det henspeiler nettopp på hensikten med innlegget. Det finnes mange gode verktøy for å sile ut nødvendig informasjon og det er nettopp utvikling over tid som vil gi de som analyserer det store bildet og nok informasjon til å se nærmere på diverse saker. Hvorfor de velger og se på nettopp "den saken" er filtre og triggere som er satt opp i systemet.

Det er, som med alt elektronisk, mennesker som bestemmer hva, hvor og hvordan informasjon skal behandles, og dette er den største årsaken til "feil" med data. Jeg ser det i jobben min hver dag hvor jeg jobber med databasesystemer som opereres av mennesker.

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Spørsmål til trådstarter:

-Pågripelsen av de fire mennene i UK, kom det i det hele tatt noen tips fra publikum?
    -I hvilken grad er det forventet at "Ola Nordmann" skal kunne vurdere PINs på en god måte, slik at informasjon som blir rapportert er nyttig? Jeg tror alt for mange vil anta uten særlig belegg, spesielt mtp de PINs du nevner.
    Pågripelsen i UK
    Det har ikke, så langt meg bekjent, kommet frem hvordan eksakt denne saken startet, men det sies at MI5 hadde de under overvåkning for en lengre periode etter at de mottok informasjon som tydet på at de planla et angrep i UK. Nå har ikke jeg for vane og sitere aviser, men det er det eneste jeg har funnet av opplysninger om akkurat det.
    Referanse: http://www.independent.co.uk/news/uk...s-8877816.html

Vurdering av PIN's
    Som nevnt ovenfor så finnes det systemer som informasjon havner i. Disse databasene vil over tid gi analytikerne et større bilde som kan (og jeg legger trykk på KAN) lede til at noen som planlegger noe vil bli stoppet. De fleste aksjoner planlegges over tid og disse PIN'sene kommer ikke på rad og rekke, men gjerne hulter til bulter. Det er analytikerens jobb og se mønsteret og sjekke ut saken nærmere.

Jeg vil anbefale at man ikke legger borgerens vurderinger til grunn (selv om det er nettopp det som vil skje), da jeg er redd for at man kompliserer det hele før det har begynt. Det er "typisk Norsk" at man ikke skal bry noenunødvendig, og dermed vil borgeren tenke "nei, dette er sikkert ikke noe" og i mange tilfeller er det nettopp ikke det. Men, etterpåklokskap er den mest nøyaktige vitenskapen vi har og det finnes flere tilfeller i vår historie som tyder på at noen visste, men vurderte det som ikke "farlig nok".

Min vurdering er at all informasjon er god informasjon. Så kan dataene sorteres med gode systemer og analytikere etterpå.
    Husk: Informasjon fra bekymrede borgere er kun ett av informasjons punktene EOS-tjenestene benytter.
    In canis veritas

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Det viktige, og hensikten, med denne artikkelen var og gi den typiske borgere (som ikke kjenner til EOS-tjenester i det hele tatt) noen tankevekkere på hvordan de kan bidra med informasjon før noe skjer.
    Det er vel og bra.

Poenget mitt er at man må legge informasjonen på et nivå som passer den tenkte målgruppen.

En del av det du beskriver som indikatorer er ting som krever EKSTREMT fokus og årvåkenhet for å registrere, og da snakker jeg på typ nivå aktiv observasjon.

Min vurdering er at all informasjon er god informasjon. Så kan dataene sorteres med gode systemer og analytikere etterpå.
    Der får vi nok bare være uenige :-)

Husk: Informasjon fra bekymrede borgere er kun ett av informasjons punktene EOS-tjenestene benytter.
    Yup, et ganske lite et.
    It's not about surviving, it's about winning.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Diskusjonen om hvem som bør kontaktes ved mistanke er skilt ut til egen tråd her:
    http://milforum.net/threads/63079-Hv...roraktiviteter
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101
    Et eksempel på hvor vanskelig dette kan være:

For et par dager siden ble det oppdaget en forlatt koffert i nærheten av Miljøverndepartementet, og de tilstøtende gatene ble sperret av en times tid, før man fant at kofferten var tom.

Med 99% sikkerhet er det bare en sløving som har glemt kofferten, eller funnet ut at han skulle kaste den.

Hva om det ikke var det? Hva om vedkommende satte den fra seg, og så fant seg et sted i nærheten hvorfra han kunne overvåke området? Han kunne da ha testet PIN-punktet om sikkerhet og responstid, og sett hvordan politiet håndterte situasjonen. Kanskje ville det gitt ham en pekepinn på hvor vanskelig det ville vært å utføre en reell aksjon. Kanskje kunne han også sett hvor store ressurser politiet brukte på denne situasjonen, slik at han visste at de objektene han egentlig ville slå til mot, da lå ubevoktet.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4
    Jeg synes noen av kommentarene er litt for pessimistiske. Selvsagt kan ting være vanskelige å oppdage. Og en motstander vil selvsagt prøve å unngå å bli oppdaget under forberedelse og utførelse. Men det betyr ikke at man skal gi opp eller ikke oppfordre folk til å melde fra om mistenkelig adferd.

Man trenger ikke å ha bakgrunn fra forsvar/ politi for å avdekke en potensiell mistenksom adferd. I tillegg har vi jo noen tusen sivilisert rundt omkring med operativ bakgrunn som har en viss peiling.
    Følg på, jeg er like bak!

Menig
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    0
    Navn:		Terrorist Attack Cycle.jpeg
Visninger:	187
Størrelse:	6,6 KB

Menig
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    0
    Navn:		Terrorist Attack Cycle.jpeg
Visninger:	187
Størrelse:	6,6 KB

Trenger vel ikke mer kommentar enn dette? :-)

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Et eksempel på hvor vanskelig dette kan være:

For et par dager siden ble det oppdaget en forlatt koffert i nærheten av Miljøverndepartementet, og de tilstøtende gatene ble sperret av en times tid, før man fant at kofferten var tom.

Med 99% sikkerhet er det bare en sløving som har glemt kofferten, eller funnet ut at han skulle kaste den.

Hva om det ikke var det? Hva om vedkommende satte den fra seg, og så fant seg et sted i nærheten hvorfra han kunne overvåke området? Han kunne da ha testet PIN-punktet om sikkerhet og responstid, og sett hvordan politiet håndterte situasjonen. Kanskje ville det gitt ham en pekepinn på hvor vanskelig det ville vært å utføre en reell aksjon. Kanskje kunne han også sett hvor store ressurser politiet brukte på denne situasjonen, slik at han visste at de objektene han egentlig ville slå til mot, da lå ubevoktet.
    Dette er noe man alltid er oppmerksom på, og noe av grunnen til at politiet vanligvis er tilbakeholdne med å informere detaljert om hvilke ressurser som er tilgjengelige. Det er av interesse for enkelte å kartlegge disponible mannskaper, hvem som tjenestegjør i de ulike avdelingene, responstid/mobilisering, utstyr, og så videre.

Kriminelle har også ved flere anledninger benyttet seg av avledningsmanøvre for å binde opp politiressurser i forkant av annen kriminalitet.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Sv: Terrorisme - Mulige tegn på forberedelser

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •