Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 136

Tråd: Overvåking - aktuelle nyhetssaker

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
    Han sier seg jo enig i at USA driver med ustrakt ulovlig overvåkning, men jeg stusser over at han mener det er greit at USA leser e-posten til folk over hele verden og lytter til telefonsamtalene deres.
    Bare for å gjøre en ting klinkende klart: dersom alle etterretningsorganene som Snowden/Greenwald har angrepet faktisk hhv. "Lyttet til" og "leser" ville det ikke vært arbeidsledighet i noen av disse landene. Har du i det hele tatt noen formening om hvor store datamengder det ville vært snakk om?

Som mange flere alt har spurt deg: hvor kommer ulovligheter inn i bildet? Det uavhengige kontrollorganet har allerede sagt at ingenting er galt...
    "Kjøp en boks med general, og bli me mæ på Lerkendal"

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland Vis post
    Det er det vi på godt norsk kaller en spion (a.k.a. forræder) som bruker varsling som dekke for å slippe forfølgelse.
    Hvis han hadde vært en journalist kunne vi kalle ham en "Wallraff". Du kan kanskje være i stand til å kalle ham en spion, men absolutt ikke en forræder. Jeg vil si en forræder er noen som avslører noe som bør holdes hemmelig (og spesielt til et annet land) Men det han avdekket var ulovlig og uetisk, og dermed bør det ikke holdes hemmelig, og han er ikke en forræder.

Hvis du sier at han er en forræder da ville noen som avsløret nazistiske krigsforbrytelser under krigen også være en forræder. Vi ville ha kalt en slik person en helt.

Til slutt handler det om hvem som vinner. Hvis hans åpenbaringer føre til en bedre beskyttelse av våre privatliv, det er en seier tenker jeg.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Nei, du kan ikke sammenligne krigsforbrytelser og innhenting av informasjon/statspionasje.

Hvilken lov har NSA brutt?
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0
    Hvorfor ikke? Hvis en stat gjør noe som er ulovlig eller uetisk bør det være alles plikt å avsløre det og bringe det ut i det åpne. Men hvis du vil, kan vi sammenligne det med hva nazistene gjorde før krigen startet og hva som ikke var kjent for de fleste tyskere. Hvis noen ville ha avdekket dette, ville han han da vært en forræder?

Angående hvilken lov NSA har brutt, vil det trolig bli grunnloven, men det spiller egentlig ingen rolle, det er mest et spørsmål om etikk. Bare fordi noe ikke er regulert nok til å være ulovlig betyr det ikke at det er akseptabelt.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Ulovlig var dine ord, ikke mine. Når man fremsetter en påstand om at noe er ulovlig er det ikke nok å si at "det trolig strider mot grunnloven".

Og jeg er veldig spent på hva nazistene gjorde før krigen som kan sammenlignes med den overvåkingen som har kommet frem her (i alvorlighetsgrad).

Argumentasjonen din kan brukes av alle for å rettferdiggjøre forræderi i det håp at ingen tør å forsvare handlinger sammenlignet med nazistene (grenser til hitling, uten at jeg vil kalle det for hitling i dette tilfellet).

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0
    Det jeg prøver å si er at det egentlig ikke spiller noe rolle om det er teknisk ulovlig eller bare uetisk. Og greit, hvis du ikke liker nazi sammenligninger, si da at NSA prøver å vite mer om mange flere mennesker enn Stasi noen gang klarte i Øst-Tyskland. Jeg prøver ikke å hitle debatten, men å få hva NSA gjør å synes mindre allvorlig en hva det er, det er ikke hyggelig heller. Så jeg med vilje sammenligner dem med hva folk er enige om er dårlig for å gjøre et poeng. Masseovervåking av folket er en dårlig ting. Jeg mener det var en dårlig ting når nazistene prøvde det og kommunistene, så det kan ikke plutselig være en god ting bare fordi USA gjør det.

Snowdens åpenbaringer vil til slutt til å medføre endringer og mer regulering. Dette betyr helt klart at de fleste er enige om at det som foregikk ikke var riktig. Nei jeg tror fortsatt ikke at du kan kalle ham en forræder.
    Sist endret av tor.b; 20-01-14 kl 16:38

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av tor.b Vis post
    Det jeg prøver å si er at det egentlig ikke spiller noe rolle om det er teknisk ulovlig eller bare uetisk.
    Det spiller en meget stor rolle. Hvorvidt en lov er brutt er i prinsippet et objektivt konstaterbart faktum, og det innebærer at organisasjonen har gått utover de rammene nasjonalforsamlingen har sagt de skal holde seg innenfor.
    Hvorvidt noe er "uetisk" er derimot utpreget subjektivt, og er i en helt annen ballpark enn hvorvidt noe er lovstridig. Hvem er det som skal avgjøre hvorvidt en lovlig handling er etisk eller uetisk? Den enkelte tjenestemann? (også den tjenestemannen som søker seg inn i orgen nettopp for å lekke info?) Ville det ha vært forsvarlig av en tjenestemann å lekke militærhemmeligheter til Sovjet under den kalde krigen fordi han mener kommunismen er det eneste etisk riktige styresettet?

Nå er ikke all lovlig adferd nødvendigvis etisk, men poenget er at når man først går inn i en organisasjon så står man ikke fritt til å sette sin egen etikk over de normene arbeid i organisasjonen medfører. Det er anarki. Og derfor er det en helt sentral forskjell på om noe er ulovlig og uetisk. Og til tross for at påstandene om lovbrudd i denne tråden er temmelig bombastiske, er det fortsatt ingen som har fremsatt begrunnede påstander om det. Jeg sier ikke at lovbrudd ikke foreligger (denne saken interesserer meg for lite til at jeg gidder å sette meg inn i det), men jeg har ikke sett et eneste overbevisende forsøk på å dokumentere det så langt i denne tråden.
    Beidh a lá leo

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0
    Ok, men hva skal vi da gjøre hvis vi tror noe en hemmelig organisasjon gjør ikke er lovlig? Den eneste måten for noen gang å bevise at det er ulovlig er å bringe det ut i det åpen, så det kan bli diskutert. Det finnes ingen annen måte ettersom det de gjør per definisjon er hemmelig slik at ingen vet hva de egentlig gjør før det er avdekket, ikke sant?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Det er da vitterlig slike ting vi har diverse kontrollkomitèer til.
    Jeg gjentar også, vi har ikke tilgang til kildematerialet i denne saken, og kan derfor ikke sette ting i kontekst. Det er kontrollerte lekkasjer fra en spion, som har infiltrert en etteretningsorganisasjon for å få tak i informasjon.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0
    Jeg bare synes det er veldig vanskelig å stole på at disse komiteene fungerer som tenkt. Se for eksempel den svenske FRA. Her sier de til komiteen at de ikke gjør "aktiv signalspaning", men de gjør det likevel ...

http://www.svt.se/ug/fra-hackar-datorer

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    At sigint-eksperter hacker datamaskiner er vel ikke spesielt overraskende.

Did anyone really think that the hackers and code-crackers in Cheltenham (home to GCHQ) or in Fort Meade, Maryland (headquarters of the NSA) spent all day playing Sudoku? Their capabilities are indeed colossal. So they should be, given the taxpayers’ money they consume.
    Anbefaler å lese den svenske forsvarsministerens svar:
    http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/e...hover-det-har/

– Vi har en tydlig lagstiftning för vilka syften som FRA får genomföra signalspaning för försvarsunderrättelseverksamheten och att FRA samarbetar med sina motsvarigheter i andra länder är väl känt. Däremot är det inte öppet med vilka länder, på vilket sätt och vad innehållet är, säger Karin Enström till DN.
    Det har forøvrig nylig kommet en bok om Snowdenskandalen, her er en kronikk fra forfatteren i The Telegraph:
    http://www.telegraph.co.uk/news/worl...act-alone.html

The typical revelation consists of Powerpoint slides showing how the agency bugs, snoops, and searches the vast warehouses of information it collects. But the revelations come devoid of context. Much is ambiguous and out-of-date. The story is told without elementary editorial scrutiny or fact-checking.
    Som flere har nevnt tidligere, det meste som "lekkes" er kontekstløst, og det er et like stort demokratisk problem at to-tre mennesker kontrollerer nyhetene, som at spioner spionerer.

Our enemies – notably Russia and China – are spying on us. So too are our allies. France runs a mighty industrial espionage service for the benefit of its big companies. Germany has an excellent signals intelligence agency, the Kommando Strategische Aufklärung. Germany’s spies were recently caught spying on their Nato ally, Estonia, using an official who was also spying for the Russians
    Det er naivt å tro at nasjoner ikke spionerer på hverandre (også allierte), slik har den diplomatiske hverdagen vært i alle år. At noen, stort sett de med minst innsikt, blir indignerte får bare være.

As I argue in the book, the damage done by Snowden’s revelations neatly and suspiciously fits the interests of one country: Russia. As the dissident journalist Masha Gessen has observed: “The Russian propaganda machine has not gotten this much mileage out of a US citizen since Angela Davis’s murder trial in 1971.”
    Om Snowden bare er en nyttig idiot eller har direkte forbindelser med FSB, går på det samme. Dette er så godt som et direkte angrep på den vestlige verden.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    På den vestlige verdens myndigheter. Det er faktisk en part som mange systemlojale tydeligvis glemmer jevnt og trutt - og det er at vi frie mennesker ønsker å være frie. Vi ønsker ikke et samfunn hvor staten godkjenner at vi er frie gjennom en kontinuerlig kontroll av hva vi gjør.

Jeg vet at jeg ikke overbeviser mange av dere med andre meninger, og at dere anser oss som mener slike ting som meg som naive. Dere om det.

Jeg har ingen problemer med et samfunn som har en god del rusk i maskineriet, en del idioter og kriminelle, vold og kriminalitet som teoretisk kunne vært forhindret - så lenge innbyggerne styrer staten og ikke omvendt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Å ikke bry seg om noe er "teknisk ulovlig" eller ei er en festlig tankegang. Det åpner for at enhver hobbysynser uten mer innsikt i lvo og rett enn det de leser på førstesiden av Googles resultatliste kan bedømme hvorvidt en organisasjon har holdt seg innenfor de rettslige rammer de skal holde seg innenfor, ved å påstå at vel har de kanskje ikke brutt loven, meeeen...

Min spesialitet er ikke amerikansk rett, men en overfladisk lesning av det fjerde grunnlovstillegg tyder på at dette langt fra er så svarthvitt som det fremstilles som. Det fjerde grunnlovstillegget garanterer at personer skal være sikre på at deres person, bolig, papirer og effekter ikke kan utsettes for "unreasonable searches and seizures" (min utheving). I Katz-saken fra amerikansk høyesterett brukte retten det fjerde tillegget for å etablere en rett til å ikke bli overvåket der samfunnet generelt anser at man skal ha en "reasonable expectation of privacy".

Temaet er åpenbart betydelig mye mer komplisert enn det fremstilles som, så personer som hevder at det er et "klart" grunnlovsbrudd (eller at det klart ikke er det) mister en smule troverdighet i mine øyne.
    Would you, Quintus? Would I?

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg er ikke først og fremst uenig i den fremstillingen.
    Det jeg reagerer på er måten Snowden/Greenwald og Assange har gjort det på.
    Det er ingen tvil om at alle statlige organer, og i særdeleshet de "hemmelige tjenestene" må være under streng kontroll.
    Den store forskjellen her er at jeg stoler på de kontrollorganene myndighetene (og dermed folket) har innført! Og som jeg siterte tidligere, det er ingen grunn til å stole mindre på staten enn de store selskapene som også har tilgang til nøyaktig samme data (og ofte i mye større grad, ref Facebook, Google osv)

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23
    http://www.huffingtonpost.com/2014/0...n_4686575.html

Snowden Nominated For Nobel Prize By Norwegian Politicians.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101
    SV, ja. Say no more.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20
    Eit innlegg i debatten http://www.vg.no/nyheter/meninger/ar...artid=10121456
    Heilt ærleg så er eg einig med mykje av det han skriv.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Noen relevante artikler fra NorSIS - Norsk senter for informasjonssikring:

En interaktiv oversikt over NSA sine muligheter for overvåking av utstyr

NSA, RSA og overvåking

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    In case dere ikke fikk med dere dette eksklusive intervjuet med Snowden:

http://tv.nrk.no/program/koid2000581...edward-snowden

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Snowden stilte på TED. Han utfordret NSA til å stille på TED også. NSA tok utfordringen og stilte på TED. Her er linken til dette;
    http://www.ted.com/talks/richard_led...den_s_ted_talk
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Tihi

Knotet ned på mobiltelefon.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23
    Citizenfour.

En av vår tids viktigste dokumentarer.

http://p3.no/filmpolitiet/2015/04/citizenfour/
    Odd objects attract fire. You are odd.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    McConnell introduces bill to extend NSA surveillance

Senate Majority Leader Mitch McConnell introduced a bill Tuesday night to extend through 2020 a controversial surveillance authority under the Patriot Act.

“Despite overwhelming consensus that the bulk collection of Americans’ phone records under Section 215 of the USA Patriot Act must end, Senate Republican leaders are proposing to extend that authority without change,” he said in a statement Tuesday night. “This tone deaf attempt to pave the way for five and a half more years of unchecked surveillance will not succeed. I will oppose any reauthorization of Section 215 that does not contain meaningful reforms.”

http://www.washingtonpost.com/world/...afa_story.html
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Sv: Overvåkingsskandalen Snowden/NSA

US Senator John McCain speaks to the media during a rare Sunday session on Capitol Hill. The Senate voted 77-17 to take up the House-passed USA Freedom Act. Photo: pete marovich/European Pressphoto Agency

U.S. Spy Architecture Pared Back as Part of Patriot Act Expires

Senate moves toward passage of bill to permanently ban any future bulk collection

WASHINGTON—The sprawling and secret spy architecture built up after the 2001 terrorist attacks was pared back Sunday night, as a government program that swept up millions of telephone records expired and the Senate moved toward passage of a bill that would permanently ban any future bulk collection.

A procedural vote Sunday cleared the way for the chamber to approve a House-passed measure known as the U.S.A. Freedom Act as soon as Tuesday. Broad support for the bill—it advanced on a 77-17 vote—reflects Washington’s tectonic shift toward boosting privacy and curbing government surveillance, a marked adjustment following former NSA contractor Edward Snowden’s 2013 leaks about secretive data collection practices.

Les mer her.

---

US Patriot Act expires: Here is what you should know

At 12.01 AM, Monday the powers of the US government to snoop into phone records expired. During the session of the Sentate held on Sunday, Senator Rand Paul, Republican of Kentucky blocked an extension of this programme.This signals an end to Section 215 of the Patriot Act. This section had generated a huge amount of debate. It was under this section that the National Security Agency had collected phone records of thousands of Americans despite them being associated with a crime or not.

Les mer her.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Så hvordan stoler den jevne amerikaner på at dette blir etterlevd? Er tilliten mellom innbyggerne og NSA med tilhørende kontrollorganer på plass?

Neppe. Så hva betyr det for politikk, private kommunikasjonstjenester og NSA?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Edward Snowden får prisen for sitt arbeid for personvern og avsløringer av statilig overvårking av innbyggerne.
    FOTO: The Guardian

Edward Snowden får Bjørnson-prisen

Den amerikanske varsleren Edward Snowden får Bjørnsonprisen for sine avsløringer om statlig overvåking. Juryen ber regjeringen om å gi ham beskyttelse slik at han kan motta prisen i Molde.
    Mener Snowden har vist mot

Tildelingen begrunnes med Snowdens arbeid for personvern og hans avsløringer om hvordan stater overvåker både egne og andre staters innbyggere.

Les mer her.

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

FBI behind mysterious surveillance aircraft over US cities

WASHINGTON (AP) — Scores of low-flying planes circling American cities are part of a civilian air force operated by the FBI and obscured behind fictitious companies, The Associated Press has learned.

The AP traced at least 50 aircraft back to the FBI, and identified more than 100 flights in 11 states over a 30-day period since late April, orbiting both major cities and rural areas. At least 115 planes, including 90 Cessna aircraft, were mentioned in a federal budget document from 2009.

Les mer her.

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Snowdens advokat anbefaler ikke reise til Norge

MOSKVA (NRK): Advokaten til Edward Snowden anbefaler sin klient å ikke reise til Norge for å motta Bjørnsonprisen, fordi han mener det er stor fare for at varsleren blir utlevert til USA.

– Fare for utlevering

Kutsjerna sier ifølge radiostasjonen Moskvas Ekko at Norge har en utleveringsavtale med USA, og at det derfor er stor fare for at Snowden kan bli utlevert om han drar til Norge for å motta det radiostasjonen kaller en prestisjetung pris.

Les mer her.

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Tim Cook just sent a powerful warning to the US government

Apple CEO Tim Cook at a Monday award ceremony reaffirmed his support for strong encryption, TechCrunch reports, slamming law-enforcement plans to undermine it as "incredibly dangerous."

Following revelations by exiled whistle-blower Edward Snowden over the past few years of mass government surveillance, big tech companies have increasingly incorporated strong encryption into their products.

Apple has previously taken a strong stance on the issue, with Cook writing in an open letter to customers that the company had "never worked with any government agency from any country to create a backdoor in any of our products or services ... And we never will." It's a position that is frustrating law enforcement. When Apple announced it would implement strong encryption on its iOS mobile operating system, for example, one senior US police officer said the iPhone would "become the phone of choice for the pedophile."

Les mer her.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

– Hackere stjal opplysninger om USAs etterretningsagenter

Kinesiske hackere kan ha fått fatt i personlige opplysninger om flere millioner personer med sikkerhetsklarering i USA, ifølge amerikanske medier.

Hackere stjal opplysninger om USAs etterretningsagenter - USA - VG

---

Kan man egentlig forvente noe annet når det meste er tilknyttet nettet på et eller annet vis? Really? Og så andre gangen nå, gitt. Man kommer aldri utenom the human factor, og legg på så mange passord og kryptløsninger du vil; det er mennesker som styrer greiene, og mennesker er manipulerbare i en eller annen form. Dette har de andre lokalisert og utnyttet. Uansett, veldig ugreit at andre får tilgang til det detaljnivå som nå trolig er kompromittert:

The security-clearance records provide “a very complete overview of a person,”
    Kilde:
    Washington Post:
    Data breach: Chinese hackers stole 4 million federal employees' personal information - Washington Times

Office Of Personnel Management - Bio, News, Photos - Washington Times
    - Putzes in da house.

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

An employee works near screens in the virus lab at the headquarters of Russian cyber security company Kaspersky Labs in Moscow July 29, 2013. Reuters/Sergei Karpukhin

Reuters: Kaspersky says Iran talks spyware masqueraded under Foxconn name

FRANKFURT/SAN FRANCISCO (Reuters) - Further research into the sophisticated computer virus used to hack into hotels where the Iran nuclear talks took place has found it took advantage of digital credentials stolen from the world's top contract electronics maker Foxconn. Russian security company Kaspersky Lab said on Monday that researchers learned the Duqu 2.0 virus had redirected computer traffic by using a legitimate digital certificate from Taiwan's Hon Hai, also known as Foxconn. Foxconn customers have included many of the world's biggest electronic makers, including Apple, Blackberry, Google, Huawei [HWT.UL] and Microsoft.
    Kaspersky revealed its initial findings in a report last week in which it said it found the virus in conferencing equipment at three European hotels used in talks involving Iran and six world powers, among other targets.

Digital certificates are the credentials which identify legitimate computers on a network. They act as the basis of e-commerce and other largely automated transactions on the Web. In recent years, cyberspies have begun to exploit stolen certificates to trick machines into thinking malicious software comes from legitimate computers, an escalation posing a grave threat to business done over the Internet, security experts say.

Les hele artikkelen her:
    Kaspersky says Iran talks spyware masqueraded under Foxconn name | Reuters

Artikkel om samme sak:
    Attackers Stole Certificate From Foxconn to Hack Kaspersky With Duqu 2.0 | WIRED

Wikipedia om Duqu 2
    https://en.wikipedia.org/wiki/Duqu_2.0

The Israelli link to Dugu 2
    Duqu 2.0: computer virus 'linked to Israel' found at Iran nuclear talks venue | Technology | The Guardian

Groups of hackers tied to China's military are believed to be targeting American companies and institutions to further the country's economic development. Photo: Shuttlestock

US panel warned of economic and national security threat posed by Chinese hackers

Cyberespionage by hackers linked to China poses a severe threat to companies in the United States, as well as a risk to national security, a US congressional panel heard on Monday.

Speaking at a hearing called by the US-China Economic and Security Review Commission, experts outlined to lawmakers how Chinese hackers have targeted US companies to steal intellectual property and trade secrets.

"The Chinese government has engaged in a systematic programme of commercial cyber espionage designed to advance [its] economic and industrial goals," said Paul Tiao, a partner at Washington DC-based law firm Hunton and Williams who specialises in cybersecurity issues.

Hacking groups tied to China’s People's Liberation Army are "systematically stealing vast stores of intellectual property, business sensitive information, and personal information from US companies,” he added.

"If the Chinese have done half of the things attributed to them by cybersecurity companies, the Federal government, and private individuals like myself, they are the most active cyber thieves in the world," said Dennis Poindexter, author of The Chinese Information War.

Les hele artikkelen her:
    US panel warned of economic and national security threat posed by Chinese hackers | South China Morning Post

Nasjonal Sikkerhetsmyndighet og SINTEF styrker samarbeidet

Landets fremste miljøer innen IKT-sikkerhet trapper opp samarbeidet for at Norge skal stå bedre rustet i kampen mot dataangrep.

Økt risiko, flere dataangrep og stort skadepotensiale er bakteppet for samarbeidet mellom Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) og SINTEF. Det som startet med en rammeavtale og et pilotprosjekt i 2012 har nå blitt utvidet til en rekke områder innen IKT-sikkerhet.

Les hele artikkelen her:
    NSM: https://www.nsm.stat.no/aktuelt/samarbeid-nsm-sintef/
    Sintef: Nasjonal Sikkerhetsmyndighet og SINTEF styrker samarbeidet - SINTEF

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Ikke Snowden-relatert men USA.

China Read Emails of Top U.S. Officials - NBC News