Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Jurist – vernepliktig akademisk befal (VAB)

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2013
    Pondusfaktor
    0

Jurist – vernepliktig akademisk befal (VAB)

Jurist – vernepliktig akademisk befal (VAB),

Jeg er utdannet sosionom (bachelor), og avslutter våren 2014 femårig juristutdanning ved UiO.

Jeg har lest om VAB ordningen for jurister og ønsker gjerne å søke på denne, men har noen spørsmål og kanskje noen av dere har gjennomgått dette eller kjenner til ordningen?

Har for øvrig også sendt mail til forsvaret, men er litt ivrig og kanskje sitter dere på nyttig erfaring som jeg ikke vil få svar på av forsvaret i en mail?

På siden til forsvaret om vab ordningen for jurister leser jeg at at kravene blant annet er ”oppfylle de medisinske kravene” og ”være i rimelig god fysisk form”. Hva ligger i disse kravene?

Jeg syns jeg er i ”rimelig god fysisk form”. Trener regelmessig, hovedsakelig styrke og er mye ute i skogen. Bruker imidlertid kontaktlinser til daglig. Har brukket foten en gang for et par år siden, men ellers er alle ben hele og velfungerende

Er det andre fysiske krav jeg skal forholde meg til? Og eventuelt noen opptakskrav som jeg bør trene spesielt mot?
    Nå er det litt under et år til jeg sier meg ferdig med studiene, så har litt tid på å trene meg opp om det er noen spesielle krav som jeg må klare.

Og om du eller noen dere kjenner har vært vab jurist hva slags faglige oppgaver er vanlig å ha for en vab jurist?
    Leste i en tidligere tråd her at man fikk stor ansvar, og det syns jeg lover godt!

Videre har jeg samboer og om jeg blir utplassert et annet sted enn hvor vi bor, ønsker vi begge å flytte på oss. Jeg leste at man kan ønske seg visse plasser, utfra hvor det er behov, noen som har erfaring med i hvor stor grad slike ønsker blir tatt hensyn til? Samboer er sivil ingeniør, så kan få jobb de fleste steder, men noen steder er vel enklere enn andre.

Ellers kan jeg vel nevne at jeg er kvinne og født før 1992, så må søke spesielt.

Tusen takk for alle svar!

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Hei - vi er flere VAB-interesserte jurister og jusstudenter (for min del ligger jeg an til opptak V14 - og burde egentlig komme igang med mer trening snart). Du vil relativt raskt etter at du har kontaktet VPV bli satt i kontakt med en veldig kunnskapsrik fyr som vet "alt" om VAB. Jeg kan gjengi litt av det jeg har blitt fortalt i løpet av de siste ni månedenes kontakt med VPV.

VAB-opptaket for jurister er vanligvis to ganger i året (august og februar/mars). "Medisinske krav" er ikke særlig å snakke om. Regner med at du har lest trygderett. Spørsmålet er om du er "arbeidsufør" sett opp mot militære krav til stabsoffiserer. Har du ingen sykdommer, skader, eller lyter bør dette være problemfritt. Linsene dine kan være et problem avhengig av hvor dårlig synet ditt er.

Det er ingen fysiske opptakskrav for VAB-jurister, men det er testplikt på hangups, pushups, situps, og 3000-meter.

VAB-jurister kan få faglig varierte arbeidsoppgaver. Noen jobber med militær strafferett, noen med IHL, noen med offentlige anskaffelser og arbeidsrett. Forvaltningsrett er alltid mulig å få. Forsvaret er en stor organisasjon. Du blir plassert der Forsvaret har behov for deg, så hvis du vil ha noe spesielt bør du passe på å ta spesialfag rettet inn mot det.

Hvis du må flytte kan Forsvaret hjelpe til med bolig og flytteutgifter. Ønsker blir tatt hensyn til, men er ikke styrende.

Jeg kjenner ikke til hvor lang tid Forsvaret bruker for å få innkalt og gjennomført sesjon for frivillige kvinner (født før 1992), men dersom du sikter på inntaket H14 bør du vel være gjennom sesjon i januar-februar.
    Would you, Quintus? Would I?

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2013
    Pondusfaktor
    0
    Tusen takk for så godt og utfyllende svar! Og så fint vi er fler

Veldig betryggende å vite at jeg vil bli satt i kontakt med en kunnskapsrik fyr. Håper jeg snart får svar på mailen og blir satt i kontakt med denne mannen.

Jeg fant disse fysiske kravene, og kan kanskje bruke de som en pekepinn for hvor jeg bør ligge?

Når det gjelder synet har jeg vel brukt for mange år på å titte ned i bøkene, og nå ligger synet på minus 4. Det høres jo fryktelig ille ut, men jeg er langt fra blind. Brukt kontaktlinser siden ungdomsskolen og hatt lite problemer med det. Etter hva du skriver så skal jeg jo være innenfor, så lenge det går med synet.
    Ser ut som det ikke er så strenge krav for synet lenger, så håper at jeg kan komme med og krysser fingrene!

Nå droppes strenge krav til synet

Vet du noe om hvor mange vab jurister det pleier å være? Jeg leste om det i stud.jur eller lignende en gang for et års tid siden, men har aldri snakket med noen som faktisk har valgt denne veien.
    Sist endret av Han; 09-09-13 kl 14:44

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    FOS-kravene er mer enn godt nok for VAB-rekrutten, vil jeg anta...

Antallet VAB-jurister er ikke mange - en liten håndfull i året.
    Would you, Quintus? Would I?

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2013
    Pondusfaktor
    0
    tusen takk for svar Krikkert!

Ringte forsvaret her om dagen - siden jeg ikke har fått noe svar på mail, og fikk beskjed om at de vil ta kontakt i løpet av uka med info. Blir spennende!

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2016
    Pondusfaktor
    3

Sv: Jurist – vernepliktig akademisk befal (VAB)

Jeg tjenestegjorde som jurist under førstegangstjenesten, men med korporalsgrad. Det var litt "corny" fra tid til annen!

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Sitat Opprinnelig skrevet av Viking80 Vis post
    Jeg tjenestegjorde som jurist under førstegangstjenesten, men med korporalsgrad. Det var litt "corny" fra tid til annen!
    Dette var vel en glipp/feil? Det vil si graden.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Minsk, det nye Utopia

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2016
    Pondusfaktor
    3

Nei, fram til 2013 (?) så hadde jurister i førstegangstjeneste som jurist ingen spesiell grad; vi var ikke inn under VAB-ordningen da. Heldigvis har det endret seg!

Men jeg fikk fatt i et tjenestefeltmerke (militærjurist) som jeg plasserte på jakkeslagene på M98-uniformen:

http://www.webstaff.no/100000%20army...ons/050301.htm

Vet ikke om dette var helt "i henhold". Men jeg fikk nå bruke det.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •