milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 20 av 20
    OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Permisjon m/lønn under pliktig lagførerkurs?

Beklager om dette spørsmålet er besvart tidligere.

For kort tid siden var jeg på vanlig firedagers rep-øvelse i mitt område. I denne perioden søkte jeg min arbeidsgiver permisjon m/lønn, og fikk innvilget dette (jobber i kommunen). For få dager siden mottok jeg imidlertid innkalling til lagførerkurs gevær som vil avholdes senere i høst. Dette kurset varer i 12 dager. Har jeg noen rettigheter ift lønn fra arbeidsgiver i denne perioden? Skal jeg nok en gang søke om permisjon m/lønn? Har kommunen mulighet til å si nei til dette? Finnes det lovverk kommunen må forholde seg til?

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

Som offentlig ansatt har du rett til permisjon med full lønn under treninger og kurs som varer inntil 7 dager. Hvis kurset eller treningen varer 8 dager eller mer har du krav på permisjon der det fra lønna trekkes det du får utbetalt fra Forsvaret, slik at du altså ikke får noe ekstra, men får til sammen like mye som du ellers ville fått. Det er altså øvingens/kursets totale lengde, til og med 7 dager eller 8 dager eller mer som betyr noe, trekk/ikke trekk er fra dag en. Det er ingen grense for hvor mange treninger/kurs du har rett til permisjon for hvert år. Men, du har også rett til å ta ferie i forbindelse med militære kurs/treninger. Dvs at du ved et 12 dagers kurs kan ta 5 dager ferie, og så er den resterende del på 7 dager, slik at du har rett til å få full lønn under de 7 dagene.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    296 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Som offentlig ansatt har du rett til permisjon med full lønn under treninger og kurs som varer inntil 7 dager. Hvis kurset eller treningen varer 8 dager eller mer har du krav på permisjon der det fra lønna trekkes det du får utbetalt fra Forsvaret, slik at du altså ikke får noe ekstra, men får til sammen like mye som du ellers ville fått. Det er altså øvingens/kursets totale lengde, til og med 7 dager eller 8 dager eller mer som betyr noe, trekk/ikke trekk er fra dag en. Det er ingen grense for hvor mange treninger/kurs du har rett til permisjon for hvert år. Men, du har også rett til å ta ferie i forbindelse med militære kurs/treninger. Dvs at du ved et 12 dagers kurs kan ta 5 dager ferie, og så er den resterende del på 7 dager, slik at du har rett til å få full lønn under de 7 dagene.
    Dette gjeld statsansatte. Dessverre ikkje like god avtale i kommunen.
    Tatt frå hukommelsen, viss ein har forsørgar ansvar har ein rett til full lønn for øving/kurs som varer i opp til 7 døgn. Viss ikkje ein har forsørgransvar så er det ein tredjedels lønn. Det var i alle fall slik når eg jobba i kommunen for 2 år sidan.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

Beklager, jeg antok kommunenes tariffavtale var lik Hovedavtalen i staten på det området.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    296 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Beklager, jeg antok kommunenes tariffavtale var lik Hovedavtalen i staten på det området.
    Det trudde eg og når eg begynte i kommunen.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    57 innlegg
    Sitert
    314 innlegg
    Sjekk personalhåndboka der du jobber, der finner du fasiten. Du er garantert ikke den første som står ovenfor en slik problemstilling dessverre.

Forøvrig er det i mitt hode helt latterlig at noen som er ansatt i kommunen, skal gå i økonomisk minus på å møte på en opplæring som også gavner kommunen. At du reiser på kurs og blir borte et par dager er småpenger i den store sammenhengen. Især når du indirekte bidrar til din egen lønn via skatt til stat og kommune.

Var selv på årlig øvelse med en HV-gubb som jobba som bussjåfør, og de han jobba for dekka ingenting, så han måtte bruke 4 dager av årets surt opptjente ferie beordret til å gå i grønne klær sammen med oss andre dødlige og bo i et lagstelt, og fikk samtidig formaning fra kompanisjefen om at det å komme for seint til oppstilling var sitat "sløsing med folks tid".

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

Hovedavtalen mellom Kommunenes Sentralforbund og organisasjonene er her: http://www.ks.no/PageFiles/26872/Hov...tetokt2012.pdf

Militærtjeneste er under paragraf 9, og det er mye dårligere enn i Hovedavtalen i Staten, ja. Så vidt jeg husker har Oslo kommune (muligens også Bergen?) en egen tariffavtale, mens alle andre kommuner har denne. Og da er det altså 1/3 lønn hvis man ikke er forsørger, og det man får fra Forsvaret skal trekkes fra det.

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg har ikke forsørgeransvar. Så da betyr det at jeg får 1/3 lønn fra min arbeidsgiver + det jeg får fra HV. Det er surt at stat og kommune har så forskjellige avtaler.

Men takk for svar. Jeg er selv kvinne og jobber på en veldig kvinnedominert arbeidsplass. Tror ingen tidligere har måttet blitt sendt ut på øvelse eller kurs. Derfor må jeg forske litt på egen hånd før jeg legger det fram for min leder

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    296 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av omni Vis post
    Jeg har ikke forsørgeransvar. Så da betyr det at jeg får 1/3 lønn fra min arbeidsgiver + det jeg får fra HV. Det er surt at stat og kommune har så forskjellige avtaler.

Men takk for svar. Jeg er selv kvinne og jobber på en veldig kvinnedominert arbeidsplass. Tror ingen tidligere har måttet blitt sendt ut på øvelse eller kurs. Derfor må jeg forske litt på egen hånd før jeg legger det fram for min leder
    Då jobbar du sannsynlegvis turnus. Kan det vere at du greie å bytte vakter slik at du får det til å gå opp?
    Sidan du fekk fri sist ville eg først ha prøvd først å søke om fri med lønn. Du kan godt argumentere med at det er noko som du vil ha nytte av i jobben din og.

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Då jobbar du sannsynlegvis turnus. Kan det vere at du greie å bytte vakter slik at du får det til å gå opp?
    Sidan du fekk fri sist ville eg først ha prøvd først å søke om fri med lønn. Du kan godt argumentere med at det er noko som du vil ha nytte av i jobben din og.
    Nei, jobber ikke turnus. 8-16 jobb. Men skal prøve med argumentasjon

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Etter litt forsking på området, har jeg faktisk funnet ut at det for meg lønner seg å søke om permisjon uten lønn. Jeg får en høyere sum fra HV under kurset, enn 1/3's lønn fra min arbeidsgiver. Ja, jeg er klar over at jeg taper feriepenger. Jeg synes rett og slett det er horribelt at kommuneansatte ikke har bedre vilkår når det gjelder pliktig tjeneste i forsvaret...

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    357 innlegg
    Bruke feriedager for å tjenestegjøre ?? Neppe.
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg
    For statsansatte lønner det seg svært mye å bruke feriedager til den delen av en øvelse/kurs som overstiger 7 dager.

Hvis f.eks. øvelsen varer 8 dager (som i hvert fall før var standard for befal på "årets trening") og man får permisjon fra Staten for 8 dager, vil arbeidsgiver gi full lønn for hele perioden, fratrukket det man har fått utbetalt fra Forsvaret for HELE perioden.

Hvis man derimot får permisjon for 7 dager og bruker en av ens feriedager på den siste dagen, vil arbeidgiver ikke trekke fra NOE SOM HELST, man får full lønn fra arbeidsgiver + full betaling fra Forsvaret.

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    179 innlegg
    Sitert
    873 innlegg
    Men man tar jo en feriedag fra familien sin... Så det blir en prioriteringssak.
    "..., ett eljest godt trädgårdsintryck neddrages osvikligen av en mina."

OF-1 Løytnant
    Moderator

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    120 innlegg
    Sitert
    330 innlegg

Arbeidsgiver har styrningsrett vedrørende uttak av ferie. Det vil si at arbeidstaker ikke kan "velge".
    Minsk, det nye Utopia

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg
    Etter hovedavtalen i Staten har statsansatte rett til å ta feriedager i forbindelse med HV/rep-øvelser, men det kan ikke forlanges at de skal gjøre det. Men som sagt, hvis de ikke tar feriedager i forbindelse med øvelsen har de rett til både lønn fra arbeidsgiver og full betaling fra Forsvaret hvis øvelsens totale sammenhengende varighet er inntil 7 døgn, mens de har rett til lønn fra arbeidsgiver fratrukket det beløp de mottar fra Forsvaret hvis øvelsens sammenhengende varighet overskrider 7 døgn (og det gjelder for hele øvelsens varighet, ikke bare den del som overskrider 7 døgn). Og som sagt, de har rett til å bruke av sine feriedager så øvelsens varighet kommer ned i 7 døgn. Dette er altså for statsansatte og ikke andre.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg
    For å ta et eksempel: Lønn + omforenet tillegg for løytnant er kr. 1530 pr dag. Dette kommer altså hvis øvelsens varighet er 7 døgn på toppen av ens sivile lønn, mens det hvis øvelsens varighet er 8 døgn ikke gjør det. Dvs. ved å bruke den ene feriedagen tjener man 12000 kroner (minus skatt).

OF-1 Løytnant
    Moderator

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    120 innlegg
    Sitert
    330 innlegg

Staten har mange rare avtaler...
    Minsk, det nye Utopia

OF-1 Løytnant
    Moderator

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    120 innlegg
    Sitert
    330 innlegg

@Hvlt

"Kan anses avviklet" er ordlyden i avtalen. Finns det forhandlingsprotokoll som sier det du beskriver.
    Minsk, det nye Utopia

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg
    Teksten har jo litt spesiell ordbruk, men det var i hvert fall slik det ble praktisert med meg:

Opptjent ferie kan anses avviklet under militærtjeneste og sivil tjenesteplikt med maksimum 3 uker i tiden 1. juni – 30. september og resten innenfor ferieåret. Det utbetales i tilfelle full lønn og eventuelt ferielønnstillegg for denne tiden. Trekk etter nr. 2 faller da bort.
    Og trekket etter nr 2 er altså dette:
    Når tjenesten varer mer enn 1 uke (7 dager), gjøres det fradrag i den sivile lønnen for tjenestetillegg. Det gjøres da også fradrag for forsørgertillegg og botillegg når arbeidstakeren har full lønn.
    Og så har man nr. 3 som sier at akkurat tilsvarende gjøres for lønn etc. for befal som gjøres for tjenestetillegg for menige.

"kan anses avviklet" ble i hvert fall av min statlige arbeidsgiver tolket som at jeg har rett til å ta av mine 25 årlige feriedager (opp til den mengde som her gis) under militær øvelse.

Lignende tråder

1. Lagførerkurs Gevær - dag for dag
    By aquila in forum Heimevernet
    Svar: 31
    Nyeste innlegg: DTG 121400A Nov 16,
  2. Lagførerkurs i HV-12
    By HV-Stian in forum Heimevernet
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 090729A Dec 13,
  3. Hva går lagførerkurs gevær ut på?
    By Janolsen86 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 43
    Nyeste innlegg: DTG 012342A Mar 12,
  4. permisjon?
    By langfoman in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 191650A Jul 11,
  5. Permisjon
    By Firefly in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 090032A Dec 09,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •