Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 37 av 37

Tråd: Case-"Den rare patruljeføreren"

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Case-"Den rare patruljeføreren"

Bakgrunn:

Kongeriket Norge er i krig mot en fiende med høy kompetanse og med modernt utstyr. Du er soldat i en fjernoppklaringspatrulje på fire mann som ligger i en observasjonsplass ved en strategiskt viktig veiakse.

Case: Du har merket at patruljeføreren har vært litt små rar et par dager og spist dårlig. Dagen idag spiser han ikke på det hele tatt. Han fingrer seg selv i munnen stadigt og støtt, banner stille, og hvirker rar og fjern.

Er dette et case, eller er det ikke noe problem her. Det er det første spørsmålet.
    Minsk, det nye Utopia

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62
    Det er åpenbart en case, patruljeføreren jo i ferd med å slutte å virke. Min første innskytelse er noe tanntrøbbel. Jeg ville rett og slett spurt ham om han har vondt noe sted, siden han ikke spiser og virker plaget.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101
    Jeg ville også spurt ham. Deretter funnet ut om de to andre eller jeg selv hadde lignende symptomer. Hvis ikke, hvorvidt PF kan ha blitt utsatt for noe annet enn oss (spist annen mat, vært andre steder).
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

"Har jævla vondt i en tann, ikke sovet de siste to døgna. Idag er det helt jævlig....Faen...Kan ikke spise og nesten ikke tenke."
    Minsk, det nye Utopia

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101
    Leatherman.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62
    Leatherman og lyddisiplin tror jeg ikke går i hop. Mitt beste forslag er å be om avløsning/evakuering, gi pf smertestillende og justere vaktlister ut i fra at vi er en tre og en halv manns patrulje. Prøve å jukse til flytende mat til ham.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Patruljeføreren har klart å forklare at det er tannen lengst bak i høyre overkjeve som han tror gir ham plagene. Men er litt usikker.

Har kommet to prinspielt ulike behandlingsforslag:

1. Konservativ behandling. Det vil si smertestillende og sikre at han får adekvat ernæring.

Hvilke alternativer har du til å behandle smertene?
    Forventet forløp?

2. Ekstraksjon av tannen.

Er det lett?
    Bedøvelse?

SKILLE

Trengs det mer for å bestemme hva som skal gjøres?
    Er patruljeføreren stridsdyktig?
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Tannen må undersøkes for å klargjøre om smerten er forårsaket av infeksjon i tannkjøttet. Hvis så er tilfelle forsøker man å stikke hull og rense.

Å trekke tenner er en utfordrende jobb i seg selv og krever en solid, egnet tang.
    Det er mulig å gjøre det uten hyl og skrik, men det avhenger av individuelle forutsetninger.

Har man smertestillende og en egnet tang er det bare å forsøke.

Lett er det imidlertid ikke. Tannen må i prinsippet brytes løs. Det tror jeg er vanskeligere jo lenger bak i munnhulen tannen sitter. Kanskje sitter jeksler hardere enn for-og hjørnetenner.

Ekstraksjon av PF/patruljen er å foretrekke framfor ekstraksjon av tann:-)

Stridsdyktigheten avhenger av søvnmulighetene i dette tilfellet.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Re: Case-"Den rare patruljeføreren"

Jeg har en gang trengt rotfylling, og smertene utrolige, så jeg vil si caset virker veldig sannsynlig. (Ville dog håpe at en patruljefører visste bedre enn å dra i felten med hull i en tann). Jeg lurer meg på om det er mulig å feltmessig klare å åpne tannen slik at puss og verk kan komme ut, dette vil lette mye på smertene, altså ikke trekke den. Godt mulig at det ikke lar seg gjøre om det er den bakerste tannen.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    I mine øyne er patruljen non-op, og må avløses. Evt at NKP overtar og at man får ut en ny mann til patruljen.

Å i det hele tatt vurdere en "field fix" av tannpine er ikke aktuelt. Ingen i patruljen er odontologutdannet, etter all sannsynlighet, og derfor vil dette ikke gå. Man har ikke utstyr til å gjøre dette heller, det er en grunn til at tannleger bruker bor for å fjerne karies.

Man risikerer også å åpne en Pandoras eske med komplikasjoner ved å trekke ut skiten med en Leatherman; er det kun tannen og tilhørende nerver som skaper problemer, eller er det en betennelse i tannkjøttet? Kan man håndtere dette eller øker man sjansen for infeksjon?

Mitt tips, keep it simple. Evak av PF eller patruljen, med evt erstatning for PF.
    It's not about surviving, it's about winning.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Ved nærmere undersøkelse finner du:

Temperatur: 36,8
    Puls: 80
    Respirasjonsfrekvens: 14
    Kapillær gjennfyllnad: <2 s
    Lokal status: litt mer rød og hoven i tannkjøttet lengst bak opp til høyre, kraftige smerter ved banking på tannen lengst inn

Du sier til PF at det kanskje er lurt at han evakueres.

"Det er bare en jævla tann, det klarer jeg. Går sikkert over snart. Jobben må gjøres."
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10

Har pasienten gulaktig, kompakt snørr? Nedsatt hørsel på den siden han sier tannen gjør vondt? Ville gitt han 2x400mg Ibumetin (både smertelindrende og lett betennelsesdempende og kan kjøpes uten resept) og bedt vedkommende hvile en time, samt ta ny status på han sa, samt la nlf overta kommandoen over patruljen og klargjøre exfil. Hvis pasienten en time etter har økt temperatur, nedsatt hørsel eller andre nye tegn som kan tyde på infeksjonsspredning til bihulene tettest til hjernen så ville jeg iverksatt øyeblikkelig uttrekning. Siden han har de tegnene allerede beskrevet av Lukman, så kan man stadfeste at det er en infeksjon på gang.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    I mine øyne er patruljen non-op, og må avløses. Evt at NKP overtar og at man får ut en ny mann til patruljen.

Å i det hele tatt vurdere en "field fix" av tannpine er ikke aktuelt. Ingen i patruljen er odontologutdannet, etter all sannsynlighet, og derfor vil dette ikke gå. Man har ikke utstyr til å gjøre dette heller, det er en grunn til at tannleger bruker bor for å fjerne karies.

Man risikerer også å åpne en Pandoras eske med komplikasjoner ved å trekke ut skiten med en Leatherman; er det kun tannen og tilhørende nerver som skaper problemer, eller er det en betennelse i tannkjøttet? Kan man håndtere dette eller øker man sjansen for infeksjon?

Mitt tips, keep it simple. Evak av PF eller patruljen, med evt erstatning for PF.
    Man skal ikke overdrive faren med å trekke tenner. I gamle dager, og det er ikke så forferdelig lenge siden, gjorde smeden den jobben. Han hadde passende tang og trening. Bedøvelse var det kanskje verre med. Smertelindringen besto vel helt enkelt i fjerne smerten/tannen for å bli kvitt tannverken.
    Infeksjonsfaren er ikke så stor. I praksis gjør man ikke noe med såret så vidt jeg vet. Det fikser seg selv.

Men jeg mistenker at Lukman har en liten vri på dette. Tannpine kan også være et symptom.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Infeksjon på gang er altså konsensusen her nå.
    Dette er en fjernoppklaringspatrulje som ligger statisk i OP og driver med overvåkning mot et objekt. Lukman nevner ikke hvor lenge oppdraget kommer til å vare, men en OP driftet av en slik avdeling som dette er kan fort måtte holde greien gående i ukesvis. Oppdraget er uansett av svært stor viktighet siden brigadesjefen har valgt å bruke ISTAR-ressurser på det.

Mine tanker;
    - En infeksjon går ikke nødvendigvis over av seg selv. Om dette bare er starten, så kommer ting til å bli en hel del verre før det (kanskje) blir bedre (uten behandling).
    - En mann (sjefen sjøl) som per def er fullstendig nonop grunnet smerter og problemer med næringsinntak. Om ikke akkurat nå med det samme, så tenker han ikke rett, kan ikke brukes på/til vakt og er ikke tilregnelig i annen tjeneste i eller utenfor OPen heller. Sånn er det altså.
    - Vaktbelastning; 3 mann til disp for en 24-timers rotasjon blir brutalt om det er snakk om et oppdrag av noe varighet. Dette da om man velger å PF ligge der og okke og offe seg mens resten av crewet gjør jobben.
    Å ligge i OP er ikke bare snakk om å være tilstede våken og puste luft mens en glor i en AT-80. For å gjøre denne jobben godt og effektivt må man være våken, opplagt og så uthvilt som det er praktisk mulig. Her skal skal man sanse omgivelsene (hørsel, syn og gjerne lukt også), drifte sambandet og OPen forøvrig, føre logg og holde seg selv ved like også - for ikke å snakke om å stelle noe som fort kan ende opp med å bli en pasient. Går vaktbelastningen opp, hvilket det gjør i tilfellet tre mann til disp framfor fire, går til slutt effektiviteten på OPen ned.
    - Symptomatisk behandling er kanskje en adekvat quick-fix om OPen kun skal holde det gående i maks 1-2 dager til. Er det snakk om lenger tid... glem det.
    - Trekke tenner? Nå har jeg lite til ingen medisinsk bakgrunn eller utdannelse, men det høres ut som en lort idè å begynne å rote rundt med en leatherman i kjeften på noen på et sånt skittent sted som en nedgravd OP er og håpe på det beste at det ikke blir noen komplikasjoner av dette. Spesielt om sanitetsmannen ikke har tilgang på antibiotika av noe slag så spiller man høyt her IMHO - ikke minst på grunn av potensielt støynivå fra en OP som overvåker en akse den norske krigsinnsatsen har definert som så viktig at man velger å sette inn en fjernoppklaringspatrulje for å overvåke den. "Tracers go both ways" sa visst Herr Murphy en gang, er denne aksen viktig for Norge er den viktig for fienden også, med alt det dette innebærer.

Jeg støtter meg til AGR416; Denne patruljen er i nåværende tilstand dysfunksjonell og i verste fall en fare for seg selv, oppdraget og i ytterste konsekvens for krigens utfall. Evakuer og få eventuelt inn en ny mann, på tross av hva PF sier om "it's just a fleshwound".
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Er patruljeføreren stridsdyktig?
    I en akutt situasjon (OP blir angrepet) vil jeg si ja. Han vil nok klare å gjennomføre ildstrid uansett hvor vondt han har det. Hans evne til å fungere som PF i et langvarig oppklaringsoppdrag vil nok være svekket, og sånn sett er det fornuftig om NKP kan overta.

Jeg er enig i mistanken om at det kan være et symptom. Det går an å sende en melding over samband til avdelingens lege, og få råd.

Til dere som snakker om øyeblikkelig exfil - ikke glem premisset for oppdraget - patruljen overvåker et strategisk viktig veikryss. Dersom dette er eneste OP med eyes on target her, er det svært sannsynlig at brigadesjef vil si "Jeg driter i om de må gi patruljeføreren sin nakkeskudd - den OP'en blir der den er." Altså må man prøve å ordne problemet på stedet. Hvorvidt man kan få byttet ut deler av patruljen er en risikovurdering, og det er slett ikke sikkert at man risikerer f eks et Bell 412 med mannskap for å redde skinnet til en sersjant.

EDIT: Mitt innlegg skrevet samtidig med MMBs siste. Ikke uenig i at det ville vært fornuftig å få ham ut, men det blir altså en helhetsvurdering.
    Sist endret av Rittmester; 18-08-13 kl 21:57

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    "Fingrer seg selv"... giggety.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Oppdraget er forventet å være minst to uker til.

PF takker og svelger ned de smertestillende noen gav ham. Etter halvtimes tid sier han:

"Er mye bedre, er sikkert noe som går over snart."
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Oppdraget er forventet å være minst to uker til.

PF takker og svelger ned de smertestillende noen gav ham. Etter halvtimes tid sier han:

"Er mye bedre, er sikkert noe som går over snart."
    Mentalt velbehag av å få følelsen av hjelp kan være vel og bra, og årsaken til kommentaren fra PF "er mye bedre, osv". Men et slikt velbehag er kortvarig om infeksjonen fortsatt er tilstede. Er oppdraget av en slik art at de skal ligge der i to uker, samt at det er så kritisk at den op'en er bemannet, så må en se på muligheter for å tilrettelegge her. Som noen nevnte over, så er det å konferere med lege via ninjasamband et godt utgangspunkt for videre handling. Ved en hissig infeksjon i munnhulen så kan man utvikle absesser, gjerne liggende ved overgang mellom tann og tannkjøtt. Hvis man klarer å drenere disse samt sørge for at munnen skylles jevnlig med rent vann en liten stund etterpå, så er det skyttergravskirurgi, men det virker dempende på både ubehag, smerter og kan hjelpe kroppen med å takle infeksjonen. Å drenere en slik absess kan også være rulett, men siden det er i overkjeven så er det absolutt verdt risikoen (i mine øyne) å drenere, slik at det ikke sprer seg videre i kraniet. Hvis det skjer, så har man en haste-case...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21
    Hvor langt unna andre egne er egentlig denne open? Ligger den i et slags ingenmansland?
    Better by you, better than me.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Det er mulig trådstarter har andre premisser, men det er ikke urimelig at en slik OP er flere titalls kilometer bak fiendens linjer, og tilsvarende langt unna andre egne.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23
    Ville forklart situasjonen for høyere enhet på samband, og bedt om råd.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Man skal ikke overdrive faren med å trekke tenner. I gamle dager, og det er ikke så forferdelig lenge siden, gjorde smeden den jobben. Han hadde passende tang og trening. Bedøvelse var det kanskje verre med. Smertelindringen besto vel helt enkelt i fjerne smerten/tannen for å bli kvitt tannverken.
    Infeksjonsfaren er ikke så stor. I praksis gjør man ikke noe med såret så vidt jeg vet. Det fikser seg selv.

Men jeg mistenker at Lukman har en liten vri på dette. Tannpine kan også være et symptom.
    Her er man altså på et militært oppdrag, ikke på landsbygda i 1950.

Poenget mitt var ikke at man ville få en infeksjon, men man kunne gjøre vondt værre hvis det var en infeksjon der. Det er rett at man ikke gjør noe med såret etter tannekstraksjon, men det er like fullt kjevekirurgi.
    It's not about surviving, it's about winning.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Som menig i en slik situasjon der sjef er syk, men ikke innser det selv, er løsningsrommet uansett sterkt begrenset. Det eneste man kan gjøre er vell å tilrettelegge med flytende føde, og å prøve å la PF få kortere/ingen vakter. Samt å forklare situasjonen på samband for evt å få råd fra høyere sjef. Å gjøre inngrep på tannen til en sjef som ikke mener det er noe problem ser jeg ikke for meg at kan gjøres..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10

Poenget mitt var ikke at man ville få en infeksjon, men man kunne gjøre vondt værre hvis det var en infeksjon der. Det er rett at man ikke gjør noe med såret etter tannekstraksjon, men det er like fullt kjevekirurgi.
    Helt enig med AGR416 her.
    Man eksponerer i mye større grad en sårflate ved å trekke ut en tann, man drar i en nerve og risikerer også å irritere hovednerven ytterligere, som igjen kan føre til at smertene blir mye større, samt at infeksjonen kan dra seg til.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Vel, nettopp, situasjonen er langt alvorligere enn hverdagslivet på landsbygda i 1950.
    Drastiske tiltak kan være både avgjørende og nødvendig, men ekstraksjon av tann er selvfølgelig siste utvei. Utskiftning av personell er å foretrekke slik jeg også skrev tidligere. Men er det mulig?

Etter mitt syn er følgende handlingsmønster tilrådelig:

1. Undersøke munnhulen
    2. Gi smertestillende og antbiotika
    3. Rådføre med høyere enhet

I beste fall er det bare et fremmedlegeme i tannkjøttet.
    Klargjøre at tannpinen ikke er symptom på andre ting. Eksempelvis infeksjon øre-nese-hals. Forstoppelse(?). Andre ting?

Hvis andre symptomer ikke eksisterer, er tannpine med største sannsynlighet resultat av hull i tann og betennelse. Hvis exit er utelukket, sjansen for det er relativt høy, så er tanntrekking beste metode etter at andre muligheter (tannpirker, munnskylling, medikamenter) er forsøkt. Hvis man har egnet verktøy vel å merke. Det er viktigste moment. Muligheter for smertelindring skal de ha.

Det er stor sjanse for at det lykkes. Da er patruljen fullt operativ etter kort tid.

Å ha en mann liggende i OP i 10-14 dager med sterk tannpine er etter mitt syn det dårligste alternativet. Kombinasjonen intens, langvarig smerte og betydelig søvnunderskudd, kan vippe hvem som helst over i vanvidd. Det er også bedre å forsøke å løse problemet enn å forbruke de begrensede medikamentresursene som er tilgjengelig.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Det er mulig trådstarter har andre premisser, men det er ikke urimelig at en slik OP er flere titalls kilometer bak fiendens linjer, og tilsvarende langt unna andre egne.
    OP'en befinner seg 80 km bak fiendens linjer. Fienden har som skrevet høy kompetanse og modernt utstyr, dette inkluderer kompetanse i telekrig (beklager om dette er svensk).

Det er nå dag to i dette caset. Du har frem til nå akseptert at sjefen er sjef og at han har sagt at det ikke er noe problem. Han har ikke spist stort det siste døgnet, virker tydeligt sliten, og har reagert på småting med raseri.

Samtidig har dere observert økt aktivitet på veien, samt fientlige oppklaringsenheter som har vært aktive ute i teig.
    Minsk, det nye Utopia

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23
    Hva sier dem når vi spår om råd?

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Hva sier dem når vi spår om råd?
    Hvem?
    Hva?
    Hvordan?
    Minsk, det nye Utopia

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62
    Har pf hatt hull i den tanna tidligere? Plombering? Har han hatt gjennombrudd av visdomstann?

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

PF har gjennombrudd av visdomstann, har gammel fylling (plast).
    Minsk, det nye Utopia

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101
    Jeg ville spurt avdelingens lege om råd over samband. Samtidig ville jeg (hvis jeg var NK) tatt en prat på tomannshånd med PF, og fortalt at jeg tror det er best for oppdragsløsningen om jeg midlertidig overtar inntil han er blitt bedre. (Dersom han nekter, og situasjonen forverrer seg, går det an å ta det med høyere enhet).

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Får vi en oppdatering snart?

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Bump

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Kommer. Snart hjemme fra bryllupsreise, og skal ha litt bedre fokus.
    Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    At jeg ikke har lest denne tråden tidligere...

Nå har det seg slik (her bare fyrer jeg av noen svar til det som er blitt sagt i tråden sålangt)

- trenger vel ikke å gjenta at å trekke en tann gjør veldig vondt uten bedøvelse

- visdomstann i overkjeven er antagelig en av de enkleste tennene å trekke med rette instrumenter (selv om visdomstannen kanskje ikke er problemet i denne case)

- leatherman på jeksler ville jeg aldri prøvd, da man må få spissene på en evt tang så langt ned langs tannen på begge sider som mulig for ikke å knekke tannen i to når man skal fjerne den.
    - Leatherman er gull på alle andre tenner da man bare klemmer sammen og drar/vrir ut samtidig. På jeksler risikerer man altså å knekke av krona slik at røttene står igjen, ettersom de har flere røtter og ikke kan 'vris ut' 360 grader. De må vippes frem og tilbake mellom kinn og tunge/gane helt til de løsner. Hvis tannen er tidligere behandlet og dermed svakere enn en helt frisk tann er faren også større for at den knekker eller rett og slett bare knaser sammen og man står igjen med røttene.

- er det betennelse i beinet under tannen (den vanligste årsaken for tannverk), noe som tyder på at nerven er skadet/død (se helt nederst i innlegget) bør man skylle såret med saltvann etter fjerning av tannen. Vanligvis legger man i Norge en liten bandasje med noe antibiotika på i såret også (kalt veke) samt et par sting for å holde den på plass, for å hindre at betennelsen setter seg i beinet (MEGET smertefullt, verre enn tannverk). Veke og sting fjernes da etter noen dager.

- har man utstyr for tannbehandling tilgjengelig (jeg vet TMBN iallfall har ett sett med ekstraksjonstenger liggende) og dette er rent/spritet av (og man vet akkurat hvilken tann problemet kommer fra og hva man driver med) så kan tannen fjernes uten stor fare for mer infeksjon. Kombineres gjerne med penicillin for sikkerhets skyld og gjerne skylle med saltvannssprøyte som nevnt over etterpå. Så lenge man bare bruker en godt rengjort tang på selve tannen og ikke pirker nedi såret med noe skittent så går det bra.

- å la en person gå med en betent tann i ukesvis uten behandling er ikke lurt, da betennelsen kan spre seg og faktisk få stygge konsekvenser (Ludwig's angina med kvelning - fra spredning av betennelse fra tenner i underkjeven, blindhet i et eller begge øyne - fra tenner i overkjeven). Og dette er ikke bare noe som skjer i Afrika men er ganske vanlige å se på sykehus i vestlige land.

- betennelsen kan holdes i sjakk med en penicillinkur, samt ibux eller kombinert ibux og paracet som smertestillende, men dette fjerner ikke problemet og langvarig medikamentbruk er ikke å anbefale (spesielt ibux med faren for magesår mm)

- leger har, med noen unntak, ikke så god peiling på tenner eller munnhulen generelt - siden de også skal kunne det meste om resten av kroppen. Er det noen i andre enden av radioen som kan linke samtalen opp til en (militær) tannlege så sparer man mye tid og kjerringråd på dette.

Andre ting å se etter hos PF/pasienten -- diagnose:
    - dunking med f.eks noe metall på biteflaten av tennene vil gi deg raskt svar på hvilken tann som er problemet - pasienten vil kjenne det godt når du treffer den tannen, pga oppbygging av trykk i beinet under tannen (se igjen nederst i innlegget). Viktig å sammenligne med andre tenner ved siden av for å være sikker på hvilken tann det er.

- noen ganger vil det komme puss ut av tannkjøttet rundt problemtannen eller lengre oppe i overgangen mellom lepper/kinn og kjeve. Oftest i betennelser som har vært kroniske lenge og plutselig blusser opp

- gamle fyllinger som er tydelig ødelagt, store brunaktige (ofte MYKE) områder på tannen (karies, hull) er gode indikasjoner på dårlig tann

Behandlingen av pasienten i case:
    1. PF insisterer på å bli på post
    - penicillinkur med smertestillende frem til han kan bli avløst/patruljen returnerer
    - hvis ingen bedring så må han behandles, for det kan bli nokså mye verre (som nevnt over)

2. PF overtales av (tannlege i samråd med) lege i samråd med PF's overordnede at han skal avløses og behandles
    - behandling tar da maks en time for å fjerne smerten helt enten ved trekking eller begynne rotfylling, PF kan da returnere til post ASAP og behandles helt ferdig (rotfylling når han er ferdig).

---
    Klassisk tannverk skyldes betennelse i nerven på en tann pga bakterier som kommer seg inn gjennom hull/gamle eller dårlige fyllinger. Dette forårsaker ofte nekrose i nerven og spredning av betennelsen ut i beinet som tannen sitter i.
    Betennelsen i nerven (og videre i beinet) fører som all betennelse med seg økning i blodtrykket /gjennomstrømning i det området for å få mest mulig immunceller inn for å bekjempe bakteriene. Tenner har meget følsomme trykksensorer rundt roten og dermed er smerten et faktum.
    Det vil ikke gå over av seg selv vanligvis med mindre tannen blir fjernet eller behandlet, ettersom bakterier bare vil fortsette å strømme på gjennom tannen og nerven

Behandlingen går altså utpå å 'lette på trykket', enten ved rotfylling (borre inn i tannen og nerven for å rense ut betennelse, samt fylle igjen en stund etterpå) eller trekking (problemet i sin helhet fjernes og beinet får grodd igjen).

Beklager evt skrivefeil - skrevet på tlf.
    Sist endret av PF; 19-09-13 kl 13:25
    As you wish.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Bettenelsessmerter er helvete hvor enn det sitter når du sier tannkjøttet er rødligt eller infeksiøst virker det som om noe ligger og jævler seg til. Paracett og ibux er genial kombo. Spør sjefen om han har trukket alle sine visdomstenner. Disse kan gjøre pokkers så vondt. Ellers kan slike smerter gjøren en villig til å tilstå alle uopklarte saker ifra 1990 til dags dato. Hvis det er virker "modent" kan en forsøke og stikke et hull på dette . Hvis det tyter ute gul eller rød brun guffe så få så muliget mest mulig ut smertene vil avta i det trykket slipper.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2016
    Pondusfaktor
    3

Sv: Case-"Den rare patruljeføreren"

Artig case. Tar sjansen på å trekke opp denne tråden igjen, selv den er litt nekrotisert.

Hvordan gikk det med den stakkars patruljeføreren?

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •