Viser resultatene 1 til 13 av 13
    Menig
    Ble medlem
    Jun 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

Bok: Krigere og diplomater: På innsiden av Forsvarets spesialkommando

Navn:		0.jpg
Visninger:	232
Størrelse:	15,1 KB

Ny bok av Tom Bakkeli - Krigere og diplomater: På innsiden av Forsvarets spesialkommando

Kommer 20. september

Forsvarets Spesialkommando (FSK) er den ene av to spesialstyrker i Forsvaret. De har vært i skarpe operasjoner utenlands siden 1995. Først på Balkan, de siste ti årene i Afghanistan. Mange av operasjonene FSK har deltatt i, er av svært sensitiv karakter og lite har foreløpig vært kjent om deres virksomhet. Verken regjeringen eller Forsvaret har i særlig grad bidratt til å gi innsyn i operasjonene som skjer på vegne av Norge på den globale arena. Tom Bakkeli har som første og eneste journalist fått anledning til å komme på innsiden av et av Norges råeste miljøer. Vi følger Norges ypperste krigere på oppdrag verden rundt, og får et unikt innblikk i hverdagen til norske spesialsoldater og deres kamp mot verdensfredens fiender.

Boken kan kjøpes her. Se øvrige bøker fra Tom Bakkeli her.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    145
    Liker (mottatt)
    982
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    255 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    31
    Om dette skulle vise seg å være noe annet, friskt og nytenkende enn bare det samme gamle drøvet opp igjen enda en gang... så blir jeg positivt overrasket.
    Elite Som En Trensoldat

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Har heller ikke vært overbegeistret over Bakkeli sine bøker.
    "Alles helt, min mann" og "krigsheten" var vellskrevne og jordnære bøker.
    Men kan ikke si det samme om "norges hemmelige krigere."

Menig
    Ble medlem
    Dec 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Om dette skulle vise seg å være noe annet, friskt og nytenkende enn bare det samme gamle drøvet opp igjen enda en gang... så blir jeg positivt overrasket.
    Hehe, ja det ville vært en skikkelig overraskelse!

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Liker (gitt)
    147
    Liker (mottatt)
    121
    Nevnt
    33 innlegg
    Sitert
    189 innlegg
    PONDUS
    4
    Enda en "vimenn-artikkel" i bokform? Har de to forrige bøkene hans, og de har et stykke opp om de skal nå samme kvalitet som feks. boka om norske fallskjermjegere, det er nå min mening ihvertfall.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    178
    Liker (mottatt)
    251
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    133 innlegg
    PONDUS
    14

Bok: Krigere og diplomater: På innsiden av Forsvarets spesialkommando

Litt info om denne her. Lite nytt egentlig, kanskje boka har mer å by på!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10126507
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    178
    Liker (mottatt)
    251
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    133 innlegg
    PONDUS
    14
    Lest, bra bok. Mye nytt som jeg personlig ikke visste før, bla info om opptaksprosessen samt detaljer rundt operasjoner.

Hvis Bakkeli selv leser dette:
    En del repetisjon av samme infoen i forskjellige kapitler, tidvis ble dette litt trøttendes å lese. Men absolutt en bra bok som jeg vil anbefale til interesserte.

Men jeg må si jeg ikke i det hele tatt liker hvordan SOF styrkene her til lands (og da mest FSK/HJK i senere tid) bretter seg ut slik som dette. Se til UK, der er SAS/SBS/SRR osv sjelden nevnt offisielt og selv om det er en masse bøker om disse så er ingen av dem semi-offisielle sånn som denne. Dette nevnes litt i boka til Bakkeli hvor det argumenteres med at denne tilnærmingen er nødvendig i et åpent land som Norge. Men E-tjenesten og E-BN får da vitterlig holde på i all hemmelighet uten at det blir noe problemer av det. Men det er en annen diskusjon...
    As you wish.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    106
    Liker (mottatt)
    636
    Nevnt
    101 innlegg
    Sitert
    372 innlegg
    PONDUS
    18
    Men jeg må si jeg ikke i det hele tatt liker hvordan SOF styrkene her til lands (og da mest FSK/HJK i senere tid) bretter seg ut slik som dette. Se til UK, der er SAS/SBS/SRR osv sjelden nevnt offisielt og selv om det er en masse bøker om disse så er ingen av dem semi-offisielle sånn som denne. Dette nevnes litt i boka til Bakkeli hvor det argumenteres med at denne tilnærmingen er nødvendig i et åpent land som Norge. Men E-tjenesten og E-BN får da vitterlig holde på i all hemmelighet uten at det blir noe problemer av det. Men det er en annen diskusjon...
    For å være litt kritisk tilbake, hvilket grunnlag har du for å vurdere hvorvidt informasjonen som FSK/HJK velger å dele med offentligheten er til skade for avdelingen? Så lenge FSK/HJK er fortrolig med informasjonen som kommer ute, og vet at den ikke vil avsløre skjermingsverdig informasjon, pågående operasjoner og TTP'er, så ser jeg mange positive effekter av dette:

-Økt tiltro i samfunnet til avdelingen
    -Økt rekruttering
    -Større kontroll på informasjon som faktisk kommer ut - mindre mystifisering

I USA f.eks, så er de mye mer åpne rundt spesialstyrkene sine, unntatt SMU (Delta og DEVGRU). Dog blir disse identifisert med navn ved dødsfall og medaljetildelinger, selv om avdelingsnavnet ikke direkte knyttes til avdelingene. For andre avdelinger så dukker det opp bilder av og navn på personell, uten at det er noen stor utfordring.
    It's not about surviving, it's about winning.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    4
    Enig med AGR. Mest mulig åpenhet.
    Det vil alltid være en grense for åpenhet uansett hvilken militær avdeling det dreier seg om. Å være helt i "mørket" uten at det er grunnlag for det minker tilhørigheten til samfunnet. Det har vi vel sett både når det gjelder MJK og FSK. Tenker da både på positiv omtale og rekrutering etter at man lettet på sløret.

Det at vi får innblikk i begge avdelinger og at deres sjefer står frem på en positiv (etter mitt skjønn) måte, er vel med på å fremme avdelingene i både samfunnet generelt og innad i Forsvaret.

Balansegangen mellom åpenhet og skjerming har de nok tålig kontroll på.
    Følg på, jeg er like bak!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    178
    Liker (mottatt)
    251
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    133 innlegg
    PONDUS
    14
    Gode poeng, og jeg hadde en lang avhandlig med argumenter her men etter litt tenking så er de mer personlig meninger enn faktiske forhold!
    Sist endret av PF; 24-10-13 kl 10:20
    As you wish.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2013
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    0
    AGR416,

Vel nå er det slik at både Delta force og Devgru (Seal Team 6) ikke eksisterer i det offentlige i USA. Alle vet at de er der, men myndighetene innrømmer det ikke. Jeg fant Delta Force nevnt i en rapport fra US Congress fra 2010, hvor de blir nevnt med navn??!! Pussig men morsomt. DEVGRU har skiftet navn tidligere grunnet all oppmerksomheten de fikk. Det er spekulert at Delta Force har skiftet navn, og det er også foreslått i UK at SAS skal gjøre det samme.

Only time will tell:-)

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    106
    Liker (mottatt)
    636
    Nevnt
    101 innlegg
    Sitert
    372 innlegg
    PONDUS
    18
    Sa jeg noe annet?

SMU'ene er de eneste avdelingene som ikke omtales med navn, men både NSW DEVGRU og ACE (Army Compartmented Elements), som er det offisielle navnet på Delta nå, finnes omtalt i offisielle rapporter.

Det sagt, så omtales de fra ACE som medlemmer av HHC, U.S. Army Special Operations Command, og de fra DEVGRU som East/West Coast-based Naval Special Warfare unit:

ACE:
    http://www.defense.gov/releases/rele...eleaseid=15614

DEVGRU:
    http://www.defense.gov/releases/rele...eleaseid=14728

Det har og vært offentlig utdeling av medalje til aktive medlemmer av Delta:

http://projects.militarytimes.com/ci...cipientid=3665

http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=16430
    It's not about surviving, it's about winning.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1934
    Liker (mottatt)
    545
    Nevnt
    177 innlegg
    Sitert
    468 innlegg
    PONDUS
    24

Author Conversations: Tom Bakkeli – Inside the Special Forces

http://thornews.com/2014/02/15/autho...pecial-forces/

Thanks to Tom Bakkeli’s books, most Norwegians now know that Norwegian Special Operations Forces (NORSOF) consist of two highly skilled units: The Norwegian Armed Forces’ Special Command (FSK) and the Norwegian Naval Special Operation Forces (MJK).
    ThorNews asks Tom Bakkeli when he first became interested in special forces and secret operations.
    – My first interest was awakened before I knew what special forces really were. In my childhood, I read comic books called “Commandos” and “Saboteurs” – exciting, illustrated stories about soldiers who did extraordinary missions behind enemy lines.
    In the early 1990s, he became fascinated by the books published by former 22 SAS operators, as “Bravo Two Zero” and other books by McNab and Chris Ryan – both pseudonyms.

Kjøp bøkene hans her.

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier