Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: Fokus: 2.bataljon / Brigade Nord

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013

Lightbulb Fokus: 2.bataljon / Brigade Nord

Sist endret av Rittmester; 10-01-19 kl 22:57
    It's not about surviving, it's about winning.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2013
    hyggelig å se at 2.bn nå får skikkelig prioritet igjen. Hvilke kompanier er det som får nye tropper? skall kpb og kpc endelig bli fulle geværkompanier med tre tropper kanskje?

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2007
    Da får vi håpe at nye BvS 10 blir kjøpt inn snart. De som er interessert kan ta en titt på de svenske vurderingene her:

http://www.ointres.se/Pansar_1-2012_BvNy-del1.pdf

http://www.ointres.se/2012-2_BvNy_del2.pdf

Det har blitt eksperimentert flittig med beltevogner i Sverige. Blant annet som stridsvogn:

http://www.sphf.se/Axvall/XX20.htm

BvS 10 kan utstyres med Protector. Burde være mulig å sette på Javelin.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
    hyggelig å se at 2.bn nå får skikkelig prioritet igjen. Hvilke kompanier er det som får nye tropper? skall kpb og kpc endelig bli fulle geværkompanier med tre tropper kanskje?
    Hadde ikke vert feil med fulle geværkompanier, men med tanke på at man skal doble antall javelin i bataljonen, så må de vel også doble antall personell som betjener våpensystemet? Isåfall tror jeg det er sannsynlig at en av de nye troppene blir en ny javelin-tropp.

Noen som vet noe sikkert?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Ja, jeg vet sikkert.

Vil dog ikke si noe, da det sier noe om kapasiteter.
    It's not about surviving, it's about winning.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2013
    gjetter at det har noe med oppklaring å gjøre. Er det det jeg tror det er så er det jammen på tide siden vi fikk melding om at vi skulle få det inn allerede I 2010 men så aldri snurten av det.

Er vel TTT som har gjort seg gjeldende igjen.

Rekrutt
    Ble medlem
    2013

Skarpskytter i 2.bn, hva skal til?

Jeg skal in i 2.bn til neste år og er meget gira på å bli trent som skarpskyter.
    Så derfor ønsker jeg noen tips om hva jeg skal trene på før jeg kommer, og hvordan jeg skal oppføre meg da jeg ankommer.
    Sist endret av Rittmester; 11-03-14 kl 08:51

Rekrutt
    Ble medlem
    2013
    Takk, noe mer info? Fant bare det her da jeg søkte også.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012
    Du kan snakke med brukeren AGR416, mener det er slik at han jobber i 2bn.

Rekrutt
    Ble medlem
    2012
    Det er fysiske minstekrav for å bli skarpskytter i KavEsk i 2.bn, så dette er noe du kan trene mot. Man testes i pushups, situps, hangups, dibs, rygghev og 7km pakkningsløp. I tillegg kommer selvfølgelig et krav om at du er fysisk robust nok til å gå med relativt tung sekk over lengre avstander.

Ellers vil det være en stor fordel å ha gode kunnskaper om orientering. Øv gjerne på dette i den "lokale skogen" ved å ta ut 6-sifrede grider du skal navigere til.

Du kan også øve på memoreringsteknikk. Altså å lære deg metoder for å huske f.eks. 10 gjenstander og detaljer om dem

Lykke til!

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006
    I Forsvarets Forum fra mars i år er det en tosides artikkel om den nye skarpskyttertroppen til 2. bn.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Rekrutt
    Ble medlem
    2014
    For og si det slik, jeg tjenestegjør per dags dato i skarpskyttertroppen i 2.BN. Og skal du inn er det grunnleggende med riktig innstilling og en stor dose motivasjon. Troppssjefen er steinhard og stiller høye krav til troppen. Du er nødt til å være fysisk robust, og som sagt over, pakningsløp, 3000m, push-ups, dips, sit-ups og pull-ups er øvelser det kan være fint og ha gode resultater i. 8km pakningsløp kan være greit å klare under 40 min, samt klare 40/50 push, 50/60 sit-ups, 7/10 pull-ups og 20 dips. Du burde være vant å gå med sekk over lengre tid og med god tyngde. Sekk på 40/50 kg burde ikke være noe problem å hive på ryggen.

I tillegg kan du allerede nå starte med memoreringsøvelser, der er KIMS lek en utrolig bra variant. Samt trene opp din egen stressmestrings evne. Gjøre ulike ting under stress er bra å beherske.

Resten kan jeg fortelle deg den dagen du står her på innrykk og jeg er ditt befal. Lykke til med tjenesten!

Rekrutt
    Ble medlem
    2015

Post Sesjon del 2/krav for å komme seg inn i 2 bataljon avdelingen.

Hei er en gutt på 17 år som lurer på hva kravet er fysisk for å komme seg inn i 2 bataljon avdelingen. Er det slik at man for velge i sesjon del 2, hva man ønsker i forhold til sine resultater. Hva er minstekravet for å komme seg inn på 2 bataljonen. lurer også på om, er styrketestene ( pull ups, sit ups osv) byttet ut med de nye maskinene som måler muskel masse i bein, bryst/arm. Er det karakterer, og ulike resultater man må få, for å få seg inn i 2 bataljonen eller eventuelt ingeniørbataljonen/panserbataljonen.

Mvh en nysgjerrig gutt

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2015

Sv: Sesjon del 2/krav for å komme seg inn i 2 bataljon avdelingen.

På sesjon 2 gjennomfører du en løpetest, også en styrkerest. Styrketesten går ut på å dytte mot en stang, og å presse med bena mot en stang. Så nei, ikke noe pullups / situps greier,
    På intervjuet etter de fysiske testene + noe matte/kunnskapsgreietest, så får du høre hvordan du gjorde det, og du får komme med ønsker.

Rekrutt
    Ble medlem
    2015

Stemmer! Tusentakk for svar Hvor gode resultater må man ha for å klare å komme seg inn i 2 bataljonen? Er det en karakterskala, på alle de testene under sesjon del 2 ?.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2013

Sitat Opprinnelig skrevet av Rambo97 Vis post
    Stemmer! Tusentakk for svar Hvor gode resultater må man ha for å klare å komme seg inn i 2 bataljonen? Er det en karakterskala, på alle de testene under sesjon del 2 ?.
    Du må tilfredstille de medisinske minstekravene og gjør du et godt inntrykk på sesjon blir du sendt inn der du vil så fremst det er plass, for vanlig førstegangstjeneste er det ikke noen absolutte fysiske minstekrav. Det du risikerer ved å være dårlig forberedt fysisk når du møter opp til tjeneste er å bli satt i noen av de mindre krevende og gjerne mindre attraktive stillingene.

https://forsvaret.no/helsekrav

Rekrutt
    Ble medlem
    2015

Jeg var på sesjon nå for en måned siden og da hadde jeg 7 i styrke,løping og teori samt 9 i helse. Da fikk jeg velge mellom 2 bn, Pbn og garden

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •