Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Viser resultatene 81 til 99 av 99

Tråd: Generell nyhetstråd om AMK, brann og redning

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    11

Sv: Generell nyhetstråd om AMK, brann og redning

Rettelse: I stand corrected. Forklaring følger nederst.

Det er i utgangspunktet tjenestemannsloven som fastsetter dette:

Med «tjenestemann» menes enhver arbeidstaker i statens tjeneste som ikke er embetsmann.
    I straffelovens § 155 står følgende å lese:

Med offentlig tjenestemann menes enhver som utøver offentlig myndighet på vegne av stat eller kommune, eller som har slik kompetanse i kraft av sin stilling. Som offentlig tjenestemann anses også militære vakter, enhver som pliktmessig eller etter oppfordring yter bistand til offentlig tjenestemann, eller sikrer dennes arbeidsplass.
    Retten har så sent som etter at ny straffelov har trådt i kraft dømt ut fra at helsepersonell er off.tjenestemann.

Men jeg ser at denne er kommet inn:

§ 265:

§ 265. Særskilt vern for enkelte yrkesgrupper
    Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved trusler søker å påvirke yrkesutøvelsen til en person fra en særlig utsatt yrkesgruppe.
    Som særskilt utsatt yrkesgruppe forstås
    a) helsepersonell som yter medisinsk begrunnet helsehjelp,
    Det innebærer at retten etter ny lov har kommet har dømt ut fra noe de ikke skal ha gjort. Tidligere har både jernbaneansatte og helsepersonell vært offentlige tjenestepersoner, men disse har nå altså fått egne paragrafer og således mistet noe av vernet de har hatt, selv om de har fått et ikke helt ut tilsvarende vern i andre paragrafer.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Ved Oslo universitetssykehus så ambulansesjef Ola Borstad at befolkningen noen steder i distriktet måtte vente lenger på ambulansen enn andre. De besluttet derfor å starte med beredskapspunkter på bensinstasjoner.

http://www.tv2.no/nyheter/9056418/

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    11

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/-For...s-335603b.html

Brannmann som forsvarte seg mot en ruset mann som truet med å drepe han etter å ha vært inne i brannvesenets garasje og stjålet en sykkel trues med oppsigelse basert på en tilfeldig forbipasserendes opplevelse av deler av situasjonen.

Er det slik at mennesker med tilgang til bruddstykker av en situasjon skal være avgjørende for resultatet av en mer kompleks hendelse? Er ikke dette selvmotsigende i disse dager hvor man stadig hører at brannvesenet må utføre flere og flere polisiære oppgaver i påvente av nærmeste patrulje?

Jeg sier ikke at han ikke har gått for langt, men reagerer på at kommunen tilsynelatende baserer seg på en klage fra noen som kom inn i situasjonen helt på slutten uten å forholde seg til brannmannens forklaring - i alle fall slik brevet virker å være formulert.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

At brannmannen vart kalla inn til møte for å forklare kva som skjedde kan eg forstå, men at det i same brevet står at ein vurderer oppsigelse meina eg er å gå alt for langt.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    11

Ja, det er to helt forskjellige ting.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Helt sykt å true med oppsigelse på det grunnlaget. Er det lov i det hele tatt?

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    6

I fra eit annet forum så hadde visstnok brannmannen sprunget etter tjuven. Og tatt han i arrest. Så viss dette stemmer, så kan han ikkje på på berope seg bruk av nødrett.

Sent from my iPad using Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    I fra eit annet forum så hadde visstnok brannmannen sprunget etter tjuven. Og tatt han i arrest. Så viss dette stemmer, så kan han ikkje på på berope seg bruk av nødrett.
    Fersk gjerning og ferske spor? Samt nødverge når tyven blir aggressiv.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Jeg tror ikke brannmannen har noe rett til å pågripe noen for et sykkeltyveri og det skal mye til for å pårope seg nødverge. Brannmannen satte seg i situasjonen da han valgte å oppta jakten, kanskje kunne banditten bruke nødverge? For å bruke nødverge så må det nesten stå om liv. Lesehefte vakters bruk av våpen UD et eller annet har en del om hjemlingen , brannmannen har de samme lover som alle oss andre, tror ikke riket er avhengi av en sykkel.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    11

@4312 Nå virker det som om du roter med begrepene her. Nei - det må ikke nesten stå om liv for at man skal kunne påberope seg nødverge, og nødverge handler i alle fall ikke om rikets sikkerhet.

Sykkeltyveri hjemles i straffeloven § 321, som har en strafferamme på inntil to års fengsel.

Straffeprosesslovens § 176 sier at enhver kan pågripe når noen treffes på fersk gjerning eller ferske spor. I tillegg er det generelle vilkåret for pågripelse etter § 171 at noen kan pågripes dersom det er snakk om en strafferamme på mer enn 6 måneder. I tillegg må noen spesielle vilkår være tilstede, blant annet må det være grunn til å frykte at han vil unndra seg straff(stikke av) eller kvitte seg med bevis(kaste sykkelen).

Vilkårene for at brannmannen kan foreta en sivil pågripelse er altså i aller høyeste grad til stede.

Så er det snakk om brannmannens tilgang til å lappe til fyren for å holde han pasifisert. Det er på det rene at de har tilgang til å følge mannen og sette han i arrest inntil politiet kommer til stedet. Så blir det da snakk om hvorvidt truslene han kommer med kan anses for å være så realistiske at det gir brannmannen grunn til å tro at han kan bli angrepet av en gjerningsmann med ukjent kapasitet. Det står at vedkommende flere ganger reiser seg og kommer med en minst én konkret drapstrussel. Brannmannen bruker først makt til å få mannen ned i sittende stilling(dytter) før han gir han en gammeldags lusing - flat hånd mot pannen. Altså ingen store greier i utgangspunktet.

@opshunter mener man ikke kan påberope seg nødRETT, og det er nok sant. For at nødRETT skal være lovlig må det nok være snakk om større verdier enn en sykkel. Her er det dog snakk om nødVERGE. Han benytter en ellers straffbar handling til å avverge et rettstridig angrep - hindre en ukjent, ruset gjerningsmann tilsynelatende med vilje og evne i å gjennomføre en konkret trussel. Jeg tror han har en god sak, men det er min vurdering av bildet, slik jeg leser det og med den infoen jeg har fått gjennom artikkelen.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Dette kalles vel borgerarrest og er hjemlet i straffeprosessloven. Men hvis jeg husker riktig har det vært en del saker der folk som har foretatt borgerarrest har blitt dømt for å bruke uforholdsmessig mye makt for å hindre lovovertrederen å unnvike. Så det må man være forsiktig med, selvtekt er ulovlig. Men hvis skurken setter seg alvorlig til motverge og ikke bare prøver å stikke av er det jo nødverge.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    25

Legger denne her jeg: https://www.tu.no/artikler/det-nye-r...england/412129

Sju måneder på overtid: Nå kommer det nye redningshelikopteret til Norge Starter testing med AW101 i Norge.
    Sapere aude

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Helse og omsorgdirektoratet forslår å forlenge overgangsordninga om kompentanse på ambulansane. https://ambulanseforum.no/2017/11/07...lansebil-2022/
    1/5-18 skal det vere to autoriserte helse personell på alle ambulansar, forskrifta kom for 3 år sidan, men det har vore ei overgangsordning som skal ende i mai 1918. Dette gjeld og kravet om førarkort på ambulansane. I dag skjer det ofte at den mest erfarne må køyre mens den ferske må ta seg av den alvorleg sjuke bak i bilen.
    Grunnen til at dette kjem no er at alle ambulansesjefar i Norge har gått ut å sagt at dei ikkje kan få gjennomført kravet.
    Men dei har hatt 3 år på å forberede seg. Og er dei villig til å betale det som et kostar vil ein kunne gjennomføre kravet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    3

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...orbladene-gikk

AW101 velta etter ca. én uke? Godt jobba.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Fantastisk.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Enkelte greie å gå på jobb samtidig som dei gjere andre ting. https://www.nrk.no/sognogfjordane/sp...orm-1.13835752

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Ordføraren i Førde kom til ei trafikkulykke og vart imponert.
    https://www.firda.no/nyheiter/forde/.../s/5-15-515215

På FB skeiv han:
    «HONNØR TIL ALLE HJELPARAR

For nokre dagar sidan kom eg over ei alvorleg trafikkulykke i Eikefjord, kor to privatbilar hadde frontkollidert. Då eg kom var andre trafikkantar alt i full sving med å hjelpe til, her medrekna gi livreddande førstehjelp. Sjølv om knapt nokon av trafikantane kjende kvarandre, var det imponerande å sjå kor godt samarbeidet fungerte, og ikkje minst kor sterk viljen til å redde liv var. Utøvinga av førstehjelpa fann stad under direkte kontakt med AMK-sentralen, og etter kort tid kom det til to frivillige sjukepleiarar som tok seg av den livreddande innsatsen.

Det er stille på ein ulykkestad, frykteleg stille. Derfor var det lett å høyre når det gule ambulansehelikopteret kom i stor fart frå Førde. Like lett var det å sjå lettelsen i alle ansikta når helikopteret hadde landa på riksvegen, og redningsmannskapa sprang ut. På dette tidspunktet var Flora brannvern frå Eikefjord kome fram, og var i gang med å klippe opp fastklemde bildører. Etter kvart kom alle nødetatar; politiet, redningshelikopteret frå Florø, og fleire ambulansar og brannbilar.

Etter stablisering av dei skadde, etter at helikoptera tok av til Bergen og Førde, og ambulansar køyrde bort, blei ulykkesstaden rydda og vegen opna for trafikk att.

Eg les i lokalavisene at to av dei som var innblanda i trafikkulykka framleis er alvorleg skadde, og eg håper det går bra med dei.

Det er på sin plass å gi honnør til dei frivillige trafikantane som deltok i hjelpearbeidet, og ikkje minst alle dei som kom frå nødetatane. Det var rett og slett imponerande å sjå kor stort og profesjonelt hjelpeapparat som blir sett i sving når ulykka er ute.

Då eg ønskte nye sjukepleiestudentar velkomen til Campus Førde i dag, starta eg med å fortelje det eg hadde opplevd. Og eg kunne seie at om nokre år har desse studentane òg den kunnskapen og handlekrafta som skal til for å ta seg av hard skadde personar, slik dei to frivillige sjukepleiarane gjorde. I ettertid har eg fått vite at det sat ein student i salen som sikkert hadde høyrt historia før, ho var nemleg søstera til ein av dei to frivillige sjukepleiarane. Ho hadde all grunn til å vere stolt av sjukepleiarsøstera si i dag.»

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Flott artikkel i A-magasinet i helgen (den er også i nettutgaven, muligens bare lesbar for abonnenter): Fem fot under om redningsaksjon etter snøskred ved Haugastøl sist vinter som endte bra.

Den viser den enorme viktigheten av alle frivillige i f.eks. Norske redningshunder, Røde Kors hjelpekorps, Norsk Folkehjelp sanitet etc., samt bare folk som dukker opp med spesiell kompetanse (i artikkelen en med spesiell lokalkunnskap og snøscooter). De er ikke bare et supplement til de profesjonelle i brann, politi og helse, men helt essensielle.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    10

Degradert brannmester får jobben tilbake:
    https://www.dagbladet.no/nyheter/fro...-rett/69532949
    When in doubt,empty your magazine.

Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Generell nyhetstråd om Politiet
    By yamaha in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 2222
    Nyeste innlegg: 13-11-18, 17:17
  2. Brannbiler, brann og havarivern kjøretøyer
    By brannmann_sam in forum FAGFORUM: Militære kjøretøyer og fartøyer
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 26-01-13, 19:36
  3. brann i lørenskog
    By tiurleik in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 1