Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 147

Tråd: Marinejegeropptak 2014

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6

Marinejegeropptak 2014

Da årets opptak er i gang, kan vi begynne å frem til neste år.
    Tråden er for å finne treningspartnere og andre gode råd.

28 år gammel rogalending her. Aldersmessig er jeg på kanten, og kommer aldri til å bli den mest erfarne.
    Men kan fortsatt klare gjøre nytte for meg og vel så det.

Noen andre som skal prøve seg neste gang?
    Sist endret av hvlt; 06-08-13 kl 11:47

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Tittelen på tråden er endret til marinejeger-opptak 2014 for å gjøre det helt klart hvilket opptak det gjelder. (Det ligger under Opptak-Marinejeger, men hvis man kommer direkte til tråden ser man ikke det.)

hvlt
    Moderator
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2013
    Pondusfaktor
    0
    Skal på opptak i 2014 selv, er 18 år gammel og har trent spesifikt for dette i over 1 år.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Fett. Åssn har du trent?

For øyeblikket sykkler jeg 2mil+ til dagen plus en real søndagstur med sekk og litt daglig styrketrening.
    Målet mitt er ikke å trene så forbanna hardt med det første, bare sørge for at jeg trener ofte og lenge.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2013
    Pondusfaktor
    0
    Beklager for sent svar, har vært på ferie.

Har mye styrketrening der jeg fokuserer på mye eksplosiv styrke i baseøvelser o.l, tur med sekk 2x, svømming 2x, trappecardio, er det jeg gjør mest av i uken akkuratt nå for øyeblikket men blir mye variasjon snart.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Høres bra ut det.

Hvor er du fra?

Er lite eksplosivt trening her, ser ikke det store behovet. Å bli marinejeger handler tross alt om å løfte lengst mulig, og ikke mest mulig.
    Men det blir definitivt en god del push og pullups mm.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hei, lurer veldig på dette med sekk. Går man like mye med sekk under opptak og tjeneste ved marinejegeropptaket som ved fallskjermjegeropptaket? Noen som vet dette

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Tilsvarende mengde vil jeg si.

Definitivt ett av nøkkelområdene å trene på.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Rart di ikke har vektlagt dette mer på selve opptaket. Ingen ppakkningsøp som på fallskjermjegeropptaket

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    De har sine egne løp. Og holder de fleste korta for seg selv.
    Men at lange marsjer med tung pakkning er hverdag for kommende marinejegre, er ingen hemmlighet.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2013
    Pondusfaktor
    0
    Jeg kommer fra Bergen, pushups og pullups er knall!

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Bergen faktiskt. Da får du jo jobbet hjemmefra når opptaket er bestått.
    Kan sykkle til rekruttskolen, men blir noen timer å pendle om jeg skulle fortsatt å bo her.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2012
    Pondusfaktor
    4
    (whoops, feilpost.)

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hvor mange tar di inn til å starte på selve opptaket ca?

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Er ikke satt noen grense på hvor mange som får stille til opptak.
    "Alle" kan få prøve seg.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    0
    Da har jeg og bestemt meg for å søke meg til marinejegeropptaket 2014. Tror jeg er over minstekravene på det meste, men jeg er ikke i topp form slik man trenger å være. Skal teste alt om en liten stund.

Min bakgrunn:

23år fra Trondheim, bachelor i nautikk, jobber som dekkskadett i nordsjøen og kan søke om styrmannssertifikat i 2014.
    Det som jeg er mest spent på er om jeg bør søke SBO istedenfor MJ, da de kanskje foretrekker det mtp
    utdanningen min, men det er liksom alltid marinejeger jeg har drømt om.

"Problemet" mitt er jo at jeg jobber 4uker på sjøen, og 4av, så får ikke gått så mye med sekk som jeg
    gjerne skulle gjort, så får vel finne andre løsninger å bedre det fysiske og psykiske på de periodene jeg er ute
    på sjøen.

Starter å gå med sekk i Oktober tenkte jeg da jeg etter planen har opparbeidet meg en god kondis.

Jeg er også nødt til å ta en synsoperasjon, skal gjøre det i eller Februar tror jeg..

Er det forresten noen som har noe bra litteratur angående det å bruke kart og kompass?

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2013
    Pondusfaktor
    0
    Når det gjelder litteratur på bruk av kart og kompass har jeg lite kunnskap.
    Jeg har også søkt opptak til 2014, jeg er 18 år, og jeg har akkurat begynt å følge treningsprogrammet til marinejegeropptaket som ligger på forsvarets nettsider. Har noen andre erfaringer med dette programmet? Burde jeg trene andre ting i tillegg? Føler selv at det kan være i minste laget å bare svømme og gå med sekk én gang i uka, det er jo tross alt "Marine-Jeger".... Noen som vet noe om hvordan det oppsettet fungerer? Er det lurt og bruke mer tid på svømming og sekkgåing? Hva med hopping og stuping, kan det bli noen krav?? Har sett på BUD/s som er Navy seals skole, med opptak på 5 uker. Er marinejegeropptaket relativt likt? De trenger jo veldig mye svømme og styrke(log/boat PT), mye mer enn det som er lagt opp for i treningsprogrammet. Takker for svar på forhånd.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    19
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Krisko: Svømming og gåing med sekk en gang i uka er minimum. Skader på ingen måte å gjøre det oftere. Bare du øker nivået gradvis.
    Selv rekker jeg bare en søndagstur i uka, men sier opp jobben en god måned før opptaket og skal få gått mye fra meg da.

Ellers blir det hopping, stuping, dykking og svømming på opptak hos dem og, så bare få opp vannfølelsen.

Bare husk at det viktigste er å trene skadeforebyggende. Kroppen må kunne tåle en støyt og vel så det!

Menig
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Du fortjener en like eller honnør/tommel opp!

Menig
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    0
    Kan ikke folk skrive opp resultatene sine her etterhvert som de tester?

Her er mine resultater av det jeg har testet:

13 Hangups/pullups
    53 pushups
    124 situps

Er endel jeg ikke har testet men har planer om å gjøre det etter jeg kommer tilbake fra sjøen neste gang, om ca. 7uker.

Svømmingen ligger jeg dårlig an, 5000metern skal jeg klare nå men har ikke prøvd meg enda.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Søker også antageligvis mjk 2014. Har ikke helt bestemt meg selv enda om det blir mjk eller en annen jegertjeneste.
    Under 20 og holder til på sør-vest landet, som er grunnen til at jeg vil i mjk (eller evt. kystjeger/minedykker).
    Trener mye og variert, med mest fokus på kondisjon akk nå. Blir kjapt tung i kroppen hvis jeg trener med vekter, så har en gang i uken max med det og kjører heller litt egenvekt ofte. Svømming begynner jeg med nå, har alltid vært en grei svømmer. Sekk har jeg også begynt å trene med for alvor, men starter med en, max 2, ganger i uken da med litt lettere vekt i starten og øker heller utover vinteren, våren.
    Jeg tilpasser treningen etter hva jeg trenger mest, blir kjapt tung med vekttrening så unngår mye av det. Er sterk, men sliter med å trene opp en utholdende styrke i basisøvelser. Løpe-kondisjonen er tipp topp og økende Variasjonen er det viktigste forandre litt på treningsprogrammet hver 3-4 uke. Følger ikke mjk sitt eget program, men henter litt tips fra det!

Grunnen til at jeg også vurderer kystjeger/minedykker er at jeg tenker det kan være fornuftig ha et år først med erfaring. Statistikken for oss under 20 uten førstegangstjeneste på mjk-opptak er ikke akkurat lovende i motsetning til kjk/mined. opptakene.
    (ca. 2-4 av 20 som klarer de 5 ukene på mjk opptak som er under 20 - kilde: mjk selv).

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    KJK/MDK er fantastisk oppvarming til MJK.
    Men mener grunnen til at så få folk under 20 klarer MJK opptak er fordi de fleste av dem er vanlige vernepliktige som er inne mot sin vilje og kaster seg på MJK bare for "morro, gøy og spenning" sin del, og blir så lenge de gidder...

Vil 19 åringen klare det, så vil 19 åringen klare det.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Du sløser med både din egen og de respektive avdelingenes tid om du velger noe slikt som KJK eller MDK uten noe intensjon om å binde deg til noe mer hos dem i ettertid. Dette er begge to høyst spesialiserte utdanningsløp, og om dem får ferten i at du vurderer å forlate skuten ved første korsvei, så spørs det også hvor motiverte dem er til å ha deg gående og tråkke på grunnutdanningen.
    Så nei, disse to avdelingene er IMHO ikke en fantastisk oppvarming til tjeneste hos MJK.

Sånn forøvrig; MJK kan tilby litt til dem som har lengre og tro tjeneste hos MDK i forkant, og som har vist seg som duganes håndverkere innenfor det faget MDK driver med. Hva sånn spesifikt finner dere nok saktens ut etter hvert.
    Elite Som En Trensoldat

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Noen som vet åssen sit-up´sen på opptaket blir gjennomført? Blir beina holdt igjen, eller må man bruke egen maskineri?

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Bena i 90 grader holdt fast over en bukk mener jeg å huske.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Ikke fotsålene i bakken?

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Pondusfaktor
    3
    Gå inn på http://marinejeger.no/ , der er det beskrivelse av alle øvelsene som gjennomføres, i tillegg til meget gode treningsprogram.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Har lest alt på siden. Men skal man ha beina på en bukk, eller på bakken?

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Re: Marinejeger-opptak 2014

Tren på begge deler, til du greier øvelsene godt over kravene.

Case closed?

Sent from my ST18i using Tapatalk 2
    Odd objects attract fire. You are odd.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2012
    Pondusfaktor
    3
    Prøver igjen:
    "Må gjennomføres innenfor 2 min. Kandidaten ligger på bakken med 90 graders bøy i knærne. Fotsålene skal ha kontakt med underlaget, hendene er plassert bak hodet og fingrene på henholdsvis høyre og venstre hånd i berøring med hverandre under hele gjennomføringen. Godkjent sit up er når man fra nedre posisjon med hendene bak hodet har kontakt med underlaget trekker seg opp til øvre posisjon, uten å løfte beina fra bakken, har kontakt mellom albuer og knær."

Er det bare meg, eller står det klart og tydelig der?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Er det det som står på den offisielle nettsiden er det det som står på den offisielle nettsiden. Lykke til med treningen og opptaket.
    Elite Som En Trensoldat

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Takk for innspill.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Ellers har MJK selv vært her inne på forumet og svart på dusinvis med spørsmål i "marinejegerkommandoen rekrutteter" tråden.
    Ser de fleste spørsmåla gå igjen der.

Uansett, noen rogalendinger som vil være med å gå Lifjell/Dalsnuten med meg her inne på søndager?

Menig
    Ble medlem
    Aug 2013
    Pondusfaktor
    0
    Var på sesjon å fikk vite at jeg hadde 6 på syn.. Så da blir det ikke noe opptak på meg, fikk vite at selv laseroperasjon kunne ikke forbedre synet mitt nok til at jeg kunne komme inn. Utrolig trist, men jeg skal i førstegangstjenesten nå i januar så tar jeg fremtiden derifra. Ønsker dere andre lykke til

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    0
    Faen så kjipt.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Iatrokles Vis post
    Faen så kjipt.
    Så sant så sant.. Tenker å satse på Kystjeger istedenfor da synskravet er 7 men da må jeg få synsskalaen min opp et hakk først noe som legen sa var fullt mulig til 7/8.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2013
    Pondusfaktor
    0
    18 år gammel skal prøve meg neste år, trent hardt nå i 18 uker, men er blitt syk nå så får et tilbake slag på treninga...
    Bare lurte på om det er veldig viktig med treningspartner? For er ingen i nærområde som er så treningsinteressert innenfor den treningen jeg driver med...
    Er det noen som trener til 5000m kravet? Hva slags utstyr bruker dere når dere tester dere hjemme?

Noen som har en bra kosthold plan for viss man bruker marinejegerprogrammet på forsvaret sine sider? Veldig interessert i høre om det!

Noen som har erfaringer som marinejeger? Er intervall trening viktig? Eller er den fysiske utholdenhet viktigst innenfor løping?

Og foresten ingen i Nes, akershus område som trener mot dette?
    Sist endret av Matskonf; 09-10-13 kl 18:08

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Treningspartner hjelper veldig, men er jo helt fint oppnåelig å klare seg selv alene.
    Blir bare litt vanskeligerere å få ræva i gir, men sånnt burde du klare uansett.

5000 meteren gjennomførest i feltuniform, med AG3 og 2 liter vann. Så du kan jo løpe i støvler med en camelback eller noe for å få de ekstra 6-8 kiloene. Men pass deg for overbelastning.

Kosthold kan du jo google deg til. Havre, melk, grovbrød, fisk osv osv. Proteiner og kalsium gjør godt.

Har ikke erfaring SOM marinejeger, men har erfaring med marinejegre.
    De fokuserte lite på hvor hardt de trente. Det var å trene ofte og lenge som gjallt. bli slitesterk og robust
    Å bli marinejeger handler jo ikke om å løfte mest mulig, men lengst mulig.
    Arbeidsmuskler, ikke pyntemuskler.

Tvi tvi!

Menig
    Ble medlem
    Sep 2013
    Pondusfaktor
    0
    Noen bra styrke øvelser med vekter man bør trene og anbefales på det sterkeste?

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •