Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234
Viser resultatene 121 til 147 av 147

Tråd: Marinejegeropptak 2014

Rekrutt
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    0
    Hei, 18 år gammel gutt som har søkt mjk te sommarn.

Har fått innkalling te opptaksprøve i juli, men har faktisk enda ikkje bynt å trene nåkka serlig mot opptakskravan.. Ska bynne imårra å jobbe mæ mot dem. Men e veldig usekker på om æ klara å komme mæ i form te opptake.. fra alder 12-16 gikk æ på boksetrening å der va det ganske så heftig trening på utholdenhet, kondis, fart å styrke men har ikkje trent masse av detta sia treninga slutta før 2 år sia. Va i ganske go form då i forholdsvis te ka æ e nu, meina skjøll at æ e i dårlig form skjøll om æ ligg på topp 2 på skola i gymmen..

Nån som har forslag på trening, kosthold osv for å komme sæ veldig fort i go form te opptake? Då tenka æ spessielt på kondis å utholdenhet.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    As you wish.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Du har litt dårlig tid, men bruker du den godt nok skal opptaket fortsatt være oppnåelig for deg.
    Største faren for deg om du drar den helt ut fremover blir nok overtrening og belastningsskader.
    Så tren hardt men tren fornuftig, så sees vi på opptaket.

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2012
    Pondusfaktor
    3
    Navn:		mjktrening1.jpg
Visninger:	246
Størrelse:	90,2 KB

Hver sin treningsfilosofi. Han her føler tydeligvis at en Crye Precision-uniform og en finlandshette er det beste utstyret til forberedelse til opptak (nei, han spiller ikke airsoft).

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    ^^-- Dafuq...?! Det der tar ordet sløkket til et nytt nivå.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    ^^^ZOMG1111!!!1111
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Menig
    Ble medlem
    Dec 2011
    Pondusfaktor
    0
    Til alle dere har som lurer på syn og annet. Jeg har lenge gått frem og tilbake med vpv selv. Dette er det du må gjøre.

1: Sende inn dokumentasjon på syn korreksjon til Forsvaret/VPV
    2: Få bekreftelse av vpv at syn er godkjent og oppgradert til score 7
    3: selvfølgelige søke, og opprette kontakt med rekrutterings offiseren i vpv, som styrer med opptak til SOF avdelingene.
    4: Dette skal holde, hvis ikke finnes det et annet alternativ.

Bli innkalt til KJK som har et lavere syns krav en MJK, og søke overføring når du kommer til opptaket på Madla i sommer. Ha da all dokumentasjon klar for at overføringen skal fungere. Epikrise fra senteret hvor du tok laser skal være nok, med underskrift og vurdering av kirurg.

Hvordan ligger folk i rute i forhold til en jevn og god fysikk før opptak?

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Shadowcastee Vis post

Hvordan ligger folk i rute i forhold til en jevn og god fysikk før opptak?
    Joda ligger bra an!
    Anbefaler folk her å ta en såkalt "screening", hvor fysioterapaut ser etter svakhetene deres, slik at dere kan trene opp disse litt.. Mine var bekkenløft, hamstring og ankler. Skulle gjerne likt å vite hvordan folk planlegger de siste ukene nå før opptak? Har satt følgende mål for meg selv, og de skal kunne oppnås nok så greit i uke 26 (vi er nå i 19/20 og opptak er i 31 tror jeg):
    Armhev: 60, Situps: 60, Hangups: 15-20, 5km: ca 23min, 400m: ned mot 8min,
    25m under vann: to lengder i bassenget med fraspark i start (ikke ved vending), altså 50 m.
    Da skal alt selvsagt gjøres etter samme regler for opptak, vil også prøve å legge på meg 3-4-5 kilo før fasten begynner

Edit 1: Forresten, er det noen her som i det hele tatt følger mjk sitt program til punkt og prikke? selv bruker jeg det mer som input.
    Edit 2: Jeg mistenker at vi ikke får bruke svømmebriller under svømmetester, ettersom det ikke står noe på marinejeger.no, om vi får lov eller ikke. Hva tror dere?
    Sist endret av eggogbacon; 11-05-14 kl 18:23

Menig
    Ble medlem
    Sep 2013
    Pondusfaktor
    0
    Er veldig sikker på at svømmebriller ikke blir tatt i bruk! Selv mangler jeg 10 push-ups for å kalare kravet! Det er det jeg skal fin-pusse inn mot opptaket hvertfall! Noen gode tips ?

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Finnes mange gode måter. Her er et utsnitt fra et eldre treningsprogram til mjk:

Navn:		mjk sirkeltrening.jpg
Visninger:	123
Størrelse:	20,5 KB
    kanskje du ikke trenger å gjennomføre det 3 dager i uken akkurat, men lange sirkel-økter med egenvekt er kanon for å bli seig. Står spesifikt i programmet at dette er for dem som er godt trent allerede, men formelen kan jo brukes
    Sist endret av eggogbacon; 14-05-14 kl 12:53

Menig
    Ble medlem
    Dec 2011
    Pondusfaktor
    0
    Jeg kjører meg kondisjon/pakning den siste tiden mot opptak. Kombinert med TRX/Kettlebell økter. I forhold til kravene ligger jeg godt innenfor.

Push: 56
    Hangups: 21
    Situps: 80
    Svømming 400m: 7.10
    Har ikke tester 5km enda, men har en god fysikk, kombinert med evnen til å presse på puls terskelen ganske lenge. Jeg har brukt mye tid på stabilisering, funksjonalitet og utholdenhet i muskulaturen det siste året. Bruker Yoga ca 1 gang i uken, kombinert med 2-3 tøyings økter. Det er viktig med god fysikk inn mot opptaket, men enda viktigere er det å være skadefri og har trent mental robusthet. Blir spennende å møte kandidatene til sommeren, og legge lista sammen

Menig
    Ble medlem
    Dec 2011
    Pondusfaktor
    0
    Feil tråd
    Sist endret av TheVet; 13-06-14 kl 09:08

Menig
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hvordan tror dere 5 km løypa ser ut? Landevei, asfalt, grus? Mye bakker?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2013
    Pondusfaktor
    10
    Sitat Opprinnelig skrevet av Savior Vis post
    Hvordan tror dere 5 km løypa ser ut? Landevei, asfalt, grus? Mye bakker?
    Forvent at det skal være så jævlig som overhodet mulig og tren utifra dét. Er den tankegangen jeg har fram til MJK-opptak i hvertfall. Så ja til alt, + mer.

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sannsynligvis ei sløyfe inne på leir som består av asfalt og grus.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Noe som kan være nyttig å diskutere: Valg av såler og sokker, noe som er overraskende lite diskutert her på tråden.

Selv har jeg brukt noen rød/oransje såler med medium oppbygning i m77 som jeg kjøpte på xxl (arch flex system). De har fungert bra, så jeg går til innkjøp av et par nye før opptak. Kom også over noen billige Viking såler (skomerket) som så bra ut. Vurderer å teste dem også.
    Sokker er vanskeligere. De skal fungere til mye rart, løping og gåing (med sekk og uten). Jeg tenker å ta med 5 par ullsokker og 4 par vanlige bomull sokker. Burde holde det vel...eller?
    Ullsokker: Smartwool fra Intersport eller Sport 1 er de jeg er mest fornøyd med. Alpinsokkene er godt tilpasset føttene og sitter som bare det. Gnager ikke, til og med når de er våte (mykt kvalitetsull). Anbefales. Har noen helt ordinære ullvang som jeg også vurderer å ta med, må testes nøyere, gjerne i kombinasjon med bomull.
    Bomull: Hehe, høres kanskje rart ut, men jeg er fornøyd med vanlige svarte bomullssokker fra dressmann eller xxl. Helt vanlige hverdagssokker.
    Andre gode tips: En kombinasjon av tynn bomullssokk og tynn ullsokk utenpå kan være kanon for å unngå gnagsår når du går med sekk og er søkkvåt på bena.
    Ikke bruk tennissokker på opptak, hvertfall min mening. Det er gnagsår oppskrift nr 1.

Setter pris på innspill, ikke vær blyg!

Edit: husk sportsteip. Kom også over noe som heter Snøgg hos xxl. Forebyggende mot overtråkk og gir ekstra god støtte når du går med tung sekk uten at du legger særlig merke til at du har dem på.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    På Løplabbet fikk jeg kjøpe noen par med "friksjonsfrie/gnagsårsforebyggende" sokker. De har to lag som gnir mot hverandre, istedenfor mot huden din. Ett par med slike innerst med ullragger utenpå oppi M77n med bedre såler funker så det holder for min del hvertfall.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    0
    supertips: Kjøp tynne damestrømper (de der hudfargede supertynne). De tar null plass, veier null, men utgjør en hel verden i forskjell når man går 10+ timer i strekk. Har ikke fått gnagsår etter jeg begynte å bruke de på turer

Da bruker jeg altså damestrømper innerst, et tynnere lag ullsokker utenpå der igjen (godt sittende, ikke noen løse "flabber" her og der, ettersom det er de som lager jævlige gnagsår) og så tykke ullsokker ytterst. Gamasjer er også genialt for å holde ute fukt, og på sommertid om man går i shorts for å holde flått unna

Menig
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    0
    Lykke til alle sammen! Jeg er/var godt i rute til opptak, men fikk dessverre ikke komme.. Fikk avslag pga synet, tok laseroperasjon, dro til legen og tok en synstest der jeg fikk bekreftet synet var perfekt, sendte inn brev til forsvaret, fikk ikke noe svar etter det.
    Prøver igjen neste år..!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2014
    Pondusfaktor
    0
    Generelt sett, vil alle som oppfyller kravene bli tilbudt opptaket? Eller tar de bare inn et visst antall til grovuttaket også er det de som klarer flest push-ups og andre minstekrav som får være med?

Menig
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    0
    MJK har vel ikke ett grovuttak, slik som FSK har..? Isåfall så har ikke jeg fått det med meg..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hvis du klarer minstekravene, består legesjekken og virker oppegående (intervju m. psykolog) så er du med videre i opptaket. Tror det er slik det er. Dette skjer de første dagene på opptaket.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    0
    Har som sikkert mange andre her blitt innkalt til opptak den 27 juli. Er det da vi som skal prøve oss som mj i fgtj skal møte? Jeg skulle jo i utgangspuktet ikke inn i sjøforsvaret og det slo meg i går at jeg kanskje ikke er innkalt til rekruttskole? Hvis rekrutten går før opptaket.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Om en uke er vi på madla!
    Grugleden vokser hvertfall hos denne kandidaten kraftig nå.

Hva er planen til folka? Trene masse eller hvile masse?
    Selv så har jeg siste innspurt hva angår blodtrening, så blir det en verdig langhelg utelukkende rettet mot restitusjon.
    Og prøve å spise som en bjørn flere ganger til dagen, å stille med six-pack er det flauste man kan gjøre.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    4
    Hei!
    Er en gutt på 18 år som går studiespessialiserende siste året på videregående (VG3). Har alltid hatt lyst til å bli Marinejeger og har bestemt meg for at jeg skal prøve å nå det målet! Har ingen form for sykdommer, har topp syn (tok nylig helseattest hos legen med synstest, blodsjekk og alt det der) og generelt alt er i bra stand! Har alltid vært aktiv med trening, 4-5 ganger i uken (2-3 timer hver gang). Slutta nylig på svømming etter å ha gått på det i 5 år pga mangel på tid. Trener Thai boxing, grappling og MMA 5 ganger i uken + styrke og løping/jogging av og til nå. Har over gjennomsnittlig kondisjon. Har testa ut de minstekravene jeg har hat mulighet til å teste ut (svømming over og under vann, pushups, situps og pullups). Syns det er morro å gå i naturen med tung oppakning samtidig som jeg tåler mye. Jeg bruker også MJK treningsprogrammet noen ganger!

Så kommer spørsmålene min:
    Har dere noen tips til andre ting jeg kan trene meg på frem til opptaket?
    Når skal jeg søke MJK opptaket (skal jeg søke i 2015 eventuelt)? Er ikke ferdig på skolen før til sommeren.

Takk for svar!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Hvis du vet du kan klare det (ikke kanskje tror) så søker du nå til sommeren. Kom deg på tur i fjellet og på sjøen. Lev aktivt, og ikke på treningsstudio med mat utav pulverbokser.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    4
    Er verken på treningsstudio eller driver med kosttilskudd.. er nesten litt imot det... :P Ut på tur skal jeg rimelig snart og er aktivt ute med båt! Så sant jeg ikke får noen skader og holder meg i like bar form, tror jeg kanskje at jeg skal søke til sommeren

Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •