Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 147

Tråd: Marinejegeropptak 2014

Menig
    Ble medlem
    Aug 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Matskonf Vis post
    Noen bra styrke øvelser med vekter man bør trene og anbefales på det sterkeste?
    Øvelser som pullups, dips, benkpress, knebøy, markløft, og militærpress/skulderpress er standard øvelser som alltids er å anbefale. (Når det gjelder å bygge styrke og muskelmasse isåfall).

Lureste er vel å ha en plan med et godt gjennomtenkt treningsprogram som man følger til punkt og brikke.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Vært på sesjon. Offiseren der søkte for meg, så er det bare til å gi GASS! Kjør på gutta

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Om ett år fra nå, ser det ut som vi har vært i krigen og sett et spøkelse! Haha

Menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bourne Vis post
    Var på sesjon å fikk vite at jeg hadde 6 på syn.. Så da blir det ikke noe opptak på meg, fikk vite at selv laseroperasjon kunne ikke forbedre synet mitt nok til at jeg kunne komme inn. Utrolig trist, men jeg skal i førstegangstjenesten nå i januar så tar jeg fremtiden derifra. Ønsker dere andre lykke til
    FS Lasik operasjon for bedre syn er godkjent på spesialjeger og fallskjermjeger. var 2 stykker med oss i år på fj-opptak som hadde tatt denne operasjonen og skoret 9, imot 6 og 7 på sesjon. vil være rart om marinejeger skulle være eget på dette. 9 på syn er 9 på syn, enten ser man perfekt eller ei.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Warneck Vis post
    FS Lasik operasjon for bedre syn er godkjent på spesialjeger og fallskjermjeger. var 2 stykker med oss i år på fj-opptak som hadde tatt denne operasjonen og skoret 9, imot 6 og 7 på sesjon. vil være rart om marinejeger skulle være eget på dette. 9 på syn er 9 på syn, enten ser man perfekt eller ei.
    Spørsmålet er først og fremst hvorfor man ser dårlig, ikke hvor dårlig man ser.
    I mitt tilfelle var problemet bare skjeve hornhinner, noe som fint lot seg løse med laser.
    Men det finnes andre synsplager som ikke er like enkle å få bort.

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    0
    gutt på 19 år(Bergen) som ønsker å prøve seg på mjk opptak. følger ikke noe trenings program for å forberede meg, men har istendenfor kombinert egenvekt trening(chins/slynge/pushups/situps) ca 3 ganger for å trene overkroppen. til bein trening kombinerer jeg løpetrening på ca 15 km i uken, rundt 50 km på terrengsykkel og ishockey treninger på tilsammen 3 timer i uken, planen er om en måneds tid å begynne med turgåing med sekk. hvilken distanser er det lurt å øve på med sekk vandring og antall kg ? takker for svar.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hei begynn rolig ca. 10 kg og bygg deg opp mot 30-35 kg. Er du godt trent/sterk kan du begynne med 15-20 kg i sekken (virker som du er godt trent). Det viktigste er at du varierer både vekta og lengden. Bruk mest mulig kupert terreng, men unngå å ha mye vekt i sekken nedover (belastning). Lykke til!

Menig
    Ble medlem
    Aug 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hvor i Bergen bor du pwd94?

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Marinejegerkommadoen 2014!

blir 20 år trent over 2 år og er 82kg og 184 høg.

(Alt er militært korrekt utført)

5000 m løping - 21.43
    3000 m løping - 11-34
    400 m svømming - 8.35
    25 m svømming - ca 37,5 meter
    Push-ups - 55
    Sit-ups 52
    Pull-ups 14

korleis går resten av 2014 gjengen?

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Vi venter på at det skal gå ann å søke igjen!
    Det er mer enn noen ting på gang i di der hulene, er bare å vente på hva som vil skje.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hvis dere ikke har vært på sesjon men snart skal, er det mulig å søke via sesjon offiser Hvis ikke må dere vel vente.
    5000m med 4,2 kg gev + 2 kg bly: ikke prøvd enda (tenkte å ta en stokk eller liten pinne med noen vekter festa på som gevær)
    3000m: 10.46
    400m: ikke tatt tida enda, nettopp komt igang med regelmessig svømming.
    25m under vann: ca. 1&1/2 lengde i 25m basseng.
    pushups: 47
    situps: 62
    hangups: 11

Mye å forbedre enda nettopp forandret litt på programmet.

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    0
    holder til i fana, hva tenkte du på?

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    0
    Er du sikker på at det er LASIK og ikke LASEK du mener? Jeg snakket nettopp med en øyeklinikk om hvilken behandling man måtte ta for å komme inn i militæret, og jeg ble fortalt at LASEK og cTEN var de eneste mulige siden dette ikke innebar noe snitt i øyet. Snittet kan visstnok gå opp dersom øyet får et slag (ala kvist).
    Det skal nevnes at fallskjermjeger-telefonen nevnte INTRALASIK og LASIK som de eneste alternativene, så føler jeg står på bar bakke. Noen som vet hvilken type det er helt sikkert?

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hah! Da blir vi to fanagutter på opptak Hypp på kontakt? Er litt ensomt å trene alene fem dager i uka! - hadde vært greit å ha noen å dele tankene(ang.opptak osv)/treningsøktene sine med!

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0
    har mange gode grunner for å søke opptak men kan noen komme med noen gode grunner å ikke?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    95
    Ja, dersom du ikke er 100% innstilt på å gjennomgå de aller tøffeste belastningene du noensinne har vært utsatt for, og presse deg selv langt forbi de grensene du trodde var mulig, kan du bare drite i å søke.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    0
    Stilles det samme krav til simultankapasitet for MJ og SBO? Tenker spesielt da på at MJ driver entring av rom, mens SBO har sine andre oppgaver.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2013
    Pondusfaktor
    0
    Noen som har et veldig bra variert treningsprogram tilrettelagt mot marinejeger opptaket ? Trenger litt variasjon

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    95
    Mange bra øvelser her, bare en kommentar til svømmetreningen: Ha med makker når du trener på å svømme 25 meter under vann, og fortrinnsvis også ved stuping.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    0
    Enig med Rittmester, ha ALLTID med en makker når du svømmer andre steder der det ikke er svømmevakter.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Matskonf Vis post
    Noen som har et veldig bra variert treningsprogram tilrettelagt mot marinejeger opptaket ? Trenger litt variasjon
    Seriøst?? Du har virkelig ikke fått med deg treningsprogrammet på Forsvaret.no?

http://forsvaret.no/utdanning-karrie...jkTrening.aspx
    Odd objects attract fire. You are odd.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Treningsprogrammet til MJK er for gjennomsnitts-personen. Anbefaler å lage ditt eget program basert på dine fysiske egenskaper og kropp. Tren på alt, men fokuser på det du ikke er så flink til
    (Jeg f.eks ville blitt alt for tung med MJK sitt program. For mye vekttrening for min del)

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Søknad er sendt inn, så er bare å vente på at byrokratene i vernepliksverket får ut fingen og kaller meg inn.

Treningsmessig pleide jeg å sykle til jobb. Men etter at sykkelen ble stjålet har jeg begynnt å gå til jobb i steden.
    To ganger en mil, fem dager i uken er en finfin oppvarming hva angår marsjene hvertfall.
    Tenker å kjøpe meg en 15l camelback eller noe for å få opp vekta. Men først fokuserer jeg bare på å få opp tempoet mitt.
    Jeg klarer helt fint å gå en mil på halvannen time uten å gå meg svett.
    Noen som vet hva ca tempoet på en speedmarsj ligger på?
    Skulle tro det tempoet nærmet seg en time på mila eller noe.

Ellers har jeg styrketrening som innebærer alt for mange pushups, situps, pullups og dips. ^^

Litt svømming noen ganger i uka.
    Og en real ukentlig fjelltur med tyngre sekk.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0
    Så bra lykke til, ikke dumt det med å gå på jobb. Har vurdert og jogge til jobb. Ca 7 km en vei. Men må opp så forbanna tidlig :P. Lykke til

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Jeg må ofte stå opp kl 5 for å rekke jobben til fots.
    Farlig glad i å smumre til tider, men det gjør jo bare at jeg kommer meg enda raskere frem. Haha.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0
    Hei, jeg lurte på å søke opptaket. men er ikke 100% sikker på om jeg er fargeblind eller ikke. Skal til øyelege for å få sjekket dette. klarer ca halvparten av de bildene med tall inni men vet ikke om det bare er Pc'n skjermen som ikke klarer å vise det eller om jeg er fargeblind. noen som vet hvor nøye de er på det? klarer helt fint å skille alle farger utenom de testene. Synet mitt er ellers 100%, kun farge testene jeg sliter litt med
    Sist endret av chrisll1993; 12-01-14 kl 13:07

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    3
    Da er du ikke fargeblind, men fargesvak. Dette diskvalifiserer deg antagelig fra å søke, siden MJK krever "ingen avvik" på fargesyn.

Fra forsvaret.no:
    Helse
    Du må være frisk og uten kroniske lidelser for å kunne gjennomføre marinejegerkurset.
    Dersom du har verdier på noe av dette som ikke tilfredsstiller kravene, men som du mistenker at ikke er riktig lenger - spesifiser det som et vedlegg til søknaden. Du vil uansett bli vurdert av lege på nytt under opptaket.

Formelle krav til tester utført på sesjonen er som følger:

​​Undersøkelse ​​Helsekrav (1 til 9)
    ​Alminnelig fysikk ​7
    ​Fordøyelse ​6
    ​Øyne ​9
    ​Ører ​7
    ​Armer ​7
    ​Hender ​7
    ​Gange ​7
    ​Rygg ​7
    ​Hud ​7
    ​​Psykisk helse ​9
    ​Fargesyn ​ingen avvik
    ​​Alminnelig evnenivå ​minimum 5

Menig
    Ble medlem
    Jul 2012
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av renegade89 Vis post
    Kan ikke folk skrive opp resultatene sine her etterhvert som de tester?

Her er mine resultater av det jeg har testet:

13 Hangups/pullups
    53 pushups
    124 situps

Er endel jeg ikke har testet men har planer om å gjøre det etter jeg kommer tilbake fra sjøen neste gang, om ca. 7uker.

Svømmingen ligger jeg dårlig an, 5000metern skal jeg klare nå men har ikke prøvd meg enda.
    for å få et mer realistisk resultat av hva du kommer til å prestere på selve opptaket burde du tilstrebe å gjennomføre alle testene på kortest mulig tid.. altså, først f.eks løpe 5000 meter, for så å gå rett over på styrketestene og svømming.. kan nesten garantere deg at testene ikke kommer hver for seg, men rett etter hverandre! men det visste du sikkert

Menig
    Ble medlem
    Dec 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hei. Mann 23 år fra tromsø. Forbereder meg til opptak sommer 2014. Er godt igang med treningsprogrammet og føler det går ganske greit. Har ikke trent kondisjon på flere år, men har som følgende resultater

Push ups- 45 klarer kravet og mer en det
    hang ups- 10 kravet + mer
    situps 45 på 2 min + mer

5000m jogging med m77+ 3kg i sekk 31 min (trenger å forbedre dette, men det hvil jeg ganske kjapt, har ikke testet med 4.2kg våpen)
    400svømming innenfor kravet.
    25m under vann- ca 20m (dette vil også bli trent mere på slik at jeg klarer mer en kravet)

Er relativt robust, og har trent styrke i ca 4 år, prøver også å utfordre meg selv og pine meg selv på det psykiske (gå lenge uten mat, jogge 5km før middag osv). Skal også ta laseroperasjon for synet,er litt svakt nærsynt, så jeg ville ikke klart alle linjene på plata fra 5m. er snakk om ca -1 på begge øynene.

Men så er spørsmålet. Har noen andre av dere vært plaget med smerte i ustiden av kne, også kalt "joggekne" ? er en plage for meg, prøver så godt jeg kan å ikke belaste kneet for mye, og tøye og massere kneet og riktige punkter på foten så og si vær dag. Kjennes spessielt godt når jeg går nedåver i trapper eller jogger i nedåverbakke.

Håper alle andre dedikerte og engasjerte aspiranter står på frem til opptak 2014

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Fokuserer selv på grunnstyrke i januar. Har en del rolige, korte turer uten sekk som fin restitusjon og skadeforebyggende.
    Styrke: 2 ganger i uka.
    Svømming: 2 ganger i uka.
    Marsjtur (høyt tempo) med/uten sekk og øvelser med tømmerstokk: 2 ganger i uka.
    Løping: 2-3-4 ganger (varierer)
    Bevegelighetstrening 2 ganger i uka.
    Tøyer ut før trening og varmer opp minst 10-15 min. Tøyer så i 30 min etter trening Hentet en del øvelser fra mjk sitt eget program og kombinert det med mine egne erfaringer. Ser mange gode tips her på forum!

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jn90 Vis post
    Hei. Mann 23 år fra tromsø. Forbereder meg til opptak sommer 2014. Er godt igang med treningsprogrammet og føler det går ganske greit. Har ikke trent kondisjon på flere år, men har som følgende resultater

Push ups- 45 klarer kravet og mer en det
    hang ups- 10 kravet + mer
    situps 45 på 2 min + mer

5000m jogging med m77+ 3kg i sekk 31 min (trenger å forbedre dette, men det hvil jeg ganske kjapt, har ikke testet med 4.2kg våpen)
    400svømming innenfor kravet.
    25m under vann- ca 20m (dette vil også bli trent mere på slik at jeg klarer mer en kravet)

Er relativt robust, og har trent styrke i ca 4 år, prøver også å utfordre meg selv og pine meg selv på det psykiske (gå lenge uten mat, jogge 5km før middag osv). Skal også ta laseroperasjon for synet,er litt svakt nærsynt, så jeg ville ikke klart alle linjene på plata fra 5m. er snakk om ca -1 på begge øynene.

Men så er spørsmålet. Har noen andre av dere vært plaget med smerte i ustiden av kne, også kalt "joggekne" ? er en plage for meg, prøver så godt jeg kan å ikke belaste kneet for mye, og tøye og massere kneet og riktige punkter på foten så og si vær dag. Kjennes spessielt godt når jeg går nedåver i trapper eller jogger i nedåverbakke.

Håper alle andre dedikerte og engasjerte aspiranter står på frem til opptak 2014
    Eg veit ikkje korleis skaden din oppsto, men vanlige måtene å få kne plager er med og jogge på asfalt, tredemølle, dårlige sko og bevege seg for fort i nedover bakker son du belaster kne. Dei 3 fyste bør du unngå mest mulig vis du føler det gjer skaden verre, men dette noko prøve deg litt fram. Og eit tips for trapper og nedoverbakker prøv og gå med litt bøyde kne son at du demper med lår og rompe. Det høres litt domt ut, men du tar vekk mykje av belastinga på knet vis du ikkje går med strake bein.

Lykke til!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7
    http://www.dn.no/dnaktiv/article2749616.ece

De skal være de fysisk og psykisk mest robuste i landet. Nå har marinejegerkommandoen lagt om treningen etter modell av amerikanske spesialsoldater – og norske ishockeyspillere.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2749632.ece
    Marinejegerens treningsprogram
    ----

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    3
    Hadde vært moro å få testet den hinderløypa

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Jeg tror egentlig det hadde vært ganske kjipt...
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Jn90:
    Hvis du skal ta laser på øynene og stille til opptak i år kan du ha dårlig tid.
    Vernepliksverket ville i mitt tilfelle at jeg venta i fire måneder etter operasjonen før jeg fikk en legeattest på det.
    Da var min søknadsfrist allerede over og jeg måtte vente helt til neste år.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vance Vis post
    Jn90:
    Hvis du skal ta laser på øynene og stille til opptak i år kan du ha dårlig tid.
    Vernepliksverket ville i mitt tilfelle at jeg venta i fire måneder etter operasjonen før jeg fikk en legeattest på det.
    Da var min søknadsfrist allerede over og jeg måtte vente helt til neste år.
    Det var synd. Skal du prøve deg i år da istedenfor ?
    Fikk tilbud om operasjon om 2 uker. Snakket litt med de på telefon anngående den operasjonen, og om cTen var den metoden som var tillat. De mente det var nok tid mellom opptaket og operasjon, så satser på at det går greit

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0
    Hei !
    Har selv sendt inn søknad for opptak 2014, har ikke vært inn til førstegangstjeneste tidligere.
    Lurer i den forbindelse på om man må være kalt inn til førstegangstjeneste i Sjøforsvaret for å søke, eller går det en automatikk i dette når man søker på opptak, slik at man får beskjed om å møte opp på Madla for rekruttskolen om man får komme på opptak til MJK? Mulig jeg som misforsto MJK når jeg snakket med de , men hørtes nesten slik ut.
    Gjennomgår man rekruttskolen som vanlig før man starter på opptaket ?
    Er man ganske sikret å komme inn på opptak når man vet at man tilfredsstiller alle kravene på fysikk og tester ?
    Mulig jeg er dårlig til å lete etter denne informasjonen, men har ikke funnet noe konkret svar på nett.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Så lenge du er kallt inn til sjøforsvarets rekruttskole SJØ07 (juli kullet) så vil du kunne stille på MJ opptak.
    Det blir i løpet av de første dagene holdt ett informasjonsmøte i kinoen på madla der (fra tidligere av hvertfall) MJK, MDK og KJK presenterer avdelingene sine.
    Så det bare å søke på det man ønsker.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0
    Siste brevet jeg fikk fra Forsvaret sto det at jeg ikke var planlagt til noen førstegangstjeneste med det første, må jeg da få arrangert med Forsvaret at jeg vil inn til SJØ07 selv, eller blir jeg automatisk satt opp til SJØ07 nå i 2014 når jeg har sendt inn søknad til MJK opptak 2014 ?

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Sender du inn egen søknad til MJ opptak er det SJØ07 du blir inkallt til.
    Dunno hvordan det er nå, men på madla pleide det å være egen tropp for de som har søkt til opptaket.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •