SPESIALJEGER.NET
Opptaksforum på Milforum - Spesialjeger.net

Nytt opptaksforum - Spesialjeger.net
Kun for dere som ligger i trening til opptak. Trykk på bildet for mer info!

Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: dårlig syn?

Menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

dårlig syn?

stiller GSV noen krav på nedsatt syn? jeg har perfekt fargesyn men ser dårlig.
    så er det mulig for meg å bli grensejeger?

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Liker (gitt)
    124
    Liker (mottatt)
    124
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    88 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6
    Regner med at de har samme standardkrav som de fleste andre stillinger i førstegangstjenesten. Er ikke helt sikkert på dette, så det beste vil nok være å opprette forbindelse med vernepliktsverket på tlf. 03003.
    Bitit fyrst!

Menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    hei
    takk for at du svarte.
    men er det også sånn for MJK og HSK?
    Sist endret av swg; 27-07-13 kl 12:40

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    125
    Liker (mottatt)
    815
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    213 innlegg
    PONDUS
    27
    Så er det jo forskjellige grader av dårlig syn også da, fra litt svak til blind.
    Har du vært på sesjon enda? Isåfall tok du vel synstesten der og fikk karakter på synet ditt?

Det blir litt vanskelig å gi deg et godt svar på et såpass diffust spørsmål, men tjenester i Forsvaret som krever måltall 9 (= perfekt syn) vil være utelukket for folk med nedsatt syn. Dette inkluderer, men begrenser seg godt mulig ikke til, tjeneste som pilot i flyvåpenet og tjeneste som spesial- og marinejeger (men tjeneste i andre stillinger innad i spesialstyrkene trenger ikke nødvendigvis å ha samme krav til syn, litt utifra hva det er snakk om og ++).
    Ting jeg ser for meg, altså vet jeg ikke 100% sikkert, at i utgangspunktet stiller krav til perfekt syn, er tjeneste som skarpskytter, tjeneste som fjernoppklaringsmann, artillerijeger/flykontrollør (eller FAC/JTAC på stammespråket).
    Det finnes en oversikt over hva stillinger som krever hva syn, men denne har jeg desverre ikke for hånd.

GSV kan jeg personlig umulig se for meg at skulle ha et strengere krav til syn enn karakter 6, eller 7 maks. Dette er tross alt snakk om tjeneste som lett-infanteri, med ganske basic patruljetjeneste underveis i tillegg, langs en stille og rolig grense. Det mest krevende der er felt-/vintertjenesten og det å ta vare på seg selv gjerne over lenger tid i felt, og det trenger man ikke top-notch syn til.
    Elite Som En Trensoldat

Menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    så det er vel det samme vis jeg skal være hundefører i GSV?
    er det noen som vet hvor hundeførerskolen holder til?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    125
    Liker (mottatt)
    815
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    213 innlegg
    PONDUS
    27
    Den holder til på Hauerseter ikke langt fra Gardermoen og Jessheim/Sessvollmoen. Hva kravene til syn for å være hundefører/gå grunnkurs hund vet jeg heller ikke 100%.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    3
    Hundetjensten setter vel mer krav til luktesansen. "Hvordan lukter hunden?" "Forferdelig."

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    2
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tusseladd Vis post
    Hundetjensten setter vel mer krav til luktesansen. "Hvordan lukter hunden?" "Forferdelig."
    Må innrømme at den fikk meg til å le. Enkel humor!

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

Antall sideoppslag siden oppstart:
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier