Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: MTB

Menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    0

MTB

Syns de MTB båtene ser tøffe ut. Så lurer på hva som skal til for å jobbe med en sånn? Er det samme som på fregattene hvor man må ha Matros eller navigasjons utdanning?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8
    [Pirk]Kyst-Korvette [/Prik]
    Sist endret av Grasklyppertraktor; 26-07-13 kl 16:50

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Re: MTB

No heiter det forsatt MTB våpenet.

Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 2

Menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    [Pirk]Kyst-Korvette [/Prik]
    Hva med å komme med et svar isteden for en usakelig kommentar , på Forsvarets sider står det MTB og ikke Kyst- Korvette.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Kjenner ikkje MTB våpenet så godtlenger, men det er veldig få førstegangstjeneste soldater ombord. Dei fleste er enten befal eller matroser.

Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 2

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7
    Etter hva jeg har hørt, så er det ganske få stillinger for førstegangstjenestegjørende på MTB, men det skulle være noen. Er nok en stor fordel å ha elektro/data/automasjonsutdannelse tenker jeg. Ellers er det jo bare å søke seg til sjøforsvaret og gi gass!
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    12
    Det er et par-tre UM-stillinger ombord på korvettene. Sannsynligvis maskinist/elektriker, sambandsmann, kokk(?) og artillerist tipper jeg. Er riktignok ikke på korvett, men kjenner en del ombord der.

Disse stillingene må du ha relevant utdanning for fra utenom forsvaret, unntatt samband der du søker SRO og går et par måneder i lære på KNM Tordenskjold. Maskinist, elektriker fagbrev, artillerist er det som regel en fordel med realfagskompetanse eller relevant fagbrev innenfor automatikk e.l.

Forbered deg og for 18 måneders førstegangstjeneste dersom du vurderer å søke deg til båt.

Er ikke bare bare å være på krigsskip i disse dager serru

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Det er et par-tre UM-stillinger ombord på korvettene. Sannsynligvis maskinist/elektriker, sambandsmann, kokk(?) og artillerist tipper jeg. Er riktignok ikke på korvett, men kjenner en del ombord der.

Disse stillingene må du ha relevant utdanning for fra utenom forsvaret, unntatt samband der du søker SRO og går et par måneder i lære på KNM Tordenskjold. Maskinist, elektriker fagbrev, artillerist er det som regel en fordel med realfagskompetanse eller relevant fagbrev innenfor automatikk e.l.

Forbered deg og for 18 måneders førstegangstjeneste dersom du vurderer å søke deg til båt.

Er ikke bare bare å være på krigsskip i disse dager serru
    Tilbys det 18 måneder førstegangstjeneste i sjø nå også?

Kystkorvettene seiler med svært få vernepliktige, er vel satt opp med 3-4 UM-stillinger på papiret, men om de klarer å fylle en båt med kun matroser og befal, så kjører de med dette. Kokk, elektriker, artilleri vet jeg om vernepliktige som var da jeg var inne. Husker det kun var en stilling i mtb-våpenet som kokk da jeg var inne, når vi søkte stillinger på rekruttskolen. Store deler av året hadde båtene seilingsforbud også vel og merke pga tekniske problemer, noe som sikkert er fikset i dag. Om noen UM-er klarer å skaffe seg stilling på en av disse båtene så er det egentlig en bragd. Savner tiden da sjø opererte super-hauk..... Men kule båter ja, noe av det heftigste jeg noen gang har vært om bord på. Om det er mulig å komme på en som gnist etter SRO-kurs tror jeg ikke. Som regel er det et befal som utfører dette på flere av de mindre båtene, men skal ikke si meg for sikker.
    Sist endret av Pleya; 06-08-13 kl 00:48

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    12
    Er snakk om å innføre 18 måneders førstegangstjeneste pga at det tar en stund å kurse og lære opp nytt personell, og man ønsker å beholde personellet såpass lenge at man får til en naturlig overlapp mellom menigkullene. Hæren har allerede begynt med 18 måneders førstegangstjeneste i utvalgte avdelinger.

Korvettene har ikke seilingsforbud per nå, og har som sagt 3-4 vernepliktige ombord. Og ja, menige radiooperatører finnes på korvettene. Man skal jo gå kontinuerlig radiovakt når man er i sjøen.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Hvordan fungerer egentlig oppskvær på korvettene, må de stakkars menige vaske hele båten?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    12
    Alle unntatt Sjef og NK vasker.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

MTB

Man tolererer til nød at båtfolket bruker sære ord som dørk, leider og lugar, men oppskvær???
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    12
    Oppskvær (vasking og rydding), bestikk (han som står i draftet), draft (kart) skaffetøy (det man spiser med), bikke (køy/seng), dørk (gulv), underdørk (tak), skott (vegg), ruff (sofa), lugar (rom), embarkering (ombordstigning/ankomst), debarkering (motsatt av embarkering), grisebikking (ligge i bikka med klær på), kjølsvinet (kjæledyret i kjølstokken), spant (del av "skjelettet" til fartøyet), pøs (bøtte), hmmhmm (heslig dyr som disse åndssvake hærfolkene med dieselfille på skallen liker å jukke rundt på), und zo weiter, und zo weiter...

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    10
    Jammen i helvete!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Alle unntatt Sjef og NK vasker.
    Holy crap det skulle jeg likt å se. Skulle søren så gjerne hatt en omvisning på en av de baljene i det hele tatt tbh.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •