Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 55 av 55

Tråd: Det frivillige skyttervesen

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    52

Sv: Det frivillige skyttervesen

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Word! Det burde virkelig bekymre noen.
    100 skarpe I førstegangstjenesten for mange er jo en liten pekepinn.
    Mange av disse havner I HV.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Når HV øver skyting så starter de i 99% av tilfellene med innskyting 30m på papp. I et område som øver er det stor forskjell på topp og bunn nivå, de fleste skyter ok på 200m. Men å ha 7 av 10 i svarten og 2 av 10 i hviten og en i ramma skjer en del ganger. Elektronikken tåler en del fjått skudd men av en eller annen grun så blir ting ødelagt. Så er det en del lokale stevner der det dukker opp noen i grønt, noen ganger så mange eller så få at det skaper en del hodebry og tid for å gjennomføre et stevne, vi snakker ikke store problemer men et irritasjonsmoment for de som arrangerer, å da blir de i grønt årsaken for alt klusset som kan oppstå. Men jeg har også opplevd den andre enden av skalaen der de i grønt blir ønsket varmt velkommen så det er ikke noe fasit eller regel bare hvem som styrer showet også må jeg føye til at det er mange raringer i sivilt og i grønt.

I NROF får vi låne gratis bane til det skytterlaget jeg er i og til et annet kostet det 9000 for en kveld så det er mye rare ting som skjer rundtomkring (rifle). Pistolklubben vill ha skytetidene våre og ansvarlig for aktiviteten før hver sesong slik at de kommer på terminlisten deres, også får vi nøkler og det er en fin ordning. Innendørs pistol er på elektronikk og papp ute.

Det som er synd er at en tulling i grønt kan ødelegge for mange andre i grønt, sivile ser ikke så stor forskjell på de i grønt. Vi hadde en slik episode for noen år siden med en HV løytnant i full ørken kamo rett fra Afghanistan som oppførte seg som en fjått og ble bortvist fra standplass, jeg brukte måneder på å roe gemyttene slik at andre i grønt igjen kunne komme å skyte. Dette er lokale problemer og burde derfor være en ikke sak, men folk reiser rundt og prater å da blir ofte de negative episodene litt værre og en generell sannhet. Vi i grønt må også forholde oss til DFS skytterne og deres behov, mange legger tusenvis av kroner og timer i trening i året for å lykkes og da er en i grønt som ligger vedsiden av og roper klikk tom og andre rare ting litt forstyrrende.

Jeg håper forsvare tar en runde med seg selv og tenker godt igjenom frivillig skyting for folk i forsvare om det er noe som kan gjøres bedre, er ikke sikkert men hva hvis det er det.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    52

Vi kan lære av Sweits.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post

Jeg håper forsvare tar en runde med seg selv og tenker godt igjenom frivillig skyting for folk i forsvare om det er noe som kan gjøres bedre, er ikke sikkert men hva hvis det er det.
    Hvis det du skriver er sant er det ikke Forsvaret som må tenke seg om men heller DFS som bør stikke fingrene i jorden og tenke på hvem som betaler for gilde.

Det som kan gjøres bedre er å heller gi de 30 millionene årlig til NROF istedenfor. Da slipper en å teste hva som høres ut som ganske frynsete nerver hos enkelte i DFS.

NROF, etter hva jeg vet, klarer stort sett å gjennomføre både nivå delt treninger og konkurranser på en relativt standardisert måte. Sier ikke det er perfekt men uansett en bedre løsning den at en ikke får lov til å skyte for det det en gang i tiden var en annen person som var løk og den personen hendte å være i grønt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    7

NROF er vel bare befal er det ikke?

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Jo,primært befal pluss grenaderer eller HV-I sty soldater. Men uansett en struktur det nok er mulig å skalere opp og evt. lage en søster org. til dersom en snakker en stor omorganisering av den frivillige reservist skytingen.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

lokalt i min by ville NROF kunne gjenomført mye bra for alle i grønt.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

@Pinch det er ikke forsvare som er problemet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Er ikke det jeg skriver heller; jeg tolker ditt innlegg i retning av at du mente Forsvaret måtte tilpasse seg DFS og ikke motsatt. Mulig jeg leste deg feil :-)

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Den direkte støtten fra FD til DFS er på ca 30 mill årlig. I tillegg kommer verdien av støtte til arrangementer etc. Gitt et begrenset budsjett, er dette den beste måten å anvende det på?
    Godt spørsmål når man legger ned HV-kapasiteter for småpenger...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Hvis det du skriver er sant er det ikke Forsvaret som må tenke seg om men heller DFS som bør stikke fingrene i jorden og tenke på hvem som betaler for gilde.

Det som kan gjøres bedre er å heller gi de 30 millionene årlig til NROF istedenfor. Da slipper en å teste hva som høres ut som ganske frynsete nerver hos enkelte i DFS.

NROF, etter hva jeg vet, klarer stort sett å gjennomføre både nivå delt treninger og konkurranser på en relativt standardisert måte. Sier ikke det er perfekt men uansett en bedre løsning den at en ikke får lov til å skyte for det det en gang i tiden var en annen person som var løk og den personen hendte å være i grønt.
    NROF har ikke skytebaner. DFS' skytebaner og anlegg rundt omkring er stort sett anlagt på dugnad, gjennom gaver fra grunneiere, kronerulling etc.

DFS kan med sine 150 000 medlemmer øke kontingenten med 200 kroner eller begynne å ta markedspris for baneleie av NROF/Forsvaret/politiet for å kompensere for et eventuelt tap av støtten over forsvarsbudsjettet. Jeg tror ikke det er noen gjengs oppfatning ute i skytterlagene at Forsvaret "betaler gildet" - snarere sparer spesielt HV mye penger på å få bruke skytebaner til gunstige priser i stedet for å transportere mannskapene til de få garnisonene vi har igjen.
    “Sir, you and the company commanders will encounter a variety of terrain features, changing weather conditions, an array of small-arms fire, varying amounts of mortar and artillery fire, and unforeseen elements of surprise.”

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

DFS og forsvaret fornyer samarbeidsavtalen sin.

https://dfsgrasrot.no/norsk-skyttert...savtale-med-hv
    “Sir, you and the company commanders will encounter a variety of terrain features, changing weather conditions, an array of small-arms fire, varying amounts of mortar and artillery fire, and unforeseen elements of surprise.”

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Det er jo litt (ufrivillig?) morsomt å lese den. Bernt Brovold var mannen bak «kvalitetsreformen» av 2005, fjernet «Overalt, alltid», fjernet mye av lokal tilknytning etc. Eirik Kristoffersen har bragt mottoet tilbake, øker lokal tilknytning og holder på mange måter på med å reversere de verste utslagene av Brovolls «kvalitetsreform». Og nå med støtte av Brovoll i DFS.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Hjulet er rundt.

Jeg har forøvrig vært på militært NM i går og i dag. Utrolig velsmurt arrangement, HV (og noen lotter) ble brukt som funksjonærer på standplassene, parkeringsvaktene var sivile.

Ca 155 deltagere i 416-klassen, ca 55 med AG-3. Litt bedre enn i fjor altså, åtte HV-distrikter og en i-styrke stilte lag.

Klagingen på manglende relevans synes jeg (unnskyld meg) er en smule tacticoolt snobberi. Nei, ingen av øvelsene er "stridsskyting", men det er gode prøver på basic og litt mer enn basic skyteferdigheter. Og etter spennet i prestasjoner å dømme er det nok av dem som trenger å trene mer på det... også jeg.

Det hadde vært kult med militære mesterskap lagt opp etter IPSC eller NROF nivå 3 regler, men jeg tviler på at noen av de organisasjonene har organisatoriske muskler til å få det til? Det vil også bli dyrt og tidkrevende å arrangere sammenlignet med lett tilpassete DFS-øvelser. Og jeg vil tro at trange budsjetter og knallhard prioritering av kjernevirksomheten er en viktigere grunn til dårlig deltakelse enn at øvelsene oppleves som irrelevante.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Når det er sagt så hadde det ikke krevd mye å justere regler og gjennomføring opp mot dagens militære skyting.

- påby feltmessig bruk av rem (Ingen setter vel reima på armen på matchvis i strid. Det hadde hjulpet om Forsvaret kjøpte inn ordentlige reimer.)

-påby magasinskift fra utleverte magtasker eller tilsvarende, i stedet for liggende på standplass

-tillat støtte på magasinet på flere av feltholdene

-sett opp skytebukker på ett eller to felthold og skyt over og/eller rundt for å teste ferdighetene i flere feltmessige stillinger

-Start felthurtig fra normal ferdigstilling (ingen står vel på vakt i grunnstilling med ladd gevær ved foten?)

-Plomber siktejusteringen etter minneskyting. Ingen skrur vel på siktet om fienden plutselig dukker opp på 400m?
    Sist endret av Lille Arne; 08-08-18 kl 22:18 Begrunnelse: La til en kontroversiell en

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •