Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Sjøforsvaret - Kystvakt

Menig
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    0

Sjøforsvaret - Kystvakt

Hei, skal snart inn i sjøforsvaret. Først rekrutten på madla 8 uker.

Etter dette har jeg lyst til å komme meg inn på fartøy, helst kystvakt. Virker kult.

Er det noen som har litt informasjon om dette? Er det vanskelig å komme inn der?

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5
    Vanskelig å komme på Kystvakt om du søker "artillerist - KV Svalbard". Det kommer 2-300 av de andre rekruttene til å ha på lista si også. Om du søker tilsvarende stilling på KV Tor for eksempel, så er det enklere å komme inn. Men båten og opplevelsene blir deretter....

Hadde jeg vært på rekrutten igjen hadde jeg søkt KV Harstad som etter min mening er den fineste Kystvaktbåten med tanke på komfort og ansvarsområde. De fikk være med på mye kult mens jeg var inne. Alt fra vanlig patrulje til store Nato-øvelser i inn og utland som logistikkstøtte til mtb.
    Sist endret av Pleya; 02-07-13 kl 12:48

Menig
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    0
    Takk for svar.

Hva med for eksempel dekksmann, navigasjons assistent, sanitet eller noe annet?

Spiller ingen rolle på hvilket fartøy jeg kunne tenkt meg. Alle har jo mange seildager, og forskjellige oppdrag vil jeg tro.

Men bestått krav, og god holdning er muligens nøkkelen til å havne på KV?

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5
    dekksmann og artillerist husker jeg mange søkte. Nav-ass er det ikke på de fleste KV-båtene,mulig de har det på Nordkapp- og Svalbard-klassen. Ellers husker jeg at Minevåpenet hadde mange..... Båten i seg selv har ikke så mye å si, jo mindre besetning, desto bedre samhold. Noen av båtene er mer moderne og bedre/mer komfortable innredet enn andre. De eldre båtene som Nordkapp- og Ålesund-klassen bærer preg av å være litt slitte, men Barentshav-klassen og KV Harstad er som en helt annen verden.

Nornen- og Reine-klassen som seiler i Indre Kystvakt er relativt små og seiler for det meste på kysten. Mest typisk for disse er skipsvisitasjoner, søk og redning (SAR), oljevern, force protection (vakt og sikring...mm), miljøvern og noen fiskeriinspeksjoner.

Ytre KV gjør det meste som Indre driver med, bare at de er havgående og driver ofte med grensepatrulje/suvurenitetshevdelse og i langt større grad med fiskerioppsyn. Da jeg var i Ytre KV var det nesten daglig fiskeriinspeksjoner, så lenge været tillot det, noe man blir ganske fort lei av. Ellers var vi også med på mindre militærøvelser med Kysteskadren og hadde av og til eskorteoppdrag. Det å bli mer sjøsyk på Ytre KV må påberegnes da seilingen nordsjøen, Skagerak og Barentshavet kan være ganske røft. Indre KV slipper dette i mye større grad. Er du heldig og kommer på riktig båt, så blir det fort noen utenlandsturer på deg også.

Generelt bør du vise god fysisk form, stå på vilje og utvikling under rekrutten for å havne på båt. Har du fagbrev innen elektro, maskin, matrosfaget etc. stiller du enda sterkere. Det året jeg var inne kom under 30% av de vernepliktige på båt. Om du oppfører deg som en idiot under rekrutten og prøver å være en helt annen enn den du egentlig er, så kan du være sikker på at ingen vil ha deg på båt, da det å kunne oppføre seg, være til å stole på, være pliktoppfyllende, tilpasningsdyktig etc. er SVÆRT viktig på båt da du må leve tett på resten av mannskapet i relativt trange omgivelser med liten plass uansett hvilket fartøy du havner på.
    Sist endret av Pleya; 22-07-13 kl 23:56

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •