Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Bør man starte i MJK i førstegangsen?

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0

Bør man starte i MJK i førstegangsen?

Hei, som dere alle sikkert vet så kan man starte i MJK (jeger og båtoperatør) som en del av førstegangstjenesten.
    Sjefen selv for opptak/utdanning (var ihvertfall sist jeg sjekket Roar Birkeland) har sagt at det er alt ifra 1-4 stk hvert år som kommer gjennom opptaket, som ikke har noen form for militær erfaring og som er 18/19 år. Dette skrev han på mail. Og la oss si at ca!! 10-20 stk i alt klarer opptaket hvert år.

Så her er da spørsmålet:
    Burde man virkelig kjøre på og gi gass som de sier og gå for det vanskeligste og mest mentalt tøffeste man kan under førstegangtjenesten med en gang eller velge f.eks. fallskjermjeger eller kystjeger o.l. ??? (for så å prøve seg senere i mjk) Kan jo være at man trenger nettopp et år modning i millen for å klare det.
    På den andre siden er det jo tydeligvis de som klarer det med en gang!

Jeg vil prøve meg hos mjk selv til førstegangs, men har alltid tenkt litt på akkurat dette siden spesialjegernes krav er fullført førstegangs...
    Hva tror dere?

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av eggogbacon Vis post
    Hei, som dere alle sikkert vet så kan man starte i MJK (jeger og båtoperatør) som en del av førstegangstjenesten.
    Sjefen selv for opptak/utdanning (var ihvertfall sist jeg sjekket Roar Birkeland) har sagt at det er alt ifra 1-4 stk hvert år som kommer gjennom opptaket, som ikke har noen form for militær erfaring og som er 18/19 år. Dette skrev han på mail. Og la oss si at ca!! 10-20 stk i alt klarer opptaket hvert år.

Så her er da spørsmålet:
    Burde man virkelig kjøre på og gi gass som de sier og gå for det vanskeligste og mest mentalt tøffeste man kan under førstegangtjenesten med en gang eller velge f.eks. fallskjermjeger eller kystjeger o.l. ??? (for så å prøve seg senere i mjk) Kan jo være at man trenger nettopp et år modning i millen for å klare det.
    På den andre siden er det jo tydeligvis de som klarer det med en gang!

Jeg vil prøve meg hos mjk selv til førstegangs, men har alltid tenkt litt på akkurat dette siden spesialjegernes krav er fullført førstegangs...
    Hva tror dere?
    Hvis du tror at kyst eller fallskjermjeger er lettere enn marinejeger blir du nok overrasket.

Virker ikke som om du har noe særlig innblikk i hva som foregår i forsvaret, og anbefaler deg på grunnlag av dette å velge et år i en vanlig avdeling først. Gjerne 2. Bataljon eller HMKG. Da får du smake litt på det å hate, og finner ut om det er noe for deg, og da er det bare å hive seg på MJK eller FSK opptak året etter.

Lykke til!

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    MJK har selv sagt at det er bare å hive seg på, selv under førstegangstjenesten.
    Jo yngre du er når de får deg, jo lengre kan de bruke deg. Yngre folk pleier også å lære kjappere, og har færre uvaner som må trenest bort.
    I motsetning til f.eks FSK trener MJK opp alle militære ferdigheter helt fra bunnen av. Slikt ender marinejegerne opp med å være akkurat slikt kommandoen selv ønsker dem. Tidligere erfaring er sjeldent en ulempe, men du lærer alt du trenger å lære av dem under kursene.

Og skulle du falle av fordi du var for ung eller dårlig forberedt, så finnes det fortsatt folk som par prøvd både 3-4 ganger og endt opp som strålende operatører. Vil alltids være ekstra heder og ære da, for dem som klarer det på første forsøk.

Mitt råd er å gå rett for det du selv ønsker mest. Men ikke undervurder kravene på noen som helst måte. Nivået er lagt helt opp til grensa for hva som er fysisk mulig å gjennomføre.
    Store, sterke menn svimer av med jevne mellomrom på de opptaka der...så kjør på og tren hardt og lenge.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Stuffed:
    På grunnlag av fysiske krav og lengde på opptak vil jeg si at MJK er litt vanskeligere, ja. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg ser på ksk/fsk som en lavere status!
    HJK/FSK: 3 uker
    MJK: 5 uker

Jeg sier ikke at jeg har best innblikk i forsvaret, men å si at jeg ikke har særlig innblikk i noe av det som skjer i forsvaret er vel litt uprofesjonelt? De fleste har en anelse av hva som foregår i forsvaret. Meningen med denne linken var å høre hva folk mente/syntes om akkurat dette temaet istedenfor at alle skulle komme å si "jeg har peiling, jeg er tøff, jeg vet jeg klarer det". Temaet for denne linken er ikke om JEG er klar for militæret, men om sjansen for å klare det kanskje er større generelt for dem som er 20+.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Temaet for denne linken er ikke om JEG er klar for militæret, men om sjansen for å klare det kanskje er større generelt for dem som er 20+.
    Ja.

Eldre folk har hatt mer tid til å modne seg, og styrke seg både fysisk og mentalt.

Generelt sett.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    44
    Stuffed:
    På grunnlag av fysiske krav og lengde på opptak vil jeg si at MJK er litt vanskeligere, ja. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg ser på ksk/fsk som en lavere status!

Jeg sier ikke at jeg har best innblikk i forsvaret, men å si at jeg ikke har særlig innblikk i noe av det som skjer i forsvaret er vel litt uprofesjonelt? De fleste har en anelse av hva som foregår i forsvaret. Meningen med denne linken var å høre hva folk mente/syntes om akkurat dette temaet istedenfor at alle skulle komme å si "jeg har peiling, jeg er tøff, jeg vet jeg klarer det". Temaet for denne linken er ikke om JEG er klar for militæret, men om sjansen for å klare det kanskje er større generelt for dem som er 20+.
    Hei du, hett tips om du skal i Forsvaret: Gå litt stille i dørene og ikke ta mer plass enn du trenger spesielt når det kommer til ting du ikke har full kontroll på. Da blir folk rundt deg som regel ganske så mye mer omgjengelige og greie å ha med å gjøre.
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    5
    Stuffed:

Du kan ikke basere hvor tøft det er på hvor langt opptaket er. Det er løpende hele året i alle avdelinger. Presterer du ikke, er det ut.

Og nei, det er ikke uprofesjonelt å si at du ikke har peiling på hva som skjer i forsvaret - Du har aldri vært der.
    Det er noe helt annet enn det du ser på film og tv, eller leser om i Vi Menn, og du har null grunnlag for å si at du faktisk har peiling.

Når det gjelder det du nevner sist her, så er det klart at det er statistisk større sjanse for de som er 20+ for å komme inn. Det er stor forskjell på en 18 og 21-22-åring i modenhet (Stort sett) - Og dette kommer veldig fort til syne under et opptak.

Men for all del, kjør på. Er ikke meningen å demotivere deg fra å gjøre en innsats.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Jeg sjønner det, men alt jeg vet om MJK kommer stort sett fra direkte kilder i forsvaret selv, blandt annet mail kontakt med opptaksoffiserer.
    Det som MJK legger ut, samt en sosiologisk/sosialantropologisk studie gjort av Tone Danielsen i løpet av 1 & 1/2 år sammen med MJK.
    Ellers holder jeg meg langt vekke fra ViMenn, VG, Dagbladet og andre kilder som f.eks. gutter på nettsider,
    og neida jeg tar ikke dette som demotiverende Heller det motsatte!

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •