Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 38 av 38

Tråd: Sanitetsutstyr enkeltmann

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sanitetsutstyr enkeltmann

Mitt nåværende sanutstyr enkeltmann, med kun utlevert sanitetsmateriell:

1x Olaes kombibandasje - http://www.tacmed.no/produkt/blodnin...bandasje-10-cm
    2x S-rolled Gauze - http://www.tacmed.no/produkt/blodnin...auze-stappegas
    2x Combat Gauze - http://www.tacmed.no/produkt/blodnin...t-combat-gauze
    1x HALO Chest Seal - http://www.tacmed.no/produkt/respira...alo-chest-seal
    1x 14 ga oransje kanyle*
    1x 5 ml sprøyte*
    1x 20ml beholder NaCl*
    1x svelgtube
    1x nesekantarell m/glidemiddel - http://www.tacmed.no/produkt/luftvei...nese-svelgtube
    1x sprittusj

* = Utstyr til dekomprimering

I tillegg har jeg 2x TQ på vesten.

Da kan førstehjelperen som behandler meg:

1) Stanse stor pågående blødning
    2) Sikre luftvei
    3) Legge lufttett bandasje på åpne thoraksskader
    4) Stappe/behandle sår
    5) Føre viktig informasjon på meg

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6
    Heftig pris på Combat Gauze og Chest Seal... Er det noe magisk med de produktene?
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Combat Gauze er satt inn med et mineral som hjelper med koagluering.

HALO Chest Seal er et av de bedre på markedet. Det er stort, slik at man kan tilpasse det til skaden man finner, i tillegg til at det er innsatt med samme type lim som på elektrodene på hjertestartere; det sitter på alt uansett som det er vann, blod, svette etc.

Jeg har ikke kjøpt fra Tacmed.no, vel og merke. Linkene er kun til opplysning på hvor man kan få tak i.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Jeg har ikke kjøpt fra Tacmed.no, vel og merke
    Jeg har kjøpt fra både tacmed.no og medic1.no, begge ble funnet helt i orden. Var da snakk om litt div materiell (Gasbind, swat TQ, og bandasjer) til sivile jobb/EDC sankittet mitt. Gasbind, swat TQ, og bandasjer
    Sist endret av cwo-kp4; 05-05-13 kl 16:12
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6
    Tror vi trygt kan konkludere med at verden har gått fremover også på dette feltet. Som magskar sa: "krig er bra for utvikling av førstehjelp". For 20 år siden bestod sanutstyret for enkeltmann av to enkeltmannspakker, der den ene lå nedpakket i sekken. Lagene hadde en lagspose (en ca 20x20 cm tøypose) som inneholdt (etter noe sviktende hukommelse) et trekanttørkle, etpar ruller gasbind, noe plaster og desinfiserende servietter. Pluss en saks og sikkert en ekstra enkeltmannspakke eller to.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Joda, bra at ting utvikler seg, men jeg brukte altså materiell tilsvarende dette på kurs i Tyskland i 2008 samt da jeg var deployert i Afgh i 2009. Litt trege er vi her på berget ;-)

For øvrig, det at jeg nevnte at jeg ikke hadde handlet hos tacmed.no var ikke ment som noe skepsis mot dem, men for å understreke at dette finnes i systemet.

En annen ting, for de som er interessert i å bygge seg et kit, så er det viktig at Sanutstyr Enkeltmann IKKE rommer utstyr ment for småskader, gnagsår etc. Dette tar opp unødig plass i sanlommen. Ønsker man slikt utstyr i tillegg, plasser det i en annen lomme.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Har for øvrig hørt mye dritt om SWAT turnike, uten at jeg har brukt den selv, vel og merke.

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6
    Er det fremdeles NFM Bravo sanitetslommer som utleveres? Eller får man en liten ATS lomme dersom man spør pent?
    Du har ikke hansker i dette kittet. Er det i håp om at man ikke skal bruke tid på hansker før man starter førstehjelp?
    Hva er standard utlevert førstehjelpsutstyr til enkeltmann (antar at det finnes en standardsats)?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    11
    Standardsats ref. SAN-13 (2006)
    Sanutstyr, enkeltmann:
    Plaster, heft
    Plaster, sår
    Enkeltmannspakke, stor
    Bind, gas
    Bind, elastisk
    Tørkle, trekant
    Turnike, enhånds
    Hansker
    Pusteduk

Men om denne er gjeldende enda vet jeg ikke, når vi byttet fra gammel veske til ny i fjor (Nfm, bravo-driten) så fikk vi beskjed om at alt fra den gamle skulle over i den nye...
    Sist endret av cwo-kp4; 06-05-13 kl 15:19

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    NFM Bravo som er utlevert ja.

Har ikke hansker i kitet, har de på kropp (venstre skulderlomme på jakke). Jeg ville ikke brukt hansker ved behandling av egne; de er selektert og sjansen for at de er bærere av en farlig smittsom sykdom er meget lav. Ved behandling av "ukjente" så ville jeg tatt på hansker.

Re hansker, så er et godt tips å bruke dobbelt eller trippelt sett når man behandler. Er et sett blitt særs blodig eller fått en rift kan man dra det av, og ha et nytt sett hansker klare under.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Den sansatsen er utgått, skal finne ny i morgen.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Glem siste, hadde her:

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Sitat Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    Tror vi trygt kan konkludere med at verden har gått fremover også på dette feltet. Som magskar sa: "krig er bra for utvikling av førstehjelp". For 20 år siden bestod sanutstyret for enkeltmann av to enkeltmannspakker, der den ene lå nedpakket i sekken. Lagene hadde en lagspose (en ca 20x20 cm tøypose) som inneholdt (etter noe sviktende hukommelse) et trekanttørkle, etpar ruller gasbind, noe plaster og desinfiserende servietter. Pluss en saks og sikkert en ekstra enkeltmannspakke eller to.
    For å ta det helt nøyaktig:

Hver mann hadde som du sier to enkeltmannspakker, en i stridssekken og en i venstre brystlomme.

Laget hadde en lagspose. I henhold til SAN-13 for denne skulle den inneholde: 10 stk desinfiserende serviett; 2 rullergasbind (80 mm bred); 2 pakker, hver med 5 stk sterile kompresser; 1 rull hefteplaster; 2 pakker, hver med 5 stk. sårplaster (6 x 10 cm); 1 stk trekanttørkle, 1 stk bandasjesaks, 12 stk sikkerhetsnål.

På troppsnivå hadde man enten Sanitetsveske nr. 1 (i tropper som ikke hadde spesialutdannet sanitetssoldat) eller sanitetsveske nr. 2 (hvis man hadde spesialutdannet sanitetssoldat). Sanveske nr. 1 var stort sett det samme som sanveske nr. 2, men uten medikamenter 9samt noen andre forskjeller).

Innholdet av sanveske nr. 2 skulle være:
    1 pakke med 50 g renset bomull
    2 pakker hver med 5 stk desinfiserende servietter
    8 stk enkeltmannspakke
    10 ruller gasbind (80 mm brede)
    2 pakker, hver med 5 stk sterile kompresser
    1 rull hefteplaster
    1 pakke med 5 stk såplaster
    2 stk trekanttørkle
    1 stk rød hudblyant
    1 stk arterieklemme
    2 stk Martins bind
    1 stk bandasjesaks
    1 stk febertermometer
    12 stk. sikkerhetsnåler
    1 eske med 20 stk kodein-paracetamol (Paralgin Forte eller Codalgin Forte) tabletter
    1 boks med 20 stk kodeinfosfat-tabletter
    1 eske med 20 stk Pinex tabletter el.l.
    5 stk. ampiner med 10 mg morfin

I NORBATT I fikk vi i troppsstaben i geværtropp utlevert 1 stk. sanveske nr. 2 og en stk. nr 1.

Det er tydelig at verden har gått mye fremover på sanitetssiden, og spesielt i de siste ganske få år.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    De største pådriverne for dette har jo vært SOF, som siden august 1996 har utviklet TCCC konseptet.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Har for øvrig hørt mye dritt om SWAT turnike, uten at jeg har brukt den selv, vel og merke.
    gir vel i bunn og grunn samme effekt som et martinsbind... tror ikke jeg hadde tatt sjansen å brukt den som ren turnike selv om det er avmerket på den når den er strukket nok til å fungere som turnike. vet ikke om det er nok kraft i den til å være optimal turnike...

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av Prohunter Vis post
    vet ikke om det er nok kraft i den til å være optimal turnike...
    Optimal, nei overhodet ikke. Ville aldri brukt den som en primær turnike i en militær sammenheng, da er både cat og sof turnikene overlegne og swatturnikeen ville fylt rollen som martinsbind/kompresserende bandasje/sekundær TQ. Men i en sivil setting ser jeg flerbruksrollen som viktigere enn "primær funksjonen," samt at jeg føler at den er mer selvforklarende i bruk for den jevne sivilist eller mine kollegaer dersom noe skulle skje med meg. Jeg ser ikke for meg at det er mange som har erfaring med sof/cat turnikeer, bortsett fra de av oss med militær erfaring.
    Sist endret av cwo-kp4; 06-05-13 kl 20:02

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    6
    Et forsøk på en oppsummering av utviklingen:

Satsen i 2006 var omtrent tilsvarende med det en enkeltmann med en lagspose hadde tilgjenglig tidligere. Med forskjell at man tidligere ikke hadde elastisk bind, turniké og hansker.

Endringen fra 2006 og til idag er at sår- og heftplaster har blitt fjernet, og nesekantarell og en svelgtube har blitt lagt til. Tidligere skulle åpne brystskader (ihvertfall i teorien) tettes ved å tape plastinnpakningen til enkeltmannspakken rundt såret og benytte enkeltmannspakken til å holde det på plass. Feltsykelappen og penn står ikke listet i 2006, men det tipper jeg har vært på plass.

Utviklingen har gått fra å kunne behandle mindre skader til å kunne takle store skader. Mulig dette også henger sammen med at man nå har bedre mulighet til evakuering av skadde.

AGR416 sitt kit går enda lengre i den retning, der hovedforskjellen er at han dropper trekanttørklet, elastisk bind, pusteduk og hansker og har tatt med utstyr til dekomprimering og tetting av åpne brystskader, i tillegg til at han erstatter resten av innholdet med mer effektive produkter. Mulig en kandidat til SAN-13 2014?

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Har ikke hansker i kitet, har de på kropp (venstre skulderlomme på jakke). Jeg ville ikke brukt hansker ved behandling av egne; de er selektert og sjansen for at de er bærere av en farlig smittsom sykdom er meget lav.
    I hvilken grad er det et poeng at disse kitene har standardisert innhold? Eller med innhold plassert på standardisert plass? Er hjelperen kjent med de produktene du har i ditt kit (tenker ikke på utstyr for pneumothorax)? Selv om du har hansker (og evt pusteduk) i lomma, er det sikkert at den som skal benytte ditt kit har det tilgjengelig? At hanskene ikke er der er, som du sier, ikke viktig. Men en pusteduk beskytter også mot f.eks. oppkast, og vil kunne gjøre hjelperen mer effektiv?
    Jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg prøver å sette deg fast eller gi inntrykk av at jeg har peiling (noe jeg ikke har, sist jeg satt en kanyle var på 90-tallet...)

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    I hvilken grad er det et poeng at disse kitene har standardisert innhold? Eller med innhold plassert på standardisert plass? Er hjelperen kjent med de produktene du har i ditt kit (tenker ikke på utstyr for pneumothorax)? Selv om du har hansker (og evt pusteduk) i lomma, er det sikkert at den som skal benytte ditt kit har det tilgjengelig? At hanskene ikke er der er, som du sier, ikke viktig. Men en pusteduk beskytter også mot f.eks. oppkast, og vil kunne gjøre hjelperen mer effektiv?
    Jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg prøver å sette deg fast eller gi inntrykk av at jeg har peiling (noe jeg ikke har, sist jeg satt en kanyle var på 90-tallet...)
    Det er nok ikke dumt at kit er nogenlunde like i oppbygging, da det vil reflektere utdanning og kompetanse med materiellet. Dog er de produktene jeg har i mitt kit ikke veldig forskjellig fra det vanlige kitet, og mer og mer av dette kommer inn på lavere nivå.

Hansker er dog ikke alfa omega.

Hvordan sanlommen er pakket, altså plasseringen i lommen er egentlig ett fett; MEN, klarer du å finne det i mørket uten lys? Som sagt, så lenge innholdet er nogenlunde likt i sanlommen, så er ikke plasseringen av materiell i den så viktig. Da er det viktigere at medicen, "nivå 3", har stålkontroll på sin sanitetssekk, da han skal gi mer videregående førstehjelp. Det eneste sanitetsutstyret hvor det SKAL være likhet er plassering av turnike.

Pusteduk funker for øvrig ikke, da den ikke er tett. Re HLR, mest sannsynlig havner de på 100:0 i nær fremtid, dvs 100 kompresjoner, 0 innblåsninger. I klartekst betyr det kun kompresjoner. Innblåsninger har vist seg å ha lite effekt utover det oksygenet som allerede er i blodet. Det er viktigere at det sirkulerer. I tillegg har man smittefaren ved å gi innblåsninger til pasienter fra utsatte miljø.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sansatsen du har lagt ut bilder av AGR , er det den nye enkeltmannssatsen?
    What happens in the garage, stays in the garage

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Den i innlegg #12 ja.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Mottatt!
    What happens in the garage, stays in the garage

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Er det noen nettbutikker evt butikker i Norge/Norden som selger HALO chest seal til litt lavere pris enn 200kr stk? Og er det noen som har erfaring med å kjøpe fra https://www.tacmedsolutions.com/store/index.php ? Der koster HALO CS under 100 lappen. Selv med frakt og mva så er det penger å spare.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Ikke bestilt fra tacmedsolutions selv, men en kompis har god erfaring derfra.
    It's not about surviving, it's about winning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    3
    Hverken under førstegangstjenesten eller nå i HV-I har jeg vært borti nesekantarell eller svelgtube (vet hva det er). Ikke utlevert i noen av satsene, og ikke hatt noe av det i san-leksjoner. Er det noe "nytt" som "er på vei inn"?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Sanitetsutstyr enkeltmann

De har i lengre tid vært i "Sanitetsutstyr Sanitetssoldat", for bruk av sanitetssoldater med førstehjelp nivå 3, tror jeg. Om det nå blir undervist på nivå 2-kurs, er det nokså nytt. Generelt bør ikke soldater ha tilgang på utstyr de ikke er kurset i bruk av.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20
    Svelgtube lærte eg å bruke på det første saniteskurset eg var på i SHV samanheng ca 1993. Det var eit kurs som omtrent tilsvarar dagens nivå 2.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Generelt bør ikke soldater ha tilgang på utstyr de ikke er kurset i bruk av.
    Denne setningen gir vel egentlig svaret på spørsmålet.....

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    3
    Edit: Nvm.

De som allerede har tatt kurset, blir det noe etterutdanning på dette?
    Sist endret av GullwingGroove; 08-09-13 kl 17:49

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Spørs jo på hvilket nivå sanpersonell i din Innsatsstyrke er på da.

NPA/OPA er ganske uproblematisk å bruke, litt ukomfortabelt å trene med, og få kontraindikasjoner.

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    0
    sjekk utstyret som dere får gjennom www.crossmedic.no. vel gjennomtenkt og brukt verden over.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Ufattelige og prisene stiger bare man setter ordet medisinsk foran artikkelen. Men ifra spøk til io drill..... Seriøst fint relevant og greit oppsett du har der. Men erindrer agr hadde en fin san sekk også kunne du legge ut innholdslisten også?

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    20

Sv: Sanitetsutstyr enkeltmann

Viktig at man vet hva enkeltmanssatsen skal dekke av prosedyrer.
    Og det er viktig at avdelingene har et standardisert innhold. Dette har spesielt å gjøre med opplæring av materiellet, sanitetsplanlegging og sanitetsetterforsyning.

Hensikten med enkeltmannssatsen er at innholdet skal kunne brukes til å redde livet til soldaten. Den sårede soldatens utstyr skal først brukes. Hvis første behandler på stedet ikke skjønner hvordan utstyret fungerer fordi den sårede på eget initiativ har skaffet noe materiell for egne penger, så kan det få fatale følger.
    Det å trene på mye forskjellig materiell vil også stjele utdanningstid. Derfor er det et ønske at man blant annet kutter ned til et marginalt antall ulike enkeltmannspakker i Forsvaret. Dette vil også lette på logistikken.
    Alt sanmateriell hos enkeltmann vil spille inn på sanitetsplanlegging på høyere nivå (lag, tropp, avdeling osv).

Retningslinjer for chestseal er at de skal være med ventil. Det valgte produktet er Hyfin. Halo-seal eksisterer fortsatt for enkelte utvalgte avdelinger, men ønsket er at alle skal over til Hyfin.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av carebear Vis post
    Retningslinjer for chestseal er at de skal være med ventil. Det valgte produktet er Hyfin. Halo-seal eksisterer fortsatt for enkelte utvalgte avdelinger, men ønsket er at alle skal over til Hyfin.
    Trodde det var Russell chest seal som var "in" nå?

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    20

Det har vært en revurdering av Russel chestseal, og da tapte de i konkurransen mot Hyfin m/3 ventiler. Limet i Hyfin er overlegent.

FLO SAN sin lagerbeholding av Russel skal derimot brukes opp før man totalt går over til Hyfin. Så inntil videre vil man få levert Russel når man bestiller. Med mindre man spesifikt bestiller Halo.

Problemet med Halo er at den utgaven Forsvaret har, ikke har ventil, noe som egentlig er et krav i prosedyreverket.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    7

Det er kommet en ny type Hyfin da? Mener å huske man gikk til Halo fordi dette hadde bedre lim enn de andre, og så over til Russell fordi disse hadde ventiler og like bra lim. Skal ærlig innrømme jeg ikke er 100 % oppdatert på modellene.

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    20

Ja, det er kommet ny type Hyfin. Søk på nett, så ser man den nye typen med ventiler. Limet der er veldig bra. Og ikke minst at den har ventiler, noe som er et krav fra fagmyndigheten.

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    20

Ser jeg har oversett spørsmålene om svelgtube og nesekantarell her inne...
    Svelgtube er ut i nivå 2.
    Nesekantarell er også anbefalt ut. Noen avdelinger har derimot enn sålenge beholdt den.
    Nye forslag er at hemostatisk bandasje og øyeskjold skal inn.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •