Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Side 21 av 21 FørsteFørste ... 11192021
Viser resultatene 801 til 824 av 824

Tråd: Forsvarspolitikken ved et veiskille

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    38

Sv: Forsvarspolitikken ved et veiskille

Fra Robert Mood sin facebookside.

Høyrepolitikeren Inge Andre Utåker avlegger meg en visitt i sitt innlegg 26/8 siden det er jeg som i 2008, med referanse til et klassisk scenario, påpekte det åpenbare. "Samler vi hele Hæren er vi i stand til å kontrollere området mellom Sinsen og Røa. Alternativt kan vi forsvare ett ilandføringsanlegg for olje og gass på en effektiv måte – forutsatt at vi hadde luftvern, hvilket vi ikke har».
    Dette er imidlertid minst like riktig i dag, det vet både forsvarsledelsen og politisk ledelse godt. Under angrep fra et klassisk mekanisert korps, som feks Russland har mange av, er den norske Hæren en irrelevant størrelse, akkurat som at våre havområder er så store, og kyst så lang, at sannsynligheten for at Sjøforsvarets fartøyer vil være på rett sted til rett tid er liten.
    Påpekningen er imidlertid i seg selv lite interessant da et klassisk mekanisert angrep på Oslo er bortimot utenkelig og i resten av landet lite sannsynlig.
    Det viktige for meg den gang var å bidra til en realitetsorientering om utgangspunktet for forsvarsplanleggingen. Som grunnlag for nytenking. Det er jo greit å vite hvor du er når du tar ut kurs mot nye mål.
    Det er derfor skuffende å oppleve Høyres retorikk. Det er mye bra i langtidsplanen hvis den følges opp med midlene som trengs, men å fremstille det som om den har løst dagens problemer med reaksjonsevne og utholdenhet er direkte villedende.
    Enda mer skuffende er det å høre de som tjenestegjør i forsvarets operative avdelinger fortelle om sin hverdag. Beskrivelser som forteller meg at avstanden mellom politisk retorikk og virkeligheten i avdelingene aldri har vært større.
    Vi trenger mer åpen, ærlig og reell debatt med utgangspunkt i dagens realiteter og nye utfordringer, ikke villedende markedsføring. Det handler faktisk også om tillit til vårt demokrati.
    https://m.facebook.com/story.php?sto...00002513527876
    Svolten og tyst, samband fyst

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Frontbredde for en brigade i strid ca. 1980 skulle være 10-25 km, fra Røa til Sinsen er det i luftlinje 8 km, så han tok jo litt hardt i, hvis Hæren i dag består av en brigade....
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Frontbredde for en brigade i strid ca. 1980 skulle være 10-25 km, fra Røa til Sinsen er det i luftlinje 8 km, så han tok jo litt hardt i, hvis Hæren i dag består av en brigade....
    vi har en halv brigade med tre halve manøverbataljoner.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    25

Objektsikring er vel og bra, selv om noen tilsynelatende er litt pissatrengt i forthold til hvilke løsninger som er nødvendig. Det som forundrer meg litt er hvor mye fokus akkurat dette aspektet av nasjonal sikkerhet får, sammenliknet med den begredelige tilstanden til Forsvaret generelt og hæren spesielt.

F-35 samles på ett sted, fortreffelig tillagt for å tas ut i ett angrep fra en variert mengde russiske våpenplatformer.
    Evenes vs. Andøya.
    Stridsvogner fra 20 kg siden.
    Helikoptersituasjonen
    Et HV som på langt nær er blitt moderne nok og som antakeligvis vil gå tom for soldater så liten som hæren har blitt.
    Forringelsen av verneplikten, dvs "ingen" er jo inne lenger. Hva gjør dette for den totale forsvarsevnen?
    Pluss diverse gap i påvente av at nye våpenplatformer blir operative.

Problemet er at vi som "kan ting" kan stole på magefølelsen, spesielt når ting blir såpass åpenbare at det ikke er noen tvil. For politikere som ikke en gang har gjennomført førstegangstjenesten blir man avhengig av tall og rapporter som prøver å kvantifisere hva som er godt nok eller hvor mye man får innenfor en ramme. De vil aldri kunne se "gjerdet som mangler", "adgangskontrollen som ikke finnes" eller "inngangspartiet som mangler fysiske hindre" i sine militær org/tekniske ekvivalenter.
    Artillery is the God of War

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Jeg er ikke fornøyd med regjeringen her, men mavefølelsen er at de som skriker høyest, Ap, Sp og SV ville ha gjort det mye verre.
    Om vi slenger ut tøysepartiene fra sammenligningen og sitter igjen med H, AP og Venstre så kan jeg ikke si at noen av dem har levert noe annet enn begredeligheter siden 2000.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    38

Fra Jakob Børresens facebookside i dag:

I gårsdagens terrorhøring på Stortinget ble offentligheten kjent med den nye sjefen for HV, generalmajor Eirik Kristoffersen med bakgrunn fra Forsvarets spesialkommando. Det var et særdeles hyggelig bekjentskap! Her ser vi en ung nyutnevnt general, i en setting som kunne skremme livskiten ut av noen og enhver, og som antakelig var langt utenfor sin komfortsone, med et lite smil om munnen med lave skuldre og med stor ro framstå med overbevisende autoritet, med presist og kortfattet budskap og gode svar på utfordrende spørsmål: Han har de ressursene han trenger for å trene det han er pålagt å trene på.

Klassekampen i dag påpeker at Forrige HV-sjef, Tor Rune Raabye, uttalte seg langt mer kritisk, og NOF er skuffet. Det er det ingen grunn til. Det har for det første skjedd en god del i løpet av det året som er gått siden siste høring, og Raabyes uttalelse, om jeg forsto ham rett, hadde dertil et litt annet fokus enn Kristoffersens. Raabye uttalte seg i større grad om hva han mente det var nødvendig at HV burde kunne gjøre for å kunne være «over alt alltid», mens Kristoffersen bare forholdt seg til det han hadde fått beskjed om å gjøre.

Forskjellen mellom de to er slik sett en illustrasjon på deler av forsvarsdebatten og en forklaring på hvorfor vi ofte snakker forbi hverandre. Vi kritikere setter som regel dagens forsvar opp mot det vi mener Forsvaret burde være og kunne gjøre, mens våre ærede motparter i debatten ofte i stedet tar utgangspunkt i oppdraget og ressursene FSJ faktisk har fått, og vurderer status i Forsvaret på det grunnlag. Og da er det ikke overraskende at de kan hevde at Forsvaret er godt, ettersom det er bemannet med høyst kompetente, hardt arbeidende og lojale mannskaper som gjør en strålende jobb. Åpne høringer i Stortinget er ikke en arena for omkamp om Forsvarets innretning og struktur.

Jeg lot meg, kort sagt, imponere av Kristoffersen og er overbevist om at han er eslet for større oppgaver framover.
    https://www.facebook.com/jacob.borre...55714558817423

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Heimevernet har fått ny sjef – som ikke deler forgjengerens bekymring for soldatmangel.

I fjor sa avtroppende HV-sjef Tor Rune Raabye at han vurderte å trekke seg i protest mot at bemanningen i Heimevernet skulle kuttes til 38.000 soldater.

https://dagens.klassekampen.no/2018-...hoster-kritikk

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Har Europeisk forsvarspolitikk tatt en vending som gjør at vi må tenke litt annerledes eller påvirker det oss ikke i noe grad. Jrg vet ikke hvor treffende denne filmen er, men hvis det skjer i et stort omfang så er det som en ny tid for EU som militær maktfaktor.

Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Det foregår prosesser til alle tider. Noen er villet, noen blir til underveis, noen er utilsiktet. EU er et samlingsprosjekt, som sikkert vil føre til større integrasjon på sikt. Og det vil jo gjelde alle områder EU finner relevant. De visjonære ønsker jo en føderal-stat i en eller annen form, og det vil jo innebære en samlet utenrikspolitikk forsvarspolitikk mm.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    38

Tidligere sjef for Brigade Nord, Brigader Eldar Berli skriver om endringen i norsk forsvarspolitikk.

To ord som endrer forsvarspolitikken

​​​​​​​«Forebygging» er erstattet med «avskrekking». Det utfordrer Norges handlefrihet og nasjonale trygghet.

Norge har hatt suksess med sin krigsforebygging siden 1945, og de lange linjene i norsk forsvarspolitikk står fast – eller gjør de det?

I siste langtidsplan for Forsvaret ble Forsvarets hovedoppgave endret. Oppgave nummer én har endret ordlyd fra «utgjøre en krigsforebyggende terskel med basis i NATO-medlemskapet» til «sikre troverdig avskrekking med basis i NATOs kollektive forsvar.»

Dette er selvsagt ikke en tilfeldig endring av ordlyden. Det peker mot en dreining av vår sikkerhetspolitikk og av Forsvaret, selv om begge knytter hovedoppgaven til vårt NATO-medlemskap.

«Forebygging» og «avskrekking» er ikke synonymer. Avskrekking er en del av krigsforebygging, mens å forebygge krig betyr også at dimensjonen beroligelse er med.
    https://nordnorskdebatt.no/article/o...varspolitikken

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

En meget god analyse av Terje Bruøygard: https://www.minervanett.no/to-tanker-i-hodet/
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

En meget god analyse av Terje Bruøygard: https://www.minervanett.no/to-tanker-i-hodet/
    God analyse, men skal jeg peke på én svakhet, så er det han fremstår som om han presenterer et balansert syn på tradisjonalister og modernister, mens artikkelen har en kraftig slagside i retning tradisjonalistene.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

En god analyse. Lettere sjokkert dog over at jeg i stor grad kan kalles tradisjonalist. Jeg er jo ingen konservativ herremann!

Modernistene slipper etter min mening for lett unna utfordringen med å ha nok smartammunisjon til å holde ut en langvarig konflikt. Jeg har sett den problemstillingen drøftet her inne, men få andre steder debatten går er det trukket frem.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    En god analyse. Lettere sjokkert dog over at jeg i stor grad kan kalles tradisjonalist. Jeg er jo ingen konservativ herremann!

Modernistene slipper etter min mening for lett unna utfordringen med å ha nok smartammunisjon til å holde ut en langvarig konflikt. Jeg har sett den problemstillingen drøftet her inne, men få andre steder debatten går er det trukket frem.
    Å legge alle andre enn Diesens disipler i samme kurv er helt håpløst. Jeg ser folk som Bruøygård og Odin Johannessen som mer moderne og realistiske enn eksempelvis Børresen.

Hva Mood er, klarer jeg ikke å si. Han er så vag at man kan tolke hans budskap mot alt fra bataljoner av LAV-25 til Bv206.

Når det gjelder Smartammunisjon så mener jeg at det er noe som kommer til alle nivåer før eller senere. Det er kort vei fra NVT brannrør som finnes i dag til styring. Å føre krig uten smartammunisjon kan hindre muligheten til å drive manøver.
    Død ved Kølle!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Ja, som nevnt synes jeg også kategoriseringen hans er litt problematisk. Jeg regner meg egentlig som modernist, men kjenner meg ikke igjen i Bruøygards definisjon.

Mood fremstår som pålitelig og troverdig når han snakker, men jeg mistet all tiltro til ham en gang på tidlig 2000-tall da han uttalte noe om at stridsvogner var unødvendig, og han ser ikke ut til å ha forandret mening siden da. Odin, derimot, var svært sterk og klar i et foredrag jeg var på, hvor budskapet var duellkapasiteten som bare stridsvogner kan gi, samtidig som han absolutt ikke er noen gammelmodig tradisjonalist, men svært oppmerksom på viktigheten av bl a F-35.

Nå er det jo mange politikere som har meldt seg på i forsvarsdebatten, men jeg klarer bare ikke å få tiltro til noen som vil bevilge 50 millioner til utredning rundt stridsvogner, uten å ha en plan for faktisk anskaffelse, som kommer til å koste en smule mer (10 mrd, pluss/minus). Eller de som vil styrke Hær og HV, men ikke sier et ord om at forsvarsbudsjettet som helhet skal styrkes, hvilket leder meg til å tro at de bare vil ta pengene fra F-35 eller annet. Eller de som tidligere i høst foreslo noen tillegg, men til gjengjeld kuttet mer andre steder, deriblant runde summer som 100 mill, noe som får meg til å tenke at de ikke har gjort noen konsekvensberegninger, bare ville balansere budsjettet.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Eller de som tidligere i høst foreslo noen tillegg, men til gjengjeld kuttet mer andre steder, deriblant runde summer som 100 mill, noe som får meg til å tenke at de ikke har gjort noen konsekvensberegninger, bare ville balansere budsjettet.
    Jeg har samme oppfatning rundt mange av disse ja. Det er jo litt populær-politikk i å vise tiltak som i praksis ikke gjør annet enn å flytte summer og klappe seg selv på skulderen og stå frem i en eller annen avis og si: "Nå har vi vært flinke og styrket totalforsvaret av Norge!"...

Håper det blir en endring til neste høst i ordlyden til våre politikere, slik at det kan bli litt mer tydelig hvilke av de som faktisk er interessert i å gjøre noen tiltak for å bedre tingenes tilstand. Jeg sier ikke at jeg ønsker politikere som ukritisk slenger inn summer for å tilfredsstille massene, men politikere som kan ta valg basert på faglige tilbakemeldinger og som tar høyde for at vi som nasjon står litt utsatt til i dagens og fremtidens verdensbilde og som kan legge mer til rette for å møte nye utfordringer. Nordområdene, maritime kapasiteter, sør-Norge, luftvern, antall føtter på bakken med dertil støttesystemer, HV, overvåkning og kontroll, samband og mye mye mer. Ja, det koster, men jeg håper vi som nasjon kan fokusere enda mer på det enn vi gjør i dag.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Når noen sier at de vil "Styrke Hæren" eller "Styrke Heimevernet", er det alltid betimelig å spørre, "På bekostning av hva?"

Er det én ting politikere av alle farger suger på, uansett hvilket politisk tema det er snakk om, så er det å prioritere. Prioritering er ikke å si at "dette vil vi gi mer penger til fordi vi synes det er en så fin og flott sak (som dessuten kan gi oss flere velgere)", for deretter å bruke ostehøvel over resten. Derimot er det prioritering når man sier, "Område X synes vi er så viktig at vi ønsker å forplikte oss til å bruke Y kroner på dette i år og de neste årene, og da må vi nedprioritere område Z, som vil få tilsvarende mindre, og dette vil medføre disse konsekvensene. Vi er klar over at mange er uenig, men vi mener X er så viktig at vi tar den politiske kostnaden."

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Sitat Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
    Jeg har samme oppfatning rundt mange av disse ja. Det er jo litt populær-politikk i å vise tiltak som i praksis ikke gjør annet enn å flytte summer og klappe seg selv på skulderen og stå frem i en eller annen avis og si: "Nå har vi vært flinke og styrket totalforsvaret av Norge!"...

Håper det blir en endring til neste høst i ordlyden til våre politikere, slik at det kan bli litt mer tydelig hvilke av de som faktisk er interessert i å gjøre noen tiltak for å bedre tingenes tilstand. Jeg sier ikke at jeg ønsker politikere som ukritisk slenger inn summer for å tilfredsstille massene, men politikere som kan ta valg basert på faglige tilbakemeldinger og som tar høyde for at vi som nasjon står litt utsatt til i dagens og fremtidens verdensbilde og som kan legge mer til rette for å møte nye utfordringer. Nordområdene, maritime kapasiteter, sør-Norge, luftvern, antall føtter på bakken med dertil støttesystemer, HV, overvåkning og kontroll, samband og mye mye mer. Ja, det koster, men jeg håper vi som nasjon kan fokusere enda mer på det enn vi gjør i dag.
    Bare vent til kostnadsoverskridelsene vi får som følge av alle slike tiltak i alle departementer kommer til å slå tilbake med ROBEK kommuner og milliardunderskudd på skole og helsebudsjettene

Blir ikke mye til forsvaret da.

Husk at slike purkesminkekonkurranser er gjort i alle deler av det offentlige.
    Død ved Kølle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    58

Mood fremstår som pålitelig og troverdig når han snakker, men jeg mistet all tiltro til ham en gang på tidlig 2000-tall da han uttalte noe om at stridsvogner var unødvendig, og han ser ikke ut til å ha forandret mening siden da.
    Som er hele problemet.

Han fremstår som sterk og klar, og var nok en god leder på operativt nivå da han var der.

Men hva er det han faktisk sier i sin sterke og klare fremtoning?

Det har jeg aldri klart å komme til buns i.
    Død ved Kølle!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post

Husk at slike purkesminkekonkurranser er gjort i alle deler av det offentlige.
    Hehehe, kunne ikke vært mer enig

Nei, jeg skjønner at det ikke er lett å få gjennomført ting og tang uten at det går på bekostning av noe annet. Det er mer enn nok av de som mener at vi har oljemilliarder på bok og det er bare å hente ut litt fra den sparegrisen så er alle sorger magisk løst, men det får store økonomiske konsekvenser og sånn baller det på seg. Men på den annen side så skulle jeg ønske at politikerene heller prioriterte å få sett på reelle løsninger som øker vår kapasitet, istedet for å bruke mye tid og penger på «valgflesk», brannslukking og prestisjesaker som i praksis betyr lite for Forsvaret.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

Nå er det jo mange politikere som har meldt seg på i forsvarsdebatten, men jeg klarer bare ikke å få tiltro til noen som vil bevilge 50 millioner til utredning rundt stridsvogner, uten å ha en plan for faktisk anskaffelse, som kommer til å koste en smule mer (10 mrd, pluss/minus). Eller de som vil styrke Hær og HV, men ikke sier et ord om at forsvarsbudsjettet som helhet skal styrkes, hvilket leder meg til å tro at de bare vil ta pengene fra F-35 eller annet. Eller de som tidligere i høst foreslo noen tillegg, men til gjengjeld kuttet mer andre steder, deriblant runde summer som 100 mill, noe som får meg til å tenke at de ikke har gjort noen konsekvensberegninger, bare ville balansere budsjettet.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett
    Norge har forpliktet seg i NATO til å øke
    forsvarsbudsjettet opp mot 2 prosent av brutto
    nasjonalprodukt. Regjeringens budsjettforslag
    risikerer tvert imot å bevege Norge lenger vekk
    fra toprosentsmålet. Arbeiderpartiet vil derfor
    øke forsvarsbudsjettet med 368 millioner
    kroner for å sørge for at også BNP-andelen til
    forsvar øker.
    Jeg er vel litt inhabil da jeg er heltidspolitiker for AP i en kommune. Men alternativt budsjett er altså en økning av forsvarsbudsjettet. Inndekning er blant annet mindre redusert formueskatt. I tillegg til de 368 millionene så settes også 50 millioner av til investeringer i Cyberforsvaret.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Det er mulig at 368 millioner er det som skal til for å bikke over fra en svak reduksjon til en svak økning av prosentdel av BNP, men på langt nær nok til å nå 2% i 2024.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
    vi har en halv brigade med tre halve manøverbataljoner.
    Og med en halvering av en av manøverbataljonene, kan vi få to kompanistridsdsgrupper som blir enda mer avskrekkende.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    45

Inndekning av det aller meste på forsvarssiden av budsjettet burde jo være så såre enkelt som å skjære bistandsbudsjettet ned til beinet, og la "effekt av bistand" heller enn "mengde av bistand" være det rådende hva gjelder det gjenværende av penger som gikk til det sluket der. Meeen, hvis purker kan sminkes kan dem ihvertfall ikke fly...
    Elite Som En Trensoldat

Side 21 av 21 FørsteFørste ... 11192021
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Eksamen: Forsvarspolitikken i Norge under den Kalde Krigen
    By jegerkitty90 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 25
    Nyeste innlegg: 27-06-18, 14:01
  2. Arbeiderpartiet lar SV bestemme i forsvarspolitikken
    By tranceman in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 05-08-09, 14:14

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder