milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Viser resultatene 1 til 15 av 15
    OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007

Lagfører, hva forventer vi?

Lagførers rolle har forskjellig betydning for forskjellige mennesker, men hva forventer organisasjonen av en lagfører?
    Har vi andre forventninger til en lagfører i HV enn vi har i Hæren? Bør vi ha andre forventninger?

Kan vi koke det ned til grunn-ferdigheter og egenskaper en lagfører må ha i både Hær og HV?

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Personlig mener jeg at en lagfører i HV bør være en av de faglig sterkeste i laget sitt, noe som ikke vil være like nødvendig i Hæren ettersom han sannsynligvis vil ha flere ressurser å spille på ( i tillegg til at han kan ha lagsmedlemmer med adskillig mer erfaring enn ham selv).

Dere i HV-strukturen kan gjerne si noe om dere mener at lagførerutdanningen er tilstrekkelig. Personlig mener jeg at den ikke fokuserer så mye på å utdanne lagførere som å gi kandidatene noen grunnferdigheter så de ikke er den mest nedsnødde på laget.
    (Tenker da spesifikt på lagførerkurset, ikke grunnkurs lederskap).

Dere i Hæren kan gjerne si noe om deres løp, dette er vel for det meste befalskole, GBK og GBU?

3. Liker Simplex likte dette
    OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland Vis post
    Personlig mener jeg at en lagfører i HV bør være en av de faglig sterkeste i laget sitt, noe som ikke vil være like nødvendig i Hæren ettersom han sannsynligvis vil ha flere ressurser å spille på ( i tillegg til at han kan ha lagsmedlemmer med adskillig mer erfaring enn ham selv).
    Mulig jeg misforstår deg her, da jeg leser deg på følgende måte; En lagfører i Hæren kan ha lagsmedlemmer med mer erfaring enn seg selv (kontra i HV, der lagføreren ikke har det)?!

Jeg har selv langt bedre erfaring med lagførere i HV enn i Hæren. Nå har ikke jeg særlig lang farststid i den ene eller den andre, men det er slik jeg ser det.
    En nøkkelegenskap hos enhver lagfører bør være at han/hun kan disponere de egenskapene mannskapet besitter på en god og fornuftig måte.
    Her er jeg i såfall uenig med deg, da jeg helt klart har erfart at HV-pax ofte har bredere og mer erfaring fra relevant tjeneste enn sin(e) lagfører(e).
    Turbo bullshit...No real power.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Jeg formulerte meg nok litt dårlig der ja. Jeg ville frem til mer faglig ballast, ikke nødvendigvis år med erfaring.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Når det gjelder utdanning i HV, så har jeg sett forskjellige lagførerkurs, der fokus virker litt forskjellige. Det jeg selv tok, var intensivt mye faglig og med høyt tempo og dyktige instruktører på hver case vi var igjennom. En herlig blanding oppdrag og leksjoner. Og på den andre enden av skalaen har jeg sett den mer klassiske øvelsesuken med et mye roligere tempo og kanskje ikke like mye faglig påfyll.

Oppsummert tror jeg det er store fordeleri begge modellene og er ganske avhengig av hvilket kunnskapsnivå medlemmene på kurset har.
    Hva som blir sluttresultatet av kunnskapsnivå er jeg veldig spent på. I F har vi noen som har tonnevis med lederkurs, men er jo mer ninja enn Kung-fu Panda uten at det har så mye å si, mens andre leverer meeeget oppegåendes med bakgrunn i sin tidligere tjeneste.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Slik jeg opplever lagførerkulturen i F-styrken er det litt lotto hvem som blir lagførere, det er derfor jeg ville lufte hva folk forventer av en lagfører. Er det nok å ha et lagførerkurs, eller forventer man mer av en lagfører?
    Jeg forventer at lagfører skal være en av de dyktigste i fag (generelt, ikke nødvendigvis være den raskeste på magasinbytte) for å ha naturlig autoritet og trygghet i rollen.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Jeg forventer at de innehar kunnskap om og til en viss grad behersker de mest vanlige oppgaver og militære ferdigheter. Jeg blir glad når det er folk med litt mer enn førstegangstjenesten som blir lagførere. I det området jeg tilhører har vi en områdesjef som plukker gode folk til oppgavene, og det er god moral og vilje blant lagførerene. Faktisk god moral over hele fjøla på forrige øvelse
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2012
    Et lag blir ikke bedre en den svakestemann( sagt litt kvast men men). Lagfører med de kursene som han skal ha å innenfor rimelig tid og har blitt Hv sersjant burde ha tilegnet seg et minimum av kunnskap til å lede et lag igjennom en øvelse på en slik måte at kvaliteten på laget blir litt bedre. Lf i HV er ikke akkurat kjempe komplisert for den som bare flyter igjennom, å det er de som virkelig drar ned nivået på HV. Men de som vill synes jeg har levert et skikkelig godt stykke arbeid og levert resultater med laget sitt som er langt over forventet, de er verdt sin vekt i gull.

Forventningene til en LF burde være høye når det gjelder situasjonsforståelse og vurderingsevne, for hvis LF ikke skjønner situasjon og vurderer dårlig blir laget fort bakpå selv med gode soldater. Enkle leksjoner burde foregå på en slik måte at læringsmiljøet er bra.
    Å holde leksjoner er god læring i faget, så derfor synes jeg at LF burde holde en del leksjoner igjennom øvelsen, for å bedre kvaliteten til LF og øke tryggheten i laget.

LF og NLF er ryggraden i HV og burde trenes mer siden de trenger alt av erfaring det er mulig å gi.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Jeg ser du nevner at lagfører skal kunne gjennomføre en øvelse rimelig greit, men vi utdanner vel ikke lagførere til øvelser?
    Er det for mye fokus på "fredsegenskaper" og det å fungere som øvingsleder? Jeg sitter igjen med det inntrykket, da jeg er særdeles skeptisk til at alle de lagførerene fra F-styrken jeg har sett på LF-kurs er i stand til å lede et lag i strid. I-styrken kommer litt bedre utav det i mine øyne, men det har vel med at den enkelte blir sett mer der.

Jeg regner ikke med at Hæren har det samme fokuset på at lagfører skal være "trivselsfremmer", og savner kanskje litt operativt fokus også i HV.

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland Vis post
    Jeg ser du nevner at lagfører skal kunne gjennomføre en øvelse rimelig greit, men vi utdanner vel ikke lagførere til øvelser?
    Er det for mye fokus på "fredsegenskaper" og det å fungere som øvingsleder? Jeg sitter igjen med det inntrykket, da jeg er særdeles skeptisk til at alle de lagførerene fra F-styrken jeg har sett på LF-kurs er i stand til å lede et lag i strid. I-styrken kommer litt bedre utav det i mine øyne, men det har vel med at den enkelte blir sett mer der.

Jeg regner ikke med at Hæren har det samme fokuset på at lagfører skal være "trivselsfremmer", og savner kanskje litt operativt fokus også i HV.
    På lagfører kurs med F-styrke og I-styrke så har jeg ihvertfall notert meg at det har en del og si om man bare er beordret mot sin vilje eller er der fordi man har spurt etter kurset. Er mye bra rundt om, men vi er vel enig om at å være på to kurs som en fersk F-styrke LF som gjerne utgjør mer tjenestedager enn 6år er for menige, gir ganske sprikende forutsettninger for å lede skarpe operasjoner.

Er som med alt i grønt, du må trene masse for å få ting til, og så må du trene til du fucker det opp, så drille, og så drille.
    Når du da evt må gjøre det skarpt, så pga drill og at alle er trygg, samtrent, så har lagfører nok overskudd til å skaffe seg SA.
    Dette er en irriterende signatur

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Det er en del innspill om hva vi forventer at lagførere gjør i denne tråden: http://milforum.net/threads/62515-St...ps-og-lagsnivå

Når det gjelder lagførers egenskaper tror jeg Safariland peker på noe vesentlig når han tar opp om lagføreren skal gjennomføre øvelser (drive styrkeproduksjon) eller lede i strid. Der det klart at drømmelagføreren både er faglig dyktig, en god pedagog, og har evnen til å løsrive seg fra håndverket når han skal lede og disponere lagsmedlemmene.

Men skulle jeg prioritere, vil jeg heller se en lagfører som har respekt for lagsmedlemmenes kompetanse og kan motivere og disponere dem, enn en som er Gud på alle de håndverkene som skal utøves innenfor laget. Jeg tviler vel egentlig på at det siste er mulig. Det må være bedre å la spesialister med pedagogiske evner være instruktører på sine felt, og så la lagfører få lov til å lede. Fra ledere på nivået over opplever jeg at forventningen til lagfører først og fremst er at han har oversikten og er tilgjengelig for kommunikasjon, og ikke er nedmyret i detaljarbeid. (Det er lov å komme med troppssjefens/tilsvarendes forventninger til lagføreren, og ikke bare enkeltmannens?)
    "..., ett eljest godt trädgårdsintryck neddrages osvikligen av en mina."

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Jeg tror vi stiller svært store forventninger til en mann som avtjente førstegangstjenesten for 15 år siden, og etter det har vært inne 3-5 dager kanskje annethvert år, hvis vi tror han kan være faglig helt på høyden. Med unntak av noen ivrige ildsjeler, tror jeg dette er tilfellet for ganske mange i HV-I. Lagførerkurset han tok for et par år siden hjalp nok, men jeg tror det mest realistiske er å forvente at han som Lille Arne sier, skal være en motivator og inspirator for laget sitt, mer enn en som skal drive utdanning. Etter min mening ville det vært bedre å hatt en pool av erfarent befal på distriktsnivå, som kunne deltatt på de årlige treningene til områdene som instruktører.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Sv: Lagfører, hva forventer vi?

Hærens lagførerskole har i hvert fall klare forventninger til lagførerne.

Under følger evalueringsskjemaene som benyttes, ifølge Hærens sjefssersjant. Jeg synes det er interessant at PIKSIB fortsatt er så sentralt.

Navn:		E36024FD-4B1E-401B-9196-AECCF97B2281.jpeg
Visninger:	217
Størrelse:	120,4 KB

Navn:		8FEC0524-01C3-4F49-AA37-7B8B16C0A4B5.jpeg
Visninger:	219
Størrelse:	131,4 KB

Navn:		74DC52B6-0229-4F59-A4D4-3FC24D397523.jpeg
Visninger:	218
Størrelse:	121,4 KB

Navn:		08B5063E-EAAF-4503-B0C6-8043860FF58F.jpeg
Visninger:	221
Størrelse:	129,7 KB
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Ref innlegg #13 så er dette knallgode og tydelige sjekklister på utøvelse og trening praktisk ledelse som man sjelden eller aldri ser produseres sivilt. Mange mellomledere/teamledere hadde blitt mye bedre i rollen sin med å få tilsvarende enkle vurderinger og og enkle huskelister. PIKSIB er noe enhver leder skal gjøre, men dessverre er ledelsesfaget så altfor lite et praktisk fag sivilt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

16. Liker Kdo_Under, Rittmester likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014

Selv om det muligens ikke er intensjonen, så kan det hende at skjemaene "til daglig" er vel så nyttig i hendene på de som skal gjøre jobben, som i hendene på en overordnet som ikke nødvendigvis er erfaren og dyktig nok til å "treffe" med sin vurdering.
    Dette forutsetter selvsagt at vedkommende "bryr seg" nok til faktisk å vurdere sin plan og sine handlinger opp imot skjemaene - og i så måte kan det nok være en motivator at en overordnet av og til overværer det som skjer.

Lignende tråder

1. Førtegangstjenesten lagfører
    By Hveding in forum Mannskapsmessa
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: DTG 191211A Nov 13,
  2. Lagfører i F-styrken
    By jacobsen in forum Heimevernet
    Svar: 15
    Nyeste innlegg: DTG 090021A Feb 13,
  3. Nyhetslink: Forsvaret forventer bølge av skadde veteraner
    By schaly in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 242059A May 11,
  4. Tips til rollen som lagfører
    By Moby in forum Mannskapsmessa
    Svar: 29
    Nyeste innlegg: DTG 310013A Oct 10,
  5. Hva forventer dere av stabstropp i HV?
    By leif-link in forum Heimevernet
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 122244A Aug 09,

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •