Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 26 av 26

Tråd: Marinejeger 2013 - trening framgang

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0

Marinejeger 2013 - trening framgang

Eg har søkt meg inn mjk 2013 og ønsker opprette ein tråd for korleis folk liggar an på treninga.

I forhold til krava: "Eg" står for mine resultat.

5km - (krav 27 min) - Eg 25:13min.
    400m svømming - (krav 10min) - Eg 08:12min.
    25m under vatn - (krav 25m) - Eg 35m.
    puch-ups - (krav 45stykk) - Eg 47.
    sit-ups - (krav 45 stykk) - Eg 60.
    pull-ups - (krav 8 stykk) - Eg 14.

Som du ser skulle eg sikkert sikte meg inn på 55 puch-ups og ca 23min på 5km, men resteten føler eg ligger og ann.

Det forsatt nokre tid atte til trene vidare. Har litt lite trening med sekk, men eg vant til bære 25-35kg stål på jobben i 7.5-14 timar.

Det håper å oppnå med denna tråden er korleis folk liggar ann med treninga og pysisk og psykisk? å dele tips og trick korleis forbrede seg på best mulig måte. Vis dåke lure på noko, eller vil dele nokre tips til meg barre kjør på!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hvilket treningsprogram har du brukt?.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    4
    Nedre del av ryggen bør vel også ha litt trening?. Den skal tross alt bære deg gjennom alt dette.
    everybody is somebodys fool

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Eg lager mine egne trenings program, kombinert med tips eg har sett f.eks youtube eller lest på treningforum.

Det programmet eg har laga for meg sjølv no. Dette er barre ein grov versjon. Eg kan skrive heile opplegget til deg, men du må være litt tilpassing dyktig i forhold til programmet etter kva ting "DU" må trene på. Som du ser har 2 dager med bryst og mage og jogging + fjelltur sida eg trenger mest trening i det. Ei vanlig trening økt for meg ca 1-1,5 time med styrke. Og 30min-3timer på jogging og fjelltur.

Vis du lurer på noko meir barre å spørre eg sjekker mil, nesten kvar dag

Mandag:
    Fri/langdag på jobb.

Tirsdag:
    Bryst og mage

Onsdag:
    jogging 5km+

Torsdag:
    Skuldre og rygg

Fredag:
    Bryst og mage

Lørdag:
    Bein trening + fjelltur med og uten sekk

Sundag:
    Jogging 3+ km + intervalla

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av tiurleik Vis post
    Nedre del av ryggen bør vel også ha litt trening?. Den skal tross alt bære deg gjennom alt dette.
    Hehe. Ja rygg er faktisk veldig viktig å trene, men eg trent myke markløft + speielt på nedre rygg ei god stund no, Så eg har god følese at det ligger godt over snitter resten av kroppstykeren min

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    4
    Jeg ble inspirert til å skrive innlegget etter årets første økt med motorsaga, med derpåfølgende lidelse.
    everybody is somebodys fool

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av tiurleik Vis post
    Jeg ble inspirert til å skrive innlegget etter årets første økt med motorsaga, med derpåfølgende lidelse.
    Eg har hatt min dose motorsag i år, det utrulig lett å skade seg. Skal ofte gå fort og raske bevegelser. Einaste som hjelper grentlig er å slakke tempoet litt og bruk værneutstyr

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av ozzy's Vis post
    Eg lager mine egne trenings program, kombinert med tips eg har sett f.eks youtube eller lest på treningforum.

Det programmet eg har laga for meg sjølv no. Dette er barre ein grov versjon. Eg kan skrive heile opplegget til deg, men du må være litt tilpassing dyktig i forhold til programmet etter kva ting "DU" må trene på. Som du ser har 2 dager med bryst og mage og jogging + fjelltur sida eg trenger mest trening i det. Ei vanlig trening økt for meg ca 1-1,5 time med styrke. Og 30min-3timer på jogging og fjelltur.

Vis du lurer på noko meir barre å spørre eg sjekker mil, nesten kvar dag

Mandag:
    Fri/langdag på jobb.

Tirsdag:
    Bryst og mage

Onsdag:
    jogging 5km+

Torsdag:
    Skuldre og rygg

Fredag:
    Bryst og mage

Lørdag:

Sundag:
    Jogging 3+ km + intervalla

Har fortiden ett ganske bra styrkeprogram, Vurderer bare og legge inn cardioøkter og svømmeøkter på hvildagene. Har tittet en del på de ferdige marinejeger programmene. Har en del og gå utifra der.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Forresten! Noen som ærfaring med dette programmet?

http://www.angelfire.com/ex/chaoticd...ingsdagbok.pdf

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gregers Vis post
    Forresten! Noen som ærfaring med dette programmet?

http://www.angelfire.com/ex/chaoticd...ingsdagbok.pdf
    Eg har ikkje noko speilet med efaring med dette programmet, men det ser ut som solid programm vis du starta tidlig på det, trenger sikkert månas arbeid. Trur dette programmet veldig basert på kva du trenger klare minste krava i mjk.

Eg personlig ville brukt dette programet vis du ikkje god efaring med å lage egene trenings program, men trur dette programet er veldig hart med mindre du 100% instilt og følge opp programet veke for veke. Einaste som eg trur eg ville lakt med i programmet er ein dag med shuldra og rygg + skadeforbyggane trening f.eks kne, rygg og nakke.

Lykke til vis du prøve deg på programet og vær snill og skriv resustalta framover

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Eg har laga eit trening program som går fram til veka før opptaket skal normalt starte. Det er lage etter min tid plan, men det e laga i excel så det skal være lett å forandre. Det e basert på MJK angelfire treningdagbok, men med nokre små forandringa. Den største forandreinga er litt meir fjelltura i starten av programmet isteden på slutten.

Detta er "adance trening" så du bør være nokre bra trent og litt opp i mot krava på mjk for holde følge med programet.

Det eg lurte på om noken som var interresert i det? Så skal eg dele det 5 Mai 2013. Og programet starter 6 Mai 2013!

Så vis du ønsker det vær snill og gi ein lyd!

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Skal ikke søke opptakk før neste år vettu. Men har du trent lenge til opptaket eller?

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Skal ikke søke opptakk før neste år vettu. Men har du trent lenge til opptaket eller?
    Vel, eg har trent styrke/fitness og kickboxing/mma sida eg var 15 ca, men har trent til opptakt ca i 1 år no. Så eg har ganske bra grunn styrke frå mange år med trening, men siste året har kun vore hardkjør på militær trening

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Riktig Skal begynne til uka nå. Har du hatt noen form av skader pga overtrening eller?

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Riktig Skal begynne til uka nå. Har du hatt noen form av skader pga overtrening eller?
    Ikkje akkurat skada, men har vel hat min dose overbelasting på kroppen. Eg har hat eit lite problem med eit kne som eg skada då eg spelte fotball i ung alder, men ikkje vore nokre problem på mange år og eg vore flink til trene opp kroppen til tåle belasting gjennom mma treninga + litt skadeforbyggane egen trening. Så eg vil sei at kroppen min er på toppen av være skade fri no.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Okai. Må planlegge øktene nøye tror jeg. Og trene mot opptaket er det lett og få belastningsskader.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Heisann vil bare legge inn mine resultater så langt:

Pushups: 45 akkurat - så jeg må forbedre meg
    Situps: 60+
    Hangups: 12/13
    Svømming under vann: 50 meter (2 lengder i 25m basseng)
    Svømming 400m: Under kravet, usikker på nøyaktig tid
    Løping 5km: en plass mellom 22 og 24 minutt

Jeg er 176-177 høy og 82/83 kg. Alltid vært litt tyngre og sterkere enn dem på alder med meg, men noe som ikke er en fordel i hangups og pushups -.- (tok lang tid å komme til 10 hangups fra 2-3). Slutta i påsken på treningssenter siden jeg var lei av det overfladiske miljøet.
    Siste par ukene har jeg bare løpt i skogsterreng for å være skånsom med kneet (jumpers/runners knee mest sannsynlig). For ensidig styrketrening har ført til at jeg har tangert øvelsene og ikke forbedrer meg noe særlig.
    Fått erfare at variasjon i trening er det viktigste.. -.- Vil i fremtiden fokusere all trening på variasjon og gåing med sekk i variert terreng med variert vekt (både lett, 10kg, og tung, ca 35kg, sekk). Opptak 2014, antakeligvis - MJK eller fallskjermjeger =)

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av eggogbacon Vis post
    Heisann vil bare legge inn mine resultater så langt:

Pushups: 45 akkurat - så jeg må forbedre meg
    Situps: 60+
    Hangups: 12/13
    Svømming under vann: 50 meter (2 lengder i 25m basseng)
    Svømming 400m: Under kravet, usikker på nøyaktig tid
    Løping 5km: en plass mellom 22 og 24 minutt

Jeg er 176-177 høy og 82/83 kg. Alltid vært litt tyngre og sterkere enn dem på alder med meg, men noe som ikke er en fordel i hangups og pushups -.- (tok lang tid å komme til 10 hangups fra 2-3). Slutta i påsken på treningssenter siden jeg var lei av det overfladiske miljøet.
    Siste par ukene har jeg bare løpt i skogsterreng for å være skånsom med kneet (jumpers/runners knee mest sannsynlig). For ensidig styrketrening har ført til at jeg har tangert øvelsene og ikke forbedrer meg noe særlig.
    Fått erfare at variasjon i trening er det viktigste.. -.- Vil i fremtiden fokusere all trening på variasjon og gåing med sekk i variert terreng med variert vekt (både lett, 10kg, og tung, ca 35kg, sekk). Opptak 2014, antakeligvis - MJK eller fallskjermjeger =)
    Hello, ser venldig bra ut, du ligger helt gjammt med vekt og stryrke i forhold til meg, borsset i frå eg er 186 høg Vis du forsetter son er du lett klar til 2014 opptak, men husk å hold stryken med vedlike og dette er mentalt spel når du kjem inn. Desto betre form destro mindre plager med det, og dermed mindre slite på syka. Eg har kompis som er i fallskjermjeger, og han seier at det går 90% på metalte, eg har dermed lite råd på korleis trene seg metalt forsett for å presse det sjølv over dine egne evener og slette ein setting frå hode dit, det forbutte orde innafor mjk og fallskjerjeger "eg gir opp". Det settingen fins ikkje!

For å gi deg eit lite tips anngåne sekk, start så tidlig å gå med det uansett om det er over år i forveien. Eg kan ikkje stresse dette nok, men trur meg på dette fortare du lære å gå med ein bra sekk på ryggen desto betre.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Korleis ligger det ann for trening og forbredelser til MJK 2013 då?

Føler folk seg klare, både metalt og klar til opptaktskrava? Og holder kroppen sun, frisk og fri for skader?

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0

Talking

Jeg har et personlig tips å komme med når det gjelder kombinasjon av
    styrketrening/kondisjonstrening:

Opptaket er ikke likt utdanninga. På opptaket bryter de deg ned fysisk for så å bygge deg opp igjen alt etter hvordan en jeger skal være. Derfor er treningsprogrammene som blir lagt ut ikke optimale når det det gjelder for eksempel gåing med sekk.
    På treningsprogrammene som er blitt lagt ut siste tiden er vekttrening en stor del (størst) av programmet. Hvis du trenger mye styrke så må du jo trene med vekter, men for mye vil gjøre marsjinga på opptaket tung og vanskelig.

Spesielt markløft og benkpress.
    - Markløft er en øvelse hvor du trener hele kroppen på maks ytelse på kort tid. Derfor synes jeg selv at det er bedre å gå i bratt bakke med sekk. Det svir i legger, lår, skuldre og værst av alt rygg, men du får ekstrem fremgang på kort tid og får en sinnsyk kombinasjon av styrke/stødighet/kondisjon/mental tøffhet! Markløft er en øvelse der flest skader seg innen styrkeløft eller pådrar seg muskelslitasje i "festene til musklene". Å gå med sekk er bedre med tanke på opptak... mener jeg!

- Benkpress er en øvelse som gjør deg tyngre. Enkelt og greit. (så lenge du ikke trener 20 reps per sett) Tren heller skrå benk og skulder press med variasjon av stang og hantler. Og ikke minst pushups, som er rå triceps, skulder og bryst trening hvis man utfører de riktig.
    Sist endret av eggogbacon; 03-06-13 kl 22:59

Menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    0
    Angående riktig situps. I treningsplanen står det "Sit-ups m/bein festet (som test)", men på nettsiden under opptak står det beskrevet "Må gjennomføres innenfor 2 min. Kandidaten ligger på bakken med 90 graders bøy i knærne. Fotsålene skal ha kontakt med underlaget, hendene er plassert bak hodet og fingrene på henholdsvis høyre og venstre hånd i berøring med hverandre under hele gjennomføringen. Godkjent sit up er når man fra nedre posisjon med hendene bak hodet har kontakt med underlaget trekker seg opp til øvre posisjon, uten å løfte beina fra bakken, har kontakt mellom albuer og knær."

Det jeg lurer på er om situps gjennomføres med bein festet slik det står i treningsplanen, eller om hele fotsålen må være i bakken under alle 45 situps uten noen form for støtte. Sliter greit med det siste.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av gammern Vis post
    Angående riktig situps. I treningsplanen står det "Sit-ups m/bein festet (som test)", men på nettsiden under opptak står det beskrevet "Må gjennomføres innenfor 2 min. Kandidaten ligger på bakken med 90 graders bøy i knærne. Fotsålene skal ha kontakt med underlaget, hendene er plassert bak hodet og fingrene på henholdsvis høyre og venstre hånd i berøring med hverandre under hele gjennomføringen. Godkjent sit up er når man fra nedre posisjon med hendene bak hodet har kontakt med underlaget trekker seg opp til øvre posisjon, uten å løfte beina fra bakken, har kontakt mellom albuer og knær."

Det jeg lurer på er om situps gjennomføres med bein festet slik det står i treningsplanen, eller om hele fotsålen må være i bakken under alle 45 situps uten noen form for støtte. Sliter greit med det siste.
    Dette lurte eg på fuste gang og, men eg trur det må være med nokon holder beina eller sitter på dei opp ein kasse får dei til bli 90 grader. Det er vertfal det som er normal. Dette skulle jo vore svar på nokon som veit helt sikkert, for son som det er skrive er det litt misforstålig. For å sei det son eg har godt som utgangs ponkt i at det er med beina fast, men eg skal ikkje gardantere noko. Eg veit for nokon som har samme kroppbyggning som meg og er ganske store overkropp er balansen litt vansklig å vedlike holde når du ligge oppheva bein og skal ta sit-ups. Trur eg skal prøve søke litt meir oppi detta, eg meiner eg las noko om det ein plass, men eg skal komme tilbake med eit svar om eg finner nokon, gi meg lyd du finner noko svar på det og

Men forsikkert øvn på begge metodane. Når eg trener tener eg ikkje kun sit-ups som du ta under opptaktprøve. Heller ha god javn trening over heile magen, men detter er etter du klart kravet med godt margin.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Tenkte når eg fyst er innpå. legge inn frammgang i trening.

Gammle rekordane:

5km - (krav 27 min) - Eg 25:13min.
    400m svømming - (krav 10min) - Eg 08:12min.
    25m under vatn - (krav 25m) - Eg 35m.
    puch-ups - (krav 45stykk) - Eg 47.
    sit-ups - (krav 45 stykk) - Eg 60.
    pull-ups - (krav 8 stykk) - Eg 14.

Det nye:

5km - (krav 27 min) - Eg 23:40min.
    400m svømming - (krav 10min) - Eg 08:12min. (ingen forbedring vanlig tilgang på baseng)
    25m under vatn - (krav 25m) - Eg 35m. (ingen forbedring vanlig tilgang på baseng)
    puch-ups - (krav 45stykk) - Eg 52.
    sit-ups - (krav 45 stykk) - Eg 65.
    pull-ups - (krav 8 stykk) - Eg 15.

Skulle tatt eit nytt målig på kroppvekt og høgde, men det blir neste gang.

Så som dåke ser det går frammover. Og det vore mykje fokus på gåing med sekk på fjellet, det litt vanlig å måle det, men eg føler eg ligger ganske godt an. Og M-77 er nesten perfekt inngått no.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2013
    Pondusfaktor
    0
    Fin fremgang det!

Tenker selv og satse på MJK eller FJK om 2 år. Men fysikken må bedres hos meg. Har vert overvektig hele livet, men begynte på en forandring nå får ikke lenge siden. Og har gått ned nesten 20 kg nå og føler meg mye bedre!

Det jeg lurer på, er om det faktisk er mulig for meg og kunne klare dette?

Akuratt nå klarer jeg:

Push Ups - 43
    Sit Ups - 51
    Pull Ups - 4
    3000 Meter - 13.58

Så er MJK/FJK noe og satse på om 2 års tid? (Begynner på VGS til høsten)

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Veientildetbedreliv Vis post
    Fin fremgang det!

Tenker selv og satse på MJK eller FJK om 2 år. Men fysikken må bedres hos meg. Har vert overvektig hele livet, men begynte på en forandring nå får ikke lenge siden. Og har gått ned nesten 20 kg nå og føler meg mye bedre!

Det jeg lurer på, er om det faktisk er mulig for meg og kunne klare dette?

Akuratt nå klarer jeg:

Push Ups - 43
    Sit Ups - 51
    Pull Ups - 4
    3000 Meter - 13.58

Så er MJK/FJK noe og satse på om 2 års tid? (Begynner på VGS til høsten)
    Det ser ut som du ligger godt an til opptakt allrede, eg trur du vil klare deg fint viss du forsetter trene i 2 år. Desto bedre fysisk form du er så lettare vil opptakt gå vertfal den fysisk delen, men for all del husk å tren med sekk og skadeforbyggane trening.

Det viktig om MJK er vilja til kjeme uansett "F" som skjer, unasett kva dritt dei seier og alt faen du må gå igjennom. Det og gi seg det finst ikkje hos ein marinejeger. Og detta kan du barre stempe inn i hode ditt, vis du viklig ønsker å bli ein dei som står igjen på opptaktet. Lykke til frammover og latt meg høre korleis trening går framøver

Menig
    Ble medlem
    Dec 2014
    Pondusfaktor
    0

Talking

Lørdag:

leste i boken til Eirik Isdahl at styrketrening og kardiotrening rett etter hverandre ikke var gunstig siden når du gjør kondis vil kroppen kvitte seg med overflødig vekt og når du gjør styrke vil kroppen legge på seg muskler.
    han anbefalte at men ventet mist 6 timer mellom to økter med samme kroppsdeler feks. bein styrketrening og løping osv.
    er kanskje seint ute med innlegget men men
    håper du klarte det

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •