Støtt Milforum på Vipps #587 879

Nedbygging av forsvaret siden år 2000

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Generalgarnstump
    Veteran
    RESERVIST
    • 2014
    • 39

    #61
    Det er første fornuftige motargument jeg har sett. Men kanskje mer aktiv bruk av verneplikten kan avhjelpe....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Generalgarnstump
      Veteran
      RESERVIST
      • 2014
      • 39

      #62
      Jada. Utfra et yrkesmilitære standpunkt er det helt sikkert riktig. Det er jo derfor jeg er her. Fortell meg mer.

      I mitt hode er målet at vi skal ha tilstrekkelige stridskrefter til at enhver tenkelig fiende ikke kan samle sammen noen gamle T 72, som uten problemer kan kjøpes av hvem som helst for...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

      Kommentér

      • Din_Laban
        OR-5+ Sersjant 1.klasse
        Veteran

        • 2009
        • 3007

        #63
        Jeg tviler for at mange kriminelle har et apparat som gjør at de plutselig dukker opp med en haug T-72 og leiesoldater for så å rulle ned det den norske stat.

        Jeg tviler også på at russerne plutselig skulle finne på å gjøre det samme med sine styrker akkurat nå, men om det skulle være et tenkelig ...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

        Kommentér

        • SatDan
          OR-4 Korporal
          Veteran

          • 2009
          • 608

          #64
          Opprinnelig skrevet av Generalgarnstump
          Kapasitet vi mangler: først og fremst luftvern. Nasams er bra, men ett batteri er ikke nok. Minimum 4 batterier for baseforsvar av fire alternative jagerflybaser. Stinger Manpads eller kjøretøymonterte stingerraketter er ikke nok. Noe mobilt luftvern er nødvendig. Hel...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Sofakriger
            OR-7 Stabssersjant


            Sponsor
            Veteran

            • 2005
            • 24427

            #65
            For å få gode diskusjoner er det viktig å skille snørr og barter. Dette er et militært diskusjonsforum. Det finnes egne tråder for artilleri, egen for Archer, egen for luftvern, egen for nye jagerfly etc etc. Det finnes også mange for beredskap, forsvarsevne, politiske prosesser etc.

            Ta de enkelte...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Last edited by Sofakriger; DTG 240904 Jan 14, 09:04.
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

            Kommentér

            • endrelunde
              OR-7* Stabssersjant
              Mestersersjant materiell

              Veteran

              • 2008
              • 927

              #66
              Støtter Sofakriger - det blir svært rotete å begynne å diskutere alt dette under ett. Du får derfor svar fra meg om F-35 i kampfly-tråden: http://milforum.net/threads/50077-No...gerfly/page107...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Kommunikasjon, FMA - F-35 og sånt

              Kommentér

              • Generalgarnstump
                Veteran
                RESERVIST
                • 2014
                • 39

                #67
                For alle de som mener at et invasjonsforsvar er nødvendig. Utviklingen i Ukraina viser hvor fort ting kan utvikle seg. Det skal ikke mer til enn at situasjonen eskalerer slik at Russland griper inn før vi trenger et invasjonsforsvar....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • Lille Arne
                  OR-8* Kommandérsersjant
                  Sjefssersjant

                  Veteran

                  • 2005
                  • 11730

                  #68
                  Hæ? Vi er da ikke Ukraina?

                  Vennligst forklar hvordan Russland skal påvirke situasjonen i Ukraina til sin fordel ved å invadere Norge....
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  “overestimation of a foe leads to misallocation of resources or missed opportunities. Underestimation of a foe, as Russia is discovering, leads to catastrophe.” - Chris Dougherty
                  Administrator

                  Kommentér

                  • Sofakriger
                    OR-7 Stabssersjant


                    Sponsor
                    Veteran

                    • 2005
                    • 24427

                    #69
                    Ja, det lurer jeg også på....
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

                    Kommentér

                    • SatDan
                      OR-4 Korporal
                      Veteran

                      • 2009
                      • 608

                      #70
                      Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                      Ja, det lurer jeg også på.
                      Tipper tanken er Russland griper inn, USA kommer inne på den andre siden, og snøballen starter å rulle...
                      Hvor vidt det er sannsnylig er en annen sak....
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Rittmester
                        OF-2 Rittmester
                        Pers.off. (S-1)


                        Sponsor
                        Veteran
                        • 2006
                        • 31348

                        #71
                        Hvorvidt det er sannsynlig er en ganske viktig del av beslutningsgrunnlaget, og således svært interessant for denne diskusjonen. Det er mulig det kunne vært smart å bygge et forsvar mot space aliens bevæpnet med lasere, men det er så lite sannsynlig at det driter vi i....
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
                        Moderator

                        Kommentér

                        • Generalgarnstump
                          Veteran
                          RESERVIST
                          • 2014
                          • 39

                          #72
                          Ja, ja. Da viste det seg at sannsynligheten ikke var så liten likevel. Hvorfor situasjonen i Ukraina har betydning for Norge? Russland står for 65% av gassleveransene til Vesteuropa. Norge står for 35%. Obs! Husk at det her gjør seg gjeldende intensjonsdybde problematikk. Konfrontasjonen mellom Russ...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • 9echo
                            OF-1 Løytnant
                            Sponsor
                            Veteran
                            • 2011
                            • 1618

                            #73
                            Jeg skjønner ikke at du gidder. Problemet med at spesielt jeg ikke tar deg seriøst er fordi du ikke greier å argumentere ordentlig for hvorfor det vil gå slik du mener det vil. At Norge har gassressurser betyr ikke nødvendigvis at de er et invasjonsmål for andre stater. Derfor må du prøve å fortelle...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Last edited by 9echo; DTG 210130 Mar 14, 01:30.
                            Moderator

                            Kommentér

                            • Tusseladd
                              OF(D) Kadett
                              Årets milforumist 2023

                              Milforum GOU
                              Veteran
                              • 2011
                              • 10152

                              #74
                              Jeg skjønner ikke at JEG giddet å lese hele tråden etter å ha først oppdaget dagens innlegg.
                              Russland står for 65% av gassleveransene til Vesteuropa. Norge står for 35%. Obs!
                              Russland har i det siste levert ca. 30% av gassen som brukes i Europa. Når det gjelder EU-området så var Norge...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Last edited by Tusseladd; DTG 210426 Mar 14, 04:26.

                              Kommentér

                              • Generalgarnstump
                                Veteran
                                RESERVIST
                                • 2014
                                • 39

                                #75
                                9echo. Hvorfor jeg gidder? Fordi jeg er oppriktig bekymret. Fordi jeg mener det er en forpliktelse å si ifra når jeg mener noe er galt.

                                Hvorfor jeg mener en slik utvikling er sannsynlig? Jeg skal prøve å forklare. Punkt 1, den grunnleggende menneskelige natur. Denne er observerbar fra sandkassen vi...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • Generalgarnstump
                                  Veteran
                                  RESERVIST
                                  • 2014
                                  • 39

                                  #76
                                  9echo. Hva er det som gjør at du tror det vil gå som du tror? Hva er det som tyder på at diplomatiet, fred og forståelse vinner terreng? Ex Yugoslavia? Afghanistan? Irak? Ukraina? Hvorfor må jeg underbygge i detalj, men ikke du?...
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                  Kommentér

                                  • Generalgarnstump
                                    Veteran
                                    RESERVIST
                                    • 2014
                                    • 39

                                    #77
                                    9echo. Ja, en invasjon i Ukraina er mye mer sannsynlig. Nå. Hva er det som tilsier at Russland vil stanse der? Er det virkelig riktig å sitte med hodet i sanden og håpe? Jeg har vært i Ukraina flere ganger. Det er ikke så mye som skiller nordmenn fra ukrainere som man kanskje skulle tro. Det må i ti...
                                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                    Kommentér

                                    • Generalgarnstump
                                      Veteran
                                      RESERVIST
                                      • 2014
                                      • 39

                                      #78
                                      Tusseladd. Finnmark? Helt uinteressant. Noen RoRo skip, en helikopter skvadron og en motorisert infanteri brigade som går i land i Oslofjorden, med flystøtte flydd inn over Sverige og noen ubåter i Skagerak, så er Norge i praksis okkupert og våre allierte presenteres med et fait a compli. Styrkene i...
                                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                      Kommentér

                                      • Generalgarnstump
                                        Veteran
                                        RESERVIST
                                        • 2014
                                        • 39

                                        #79
                                        For øvrig er jeg helt enig i at vi selvsagt ikke skal dekke Norge med luftvern. Ett batteri er vel likevel kanskje for lite. Med en effektiv rekkevidde på under 20 km er det ikke snakk om at area våpen. Men vi bør nok ha tilstrekkelige våpen til å dekke aktuelle flybasen, troppekonsentrasjoner og an...
                                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                        Kommentér

                                        • yamaha
                                          OR-6 Skvadronmester
                                          Veteran

                                          • 2010
                                          • 20835

                                          #80
                                          Opprinnelig skrevet av Generalgarnstump
                                          Tusseladd. Finnmark? Helt uinteressant. Noen RoRo skip, en helikopter skvadron og en motorisert infanteri brigade som går i land i Oslofjorden, med flystøtte flydd inn over Sverige og noen ubåter i Skagerak, så er Norge i praksis okkupert og våre allierte presenteres ...
                                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                          There is a curse. They say: may you live in interesting times.

                                          Kommentér

                                          • 4312
                                            OR-5+ Sersjant 1.klasse
                                            Veteran

                                            • 2012
                                            • 3323

                                            #81
                                            Vi har er HV som faktisk har en del å si hvis Norge skulle bli invadert i Oslo, en garde og et ganske potent flyvåpen. HV dekker hele landet litt tynt men fortsatt til stede....
                                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                            Trenger bare litt flaks, så går det godt

                                            Kommentér

                                            • 9echo
                                              OF-1 Løytnant
                                              Sponsor
                                              Veteran
                                              • 2011
                                              • 1618

                                              #82
                                              Opprinnelig skrevet av Generalgarnstump
                                              9echo. Hvorfor jeg gidder? Fordi jeg er oppriktig bekymret. Fordi jeg mener det er en forpliktelse å si ifra når jeg mener noe er galt.

                                              Hvorfor jeg mener en slik utvikling er sannsynlig? Jeg skal prøve å forklare. Punkt 1, den grunnleggende menneskelige natur. Denne ...
                                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                              Last edited by 9echo; DTG 212104 Mar 14, 21:04.
                                              Moderator

                                              Kommentér

                                              • Generalgarnstump
                                                Veteran
                                                RESERVIST
                                                • 2014
                                                • 39

                                                #83
                                                Jeg mener ikke at dette vil skje. Jeg mener det er en ikke ubetydelig risiko for at det vil skje. Poenget er at vi må ha et forsvar som er troverdig hvis det skjer. Vi kan ikke basere Forsvaret på andres antatte vilje.

                                                Mine oppfatninger er ikke basert på VG og Dagbladet, men mange års engasjement ...
                                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                Kommentér

                                                • leserbrukernavn
                                                  Veteran
                                                  RESERVEBEFAL
                                                  • 2013
                                                  • 1685

                                                  #84
                                                  @ Generalganrstump: Jeg betviler ikke at du har gode intensjoner bak dine lange innlegg, men dersom du ønsker å bli tatt seriøst på et forum som her, så vil jeg si for min del at jeg etterlyser kilder for dine påstander. Det vil så enkelt si at jeg ønsker at du oppgir hvor du har fått dine opplysnin...
                                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                                  Kommentér

                                                  Googleannonse

                                                  Collapse

                                                  Forumstruktur

                                                  Collapse

                                                  Working...