milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there

Vis resultat av spørreundersøkelsen: Hvem bør bli FSJ?

Antall stemmer
42. Denne spørreundersøkelsen er stengt
  • VADM Finseth

2 4,76%
  • VADM Bruun-Hansen

29 69,05%
  • GM Hannestad

7 16,67%
  • KADM Natvig

3 7,14%
  • KADM Dedichen

1 2,38%
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 107
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Hvem bør bli Forsvarssjef i Norge?

Søkerlisten er nå klar, og det opprettes en ny spørreundersøkelse med de aktuelle kandidatene. På den forrige undersøkelsen ledet generalmajor Robert Mood klart, men han har ikke søkt.

Sitat Opprinnelig skrevet av FD
    Søkerlisten til stillingen som ny forsvarssjef er nå klar. Følgende har søkt:

(Navn, alder, grad, nåværende stilling, kommune)
    •Håkon S Bruun-Hansen (52), Viseadmiral, Sjef Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH), Bodø
    •Louise Dedichen (48), Kontreadmiral, Sjef Forsvarets Høgskole, Oslo
    •Jan Erik Finseth (56), Viseadmiral, Sjef Forsvarsstaben, Oslo
    •Finn Kristian Hannestad (52), Generalmajor, Generalinspektør for Luftforsvaret, Rygge
    •Elisabeth Natvig (52), Kontreadmiral, Avdelingssjef, Forsvarsdepartementet, Oslo

Kandidatene skal nå vurderes. Det forventes en utnevning av ny forsvarssjef før sommeren, og det legges opp til en periode med overlapping utover høsten med tiltredelse i fjerde kvartal.
    Hvem synes du bør bli vår nye Forsvarssjef?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Prøver meg på litt pro & contra.

Generelt forutsetter jeg at alle fem søkerne er vel kvalifiserte, og vil bli vurdert like seriøst. Det er altså ingen 'tullekandidater' som det av og til er ved åpne ansettelsesprosesser til offentlige stillinger (som f eks 22-årig student som søker stillingen som Politidirektør).

Jeg har tidligere ytret at det ville være en fordel å allerede være tre-stjerners, siden presedens tilsier at man ikke hopper over ett trinn for å bli FSJ. Dette ville gi en fordel til Bruun-Hansen og Finseth. Imidlertid er det ingen automatikk i dette, og det er vel ikke noe som tilsier at dagens regjering automatisk vil velge den som "står for tur".

Regjeringen har tidligere vært ganske fremoverlent når det gjelder å få kvinner inn i viktige stillinger. Dette ville gi en fordel til Natvig og Dedichen.

Det har ikke vært noen FSJ fra Sjø siden 1992, på den annen side har det ikke vært noen fra Luft siden 1984, noe som kanskje gir fordel Hannestad.

For å ta de enkelte kandidatene:
    - Bruun-Hansen: Tung operativ erfaring, inkludert nåværende stilling som operativ sjef for alle norske styrker og som skipssjef på ubåter. Også erfaring fra styrkeproduksjon i egenskap av GIS. Han var i sin tid også den desidert yngste av våre tre-stjerners flaggoffiserer. Virker å være populær hos sine undergitte, og fikk sin nåværende utnevnelse under sittende regjering, noe som viser at han er spiselig også på politisk nivå. Finner ingen tydelige negative trekk ved hans kandidatur.
    - Finseth: I likhet med Bruun-Hansen omfattende operativ erfaring, selv om hans opprinnelig er fra kystartilleriet, og ikke marinen. Også han tidligere GIS, og har også fungert som sjef FOH. Han er den eldste av kandidatene, og det vil jeg anse for et negativt trekk, da han vil kunne sitte i jobben i under tre år.
    - Hannestad: Eneste kandidat fra Luft, og nettopp dette vil jeg fremheve som positivt i denne forbindelse - den aller viktigste oppgaven i Forsvaret de neste årene vil være innfasingen av F-35, og her vil en FSJ fra Luft kunne bidra svært godt. Hannestad har også tung operativ erfaring, både som flyger, skvadronsjef, operasjonsgruppesjef og som sjef for det norske luftbidraget til Kosovo-krigen. Har både NATO-erfaring og tjeneste som operasjonssjef på FOH. Finner ingen store negative trekk (muligens bortsett fra gradsnivå).
    - Natvig: I hvert fall siden 1996 kun stabs- og forvaltningstjeneste, før dette "Div. militær sambandstjeneste/utdanning, og sivil utdanning" iflg CV'en, jeg er usikker på om det ligger noen sjefsjobber inne der. Dette vil jeg anse for negativt, på den annen side: som sjef FD IV og tidligere stabssjef i FLO er hun godt vant til å håndtere det politiske miljøet, noe som på ingen måte er en ulempe som FSJ.
    Dedichen: Sjøtjeneste som intendant på fregatt, deretter stabs-, forvaltnings- og skoletjeneste. Lite/ingen operativ sjefserfaring. Den yngste av kandidatene, og yngre enn det som normalt er for en slik utnevnelse (uten at dette er noe absolutt). På den annen side: har ry for å være dyktig.

Ut fra kvalifikasjoner ville jeg fortsatt satt Bruun-Hansen øverst på listen, med Hannestad som en svært sterk nr 2. Begge er meget gode kandidater, og jeg vil ikke gråte meg i søvn om det blir en av disse.

På den annen side - det er ikke jeg som bestemmer, det er en rødgrønn regjering med uttalt kvinnefokus, og en kvinnelig FMIN med gode forbindelser til både Natvig og Dedichen. Og ingen vet hvor den politiske haren hopper...

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Re: Hvem bør bli Forsvarssjef i Norge?

For å stille et dritfarlig spørsmål: hva har kandidatene av politisk syn, profil og nettverk?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Vet ikke hvem som bør bli, men regner med Natvig blir utnevnt. AP taper valget til høsten og benytter anledningen til å sette et historisk punktum, verdens første kvinnelige forsvarssjef. Fame @ glory osv #mine-to-cent
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak Vis post
    Vet ikke hvem som bør bli, men regner med Natvig blir utnevnt. AP taper valget til høsten og benytter anledningen til å sette et historisk punktum, verdens første kvinnelige forsvarssjef. Fame @ glory osv #mine-to-cent
    Er dessverre redd du har rett når det gjeld kjønn, men eg er trur det kan bli Dedichen. Ho vart utnemnt av ho som no er forsvarsminister.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2007
    Jeg er enig i det meste av det Rittmester framfører, men tror ikke så mye på behov for en FSJ fra luft med begrunnelse innfasing av F-35. Det prosjektet er det ingen som vil eller kan rokke ved.

Jeg tror også regjeringen vil være forsiktige med en slags idealistisk utnevning på bakgrunn av kjønn. Kritikken mot utnevnelsene av lederskapet innen politiet er nok ikke glemt.

Et relevant spørsmål er kanskje hvilken toppleder har forsvaret behov for i årene som kommer, en som passer på administrativt, eller en som kan virke samlende omkring utvikling av nye operative systemer?

Jeg holder en knapp på det siste, og tipper på Bruun-Hansen

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

OK, en ting jeg ikke var klar over; det står visst i utlysningsteksten at erfaring fra FD vil bli tillagt betydelig vekt.

Bruun-Hansen og Hannestad har det ikke. Det har derimot Natvig og Dedichen...

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Så de har bestemt seg? Vet man om noen av disse har blitt bedt om å søke stillingen?

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Vet ikke, men av disse er det Natvig som har tyngst erfaring fra FD. Som sjef FD IV sitter hun sentralt når det gjelder den langsiktige utviklingen av Forsvaret, og må nødvendigvis ha bred kontaktflate mot både embetsverket for øvrig og politikere.

Mine vurderinger om egnethet står ved lag, men mine 50c er at Natvig får jobben.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    men mine 50c er at Natvig får jobben.
    Pluss mine to cent, da blir det jo en stor sum penger.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2007
    OK, en ting jeg ikke var klar over; det står visst i utlysningsteksten at erfaring fra FD vil bli tillagt betydelig vekt.

Nja, men det betyr ikke at det blir tillagt større vekt enn operativ erfaring. Det er imidlertid en indirekte oppfordring til de med slik erfaring om å søke.

Det kan jo også hende det planlegges en litt annen rolle for FSJ.

Jeg håper, og tror, dere tar feil, men det er åpent og spennende.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007

Jeg tolker det som en unskyldning for å velge en av de to, på den måten tror de at det ikke er innlysende hvorfor..

13. Liker Niko likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

Nå er jo jeg gammel kaldkriger, men offisielt er det vel slik stadig at i fullskala krig i Norge går den direkte militære kommandolinjen til styrkene i Norge utenom den norske regjering og Forsvarssjefen, den går fra SACEUR (Supreme Allied Commander Europe), muligens via sjefen for JFC Brunssum, til sjef FOH som igjen har kommando over allierte (inklusive norske) styrker som slåss i Norge. I hvert fall var det slik under den kalde krigen, da gikk krigs-kommandolinjen fra SACEUR via CINCNORTH (Commander-in-Chief Northern Europe) til Øverstkommanderende i Nord-Norge og Øverstkommanderende i Sør-Norge.

Det gjorde allikevel Forsvarssjefens rolle i krig svært viktig: Hans rolle var da å være Regjeringens militære rådgiver og å representere Norge (via telekonferanser og gjennom sin faste representant i Brussel) i NATOs militærkomité, som offisielt var NATOs høyeste militære organ, overordnet SACEUR. Dvs. han skulle i krig først og fremst være Regjeringens rådgiver når det gjaldt de militære operasjoner og hvordan den skulle eventuelt påvirke de gjennom NATOs organer. Til det trenger man ikke en intendanturoffiser, men en som forstår militære operasjoner på alle plan. Litt av dette må da stadig henge igjen, jeg synes det vil være ganske hinsides å ha en forsvarssjef som ikke har vært sjef for militære operative avdelinger, og som ikke har erfaring fra den operative delen av fellesoperative staber på høyere nivå, selv om han/hun ikke nødvendigvis må ha vært sjef på alle nivåer (Eisenhower hadde ikke vært sjef for høyere operativ avdeling enn en infanteribataljon da han ble øverstkommanderende i Europa, men han hadde da i hvert fall vært det, og han hadde stor erfaring som stabsoffiser: stabssjef, 3rd Army, sjef for krigsplandivisjonen i den amerikanske generalstaben, assisterende stabssjef for operasjonsstaben i generalstaben før han ble Commanding General, European Theater of Operations). Men å ha en Forsvarssjef som aldri i sitt liv har vært tropps- og kompanisjef, fartøysjef eller skvadronsjef og som aldri har hatt en ledende stilling i en fellesoperativ stab (som gamle FKS og FKH, i nyere til LDKNN, FOHK eller FOH og helst tilsvarende i NATO) synes jeg rett og slett er galt.
    Sist endret av hvlt; DTG 061251A Apr 13 kl Begrunnelse: Begynte på iPhone, fortsatte å skrive innlegget på laptop.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

15. Liker Niko likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2010
    SV runker seg vel skeive av tanken på en kvinnelig FSJ, så je sitt med følelesen ta at resultatet alt er gitt.
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nokon som veit når det blir offentleggjort kven som får stillinga.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Rittmester, har du link til selve utlysningen? Evt en kopi av teksten? Klarte ikke å finne den via Google...

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Sorry, nei, det sto i papirutgaven i Aftenposten i dag, men ikke mer enn det jeg refererte.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Copy.

Hadde vært interessant å sett hva som var Må-krav og Ønskelige-krav for denne stillingen.

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Jeg mener hele utlysningen ligger på intranettet.
    "..., ett eljest godt trädgårdsintryck neddrages osvikligen av en mina."

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Får sjekke på jobb på mandag...

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2012
    Det er jo ikke mange å velge blant til stillingen, men Forsvaret burde velge sjef selv så vi fikk den beste mann til jobben og ikke den med mest stjerner i partiboka. Jeg har god tro på regjeringen og politikere at bestemmer etter beste intensjon, men sjefen er en fagmann og rådgiver, da burde slike kriterier veie ganske tungt. Jeg har forstått det slik at det er regjeringen som velger sjef, stemmer det?

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Det er regjeringens privilegium å velge etatssjefer ja.
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2008
    Selvfølgelig skal ikke forsvaret selv velge sin sjef. Forsvaret skal ikke være noen "stat i staten". Det er mange her på forumet som er flink til å etterspørre lojalitet nedover, og det mangler nok tidvis hos enkelte høyere offiserer, men det er faktisk viktig med lojalitet oppover også. Forsvaret er et politisk verktøy, og bare det, og da må det selvfølgelig styres av de som skal bruke dette verktøyet.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

Se grunnlovens paragraf 21.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Det er regjeringens privilegium å velge etatssjefer ja.
    Høres ikke fullt så tøft ut å være leder i militæretaten

Skrevet etter beste evne på Tapatalk

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Se grunnlovens paragraf 21.
    Og mer overordnet: § 3. Den utøvende makt er hos kongen. Den er ikke hos "makten selv". Forvaltningen skal ikke styre seg selv, den skal styres ovenfra.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2006
    "War is too serious a matter to entrust to military men."

Fra spøk til Halvor: Forsvaret er hierarkisk organisert, fra Kongen og ned. Hvorfor gjøre unntak for FSJ?
    Would you, Quintus? Would I?

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Det Herr Brun sier burde jo være selvsagt. Det er jo heller ikke slik at ny politidirektør velges i avstemming blant alle politibetjenter i landet - alle høye embetsstillinger utnevnes av Kongen i Statsråd, dvs av Regjeringen. I f eks USA har det et system hvor Kongressen (tilsv Stortinget) må bekrefte de viktigste utnevnelsene, men det er fortsatt ikke slik at soldatene velger sin Forsvarssjef.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Forsvaret er et politisk verktøy, og bare det, og da må det selvfølgelig styres av de som skal bruke dette verktøyet.
    Når det gjelder hvem av de fem som bør bli FSJ; selv om jeg har noen meninger om hvem som er best egnet, så ligger det fortsatt til grunn at alle er kvalifisert. Jeg er enig med hvlt at FSJ, slik stillingen er definert i dag, bør ha operativ sjefserfaring for å ha den nødvendige tyngde både vis-a-vis politikere, egen organisasjon og samarbeidende organer i NATO og andre steder.

På den annen side: For litt siden hadde vi en diskusjon på en annen tråd, hvorfra jeg siterer:
    Neste Forsvarssjef må ha militær erfaring, kjennskap til ledelse på høyt nivå, og internasjonal erfaring. Han må videre ha gode kommunikasjonsevner, men det er ikke noe krav at han er general eller admiral. Alle kan søke. Vedkommende vil bli vurdert av et tilsettingsråd, hvor også fagforeningene er med, og testes eksternt av et sivilt konsulentbyrå.

Hensikten er å sikre seg den beste kandidaten, uansett hvilken grad han har nå, eller om han i det hele tatt jobber i Forsvaret.
    Prosessen er hentet fra Danmark.

Dersom rollen som FSJ innrettes noe annerledes enn vi har i dag, kan det godt tenkes at en godt kvalifisert sivil kunne fylt rollen. I så fall måtte rollene som sjef FOH og sjef FST spisses i enda større grad hhv mot å lede Forsvarets samlede operasjoner og Forsvarets strategiske stabsprosesser.

Et tankeeksperiment: Helge Lund, sjef for Statoil, leder en bedrift som både i omsetning/budsjett og antall ansatte er betydelig større enn Forsvaret. Han har også tett kontakt med landets politiske ledelse, og embetsverket i relevante departementer. La oss si at han hadde Krigsskole, et par års relevant erfaring som kompanisjef, og kanskje stabsskole eller sjefskurset på Forsvarets høyskole, som er åpent for utvalgte sivile. Ville han vært ubrukelig som Forsvarssjef?

Jeg ville si nei, jeg tror han kunne gjort en utmerket jobb, og ville sannsynligvis raskt kunne satt seg inn i Forsvarets særegenheter. Han ville nok ikke tatt den operative ledelsen av Brig N eller NorTG på strak arm, men det er altså heller ikke nødvendigvis rollen til en Forsvarssjef.

http://milforum.net/threads/61433-Åp...t=forsvarssjef

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Vi hadde jo ein kort periode Kronprins Olav som forsvarssjef 1 juli 1944 til 15 juli 1945.

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Høres ikke fullt så tøft ut å være leder i militæretaten
    Onde tunger hevder jo at sist gang vi trengte en forsvarssjef var i april, mai og junidagene for 73 år siden, og at tiden nå er inne for å døpe om stillingen til angrepssjef....

Når det er sagt, så er jo spørsmålet om hva slags rolle forsvarssjefen egentlig skal fylle veldig åpent. Rollen minner meg litt om den du ser hos amerikanerene, med et joint chiefs of staff som ikke er med i kommandolinjen, men som bare er rådgivende.
    Sist endret av yamaha; DTG 072256A Apr 13 kl
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2007
    Bruun-Hansen er langt fra noen hær-kandidat... Har Norge hatt Virkelig Admiral - General fra Sjøforsvaret tidligere?
    Com'on Kenneth!

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av giraffen Vis post
    Bruun-Hansen er langt fra noen hær-kandidat... Har Norge hatt Virkelig Admiral - General fra Sjøforsvaret tidligere?
    Forsto ikkje heilt denne? Bruun-Hansen er som kjent frå sjøforsvaret. Og viss det er forsvarssjef så har vi hatt dei frå sjøforsvaret tidlegare og. Har og vore frå luftforsvaret, men det er vel hæren som har hatt dei fleste. Men det er langt i frå sjølvsagt at ein forsvarssjef skal komme frå hæren.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2010
    giraffen, har det noe å si? har du lest tråden?

ellers har vi hatt Admiral Torolf Rein som var forsvarssjef fra 89-94

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Siden stillingen som Forsvarssjef ble omtrent som nå med grad general/admiral i 1970 har vi hatt 11 forsvarssjefer, 8 fra Hæren, 2 fra Sjøforsvaret og 1 fra Luftforsvaret. Sist vi hadde en forsvarssjef fra Sjøforsvaret var admiral Torolf Rein 1989-1994 og sist en fra Luftforsvaret general Sven Hauge 1982-1984. Jeg ser ikke noen spesiell grunn til en forsvarssjef fra Hæren nå, snarere tvert imot.

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2008

Ville vel fort hatt en til om ikke Colin archer ble sivil så "tidlig".

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

Tomas Colin Archer var vel hovedkonkurrenten til Diesen, og tok avskjed da det ble Diesen og ikke ham regjeringen valgte som forsvarssjef. Han ville nok blitt for gammel hadde han sittet som generalløytnant til Diesen sluttet.

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2008

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Tomas Colin Archer var vel hovedkonkurrenten til Diesen, og tok avskjed da det ble Diesen og ikke ham regjeringen valgte som forsvarssjef. Han ville nok blitt for gammel hadde han sittet som generalløytnant til Diesen sluttet.
    Riktig. Jeg hadde for meg at han sluttet tidligere enn det, mennser årstallene gikk litt i surr ser jeg nå.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Noen som tror noen av kandidatene vil ta en Archer hvis vedkommende ikke får jobben?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Jeg vet det har skjedd før (minst en gang, da vedkommende var venn av familien, dette var for 40 år siden) at en generalløytnant iførte seg sivile klær da en annen ble forsvarssjef (av de ca. 3 det normalt har vært valg mellom, dvs. de generalløytnanter/viseadmiraler landet har hatt). Det trenger ikke bety noen stor skuffelse, men at man innser at nå har man kommet så langt man vil komme i Forsvaret, og ønsker man en karriere i f.eks. næringslivet de gjenværende ca. 10 årene til pensjonsalderen ellers i samfunnet, er det på tide å komme seg over i det nå.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Jeg tror nok Hannestad har så interessant jobb at han blir sittende. Natvig og Dedichen kan begge håpe på neste runde hvis de ikke får jobben nå.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hvem blir vår neste forsvarssjef?
    By Rittmester in forum Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner
    Svar: 83
    Nyeste innlegg: DTG 301346A Apr 19,
  2. Hvem bør bli ny Forsvarssjef?
    By Rittmester in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 60
    Nyeste innlegg: DTG 072206A Apr 13,
  3. Nektes å fortsette som forsvarssjef (VG)
    By Inspired in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 071515A Jun 08,
  4. Forsvarssjef for en dag...
    By Rakkeren in forum Mannskapsmessa
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: DTG 131801A Sep 06,
  5. Ny forsvarssjef...
    By king in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 121042A Dec 04,

Regler for innlegg