Støtt Milforum på Vipps #587 879

1REC i Operation Daguet (GF 1)

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Max
    Trådstarter
    RESERVEBEFAL
    • 2012
    • 219

    1REC i Operation Daguet (GF 1)

    Fortiden så blir det en del kvelder på hotel rom og i flyplass salonger så jeg kan kanskje hive meg på nok en tråd.
    Før jeg begynner så gjør jeg alle oppmerksomme på at norsken min er rusten og at jeg overhodet ikke behersker den norske militære termilogien. Jeg ber derfor om at folk tilgir mine sik...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • Max
    Trådstarter
    RESERVEBEFAL
    • 2012
    • 219

    #2
    Under bakke angrepet i 1991 var 1REC’s oppdrag å være divisjonens spydspiss inn i Irak. Divisjonen var på Desert Storms vestlige side og vi hadde som oppgave å beskytte flanken mens vi samtidig trykket opp i en nordøstlig rettning. Først fra en nært grensebyen Rafha inn i Irak, deretter imot e...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • kornmo
      OR-4 Korporal

      • 2010
      • 701

      #3
      Meget interessant lesning, og svært informativt! Norsken din er langt unna så rusten som du skal ha den til, det er mange som knapt har satt foten ut av landet som skriver LANGT værre enn deg....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

      Kommentér

      • Rittmester
        OF-2 Rittmester
        Pers.off. (S-1)


        Sponsor
        • 2006
        • 31523

        #4
        Veldig interessant!

        Kan du si litt mer om samspillet mellom de pansrede og upansrede kjøretøyene i hver tropp? En norsk stridsvognstropp består av fire stridsvogner, og en stormtropp av fire CV90'er, men har ikke egne jeeper eller motorsykler som inngår i troppen. Det virker som mannskapene på dine...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
        Moderator

        Kommentér

        • Max
          Trådstarter
          RESERVEBEFAL
          • 2012
          • 219

          #5
          Opprinnelig skrevet av Rittmester
          Veldig interessant!

          Kan du si litt mer om samspillet mellom de pansrede og upansrede kjøretøyene i hver tropp? En norsk stridsvognstropp består av fire stridsvogner, og en stormtropp av fire CV90'er, men har ikke egne jeeper eller motorsykler som inngår i troppen. Det virk...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • Znuddel
            OF-2 Kaptein
            Log.off. (S-4)


            Sponsor
            • 2004
            • 14952

            #6
            Bra tråd Max!...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            The dildo of consequences rarely arrives lubed.
            Moderator

            Kommentér

            • Max
              Trådstarter
              RESERVEBEFAL
              • 2012
              • 219

              #7
              På grunn av terrengets natur ble angrepet på Irak ut fra et manøverings synspunkt utført på et regiments nivå. Med andre ord det var skvadroner som manøvrerte mens tropper hadde et meget begrenset initiativ bortsett fra kanskje i de siste sluttfasene av hvert enkelte angrep. I en meget flat ørken hv...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • Max
                Trådstarter
                RESERVEBEFAL
                • 2012
                • 219

                #8
                Den nye taktiske situasjonen gjore at 1REC selvfølgelig måtte adaptere den vanlige CLB taktikken om til noe som kunne fungere bedre i dette litt spesielle miljøet. Legionen som var vandt til å sloss på et skvadrons nivå befant seg plutselig i en situvasjon hvor vi hadde 150mm artilleri, og nesten ub...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • ThorU
                  OR-4 Korporal

                  • 2011
                  • 127

                  #9
                  Enda en god og informerende tråd fra deg Max! Kom med så mye du orker, blir aldri lei av å lese dine historier!...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • hvlt
                    OF-2 Kaptein
                    Planoff. (S-5)


                    Sponsor
                    • 2006
                    • 22539

                    #10
                    Veldig interessant! Man fikk stort sett høre veldig mye om den amerikanske deltagelsen i Desert Storm, litt om den britiske og intet om den franske (og så selvfølgelig litt om det norske feltsykehuset). Så fikk vi jo all denne amerikanske nedrakkingen på alt fransk fra 2003. Som sagt, svært fint å ...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                    Moderator

                    Kommentér

                    • Max
                      Trådstarter
                      RESERVEBEFAL
                      • 2012
                      • 219

                      #11
                      Da vi tilslutt rykket inn i Irak den 24 februar 1991 (tror jeg) var det et meget dynamisk og fullstendig drillet 1REC som braket inn over grensen.

                      Siden jeg var vognkommandør i troppens tredje stridsvogn så var det ofte min oppgave å kjøre først og jeg må innrømme at jeg lurte litt på hva jeg hadde...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Din_Laban
                        OR-5+ Sersjant 1.klasse

                        • 2009
                        • 3007

                        #12
                        Jeg ble et øyeblikk litt usikker på hva Division Daguet var for enhet, men et lett søk førte meg til wikipedia (selvfølgelig) -Opération Daguet (Operation Brocket Deer) was the codename for French operations during the 1991 Gulf War.

                        "On September 14, 1990, Iraqi forces enter the residence of the ...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

                        Kommentér

                        • Rittmester
                          OF-2 Rittmester
                          Pers.off. (S-1)


                          Sponsor
                          • 2006
                          • 31523

                          #13
                          Sv: 1REC i Operation Daguet (GF 1)

                          En annen interessant tråd fra Max: om Fremmedlegionens 1REC i Gulfkrigen i 1991....
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
                          Moderator

                          Kommentér

                          • Rittmester
                            OF-2 Rittmester
                            Pers.off. (S-1)


                            Sponsor
                            • 2006
                            • 31523

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Rittmester
                            Sv: 1REC i Operation Daguet (GF 1)

                            En annen interessant tråd fra Max: om Fremmedlegionens 1REC i Gulfkrigen i 1991.
                            Gjentar meg selv på nytt....
                            [/QUOTE]
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                            Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
                            Moderator

                            Kommentér

                            Googleannonse

                            Collapse

                            Forumstruktur

                            Collapse

                            Working...