Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Marinejegerkommandoen

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0

Marinejegerkommandoen

Hei! Mitt navn er Hallvard Lia, og jeg er 17 år. Og jeg har helt siden jeg har vært 12 år hatt en stor drøm om å bli Marinejeger. Dette er noe som står virkelig sterkt i meg og noe jeg brenner for. Helt fra jeg var 8 år har jeg drevet med alt mulig av idretter, orientering, MMA, Karate, Taekwondo og Friidrett men i skrivende stund er jeg ikke involvert i noen idrett. All fysisk aktivitet foregår stort sett på treningssenteret (Spenst Notodden) Når jeg skal på Spenst pleier jeg og løpe dit, ca 5 kilometer, ikke så fryktelig langt men jeg blir god og varm. Når jeg kommer fram løper jeg fra 5-10 km til på mølla etterfulgt av en spinning time. Dette er absolutt ikke noe jeg skriver for å skryte, dette er heller ikke så fryktelig store prestasjonene. Alle kan klare det. Grunnen til at jeg skriver det er slik at dere kan få et overblikk.

Saken er: Jeg ser på meg selv som en kar som er i relativt god form (alt er relativt) Men, som sagt så er drømmen og bli Marinejeger. Hvordan bør jeg trene på svømming ? Litt dumt formulert spørsmål, men er det noen spesielle svømme former jeg burde trene ekstra mye på ? Hvor ofte burde jeg svømme ?

Jeg har forstått at som Marinejeger må man til tider bære svært tunge sekker og annet utstyr langt og lenge og lenger en langt. Jeg har gått noen turer over til Kongsberg fra Notodden med relativt tung sekk, ca 20-30 kg. Fra Notodden til Kongsberg er det Ca 3 mil. Men hvor ofte burde jeg gjøre dette ? Går ut ifra at jeg ikke alltid trenger og gå så langt som til Kongsberg, men hvor ofte trenger jeg og gå og hvor langt for å i det hele tatt får noe ut av det? hvor mange kilo burde jeg ha i sekken ?

En annen ting som jeg lurer på er følgende : Er det noen spesielle tankesett jeg burde sette meg inn i ? Enda et litt dumt formulert spørsmål fra min side, men på opptak til MJK så har jeg forstått at psyken spiller en stor rolle og at den kommer til og bli satt på prøve. Hva kan jeg gjøre for å få en sterkere psyke ?

Håper på noen gode og seriøse svar. Gjerne fra noen Marinejegere, men alle svar som hjelper meg blir høyt verdsatt om du er Marinejeger eller ei :-)

Med vennlig hilsen
    Hallvard Lia

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    4
    Er ikke marinejeger, men skal på opptak i år. Høres jo ut som du trener en del da. Hvordan ligger du an i forhold til opptakskravene? Hver meter med sekken på ryggen vil jeg tro du får noe ut av. Men som det står på hjemmesiden til forsvaret, så anbefaler de å variere lengde på turen, tyngden på sekken osv.

Har du ikke vurdert å laste ned MJK/ fsk sitt treningsprogram?

Og hva gjelder psykisk styrke, så vil jeg tro at det beste man kan gjøre for å ha den på plass, er å møte opp motivert, og ta ting som det kommer, uten å tenke så jævlig mye på hvor tung de neste dagene blir osv osv.

Men som sagt, jeg er ikke marinejeger, og har heller ikke vært på opptak tidligere, men dette er iallfall mine tanker rundt det

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Stemmer, stemmer. Jeg klarer alle fysiske minstekrav med god margin. Jo, jeg har lastet ned Marinejegerens treningsprograms fra forsvarets sider. Men har ikke fått startet på det enda fordi at jeg ikke har hatt tid til å gjennomføre det fullstendig enda, noe som jeg vil når jeg starter på det, kommer nok til og starte på det i løpet av 2 måneder Og, ja er nok sant det du sier angående motivasjon!

Tusen takk for godt svar! Som sagt ; enten marinejeger eller ei så setter jeg stor pris på alle svar. Tusen takk

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Har prater med flere som har klart/har ikke klart opptaket.
    Det sies at svømming er ikke det viktigste å tenke på. Bare du har kondisen i orden fra all løpinga skal du fint klare opptakskravet med enkel brystsvømming.
    Men så klart, jo bedre du er, jo lettere gjør du det for deg senere.
    Å være i bassenget noen timer en gang eller to i uka skulle holde masse det.
    Fokuser mest på teknikken enn selve tiden du bruker.
    Lær deg også svømme under vann, lungekapasitet er noe som fint kan trenest opp med høy progressjon.

Men når jeg spør dem hva som var det verste, svarer de alle at det var marsjene.
    "Det var helt jævlig. Mot slutten, til og med instruktøren svetta jo. De svetter aldri! "
    Begynn å gå noen mil i skog og mark med hvertfall 5kmt som tempo. Og øk vekten i sekken litt og litt.
    Tidligere treningsprogram fra MJK har anbefalt opp mot 40kg i sekken.

Det er en god stund igjen for deg. Ikke fokuser så mye på bli blodtrent enda, fokuser på å være inntrent heller.
    Belastningsskader er marinejegerkurskandidatens verste fiender. Få grunn og støttemuskulaturen så godt på plass du bare klarer å få til.
    Så kjører du på når det virkelig nærmer seg, og ukene/månedene før opptaket, presser du deg alt du klarer.
    Når det er en uke igjen, roer du nivået. Og har noen gode hviledager før det hele begynner.
    Og prøv å ha noen kilo flesk på kroppen når du møter i tillegg.
    Du fåkke så alt for mye mat av dem akuratt. Haha.
    For ikke å snakke om varmeisoleringa flesket gir.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Ang antall turer med sekk, så ble det anbefalt en gang eller to i uka hvertfall.
    Å bli marinejeger handler ikke om å løfte mest, det handler om å løfte lengst.

Og hva angår psyken, så er det hele veldig enkelt. Du må ikke gi deg samma faen! Samme hvor håpløst det måtte virke.
    Samma hva som skjer med deg, du skulle alltid klare hvertfall ett skritt til.
    Ikke tenk på hva som venter deg.
    Gå ett skritt om gangen, så blir veien til mens du går.
    Men ikke gå deg bevisstløs heller, marinejegre som pusher seg til de svimer av er lite populære på patruljer, for å si det på den måten.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2012
    Pondusfaktor
    4
    høres ut som du er 100 % motivert og går seriøst inn for å klare drømmen din,og slikt står respekt av !

men en liten ting angående takesett og MJK kultur, så burde du ikke "operere" med fullt navn og bosted, selv her inne. De marinejegerne jeg kjenner legger stor vekt på anonymitet.

Vil og anbefale deg å lese deg opp på alt du kan av litteratur om evnet, f.eks den nye boka som kom i høst om Norske spesialstyrkers historie.

lykke til på opptaket!

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Mye bra sagt her allerede!
    - enig i det som er sagt ang. psyken. Spring masse (på flata, i skog og i fjell i allslags vær) og gå mye med sekk ja,
    men mer enn 30-35 kilo er ikke nødvendig. Variasjonen er nøkkelordet! Trener også stort sett egenvekt når det gjelder styrke. kan være greit med litt vekter om vinteren (for å bygge opp robusthet).
    Skal selv på opptak i 2013, 14 eller 15, alt etter hva jeg selv føler.

I forhold til svømming, trener jeg selv 40 min svømming uten stopp i "greit" tempo + 3 x 25 meter under vann en gang i uken.
    En marinejeger sa det holdt med en gang i uken

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •