Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Marinejegeropptak for eldre sivilister

Menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    0

Marinejegeropptak for eldre sivilister

Lurer på om noen vet hvordan en søknad fra en 33 åring med utført førstegangstjeneste vil bli sett på. Forsvaret.no informerer om at de over 30 vurderes "på bakgrunn av blant annet fysisk form, tilsetningsforhold i forsvaret og særskilte kvalifikasjoner." Med tanke på lover mot diskriminering av alder, kjønn, etnisitet o.l er det kanskje nødvendig å åpne for alle i søknader, men noen som vet hva alder betyr i praksis? Ikke bekymret for selve opptaket, fysisk form og særskilte kvalifikasjoner, men mer for å ikke komme gjennom papirprosesen.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

De tar en individuell vurdering for å se hva du kan tilføre avdelingen. Hvis du f eks er sykepleier eller lege eller noe annet med en skill set som er nyttig for dem operativt så er du nok attraktiv å ta inn.
    De vil nok ikke ta inn noen i din alder med mindre de får noe igjen for det erfaringsmessig.

Men hva vet vel jeg - Ring og snakk med dem så finner du det ut rimelig kjapt! Det var en reportasje i Vi Menn for noen år siden hvor en 32 år gammel type fra Luftforsvaret var med så det er ikke utenkelig.

Lykke til
    As you wish.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    Årsaken MJK selv har oppgitt for "aldersgrensen" sin, er at jo eldre en kandidat er, jo færre oppdrag vil han kunne bli sendt ut på før alderen tar ham igjen. Gir ingen hensikt å bruke flere år og millioner av skattekroner på å utdanne en operatør man knappt vil få bruk for.

Men folk oppi 30 åra har fullført opptak før. Og Trond Bolle var aktiv i felten selv om han var inn i 40 åra sine.
    Så er ingen grunn til å gi helt opp pga høy alder.
    Det du nok må gjøre, er å overbevise dem om at det kan veldig godt være at du har noe verdifullt å tilby kommandoen som operatør.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hva med en 28-åring med sivil maritim kompetanse/god kompetanse til det maritime miljø?

Menig
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    0
    ,
    Sist endret av tintin; 28-11-13 kl 04:16

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av tintin Vis post
    Hva med en 28-åring med sivil maritim kompetanse/god kompetanse til det maritime miljø?
    Jeg synes du burde

A) Kontakte MJK og spør dem
    B) BARE SØKE (ja faktisk)

Du finner ikke ut noe mer enn synsing her på forumet og hvis du skal ha mulighet å bli marinejeger må du droppe usikkerheten og bare kjøre på. Kommer ingen vei med å bare sitte på gjerdet, som en klok mann en gang sa.

Vil du, så søker du og kommer inn.
    Er du usikker på om de vil ha deg så spør du dem.
    Er du usikker på om dette er noe du vil så driter du i å søke for du kommer ikke gjennom hvis du 'lurer på om dette kan være noe'. Du må ville det.
    As you wish.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2013
    Pondusfaktor
    10
    24 år her, har tenkt meg på opptaket i 2015. Er i såpass lusen form at jeg vet med meg selv at jeg trenger det ekstra året, 2014 hadde blitt for tidlig. Føler jeg har funnet tingen jeg virkelig vil i livet, og er klar til å legge inn jernet. Kommer da til å være 26 når opptaket er, så blir en av de eldre.

edit: når jeg ser etter så var ikke dette en tråd som generelt handlet om eldre folk som skulle på opptak, my bad! Leste overskriften og ting gikk litt fort.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38
    Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    for du kommer ikke gjennom hvis du 'lurer på om dette kan være noe'. Du må ville det.
    Mer enn nok "enkle 'dølinger" i Norge som har søkt nettopp på dette grunnlaget og bestått, på en svært god måte og attpåtil. Refleksjonen og tankene om jobben og livsstilen, samt kontraktsignering har kommet etterpå - og rett gode krigere har dem vist seg å bli.
    Videre, er det langt mer enn bare synsing å hente her på Milforum, om en da vet hvordan en skal tolke og filtrere de mengdene piss som tidvis genereres her... i'll leave it at that.

Ta dette fra en person som hverken er hemmelig eller spesiell selv, men som har opparbeidet seg et viss nettverk utover i systemet i løpet av sine 10-11 år i Forsvaret.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Mer enn nok "enkle 'dølinger" i Norge som har søkt nettopp på dette grunnlaget og bestått, på en svært god måte og attpåtil. Refleksjonen og tankene om jobben og livsstilen, samt kontraktsignering har kommet etterpå - og rett gode krigere har dem vist seg å bli.
    Videre, er det langt mer enn bare synsing å hente her på Milforum, om en da vet hvordan en skal tolke og filtrere de mengdene piss som tidvis genereres her... i'll leave it at that.

Ta dette fra en person som hverken er hemmelig eller spesiell selv, men som har opparbeidet seg et viss nettverk utover i systemet i løpet av sine 10-11 år i Forsvaret.
    Jeg tror det jeg ville frem til var at vedkommende har postet en rekke spørsmål om dette temaet i forskjellige tråder de siste to dagene for å forsikre seg om at det er 'greit' at han søker med litt høyere alder og for å få litt backing om han bør gjøre det eller ikke - og jeg forsøkte å servere en motivasjonsprat om å kjøre på, basert på egen erfaring(!)

Og så gikk det litt ivrig fort i svingene med 'synsing' og sort/hvitt syn på hvem som kommer inn. Er dessverre ikke begavet med de beste formuleringer.

Bottom line - søk og prøv hvis du tror dette er noe du tror du vil. Du kommer bare til å angre senere hvis du IKKE prøvde.
    As you wish.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •