Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Viser resultatene 1 til 31 av 31

Tråd: Ny Arbeidstidsavtale for Forsvaret (ATF)

OR-5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2006

Ny Arbeidstidsavtale for Forsvaret (ATF)

Siden NOF og NTL gjør det eneste riktige og gjorde brudd på ATF forhandlingene, så mer det på tide med en diskusjon om personellets økonomiske fremtid.

NOF om bruddet:
    http://www.nof.no/pc-837-67-Hvorfor-...ndlingene.aspx

Hva mener dere? Syns dere den nye ATFen er bra? Personlig, så syns jeg den nye ATFen er søppel.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2011
    Jeg har sett mange artikler for og imot ATF, men det eneste jeg klarer å dra ut fra dem er hvor mange nye medlemmer NOF, BFO, PEFO, etc.. har fått og hvor bra det er å være medlem osv. Selvskrytet vil jo ingen ende ta hos disse fagforeningene! Ikke noe om det som faktisk betyr noe for meg; hvilke endringer vil jeg som soldat i praksis oppleve?

Har forstått det slik at med ATF så vil koden "K" forsvinne? Detter er noe jeg støtter veldig!

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Har enda ikke satt meg inn i dette ATF-greiene nok til at jeg kan mene for meget den ene eller andre veien om det er rævva eller ei. Men har jeg forstått dette rett, så er, ihvertfall i prinsippet, hele dette idiotregimet med sure NA-lønninger og der en må basere seg på ØUA ila månedene for noe som kan kalles en verdig lønn på tur ut.
    Det som jo er gjennomgående i Forsvaret, ihvertfall i den spisse enden opp til rundt Kaptein/Majors grad, er totalt uforutsigbar månedslønn, men der årslønnen går opp i form av øvingsdøgn/ØUA og eventuell OT som skrives underveis - altså at man kan finne seg å gå tre-fire måneder med en lønn under fattigdomsgrensen og 14.000kr utbetalt, for deretter å ha to "gode" måneder med 30-50.000kr utbetalt, und so weiter. Et helt forferdelig system IMHO, spesielt for dem som har familie og mer enn en telefonregning å betale på månedlig basis.
    Får dem bukt med dette, på en god måte, så er mye gjort. Jeg for min del tar mye heller en fast og forutsigbar månedslønn der alt av øvingsdøgn er bakt inn i denne, enn å skrive ØUA. OT og ØIA/avspass-timer for oppdukkende er dog noe annet, som jeg gjerne vil beholde.
    Elite Som En Trensoldat

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2011
    Forsåvidt enig med deg MMB, men tror nok ikke det er så lett. Bare innadd i avdelingen min kan årslønningene variere med nesten 200 000,- innenfor samme grad. Noen stillinger "bruker" rett og slett flere ØUA-døgn i sin tjeneste enn andre. Skal da han som gjør lite få for mye lønn, eller skal han som gjør mye få for lite lønn ift. nåværende løsning?

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2005
    ATM har alltid gitt feil tall, ser fint ut på generalenes statistikk når de rapporterer til sine politikere men for dem som jobber kan ting fort gå "galt".

Folk tror at noe som helst annet enn N/A-lønn er fastlønn, og begir seg ut i gjetting på hva "får jeg denne måneden"... N/A = lønn, alt annet er tillegg. Sluttsummen ser du ikke før desemberlønna - nå som det visstnok er slutt på 13. kjøringa.

Ut over det ? Ikke kjøp noe du ikke har råd til. "Råd til" er det du allerede har på konto.

Avdelingsbefal og grenaderer - sågar enkelte yrkesbefal ser ut til å glemme ting man ikke ser, ikke finnes. Fy skam dere
    I must kill all free radicals

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    ATF er nå blitt som det har blitt. NOF har på seg trasshatten som alltid.

De kodene som forsvinner er:

ØIA/ØUA
    VIA/VUA

I stedet får man to ny begrep:

Øvelse
    Vakt

Disse vil kompenseres økonomisk, enten døgn eller timesats, pluss avspasering. Et døgn på Øvelse vil gi 2 timer avspas i tillegg til penger. Satsen pr døgn er dog noe lavere.

En utfording med dette er at tjeneste utover NA, det man kalte ØIA tidligere, nå vil begynne å koste mye mer. Dog vil det bli mindre opparbeiding av avspasering. Jeg synes det er litt bra, sånn at man slipper å tvangsavspasere folk i flere uker pga for mange opparbeidede timer.

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2005
    ...eller tvinges til å kjøre svart regnskap over timer og dager den enkelte har krav på å ta ut som fritid...
    I must kill all free radicals

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Ikke vært noe problem hos oss det, de siste årene.

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006
    Det høres ut som et stort skritt i riktig retning når det gjelder enkelhet og forutsigbarhet.

Det gjenstår vel likevel litt til enkelheten jeg opplever som ansatt i en privat bedrift:
    - I utgangspunktet skal jeg prøve å holde meg til 40 timer i uka, slik at jeg fra tid til annen, og på eget insj, jobber litt mindre hvis jeg har jobbet mye, eller vice versa. Max 80 timer kan overføres fra en 3-månedersperiode til den neste, så det er mitt ansvar å sørge for at det ikke sklir for mye ut.
    - I spesielle tilfeller kan man bli beordret til overtid natt/helger, og da får man dobbel lønn for denne tiden (jeg er selv i en stilling hvor beordring er lite aktuelt, men enkelte har ganske mye overtid).
    - Ved deltakelse på lengre øvelser eller i Afghanistan får vi en egen døgnsats for å unngå adm med å telle timer.

Grunnlønnen min er nok betydelig høyere enn en gjennomsnittlig forsvarsansatt, men tilleggene er betydelig mindre, og øvingssatsen er vesentlig lavere enn en ØUA.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2007
    Å heve grunnlønn og senke tillegg er vel den mest effektive måten å gi bedre forutsigbarhet på. Et annet tiltak kan være å bake inn en andel (f.eks. 30 øvingsdøgn) av forventet "tilleggsaktivitet" i lønnen, slik at man ikke får ekstra utbetalinger før man har brukt opp det allerede innbakte antallet. Da vil man ende opp med en lønn med særdeles lite variasjon slik jeg ser det.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Re: Ny ATF

Et minimum antall øvingsdøgn som en får utbetalt uansett høres fornuftig ut.

Har man nå en kode og altså en "forhåndsenighet" ved MØT NÅ eller blir det strakarmsledelse?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    At man skal få et minimum antall øvingsdøgn uansett, er ikke tilfelle. Det er fortsatt krav til arbeidsplan som før, dog nå med kun 7 dagers frist, ikke 14 dager. Man fører det man er satt opp på iht arbeidsplanen, med mulighet for litt fleksibilitet her og der. Det løses på lavt nivå, og er ikke noe som genererer merkostnader.

Regler for OT er som før, dvs alt oppdukkende arbeid utover NA med kortere varsel enn 7 dager utløser OT etter 1530.

Vernegrensa på 200 timer, 300 etter avtale, er som før, men man vil ikke i like stor grad møte problematikken med at så mange nærmer seg denne, da timeoppsamlingen ikke er så kraftig som før. Eks er at en VIA vakt i helgen tidligere ga 11 timer avspas, samt noen kroner. VIA på ukedag var noe sånn som 7,5 eller noe. Med to vakter i måneden, som var innenfor rammene av vakttjeneste før VUA ble utløst, så hadde man plutselig to dager avspas. Nå må man 2 uker på øvelse for å få samme mengde timer.

Man får noen færre kroner på øvelse, men å ha kveldstjeneste blir litt mer lønnsomt.

Hva du mener med kode og forhåndsenighet ved MØT NÅ skjønner jeg ikke.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Ad minimum øvingsdøgn var det ingen som sa at det var sånn. Det ble fremlagt som et forslag her på tråden.

Ad MØT NÅ mente jeg at det er ferdigforhandlet og regulert hva som skjer lønnsmessig når militære styrker benyttes i krise.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Ad minimum øvingsdøgn så forklarte jeg hvordan det var.

Ad MØT NÅ så fikses slike ting i etterkant, det har ikke pri akkurat der og da. Tror det er en større utfordring for HV enn for de som er stadig tjenestegjørende....

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008
    Ny ATF gjelder kun i fredstid. I krigstid/krise trer krigsregulativet inn.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Ref 22 juli, eller leteaksjoner, eller flom.... nei.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Ad øvingsdøgn så må det vel være en fordel for den enkelte å få x antall tusen mer i året og ha inkludert y antall øvingsdøgn i arbeidsavtalen? Lettere med boliglån, økonomisk planlegging etc.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Ref 22 juli, eller leteaksjoner, eller flom.... nei.
    Les hva han skriver da. ATF trer i kraft 1. April, som erstatning for ATM. ATF gjelder kun i fredstid.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Ad øvingsdøgn så må det vel være en fordel for den enkelte å få x antall tusen mer i året og ha inkludert y antall øvingsdøgn i arbeidsavtalen? Lettere med boliglån, økonomisk planlegging etc.
    Hadde vært bedre ja, men det skjer pr nu kun på Oberst-nivå og opp. De får en fast årslønn, samt et satt tillegg i året som skal kompensere for øvingsaktivitet og OT.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    http://bfo.no/images/uploads/dokumen...ember_2012.pdf

Se kapittel 6.

6 Unntaksaktivitet som skal kompenseres etter HTA

6.1 Tjeneste ved Forsvarets narkotikaetterforskningsgrupper og etterforskningsenheter ved militærpolitiet
    Tjeneste ved Forsvarets narkotikaetterforskningsgrupper og etterforskningsenheter ved militærpolitiet hvor det i etterforskningsarbeid er behov for sammenhengende arbeidsøkter og hvor det ikke er gjennomførbart å legge opp turnustjeneste.

6.2 Kommisjonsarbeid
    Tjeneste i militært oppnevnte ulykkeskommisjoner og nemnder som må nedsettes for å klarlegge årsaksforhold og for å iverksette tiltak av forebyggende karakter

6.3 Pålagt arbeid for samfunnsgagnlig bistand ved naturkatastrofer og ulykker
    Arbeid som på grunn av naturhendelser, ulykke eller andre uforutsette begivenheter må foretas for å avverge fare for eller skade på liv eller eiendom jfr. AML

6.4 Annen krisehåndtering
    Tjeneste som må iverksettes for håndtering av uforutsette kritiske situasjoner, herunder hurtig oppsetting av styrkebidrag for umiddelbar innsats i operasjoner innenlands og/eller i utlandet.

6.5 Adjutanter og militærassistenter hos Statsråd og Forsvarets sjefer på nivå 1 og 2
    Tjeneste hvor personell som har som hovedoppgave å følge og tilrettelegge daglige gjøremål for statsråden og Forsvarets sjefer på nivå 1 og nivå 2.

6.6 Kompensasjon
    Tjenesten kompenseres etter HTA, men uten at AMLs eller HTAs begrensninger for lengden av arbeidstiden kommer til anvendelse. Dette gjelder ikke dersom det gis kompensasjon etter andre punkter i ATF.
    I klartekst så er det Hovedtariffavtalen som regulerer lønn ifm krise, ikke ATF.

OF-2 Kaptein
    Ble medlem
    2006

Ny ATF

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
    Krigsregulativet (i hvert fall var det slik før) trer bare i kraft når Kongeriket Norge er i krig eller når Forsvaret settes på krigsfot fordi Norges sikkerhet og selvstendighet er truet. Dvs det vil neppe skje igjen så lenge ikke russerne eller andre stormer oss. det ser ut til at alt defineres nå som væpnede aksjoner som ikke er krig.

Norske tropper i Afganistan er ikke i krig, da NATO bombet Serbia var det ikke krig, og heller ikke da vi bombet Libya. vi har vel definert oss bort fra muligheten til krig. Hvis russerne skulle invadere Norge vil i hvert fall de påstå at det ikke er krig, men en væpnet aksjon for å støtte den lovlige norske regjering (som de samtidig innsetter).

Støtte til politiet under terroraksjoner i Norge er jo heller ikke krig.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Her er det som står i nåværende ATM:

2.3 Beredskap og væpnet angrep
    Arbeidstidsavtalen settes ut av kraft ved mobilisering/ væpnet angrep, jf kgl res av 10 jun 49 og beredskapsloven av 15 des 50 §§ 1 og 3, samt ved iverksetting av beredskapstiltak JPA, jf Beredskapssystemet for Forsvaret (BFF).
    I den tid ATM er satt ut av kraft i forbindelse med mobilisering og så lenge Krigsregulativet ikke er iverksatt, tilstås tillegg som under repetisjonstjeneste, jf tilleggsavtalen pkt 6.
    http://www.nof.no/images/Marketing/l...vtaletekst.doc

Tilleggsavtalen:

http://www.nof.no/images/Marketing/l...l_a_81381a.doc

Står bare satser.

Man blir altså ikke rik.

OF-2 Kaptein
    Ble medlem
    2006

Ny ATF

Helt på viddene i forhold til trådens tema, men okkesom:

Før i tiden besto krigslønn av to deler, feltlønn og hjemmelønn. Feltlønnen skulle utbetales til den enkelte soldat i cash i felten, hjemmelønnen skulle utbetales til ektefelle.

Fram til ca 2000 fikk jeg hvert år (sammen med krigstjenestekortet) tilsendt et hjemmelønnskort. Det skulle jeg signere og oppbevare hjemme. Hvis jeg ble mobilisert/innkalt til beredskapstjeneste skulle kona ta dette hjemmelønnskortet med til nærmeste postkontor. Der ville hun få det byttet i en hjemmelønnsbok, som det lå lagret mengder av på alle postkontor. Denne skulle hun da gå med på postkontoret hver uke for å få utbetalt hjemmelønnen min.

Dette var et helt manuelt system basert på postkontor som ikke finnes lenger. Jeg vet ikke om det er opprettholdt noe system for utbetaling av krigslønn.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2006
    Spurte PEFO om utdypende svar, her er resultatet:
    Sitat Opprinnelig skrevet av PEFO Vis post
    Vårt hovedmål i forhandlingene om ATFen var at avtalen ikke skulle bli dårligere enn ATMen. Vi har derfor fortløpende regnet på hvordan alle våre medlemsgrupper kommer ut økonomisk med satsene i ATFen.

Jeg regner med at det er øvelsesgodtgjøringen som er mest interessant for deg, si fra hvis det er andre ting du vil ha svar fra oss om.

I ATMen er det to satser for øving, ØUA og ØIA. Dise blir erstattet av én kompensasjonstype for all øving. Siden ØUA kun ga penger, og ØIA kun ga fritid, måtte nødvendigvis den nye satsen gi begge deler.
    Forskjellen mellom ATMen og ATFen er som følger (gjelder ltr. 23, satsene øker hvis lønnstrinnet øker):

ATM
    1x ØUA-døgn på hverdag= 3 029 kroner
    1x ØIA-time på hverdag: 12 kroner, 1 time avspasering

ATF:
    1x Ø-døgn på hverdag: 2 556 kroner, 2 timer avspasering
    1x Ø-time på hverdag: 159 kroner, 0,125 timer avspasering

Her er et eksempel for å sammenlikne de to avtalene.
    Med 35 hele øvingsdøgn på hverdag får vi følgende resultat:
    ATM: 106 455 kroner
    ATF: 89 482 kroner, 87,5 timer avspasering

Med 100 øvingstimer (ØIA) på hverdag får vi følgende resultat:
    ATM: 1200 kroner, 100 timer avspasering
    ATF: 15 978 kroner, 12,5 timer avspasering

Hvis vi kun ser på disse satsene, så får du mindre betalt med ATFen enn ATMen. Derfor er det viktig å huske på to andre ting som kommer med den nye ATFen:
    Øvelse utland (1250 kroner døgnet) forsvinner, og øvelse i utlandet kompenseres som øvelse i Norge (2 556 kroner døgnet+avspasering).
    Kurs er ikke lenger gratisarbeid, all arbeidstid på kurs kompenseres som vanlig arbeid.

Det er denne helheten som gjorde at vi valgte å skrive under ATFen. Det er også viktig å merke seg at grunnen til at "konkurrenten" vår NTL valgte å gå til brudd, var at de mente ATFen ikke ga nok fritid.

Var dette et forståelig svar? Si fra hvis noe er uklart.

Mvh Eirik, NK Pefo.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

OF-2 Kaptein
    Ble medlem
    2006

Sv: Ny ATF

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Helt på viddene i forhold til trådens tema, men okkesom:

Før i tiden besto krigslønn av to deler, feltlønn og hjemmelønn. Feltlønnen skulle utbetales til den enkelte soldat i cash i felten, hjemmelønnen skulle utbetales til ektefelle.

Fram til ca 2000 fikk jeg hvert år (sammen med krigstjenestekortet) tilsendt et hjemmelønnskort. Det skulle jeg signere og oppbevare hjemme. Hvis jeg ble mobilisert/innkalt til beredskapstjeneste skulle kona ta dette hjemmelønnskortet med til nærmeste postkontor. Der ville hun få det byttet i en hjemmelønnsbok, som det lå lagret mengder av på alle postkontor. Denne skulle hun da gå med på postkontoret hver uke for å få utbetalt hjemmelønnen min.

Dette var et helt manuelt system basert på postkontor som ikke finnes lenger. Jeg vet ikke om det er opprettholdt noe system for utbetaling av krigslønn.
    Jeg ser at det faktisk nå er noen som har tenkt å gjøre noe med Krigslønnsregulativet, der dette er tatt opp i kapittel 18 i Sluttrapport fra Lønnsprosjekt II 2015 (lenke).

Det sist utarbeidede Krigslønnsregulativet, vedtatt ved Kongelig resolusjon av 26. april 1985, er i navnet fortsatt gjeldende, men det er fullstendig utdatert.

Krigslønnsregulativet ville tre i kraft automatisk ved full mobilisering og ellers ved regjeringsvedtak på et gitt beredskapstrinn i Beredskapssystem for Forsvaret, samtidig som beredskapslovene trådde i kraft og annet avtaleverk etc. ble satt ut av kraft. I henhold til dette (offisielt stadig gjeldende) skulle krigslønnen deles i to deler, feltlønn utbetalt til befal/mannskap i felt og hjemmelønn utbetalt til nærmeste pårørende.

Som jeg skrev over skulle hjemmelønnen utbetales på følgende vis: Sammen med Krigstjenestekort (KtK) fikk hver person som sto i krigsoppsetning hvert år tilsendt et hjemmelønnskort som hadde en del av informasjonen på KtK, samt krigslønnstrinn. På dette skulle man fylle ut navn, adresse og fødselsnummer på den som skulle motta hjemmelønnen (hjemmelønnsmottaker) ved mobilisering og signere. Når soldat/befal møtte ved mobilisering/beredskap skulle hjemmelønnsmottakeren ta med dette kortet til nærmeste postkontor og bytte dette i en hjemmelønnsbok (som lå lagret i stort antall på alle postkontor). Mot kvittering i hjemmlønnsboken skulle hjemmelønnsmottakeren deretter få utbetalt hjemmelønnen kontant på postkontoret.

I følge Krigslønnsregulativet skulle krigslønnen være som følger: Befalets lønn skulle være etter netto topplønn i følge hovedregulativet (lønnstabell A) for vedkommende grad/stillingskode i fredsregulativet. For mannskaper skulle krigslønnen være skattefri, og etter ltr. 3 i fredsregulativet for menige, ltr. 4 for visekorporaler og ltr. 5 for korporaler.

Jeg ser jeg fikk tilsendt mitt siste KtK og hjemmelønnskort fra HV i 1999 (selv om jeg fortsatt var oppsatt i OPL/K i HV til 2006 og tjenestegjorde på årlig trening til 2005). På det sto det Krigslønnstrinn 25 (Mob. grad: sersjant). Jeg har også tatt vare på det siste KtK jeg mottok fra Hæren (før jeg ble overført til HV) i november 1992. Der står det mob. grad: korporal, krigslønnstrinn M5. Dette passer jo bra med med det som sto i regulativet, det siste er da lønnstgrinn 5 utbetalt skattefritt.

Det er åpenbart at dette 30 år gamle regulativet er fullstendig utdatert på nær sagt alle punkter. Lønnstrinn 3, 4 og 5 finnes ikke lenger, laveste lønnstrinn i Staten er i dag ltr. 19. Postkontorer finnes knapt lenger og jeg regner med at de ikke lenger har store mengder hjemmelønnsbøker på lager. Og betaling i kontanter er jo noe som ikke er så vanlig lenger (men det er kanskje litt uvisst om nettbanker og elektroniske betalingssystemer vil fungere i en "all-out" krig i Norge?). Betegnelsene i Beredskapssystemet for Forsvaret er også endret siden 1985. Det ser ut som om man mot slutten av 1990-tallet i "vissheten" om at siste krig på norsk jord noensinne sluttet i 1945 lot være å gjøre noe med krigslønnssystemet, og så omkring 2000 lot det dø en stille død. Interessant at man nå endelig finner grunn til å revidere krigslønnsregulativet!

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Krigslønn bør faktisk ha samme modell som før, cash og utbetalt både til soldat og familie. Å forutsette elektroniske betalingssystemer i krig er optimistisk.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Dette er gjerne relatert:

http://www.bfo.no/index.php/bfo/sak/...enlandsoppdrag

I VG de siste dagene har det kommet fram historier fra da Norge deltok i operasjon RECSYR. Operasjonen fraktet kjemiske stridsmidler og kjemikalier til bruk for å produsere stridsmidler ut av Syria.BFO mener det er positivt at historiene kommer ut til offentligheten. Folket bør vite hvilke oppdrag våre medlemmer sendes ut på.
    Vi er likevel forundret over den risikoen som beskrives, all den tid at vi under drøftingene forut for oppdraget ble forsikret om at dette var et lavrisiko-oppdrag. Trusselvurderingen fra FOH ble brukt som grunnlag for å kunne hevde dette. BFO har alltid ment at den trusselvurderingen kun er ett av flere elementer i vurderingen av risikoen i oppdraget.

I drøftingene forut for oppdraget, mens fartøyene var på vei inn i Middelhavet, krevde vi at risikotillegget skulle være på høy sats iht avtaleverket. Dette med bakgrunn i situasjonen i området, usikkerheten i oppdraget og usikkerheten i hvilken forfatning kjemikaliene som skulle tas om bord faktisk var i.
    Forsvarsdepartementet brukte styringsretten og satte nivået på lav.
    De siste oppslagene i media, med mannskapets egne historier forteller noe helt annet!
    Og hvorfor ble ikke da risikotillegget justert underveis, når departementet fikk daglige oppdateringer?

Nå gikk det heldigvis bra, men her bør muligens departementet kjenne sin besøkelsestid. Kanskje burde de som deltok i operasjonen få etterbetalt manglende risikotillegg? Nå har vi ikke tro på at det vil skje, men hvorfor ikke? Vi lar oss gjerne overraske.
    Dette legger vi uansett oss på minnet til neste gang satsene for oppdrag i internasjonale operasjoner skal drøftes.
    Kommentar på BFOs Facebook side:

Vel så viktig som ekstra betalt, er jo FOH og FDs vilje til å justere risikovurderinger fortløpende. Det kan oppleves som på grensen til surrealistisk at noen på ett kontor har bestemt at det du driver med ikke er så farlig som man kan oppleve det
    Sist endret av Znuddel; 05-12-15 kl 23:35
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Utbetaling på konto via login på "Altinn.no", det har jo pleid å virke som en drøm når en skal se på selvangivelsen....

Nei, støtter Kontant utbetaling.

Sent from my iPhone using Tapatalk

OF-2 Kaptein
    Ble medlem
    2006

Krigslønn bør faktisk ha samme modell som før, cash og utbetalt både til soldat og familie. Å forutsette elektroniske betalingssystemer i krig er optimistisk.
    Vil vi ha kontanter i fremtiden, og vil vi rent praktisk være i stand til å gjeninnføre en kontantøkonomi (bankfilialer har ikke lenger kontanter, postkontorene med Postbanken og kontanter er borte, er det trykket nok sedler?), i en situasjon der kanskje deler av landet ser slik ut:

Navn:		article-2276944-007853D400000258-507_634x620.jpg
Visninger:	303
Størrelse:	87,8 KB

Mer generelt: Er samfunnet blitt så sårbart i dag at det vil bli vanskeligere å distribuere nødvendigheter for overlevelse (først og fremst mat) i en krigssituasjon i dag, enn det var med et temmelig nøye planlagt Totalforsvar på 1980-tallet?

Tilbake til den kalde krigen, var Totalforsvaret nettopp ideen om at alle landets ressurser om nødvendig (med hjemmel i beredskapslovene) skulle kunne settes inn i landets forsvar, og at den sivile og den militære beredskap skulle være tett sammenknyttet. F.eks. hadde et stort antall dagligvarebutikker pålegg (med økonomisk støtte fra staten) om å opprettholde ekstra varelagre, for at militære avdelinger som ble mobilisert skulle forsynes med mat fra dem de første fire døgnene etter mobilisering. I dag er det "just in time" over hele linjen og dagligvarebutikkene har ikke mer på lager enn det som er i hyllene.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Generelt kan vi si at det er ca totalt 3-4 uker lager med klargjorte dagligvarer i hele verdikjeden; tørrvarer noe mer, ferskvarer noe mindre..

Sent from my iPhone using Tapatalk

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Back on topic please , vi har tråder om forsyningssikkerhet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Nyeste innlegg: 20-05-14, 11:50

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •